bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

3 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:05 | Nahoru | #61
Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:24 | Nahoru | #62

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)



Já zase Tatru 148 nitěma z podprsenky Marie Terezie a výsledek byl stejnej

Naposledy editováno 15.12.2014 09:25:08

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:29 | Nahoru | #63

kocharowski píše: Já zase Tatru 148 nitěma z podprsenky Marie Terezie a výsledek byl stejnej



nastartovat auto svarovacim kabelem umi kazdej moula :) od JMK bych cekal nakou improvizaci typu samodomo konopne lano namocene ve slane vode - proste neco co zvladnes poskladat na mezi daleko od civilizace z veci co najdes kolem sebe

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 09:48 | Nahoru | #64

assassin píše: nastartovat auto svarovacim kabelem umi kazdej moula :) od JMK bych cekal nakou improvizaci typu samodomo konopne lano namocene ve slane vode - proste neco co zvladnes poskladat na mezi daleko od civilizace z veci co najdes kolem sebe



To všechno už v historii proběhlo bohužel tyto levné varianty evolucí dospěly až ke káblům na svář.

2 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 12:16 | Nahoru | #65
Přátelé,mne se před mnoha léty osvědčily startovací kabely ze starého gumového kabelu s poctivými měděnými žilami 4x16 kde jsem smotal konce a přibastlil k použitelným kleštím a nestalo se mi že by se hřály při sebevětším zatížení.U spousty lidí se takovýto kus motorového kabelu jistě válí,tak proč kupovat drahý svářecí?

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 14:39 | Nahoru | #66
No taky utrousím svoje k tomuto. Především je to všecko o tom, jak se starám o auto (resp. moto)- já jsem kabely potřeboval jednou v životě - a to ne na svoje auto. A realizace? Obyčejný laciný kabely z Baumaxu, moje malý autíčko versus Rumcajs bez šťávy.Výsledek? No problem ... ergo - no comment.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 14:46 | Nahoru | #67
PýDžej> ...a četl jsi to celý? náklaďáky atd...já je taky potřeboval jednou ,zatím,ale co když někdo druhej.Pak jseš za blbce
e:jinak jasná věc štěstí přeje připraveným

Naposledy editováno 15.12.2014 14:51:57

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 16:16 | Nahoru | #68

zdendula4 píše: Přátelé,mne se před mnoha léty osvědčily startovací kabely ze starého gumového kabelu s poctivými měděnými žilami 4x16 kde jsem smotal konce a přibastlil k použitelným kleštím a nestalo se mi že by se hřály při sebevětším zatížení.U spousty lidí se takovýto kus motorového kabelu jistě válí,tak proč kupovat drahý svářecí?



Jasně kabel CGSG 4x16 se válí spoustě lidí doma, k čemu by ho asi tak měli.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 16:17 | Nahoru | #69

PEPAFJR píše: Jasně kabel CGSG 4x16 se válí spoustě lidí doma, k čemu by ho asi tak měli.



No ve fabrice toho bylo klubo - tak co kdyby se hodil....

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 16:30 | Nahoru | #70
...v Kablovce se toho válelo

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 17:14 | Nahoru | #71

zdendula4 píše: Přátelé,mne se před mnoha léty osvědčily startovací kabely ze starého gumového kabelu s poctivými měděnými žilami 4x16 kde jsem smotal konce a přibastlil k použitelným kleštím a nestalo se mi že by se hřály při sebevětším zatížení.U spousty lidí se takovýto kus motorového kabelu jistě válí,tak proč kupovat drahý svářecí?


Tak přesně takto udělal kdysi st.kabely kolega v hokně a nebylo to schopno přenést potřebný proud jinými slovy to nefungovalo -startovali jsme tím náklaďáky traktory atp,udělali se káble z jednopramennýho vodiče a v poho,teoreticky by to po sloučení vodičů mělo být jedno ale fakt to nešlo nevím co je v tom za špek; ono je nutno rozlišovat startování motorky ,osobáku a velkých motorů, totálně vybitého aku nebo jen podpora slabší baterie; taky dost dělá délka kabelů.PS.dnes jsem byl v Bauhausu a díval sem se na ty kabely a fakt za 170kč-prý200A a stalh jsem tu ochranu na kleštích a fakt tam kábl co býval na fechtlech ke svíčce

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 18:55 | Nahoru | #72
Jojo, též jsme tyhle šmejdy předělali na pořádné "homemade" kabely

A pro sichr jsem si na motorku vyrobil "nouzové" startovací kabely , které vozím pod sedlem - párkrát už jsem je použil a musím se pochválit - fungují bezvadně!

