globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: regulátor dobíjení Virago 535
Ahoj, prosím o názor na měření a dedukce které máme ohledně jednoho Viraga.
Virago při volnoběhu a asi do 2500 ot/min dobíjí správně a perfektně reaguje na zátěž elektrospotřebiči. Jakmile se ale překonají určité otáčky, napětí začne klesat a to jak na výstupu z regulátoru tak i na výstupu z alternátoru.
měřili jsme alternátor:
naprázdno: 10V na volnoběh, při zvyšování otáček až 70V na každé fázi stejně.
se zátěží: 10V na volnoběh, při zvyšování otáček pokles na 5V na každé fázi stejně.
měřili jsme výstup z regleru bez světel a jiných spotřebičů:
na volnoběh 12,8 při zvyšování otáček do cca 2500 ot/min stoupá napětí až k 13,5V s dalším zvyšováním otáček pokles a kolísání kolem 12,4
měřili jsme výstup z regleru se zapnutými světli a výhřevem rukojetí:
na volnoběh 12,6 při zvyšování otáček do cca 2500 ot/min stoupá napětí až k 13,4V s dalším zvyšováním otáček pokles a kolísání kolem 12V a to i na nějakých 11,7V
Proměřovali jsme i ztráty na kabelech a je fakt že se nám na výstupním kabelu z regulátoru k baterce ztrácelo i 0,5V ale stejně je divné že to po překročení určitých otáček přestává dobíjet..
náš názor je špatný regulátor který zřejmě špatně odvádí přebytečný proud do zátěže, respektive odvede do zátěže zbytečně moc proudu.
co myslíte?
ještě by mne zajímalo zda se to dá nějak opravit nebo je to celé zalité v plastu podobně jako snímač na simsonu.

Díky.

Předchozí
1 2
Následující

2 reakcí na tento příspěvek regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 11:50 | Nahoru | #1
POkud ti dava altik pri symetricke zatezi 5V / faze je to zalostne malo. Jestli tam neni zkrat na kostru tak magnety v haji. (podle meho)

Edit: jak jstd merili ty faze , byl alternator odpojenej od regleru ?

Naposledy editováno 11.12.2014 11:50:57

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 11:54 | Nahoru | #2

gugo píše: POkud ti dava altik pri symetricke zatezi 5V / faze je to zalostne malo. Jestli tam neni zkrat na kostru tak magnety v haji. (podle meho)

Edit: jak jstd merili ty faze , byl alternator odpojenej od regleru ?


odpojenej i připojenej, píšu tam že jsme jej měřili v zátěži i odpojeného od regleru, bez regleru dával maximální napětí 70V s reglerem těch 5V

Naposledy editováno 11.12.2014 11:56:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 12:05 | Nahoru | #3
gugo> bohužel nemáme k dispozici jinou symetrickou zátěž než regler, na které by se dalo změřit zda z alternátoru jde i odpovídající proud, tedy zda je alternátor dostatečně tvrdým zdrojem. je k dispozici nějaká technika jak zjistit zda je alternátor dostatečně schopný? tedy magnety dostatečně silné?

myslím něco na ten způsob že když vezmu žárovku H7 (60W) a připojím na jakoukoli fázi altíku tak že na volnoběh musí žhavit a na nějaké otáčky musí zářit až k prasknutí?

1 reakcí na tento příspěvek regulátor dobíjení Virago 535

Skvělá odpověď, děkuji! 11.12.2014 v 12:18 | Nahoru | #4
Měření napětí naprázdno moc nevypoví a připojení vadného regleru dokáže napětí na výstupech tak ovlivnit, že výsledky budou úplně zavádějící. Pro zkoušku výkonu je nejlepší vyrobit si forichcuňk-náhradní zátěž, kde se spojí do hvězdy tři série čtyř, nebo pěti žárovek 24V/21W (takže celkem 120/0.8A) - ty by nemělo magneto spálit ani při plných otáčkách. Tak se vytvoří symetrická třífázová zátěž, každé z ramen hvězdy se napojí na jednu fázi z magneta a po nastartování logicky musejí všechny tři série svítit stejně, ale přesnější je udržet stejné otáčky a klešťákem změřit proud v každé fázi. Když zatížené magneto nedá potřebný výkon, může být narušené vinutí některé fáze (přechodový odpor), poškozené železo na některých nástavcích (magnetické zkraty mezi plechy), nebo zkraty ve vinutí. Při symterickém poklesu výkonu mohou být v háji magnety v bubnu, jak psal gugo. Zkrátka bez náhradní zátěže to nepůjde, jinak se nedá zjistit, jestli je v háji magneto, nebo regler.
A ten příznak, kdy při zvyšování otáček napětí paradoxně klesá, obvykle způsobí výpadek jedné, nebo dvou fází (vinutí, konektory, vadné diody v regleru), zkrátka jakkoli "přiškrcený" výkon dobíjecí sestavy. Pokles napětí pak způsobuje vzrůst příkonu zapalování při zvýšení otáček motoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 12:56 | Nahoru | #5
J.M.K.> díky za skvělou odpověď.
ještě jeden detail, to paradoxní klesání napětí se zvyšováním otáček je skokové, napětí se od volnoběhu zvýsí na 13,5 a pak skokově spadne na 12,5 a pak už jen klesá vlivem větší spotřeby zapalování při zvyšujících se otáčkách jak zmiňuješ. jednoduše řečeno regler funguje do cca 2500ot a pak mu jebne

