paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Muž a žena z ČR na kozím dechu po Africe
5.12.2014 v 10:51

Dobrodruzi z Česka přejedou Afriku.
Kozí dech letí na start v kufru

Zdroj: http://auto.idnes.c..._102207_automoto_hig
4. prosince 2014 14:01

Moped Stadion S11 z padesátých let minulého století, kterému se díky jeho výkonu přezdívalo Kozí dech, rozhodně nepatří mezi nejčastější dopravní prostředky cestovatelských výprav. Dobrodruzi expedice Stadion Tour Afrika 2014 si modrý a červený stroj vybrali úmyslně. Teď jsou legendární mopedy zabalené v kufrech. Češi jsou známí svou vynalézavostí a ochotou podnikat daleké expedice s dopravními prostředky, s kterými by někdo nejel ani do večerky. Poměrně známým případem jsou expedice Trabantem Afrikou a Jižní Amerikou, za hranice ale vyráží i například embéčko nebo Jawa.
Další, kdo se s neobvyklým dopravním prostředkem ocitne na seznamu moderních expedic, je takzvaný Kozí dech.

Kozí dech
Stadion S11 byl prvním československým velkosériově vyráběným mopedem. Jeho produkce naplno naběhla v roce 1958 a do konce následujícího roku vzniklo více než 150 tisíc Kozí dech, jak se mu začalo říkat, si záhy získal mezi veřejností značnou oblibu pro dostupnou cenu, spolehlivost a snadnou údržbu. První prototypy byly osazeny německými motory Fichtel & Sachs, ale s ohledem na politickou situaci bylo nutno vyvinout motor přímo v Československu.

Dvoutaktní motor Jawa typ 552 s objemem 50 ccm byl zavěšen ve spodní části trubkového rámu bicyklového typu, třílitrová nádržka nad přední částí rámu stroji jezdícímu až 40 km/h umožnila ujet na jedno tankování takřka 200 km.

Dvoustupňová převodovka se řadila otočnou rukojetí v jednom celku s páčkou spojky, umístěnou na levém řidítku. Zadní kolo bylo uloženo v rámu pevně, přední bylo alespoň částečně tlumeno tlačnými vahadly s pryžovými bloky, komfort cestování zlepšovalo robustní, vinutými pružinami pérované kožené sedadlo.

Brzdění zajišťovaly malé bubny v nábojích kol. Na éru S11 v roce 1960 navázal model Stadion S22, jenž svojí konstrukcí připomínal již více motocykl než jízdní kolo.

S dědečkem do Afriky
Stadion S11 byl prvním československým velkosériově vyráběným mopedem. Motocykl s neobvyklým řazením otočnou rukojetí a dvoutaktním motorem o objemu 50 ccm dosahoval rychlosti 40 km/h, na jedno tankování ujel až 200 kilometrů. Jeho výroba naplno naběhla v roce 1958 a Kozí dech si okamžitě u širší veřejnosti získal oblibu pro svoji dostupnou cenu, spolehlivost a snadnou údržbu.

A právě díky těmto vlastnostem si Martin Tomaško s přítelkyní vybrali Stadion S11 pro svoji expedici Stadion Tour Afrika 2014 – 2015. V pátek 6. prosince odlétá dvoučlenná výprava z letiště Václava Havla do Johannesburgu. Expediční stroj budou mít v kufru. Z Jihoafrické republiky zamíří přes Botswanu, Zimbabwe, Zambii a Tanzanii do Keni, odkud pojedou vlakem do města Nairobi, tam jejich dobrodružství skončí.

"Moped Stadion jsem vybral já, protože k těmto strojům mám citovou vazbu už z mládí," říká Martin Tomaško. "Vždycky jsem na nich chtěl ujet nějakou větší vzdálenost, podniknout nějakou větší akci. Také jsem je vybral pro to, že jsou to poměrně jednoduché stroje, tudíž opravy nebudou tak náročné jako u moderních strojů."

Lehká konstrukce Kozího dechu zároveň umožňuje přepravovat motocykl v letadle jako zavazadlo a tím ušetřit značné finanční náklady skromné expedice.

Na vlastní pěst
Celou akci začal Martin Tomaško připravovat od září roku 2013, kdy padlo definitivní rozhodnutí o výletu do Afriky. Hasič v aktivní službě vytáhl ze sklepa zbytky dvou starých mopedů a začal skupovat ojeté motocykly a náhradní díly. "Některé díly jako třeba osy kol nebo rozety jsme si nechali vyrobit firmami, které nás podporují, a zbytek jsme koupili jako nové, ale byly to vlastně repliky originálních dílů.