Jo a průměr na těch motokabelech je (tuším) 3,5mm2

E: odkaz

Naposledy editováno 15.12.2014 18:59:27

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 19:45 | Nahoru | #73
Mám tyhle stojej 750 jsou měděný a makají super.Mají kvalitní kleště.
https://webcat.apm.c...azky/573/CS01116.jpg
mají je zde https://webcat.apm.cz/unidily.aspx pod kódem cs01116

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 20:14 | Nahoru | #74

Krovak píše: Tak jsem se nebyl línej jít podívat, maj 10mm2, čili na osobáky/motorku to bohatě stačí.
Krom toho, když někdo nechá zaplý světla přijde za půl dne, stejně může tu baterku leda vzít a zahodit. Protože pokud počítáme 2x55W na potkávačky a nebude to trakční baterie s alespoň 120Ah, tak bude stejně zničená, anebo bude mít dramaticky zkrácenou životnost.



Zničená nebude, jenom se jí zkrátí životnost. Pokud bude to vybytí několik hodin. Já ale neřeším další životnost něčí baterky, jde mi o to, aby auto odjelo.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 20:52 | Nahoru | #75
banda1250>
Zdar, ale jo, jasně, já jen že jsem měl asi kliku, ale nám se to bez potíží povedlo. Akorát jsem se musel dost tvrdě postavit proti takovýmu radílkovi,kterej furt přesvědčoval, že to blbě zapojujeme..... Dát na něj, tak jsme tam ještě dneska ..
A pokud jde o náklaďák, tak bych čekal profíka, kterej se o vůz stará a ne že po ránu překvapeně pobíhá okolo, neb kupodivu začala zima.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

15.12.2014 v 22:33 | Nahoru | #76

DucS píše: Zničená nebude, jenom se jí zkrátí životnost. Pokud bude to vybytí několik hodin. Já ale neřeším další životnost něčí baterky, jde mi o to, aby auto odjelo.


Nic se nezkrátí (pokud už není teda načatá z jiných důvodů-stáří,vyzkratování atp), stalo se mi to hodněkrát a na baterii z multicar to dělám záměrně a obě vydržely dlouho olověné baterii to neškodí spíš prospěje -viz můj přízpěvek výše -osobní zkušenost -několikanásobně vyzkoušená.

Naposledy editováno 15.12.2014 22:34:58

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 15:38 | Nahoru | #77
Levněji už to opravdu nejde
Mmrkněte na cenovku nahoře 119 Kč














Kabel vypadá dobře 600A

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 16:00 | Nahoru | #78

kocharowski píše: Nic se nezkrátí (pokud už není teda načatá z jiných důvodů-stáří,vyzkratování atp), stalo se mi to hodněkrát a na baterii z multicar to dělám záměrně a obě vydržely dlouho olověné baterii to neškodí spíš prospěje -viz můj přízpěvek výše -osobní zkušenost -několikanásobně vyzkoušená.



Dovolim si nesouhlasit - respektive, urcite to neplati obecne - treba AGM baterky co jsou pouzite v motorkach tyhle "hluboka vybiti" urcite nemaj rady - je to pak rychlej konec. Obyc olovena s kapalnym elektrolytem to zvlada lip...

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 16:06 | Nahoru | #79

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)



Ne, že bych nevěřil a snažil se Tvé tvrzení rozporovat, ale jak mně chceš potom vysvětlit, že těmi aušuskábly, jenž jsem pitvě podrobil, se mně veterána se slabší baterkou natočit nepovedlo, starter sotva převalil. Přitom touto startovačkou (mám starší verzi, ještě bez těch světel dole) v pohodě chytnul hned. Je v tom relativně malá AGM baterka, nejspíš 7Ah a i po skoro 12 letech dokáže v pohodě nastartovat.

A jak tu někdo psal, že že díky těm izolačním návlekům na svorkách mých kabelů by tyto občas nemusely jít k baterce připojit (málo místa), tak ta startovačka z odkazu má krokodýly daleko masivnější a zatím se mně nestalo, že bych se s nimi někam nevešel. A kabely to má poctivé, asi rovněž 35mm2. Jen nejsou gumové, takže jsou tvrdé jako štolwerk.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 19:56 | Nahoru | #80
[quote=assassin]Dovolim si nesouhlasit - respektive, urcite to neplati obecne - treba AGM baterky co jsou pouzite v motorkach tyhle "hluboka vybiti" urcite nemaj rady - je to pak rychlej konec. Obyc olovena s kapalnym elektrolytem to zvlada lip...[/quo

AGM s tím osobní zkušenost s vybitím nemám-(jednoduše se mi ještě nevybila) takže je to možné.

Naposledy editováno 16.12.2014 19:56:54

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 21:42 | Nahoru | #81
Tak se taky přidám :D Já jsem si dneska koupil startovací kabely Sheron 600A za nějakejch 500 korun, protože mi nenadále u marketu vydechla baterka v offroadu a nic silnějšího na nejbližší benzince nebylo a byl jsem mile překvapen. Baterka uplně kantare ale 2,5 litrovej turbodiesel utáhly. Ne teda s prstem v nose, ale starter točil statečně.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

16.12.2014 v 23:45 | Nahoru | #82
Tak taky přihodím svojí trošku do mlýna.
Kabely od pumpy za 230kč. Zatim dokázaly nastartovat všechno co bylo potřeba. Volvo z roku 1987, Octavii, 1.6 benzín, 1.8 20V benzín, naftovýho superba a spoustu dalších menších benzínů. Takže za mě spokojenost.