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 12:58 | Nahoru | #6
grooll> on uz ti to JMK napsal, zmer to proste prs zarovky do hvezdy a uvidis.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

Skvělá odpověď, děkuji! 11.12.2014 v 13:13 | Nahoru | #7
grooll: Změř taky izolační odpor vinutí alternátoru proti kostře - měla by tam být izolace (regler při měření odpoj). Ale podle toho skokového chování to fakt tipuju na regulátor. Ono to u Viraga není žádná výjimka - tím, že je poblíž výfuku, není zrovna nejlépe chlazený a jednou to prostě odejde.

regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 13:30 | Nahoru | #8
Všetko presne tak, ako Ti písali všetci hore 1100Virago, quqo a samozrejme J.M.K. a to všetko pekne a prehľadne máš rozpísané v: Testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií. Choď presne podľa toho. Ja som u mojej starej Suzuki r.v. 1980, dal priamo s regleru + na plus baterky a - na mínus baterky, aby som vylúčil možnosť studených spojov. Začal by som reglerom, ako píše 1100Virgo, je to najjednoduchšie. Držím palce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 13:36 | Nahoru | #9
1100Virago> myslis ze ma doma neco cim zmeri izolacni odpor ?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 13:42 | Nahoru | #10

gugo píše: 1100Virago> myslis ze ma doma neco cim zmeri izolacni odpor ?

to nemám ale dá se změřit odpor proti kostře, zjistí se tím požkození izolace na vinutí které by svádělo napětí do kostry. toto jsem též proměřil, všechny vinutí mají stejný odpor a stejně nekonečný odpor vůči kostře.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 13:43 | Nahoru | #11
grooll> No to jo, ale neni to izolacni odpor.

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 14:36 | Nahoru | #12
gugo> pravda, není, ale to už považuji za slovíčkaření.. protože k čemu by mi byla informace zda má vinutí izolační odpor 1Mohm nebo 2Mohmy.. šlo o to zjistit zda není vinutí vodivě spojeno s kostrou.
každopádně díky za názory a plodnou diskuzi.
už máme objednaný regulátor, snad kvalitnější než originál..

regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 14:40 | Nahoru | #13
Vinutí altiku proti kostře megmetem, jestli chceš, jeden funkční regler mám doma, na zkoušku tě ho můžu půjčit. Typoval bych to na alternátor...

Naposledy editováno 11.12.2014 14:44:50

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 15:01 | Nahoru | #14
grooll> odpor vinuti proti kostre obycejnym multimetrem NE, chce to bud revizackou soupravu nebo jak tu nekdo psal stary Megmet [merit pri vyssim str.napeti!]

Naposledy editováno 11.12.2014 15:07:20

1 reakcí na tento příspěvek regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 15:10 | Nahoru | #15
TROSKU NA JINOU NOTU =>> kolegove, malokdy doporucuju clanek v MCZ, ale kdo se chce pobavit poctete si v Uvodu clanecek 'Zkusenosti s YukiCity 125', paraaada, zvlast J.M.K jiste potesi stat o vymene CDI

Naposledy editováno 11.12.2014 15:38:05

regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 16:32 | Nahoru | #16
regulátor, jinak pro ty, co se v elektrice nevyznají jako J.M.K. je snazší volba za jízdy sledovat tohle...

Naposledy editováno 11.12.2014 17:28:27

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 16:48 | Nahoru | #17
sered> Dal jsem si práci ten článek přelouskat celý a ta pasáž o CDI fakt pobavila. Když holt někdo objednává z netu něco, o čem hovno ví, přinde mu čertvíjaký zajíc v pytli...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 17:17 | Nahoru | #18

sered píše: grooll> odpor vinuti proti kostre obycejnym multimetrem NE, chce to bud revizackou soupravu nebo jak tu nekdo psal stary Megmet [merit pri vyssim str.napeti!]



Serediku prosimte nerad, kdyz nevis. Ja jsem tady zminil ten izolacni odpor pouze protoze nekdo spatne pouzil terminologii.
S klidnym srdcem ti muzu oznamit ze vinuti statoru, jsem u motorek nikdy proti kostre nemeril nicim jinym nez multimetrem a proste bud je tam zkrat na kostru primo z vinuti takze odpor v radech ohmu nebo proste 0.
Dost silne pochybuju, ze by se u vinuti zality ve voleji pri max napeti cca 70V, tzn na zvit 00prd, projevilo starnuti izolace. V tomto pripade proste 0 nebo 1. Takze merit to megmetem je fakt trochu mimo.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 17:49 | Nahoru | #19
gugo> jen pro Tvou informaci: elektrika a elektronik me zivi a ne uplne spatne uz nejakych 40 let. Mltimetrem sie zmeris primej zkrat pri mericim napeti kolem 1V. Ale prodrenou izolaci kdyz je altik v otackach ANI NAHODOU!!!

Naposledy editováno 11.12.2014 17:49:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 17:52 | Nahoru | #20
sered> Od šesti let? To je nezákonné, zaměstnávat děti...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 17:58 | Nahoru | #21
rancher> rok vyroby 1948!!!!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 18:01 | Nahoru | #22
sered> V profilu máš stáří 46 let...

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 18:02 | Nahoru | #23
rancher> jo to je mozny, v databazi motorkaru nad 60 je to BOHUZEL spravne!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 19:15 | Nahoru | #24

sered píše: gugo> jen pro Tvou informaci: elektrika a elektronik me zivi a ne uplne spatne uz nejakych 40 let. Mltimetrem sie zmeris primej zkrat pri mericim napeti kolem 1V. Ale prodrenou izolaci kdyz je altik v otackach ANI NAHODOU!!!



Ale jdi ty brepto. Tak schvalne kolik jsi empiricky promeril vinuti moto altiku, ktery vykazovaly nekonecny odpor na multimetru a pritom ta civka sla pri 70V do zkratu, to jsrm fakt zvedav.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 20:45 | Nahoru | #25
gugo> navstiv Chocholouska a vlidne s nm pohovor!

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 21:10 | Nahoru | #26

sered píše: gugo> navstiv Chocholouska a vlidne s nm pohovor!



JJ vime kulove, a kdyz dojde na argumenty zacneme Chocholouskem... neprekvapils.

1 reakcí na tento příspěvek regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 22:39 | Nahoru | #27
No, chlapi, nemíním se plést do Vaší šárvátky, ovšem sered napsal:

Mltimetrem sie zmeris primej zkrat pri mericim napeti kolem 1V. Ale prodrenou izolaci kdyz je altik v otackach ANI NAHODOU!!!



a v tom má pravdu. Pár takových vinutí, která kolem 50V začínala probíjet, jsem už viděl. Sice se to zdá málo pravděpodobné, ale podcenění takových možností se dovede někdy pěkně vymstít. Sic to není z nemlich stejného soudku, ale nezapomenu na spolužáka, jenž měřil tranďák, tvrdil, jak je v pohodě a přitom přístroj nefungoval. Ovšem klučina měřil pouze "diody" B-C a B-E, ty byly dle měření v pořádku, ovšem už jej nenapadlo měřit mezi C-E - a ejhle, byl tam kraťas.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 22:47 | Nahoru | #28
J.M.K.> KOlik si empiricky takovejch vinuti moto alternatoru videl ? ja se nebavim o vinuti primaru na 380 , kde jako samozrejme. Bavim se o altiku na motorce. Vzivote jsem megmet ze skrine netahal, proste to je bud slusly a nebo neni.

Kazdopadne i kdyby ti to zaclo utikat mezi zavitama poznas to pri mereni napeti na civce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 22:56 | Nahoru | #29
gugo> Pravda, motor na 380V je něco jiného, ale měl jsem v rukou třeba stator z XL125, který se dle měření odpor jevil jako bezvadný, i napětí dával +-2V (rozdíl mezi fázemi), ale po zatížení haproval a až teprve při připojení na 100V zdroj jedna z fází měla svod na kostru. Jiný stator, s nemlich stejnými hodnotami naměřenými MM, fungoval dobře.

(reakce na) regulátor dobíjení Virago 535

11.12.2014 v 23:48 | Nahoru | #30
J.M.K.> Prece kdyz ti davaly vsechny civky pod zatezi nebo naprazdno stejny napeti, tak tam mezizavitovej zkrat nebo zkrat na kostru nebyl. Kdyby byl muselo by se to projevit ubytkem napeti. Klidne budu verit tomu ze tam ten zkrat byl pri zahrati nebo kdyz bylo studeny, ale ne moc tomu ze pri 70V tam nebyl a pri 100 V najednou jo.
Ikdyby jo, protoze cesty pane jsou nevyzpytatelne, tak kolik si takovejch vinuti videl aby se z toho dalo delat pravidlo. Ja ani jedno, klidne ti ukazu plnej suplik, tech ktery piskaj na kostru nebo maj jednu fazi v haji, ale takovej co zazracne pri 100V je ve zkratu bych rad videl.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Virago výkon a trysky Yamaha XV 535 Virago CubaLibre 5 17.4.2024 v 12:28 zetka125
Nehádže iskru Virago 536 Yamaha XV 535 Virago Denyd 1 14.4.2024 v 19:30 Kolja73
hladina karburátorů Yamaha XV 535 Virago Sieg 4 30.3.2024 v 21:00 Sieg
XIV Velká Virago Vyjížďka 2024 se ... [1 ... 346, 347] Yamaha XV 1100 Virago, Yamaha XV 535 Virago, Yamaha ... rancher 10401 24.2.2024 v 11:46 rancher
schopný opravář na Chomutovsku Yamaha XV 535 Virago Pavel3319 5 8.2.2024 v 09:21 TaťusPájus


TOPlist