Udělali jste na motocyklech nějaké technické úpravy?
Snažil jsem se vyvarovat náročným vylepšením, které zvyšují hodně výkon motoru. Obávám se, aby to ty motory vydržely, takže jsme vyměnili pouze karburátory. Ty jsme použili z následujícího modelu Stadion S22, dali větší trysku a přidali kolínko sání. Použili jsme také menší rozetu a máme připravený větší primární kolo, tzv. pastorek. Největší úpravy jsme udělali v elektroinstalaci. Jednak jsme nahradili zapalovací cívku světelnou cívkou a indukční cívkou, čím jsme zajistili náhradní cívku pro jízdu. V případě poruchy použijeme tu ze světelného okruhu. Dále jsme do světelného okruhu vřadili stabilizátor napětí a nabíjení akumulátoru, kterým budeme dobíjet naše elektronické přístroje. Světelné zdroje jsme nahradili diodovými.

Vezete s sebou také náhradní díly?
Budeme mít náhradní válec s pístem, zapalování a karburátor. Samozřejmě také povezeme náhradní šroubky a matice. Pokud dojde k poruše nějakého dílu, který nebudeme mít s sebou, protože jsme limitováni váhou, máme domluvený obchod s náhradními díly u nás v republice, který nám potřebný díl zašle do Afriky. Ale toho bychom chtěli nevyužít.

Jak vlastně nápad na celou expedici vznikl?
V roce 2011 mi lékaři odhalili v těle nádor, prodělal jsem operaci a do běžného života jsem se vrátil až pět měsíců od operace. Během těch těžkých dnů v nemocnici jsem si uvědomil, jak je naše zdraví křehké a jak málo stačí, abychom jej ztratili. Když mi na rakovinu umřela maminka, rozhodli jsme se s přítelkyní, že pomůžeme lidem, které postihlo tohle zákeřné onemocnění. Postupně vykrystalizoval nápad uspořádat expedici, napsat o ní knihu a výtěžek z celé akce věnovat na léčbu onkologicky nemocných dětí.

A proč jste se rozhodli právě pro Afriku?
Je plná tajemných míst a láká spousty dobrodruhů. Chceme na vlastní oči vidět její krásu, čelit jejím úskalím a zažít dobrodružství na vlastní kůži. Chceme poznat místní domorodce, přiblížit se jejich způsobu života, být svědky rituálů, zvyklostí a tradic a pochutnat si na místních specialitách."

Autoři: hig (Jaroslav Halamka), pro iDNES.cz , Jiří Duchoň

--------------------------------------------------------------------------------

DISKUSE K ČLÁNKU

Drzim palce!Dobrych lidi je stale dost !
4.12.2014 14:36

Tak ať vše dobře dopadne! Ale přibalil bych ještě korkové obložení spojky. Ta v Africe dostane zabrat.
4.12.2014 14:48

Vezměte s sebou spojkový koš, resp. tu část s tisícihranem. Jestli máte novou klikovku, tak snad vydrží, u starší se tisícihran rád omete a bývá nejčastější závadou při cestování. Motor s karburátorem z pionýra a tryskou "60" parádně táhne a vydrží mi cca 10.000 km při spotřebě 2,5l/100 km, karbec z modelu s22 nejede tolik, ale ani nežere. Dále pak doporučuji polštářek pod zadek. Při 10 hodinách jízdy denně se bez něj člověk druhým dnem počínaje těžko obejde.
Přeji šťastnou cestu, spoustu skvělých zážitků a málo problémů!
Miki
PS: Jeli jsme s S11-kama v roce 2004 Itálii, 2005 Chorvatsko
4.12.2014 15:06

Hrozně přeju všemu dobrému. Bohužel v tomto případě si myslím, že si ti dva jedou splnit nějaký sen, co jim sponzoři platí. Chtějí project Afriku a vydat knihu, onkologii tak chtějí sponzorovat až z případných prodejů. Nechci nikomu brát iluze, ale ten zisk nebude ani tolik, kolik jste vybrali od sponzorů na tu cestu. Myslím, že pokud chtějí přispět, můžou to udělat efektivněji a líp. A né takhle neprůhledně. Ale i tak držím palce.
4.12.2014 16:01

at si klidne plni sve sny, kdyz jim to nekdo zaplati. A to ze asi moc penez pote nevyberou ...,
     uvidime ...
     4.12.2014 16:42

Už teď mě bolí prdel.
4.12.2014 16:16

Držím palce. Bál bych se o klikovku. Pokud mají sebou píst, válec a kroužky, tak už jen spojka, sekundární rozvod (ty ozubena kola dostanou v písku zabrat a omelou se - bude záviset na ujeté vzdálenosti). Karburátor si myslím, že nemá důvod odejít. A zdroj pro zapalování, pokud bude štěstí, tak vydrží i více cest po Africe .-))
4.12.2014 16:35

drzim palce, ale neverim ze to motokolo vydrzi
4.12.2014 16:41

je mi to líto, ale Stadion to nevydrží...
4.12.2014 17:36

Achjo, co je to zase za módu vytahovat tyhle šroty. Ve své době byli ok, splnili svoji roli, dnes třeba pro sběratele hezký artikl. Ale proboha proč podnikat tyto monstrvýpravy
4.12.2014 18:02

To je právě ta zábava, jet na šrotu. Na moderním stroji by to byla nuda.
     4.12.2014 19:33

No tak každý podle svého gusta. Já raději cestuji v něčem spolehlivém a užívám si místa,
          která poznávám.
          5.12.2014 8:13

jako napad je to az moc krasne. Nicmene vydelavat si cestovanim neumeli ani profici Hanzelka se Zikmundem a obavam se, ze predstava vydelat na nejakou charitativni cinnost asi neni realna. Ale doufejme, ze je mistni slunickovi puvodni obyvatele Afriky nebudou povazovat expedici za jednoduchy zdroj vykupneho a ze cela vyprava se nekdy v poradku vrati
4.12.2014 18:42

Můj hluboký obdiv.Moc nevěřím,že to Stadionek vydrží.Chce to sebou vzít pár náhradních klínků na magneto,celou spojku,hlavně ojnici a nejlépe celý motor.Také přední vahadla nejsou zrovna to nejlepší,co tenkrát fabriku napadlo.To nemluvím o hodně slabé zadní brzdě a hlavně táhlu.Budu držet palce aby vám to dobře dopadlo a těšit se na nějaké zprávy a obrázky.Dobře dojeďte.
4.12.2014 18:54

Přesně tak taky jsem měl s11
     4.12.2014 22:21

Vím ,že afrika nejsou jenom pouště ,ale jsem zvědav jak se na ten jemný písek bude tvářit motor a pak taky spojka asi dostane slušnej záhul ty uzoučký kola se nejspíš budou dost bořit. Jinak držím palce ať to dobře zmáknou a ve zdraví dojedou. Jo a nejspíš bych vyměnil sedlo za nějaký moderní s odpruženou sedlovkou z tohohle mě bolí zadek jen se na něj podívám
4.12.2014 22:35

Kde na tom jako chtěj mít věci?
4.12.2014 23:01

5.12.2014 v 11:47 | Nahoru | #1
držím jim palce, ale zároveň vzpomínám na cesty MUDr Potužníka,který na takových strojích projel půl světa v době, kdy neexistoval mobil,GPS, internet, jedinej stan bylo plátěný Áčko...to mi přišlo hodně zajímavý

5.12.2014 v 13:04 | Nahoru | #2
Jojo, tahle výprava vypadá rozhodně zase zajímavě

5.12.2014 v 14:40 | Nahoru | #3
Taky držím palce, ale moje zkušenosti se Staďákem jsou nevalné, ono se to kazí i na asfaltu, natož v terénu. Spravit se to samozřejmě dá, ale stojí to čas a peníze.

A na fotkách rozhodně nemají karbecy z S22... Mimochodem, S22 by mi na tu cestu pasoval líp.

5.12.2014 v 15:39 | Nahoru | #4
Také jim budu držet palce to už jsou pravý dobrodruzi a rozhodně se nebudou nudit jako my tady celou zimu

5.12.2014 v 19:38 | Nahoru | #5
prijde mi to v posledni dobe ze se roztrhl pytel s tim, kdo vymysli silenejsi cestu .

Ale at vyjde, drzim palce

5.12.2014 v 23:20 | Nahoru | #6
Afrika, vlastne i Asie a cely treti svet, je plna techto 50 ccm mopedu. Jezdi tam na tom uplne vsichni, a to i pres poust. Takze to co z pohledu marketingove zpracovaného evropana vypada jako silenstvi, je vlastne uplne normalni přeprava z bodu A do bodu B.

6.12.2014 v 00:52 | Nahoru | #7
Dost dobrý

6.12.2014 v 09:22 | Nahoru | #8
Držím palce, ale tie sedadlá vyzerajú strašne, nejaké rozpadnuté, ako niekto už tu písal, kuknem na to a bolí ma zadok. No teraz som sa pozrel lepšie, šponovák na konci, vypadá to nejak hnusne podložené s dačím, majú tam iný prevod, ale tak by som na cestu nešiel, nebudem komentovať zmenu prevodu. Napriek mojím drístom im držím palce. Nech sa vrátia v pohode a dole kolesami.

6.12.2014 v 17:34 | Nahoru | #9
Tak to je supé é é é r , držím moc moc palce - i na nohách

6.12.2014 v 19:30 | Nahoru | #10
krokoš> fotilo se když to ještě neměl pořádně dodělané, sedla ještě nebyla vycpaná a měnil taky karbce za nové a další dodělávky.

Naposledy editováno 06.12.2014 19:31:14

6.12.2014 v 20:39 | Nahoru | #11
K Stadionu má viažu pekné spomienky, jazdil som na ňom pred 42 rokmi ako 12 ročný, ja som mal ten silnejší, so sedadlom motocyklového typu. Moja prvá moto. Ten rýchlejší prevod u nich pochopím, lebo keď som u nás jazdil po ulici na jednotke s odrezaným výfukom, tak to už jedna pani nevydržala a vybehla z domu s metlou a mlátila ma po chrbte . Bol tam mierny stupak a ona hnusoba si ma vystriehla keď som išiel na jedničku hore brehom, juj ale som dostal. Preto ich chápem, že majú rýchlejší prevod. Držím im palce a nech sa im podarí ujsť pre všetkými čo ich budú naháňať . V to by im mohol poradit alesmoto, tomu Stadion jazdí vyše 100 km.

6.12.2014 v 20:41 | Nahoru | #12
varanxl: chcel som si rýpnuť, lebo im závidím. Nech sa vrátia dole kolesami.

7.12.2014 v 19:30 | Nahoru | #13
Pokud chcete sledovat jejich cestu po Africe tak tady www.stadiontourafrika.cz/

26.2.2015 v 20:50 | Nahoru | #14

27.2.2015 v 09:45 | Nahoru | #15
Je nějaký stručný výtah co a jak? Na tom fb se nedá moc vyznat, jeden den tam je že "vyjíždíme" ihned poté skončili jsme, pak teprve následují fotky. Hlavně jestli jsou oba v pořádku, holt ne každá cesta se zadaří dle plánu. Navíc v takovém prostředí na takových strojích ve dvou...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Muž a žena z ČR na kozím dechu po Africe

27.2.2015 v 10:30 | Nahoru | #16
dj_hroch: Zjednodušeně řečeno: Jsou relativně v pořádku, cestu na Stadionech museli z důvodu zdravotních problémů vzdát, přesto ji dokončili místními prostředky - vlakem, autobusem, stopem.

27.2.2015 v 11:37 | Nahoru | #17
1100Virago> Díky, takže skutečně dokončili, i když ne zrovna na stadionech. I tak to není žádná ostuda zdraví si člověk nenaplánuje...

27.2.2015 v 14:58 | Nahoru | #18
No já to tak nějak sledoval celý a už od začátku mi to přišlo takový diletantský nepřipravený.
Sledování GPS na jejich stránkách ve většině času nefungovalo, informace na FB strohé a nepřehledné.

Podle vyjádření těch lidí, co u nich ze začátku bydleli a montovali tam ty pincky, tak ta slečna ani neuměla řadit, seděla na tom poprvé snad až v Africe.

Nemoc ale nechodí po horách a pokud měla potíže, je lepší že dojeli busem a vlakem. Akorát blbý teda je, že ujeli jen pár kiláků.

Stadion tour bez stadionů, no.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda Vallaro - legislativa Babetta 210, Jawa Stadion S11 kokoška. 10 8.10.2023 v 08:43 kokoška.
barva na s11 Jawa Stadion S11 tadeo96 12 27.1.2023 v 00:06 Břichoun
Ráfky Stadion S11 Jawa Stadion S11 Břichoun 6 25.11.2022 v 07:06 FJRPEPA
Nestartuje, slabá jiskra Jawa Stadion S11 Filip116 5 6.8.2022 v 13:41 Filip116
Renovace JAWA,ČZ ČZ 175/501, Jawa Stadion S11 kalousek 10 27.7.2022 v 09:57 Dolin