A jak se Assassin ptal na nějakou fintu, o jedný bych věděl a vyjde levněji něž libovolnej startovací kabel.
Vezmu dobrou baterku z dárcovskýho auta, hodim jí do auta, co ho startuju, nastartuju, nechám puštěnej motor, zase jí vyndám, vrátim starou a můžu vyrazit.
Ověřenoý a funkční systém!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 00:00 | Nahoru | #83
Hippieguy> Já o vlku, vlk ve vlákně... zrovna před hodinou jsem si na Tebe vzpomněl a napadlo mě, zda se tu objevíš a i přidáš nějakou perlu - nezklamals. Pouze Tě upozorním, žes zřejmě nikdy neslyšel, že akumulátor se nesmí odpojovat za běhu motoru, jelikož funguje i jako kondenzátor, filtrující napěťové špičky a rušení a že toho je v elektrice auta priveľa. V nejlepším případě se mohou zničit diody v alternátoru, v horším řídicí jednotka, elektronika v přistrojovce a další eln. moduly v autě. Pravda, nemusí se to stát pokaždé a kor při Tobě štěstí stojí, že si to ani nezasloužíš, ale až někomu takto něco v autě odpálíš, asi si dobře rozmyslíš, zda raději nemít káble s sebou. Nemluvě o zbytečné dřině navíc (přehazování baterek) a hlavně je tu i to riziko, že při neúspěšném startu vytlučeš i druhou baterku a místo jednoho máš nepojízdná auta hned dvě (právě pro eliminaci tohoto rizika se u "živého" auta nechává běžet motor).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 00:16 | Nahoru | #84

assassin píše: Virago:teoretici :) ja uz sem auto startoval na startkabel typu - modelarska aku z vrtulniku s kablikem asi 3mm prumer i s izolaci a maly krokodylci :)


ono to jde ale priznej ze jsi chvili cekal nez se baterie trosku vyrovnaly

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 01:51 | Nahoru | #85
J.M.K.> Ano, napětové špičky, bla bla akumulátor funguje jako kondenzátor s vysokou kapacitou, vyhlazení napětí, bla bla, všechno se zničí, bla bla...
Napětové špičky se ale objeví pouze tehdy, pokud dojde ke změně otáček alternátoru, potažmo motoru. Takže stačí pro sichr zapnout světla, pokud chci bejt opravdu důkladnej, tak ještě třeba mlhovky a 20 sekund než vyměnim baterku nebudu sahat na plyn.

Toho že se něco spálí bych se rozhodně nebál, ono ty zkazky o zničenejch jednotkách tu kolujou hlavně díky lidem, co se rozhodli to bez baterky tůrovat.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 07:50 | Nahoru | #86
>Hippieguy jak psal J.M.K když pominu tu ,,pracnost" tak nepominu to že když si odpojim baterii v autě tak si smažu paměti hodin +rádia možná ještě něco dle výbavy vozidla-takže bych to takhle udělal v opravdové nouzi a pro móóc dobrýho kamaráda nebo rodinnýho příslušníka.Jasně dá se říct že rádio a hodiny během pár minut nastavím ale za pár minut si člověk i koupí kvalitní kabely nebo aku,takže na potkání tuto službu určitě nee

Naposledy editováno 17.12.2014 07:53:23

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 08:24 | Nahoru | #87
Tak jsem se konecne dostal k tomu nafotit ty svoje kabely co jsem koupil v Nemecku a o kterejch jsem psal na prvni strance. Uz se nedivim, ze s nima nastartuju osmivalce, viz fotka. Nemel jsem cas to studovat, ale vlakna jsou i na konci medeny, takze hlink to snad nebude. Jediny vysvetleni toho, ze nebyly az tak drahy (cca 30 eur, ale je to uz tak 6-7 let) je jejich nevalna delka cca 1.5 metru. Bohuzel papirek se znackou vyrobce, co byl zastrcenej v obalu, uz jsem asi nekde ztratil, takze zadny parametry nevim.










(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 08:34 | Nahoru | #88

knedlo píše: ono to jde ale priznej ze jsi chvili cekal nez se baterie trosku vyrovnaly



Samo, i s tima mizernejma kabelama od benzinky to tak delam - propojim baterky, nastartuju funkcni auto a na zvysenej volnobeh to necham chvili nabijet - nema smysl zatzovat vse tim ze startuju hned jak tam dam kabely...

Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 08:35 | Nahoru | #89
Redguy: jo ty vypadaji solidne

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

17.12.2014 v 10:01 | Nahoru | #90

kocharowski: jak psal J.M.K když pominu tu ,,pracnost" tak nepominu to že když si odpojim baterii v autě tak si smažu paměti hodin +rádia možná ještě něco dle výbavy vozidla...


Tak nejdřív nastartuje i dárcovské auto
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist