bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?
30.11.2014 v 13:21
Ahoj,
dáváme s tátou dohromady Jawu Pérák, původně je to 250 FJ ze 48.roku s vyměněným motorem za 350/18. Jde o to, že motor byl natřený štětcem šílenou barvou - zřejmě asi vypalovací. Nechali jsme to tedy opískovat balotinou, ale co teď s tím? Pokud se to neošetří, tak hliníková víka i kartery budou časem oxidovat a tmavnout. Různě vídám, že má spousta lidí víka leštěná do zrcadlového lesku, což rozhodně nechci. Poradíte, co s tím a nebo jestli to nechat tak? Díky za rozumné připomínky.

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 13:23 | Nahoru | #1
Nijak. Stejně jak to bylo kdysi.

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 14:51 | Nahoru | #2
To je prasárna pískovat motor

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 16:50 | Nahoru | #3
kokoška.>Ani ne.Takhle jsem nechal písknout motor na babču.



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 17:11 | Nahoru | #4
tommicca> Jasný ale z fabriky to slo jen jako odlitek třeba první 354 mají povrch tzv.pometančová kůra

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 17:30 | Nahoru | #5
kokoška.> Dobrý to neni, ale nebylo řešení. I chlapík, co to pískoval nadával, že to nechtělo jít moc dolů. Natřený štětcem... nehledě na to, že pomerančová kůra zůstala, nic před pískováním nebylo leštěný, broušený a pod., šlo jen o odstranění barvy.

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 17:34 | Nahoru | #6
Králík.> Když to zalakuješ, tak se ti stejně časem udělají mapy, měl jsem to na virglu, trochu soli a zbělalo to a šlo dolů, takže čas od času vyčistím solvinou a před srazem přeleštím a přetřu olejem..

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 17:59 | Nahoru | #7
Jednoznacne nechat tak jak to je! Motory z fabriky byly velmi hruby odlitky a v Jawe je rozhodne nijak nelestili....

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 21:37 | Nahoru | #8
Přesně tak, dneska každý kkt ten motor pískuje nebo leští a je to na

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 21:44 | Nahoru | #9

V_i_c_i píše: Přesně tak, dneska každý kkt ten motor pískuje nebo leští a je to na


dvě věci

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

30.11.2014 v 23:36 | Nahoru | #10
Ono to hlavně chce si přečíst pořádně na co se tazatel ptá a ne tu zase plácat ohranou písničku...
Králík.: Nedělejte s tím nic. Oxidovat ani tmavnout to nebude, pokud se to nebude válet na dešti nebo v kyselém prostředí (výpary z baterky, atd.). Trochu to ztratí lesk (prvotní oxidace), který to po balotině stejně nemá, takže není co řešit. Jawa má tu schopnost, že se sama konzervuje Ne vážně, mastnota z pod válce, od matic výfuků atd. udělá své. Chytne to takovou svojí patinu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 07:28 | Nahoru | #11

Kynklačka píše: Ono to hlavně chce si přečíst pořádně na co se tazatel ptá a ne tu zase plácat ohranou písničku...
Králík.: Nedělejte s tím nic. Oxidovat ani tmavnout to nebude, pokud se to nebude válet na dešti nebo v kyselém prostředí (výpary z baterky, atd.). Trochu to ztratí lesk (prvotní oxidace), který to po balotině stejně nemá, takže není co řešit. Jawa má tu schopnost, že se sama konzervuje Ne vážně, mastnota z pod válce, od matic výfuků atd. udělá své. Chytne to takovou svojí patinu...



To nic nemeni n tom, ze piskovat blok je prasarna. Pokud byl blok natreny barvou, jsou lepsi metody jak ji odstranit a neponicit povrch.

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 07:47 | Nahoru | #12
Jinak všechny kartery byly z fabriky nastříkané stříbrnou barvou (jen kartery + hlavy)

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 10:56 | Nahoru | #13
Existuje nějaké chemické čištění s následnou chemickou konzervací. Jak jsem u kluků viděl, povrch je v přirozeném vzhledu krásně čistý jako by vyjel z fabriky a neoxiduje. Bohužel nevím jak se tato úprava jmenuje a kdo to provádí, ale když trochu zagooglíš, tak to někde na veteránských webech najdeš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 14:24 | Nahoru | #14
V_i_c_i> viděl jsi někdy otryskaný (ne opískovaný!) blok balotinou? A když se to udělá tlakem okolo 4 atm.? To ani nepoznáš, že s tím někdo něco dělal. Všechno záleží na uměmí dotyčného mistra. Mě hlavně zaráží, že ta vlna nevole proti tryskání se zvedla před lety, kdy tady bylo pět tryskáren v republice a dělaly to na jedno brdo - hrubý písek a 12 atm. Od té doby se to mezi veteránisty rozšířilo jako nemoc a vůbec je nezajímá že už dneska existuje tolik rozdílných metod tryskání...tryskat se dá i drcenými skořápky z ořechů, suchým ledem, škvárou atd. Odstraňovat barvu z bloku chemií je trochu loterie, abys neodstranil i část karteru.

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 14:44 | Nahoru | #15
Jinak pro zajímavost pan Tůma z Vrchlabí - chemické leštění a čištění - část dílů normálně brokuje ocelovýma kuličkama a až pak zřejmě chemicky ošetří.

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 14:46 | Nahoru | #16
Borci nevím jakože jak se pohybujete v oboru, kolik z Vás dělalo v Jawě či v ČZ a tak. Já se nijak nepasuju na vševědu, ale mimo motorek sbírám i takové kktiny jako staré tovární fotky, lejstra, knihy a prospekty. Kupodivu Vám sdělím takovou věc, že : Až po 638 se kartery LAKOVALY! Bohužel sem nerozklíčil zatím na jakém principu, be nejsou lakované všechny, ale i nové 638 měli lakované kartery! U Péráka to bylo tak 95% produkce, stejně tak u kývačky. Dál už nemám až takový přehled,..ale prostě to tak je/bylo.
http://www.motomagaz...5&pos=povrchovka

Takže já radím kartery nalakovat. Bude to jako originál,...

PEACE!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 15:08 | Nahoru | #17

Kynklačka píše: V_i_c_i> viděl jsi někdy otryskaný (ne opískovaný!) blok balotinou? A když se to udělá tlakem okolo 4 atm.? To ani nepoznáš, že s tím někdo něco dělal. Všechno záleží na uměmí dotyčného mistra. Mě hlavně zaráží, že ta vlna nevole proti tryskání se zvedla před lety, kdy tady bylo pět tryskáren v republice a dělaly to na jedno brdo - hrubý písek a 12 atm. Od té doby se to mezi veteránisty rozšířilo jako nemoc a vůbec je nezajímá že už dneska existuje tolik rozdílných metod tryskání...tryskat se dá i drcenými skořápky z ořechů, suchým ledem, škvárou atd. Odstraňovat barvu z bloku chemií je trochu loterie, abys neodstranil i část karteru.



Podívej se na mé stránky M-72.webnode.cz na fotky motoru z mé renovace a pak si můžeme povídat. Ale pokud někdo řekne pískování myslí se tím tryskání křemičitým pískem a tím povrch prostě zničíš. Obzvláště když někdo řekne že to šlo blbě dolu. Samo existují i jiná a vhodnější abraziva, případně ještě v kombinaci s odstraňovači nátěrů, ředidly apod. Ale o tom tady řeč nebyla...

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 17:07 | Nahoru | #18
Šlo to blbě dolů, protože to bral nízkým tlakem a opakuji, že to bylo dělané balotinou!
Ano o chemickém čištění vím, jenže mimo jiné vychází asi na čtyřnásobek ceny pískování a ke všemu na opačném konci republiky.
Dlaší věc je, že motorka nebude stát u televize v obýváku, bude normálně přihlášená a připravená k občasnému provozu, výlety a pod.
Vaše stránky prohlédnu, pročtu a uvidíme, jak se rozhodneme. Klidně ale pište svoje poznatky dál.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 17:18 | Nahoru | #19
Dolin> jak vis ze neslo o pasivaci nebo tropikalizaci? Lakovani je dozajista hloupost.

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 17:36 | Nahoru | #20

Králík. píše: ....
Ano o chemickém čištění vím, jenže mimo jiné vychází asi na čtyřnásobek ceny pískování a ke všemu na opačném konci republiky.
.....


Jestli tu renovaci děláš pořádně, tak je to částka, která v tom rozpočtu nehraje zásadní roli a výsledek stabilní neoxidující povrchové úpravy je jinde, zvlášť, když moto budeš používat jak píšeš. Cena za poštovné na druhý konec republiky už je úplně zanedbatelná.

Lakování z fabriky mi přijde taky jako blbost, půjde max. o nějakou pasivaci. Jakýkoliv lak by se loupal a kartry pod tím oxidovaly jak je to vidět u leštěných lakovaných disků aut.

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 20:28 | Nahoru | #21
V_i_c_i> píše o balotině a to hned v prvním příspěvku. Na to mu tu 10 lidí napíše, že pískování je zvěrstvo, tak mi to vysvětli? Z toho plyne, že nevědí co to ta balotina je a mají jen zaškatulkované "pískování=zlo"! Já neřeším nic, mě je jedno kdo jak zachází se svou věcí, jestli to bude pískovat broky, zataví do komaxitu a pochromuje si i sedlo, a rád bych očekával stejný postoj i od ostatních a ne že své názory pořád všude vnucují. Důvod proč nejezdím na veteránské srazy je ten, že nejsem zvědavý, aby mi tam kde jaký kokot vysvětloval a pohoršoval se nad tím, co na MOJÍ motorce bylo a nebylo, já to totiž vím možná lépe než on.
Neber to jako narážku na sebe, to chraň bůh, jen se snažím vysvětlit, co mi vadí a ptám se proč tomu tak je?

Dolin> Já jsem viděl lakované kartery+hlavy péráků, ne u všech, ale dost často to tak je. A i na prvních kývačkách. Ale na ničem po roce 1958 jsem lak neviděl. Vlastně viděl, dva motory z jawy 350/360, spíše mi to ale přišlo jako samo domo. Takže tvůj názor nevyvracím, ale myslím si, že to bylo na pár kusech, v porovnání s tím, co mi prošlo rukama a po laku na tom nebyly ani stopy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

1.12.2014 v 21:19 | Nahoru | #22
Dawe02> Absolutně netuším co to je za barva, co je její funkce a jak se to dělalo! Ale mám to na motorech jak 250/11, tak na 353, tak na 634 i na poslední 632 co sem koupil jsou na karterech zbytky stříbrné barvy. Stejně tak má motor v laku i kolega co má uloženku 638 s nájezdem 150km). A na nepletu si to se stříbrněnkou na komíny a podobně (tuning barva), ta se rozpouští v čemkoliv, tohle se ředidlem acetonem a tak nerozpustí.
Loupe se to z toho v šupinách a je to prostě stříbrné něco,.... lak!

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

2.12.2014 v 00:10 | Nahoru | #23
Dolin> Hmm, zajímavé. Já teda na své 353 z 1957 nemám nic a vše je origo. Kartery normálně reagují na silichrom jako ostatní hliník, tak tam nic být nemůže.

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

3.12.2014 v 10:09 | Nahoru | #24
fouknul bych to konzervačním sprejem od LiquiMoly....a občas vyčistil.

1 reakcí na tento příspěvek Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

3.12.2014 v 21:19 | Nahoru | #25
Zde je v této izerci vidět lakování karteru u 638 motoru. Celkem nový stroj tak to není tak ošoupané.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

3.12.2014 v 22:16 | Nahoru | #26
Dolin> pokud je to lak (foto neprukazne) , tak to jiste neni fabricke.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

5.12.2014 v 16:40 | Nahoru | #27

Dawe02 píše: Dolin> pokud je to lak (foto neprukazne) , tak to jiste neni fabricke.



Dolin píše: Zde je v této izerci vidět lakování karteru u 638 motoru. Celkem nový stroj tak to není tak ošoupané.



Tak tady musím dát za pravdu Dolinovi,protože tohle mám také na svém motoru a není to žádné "samodomo". Víka jsou čistý hliník,ale kartery jsou tímhle taky nastříkané. Myslel jsem si,že to někdo dělal doma,ale už jsem to viděl na více motorech 638.Čistý lak to není,ale je to,jak píše,taková šupinkatá barva,která ředidlem nepustí.

Edit:A ta samá "barva" je na žebrech hlav.Je to vidět i na mém profilu na fotce motoru,kde je to místy ošoupané léty..

Naposledy editováno 05.12.2014 16:42:46

(reakce na) Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

5.12.2014 v 17:33 | Nahoru | #28
smoula555> TO si neodporujeme. Ja take netvrdim ze zadny motor nemuze mit zadnou povrchovou upravu ci ze ji dokonce nemuze mit zadny motor z vyroby.
Jen tvrdim ze ten povlak (take je mi znam) nebude lak. To je nanejvys nepravdepodobne z mnoha duvodu teplotni odolnosti pocinaje, upravou zakladovoe vrstvou a chemickou odolnosti konce (vztazeno k okolnostem a dobe vzniku). Zaroven ta drive zobrazena dobova fotografie muze zobrazovat jine operace nez lakovani.

Jak ošetřit opískovaný motor Jawy pérák?

18.1.2015 v 18:59 | Nahoru | #29
Koukám, že každej tu je chytrej, jak rádio a vlastně nikdo nic kloudného nenapsal a jen se tu trumfujete, kdo má větší koule a kdo toho víc slyšel a viděl....

1. Motory se v Jawě skutečně lakovaly stříbřenkou. Byla to vypalovačka a z hliníku se časem ošoupala. proto se skoro nedochovala na žádném motoru. Nikdo to pořádně neví a motory se tak dneska pískují nebo naopak leští alá psí kule...



2. Balotinování motoru skutečně prasárna je. Nikdy se to nedělalo a nikdy by se to ani dělat nemělo. Ještě než, někdo zase začne psát o tom, že nevím, o co jde, tak podotýkám, že pracuju ve firmě, které se zabývá jak chemickým leštěním, mořením a pasivací, tak i tryskáním balotinou, keramikou a ocelí. Otryskáním se vytvoří na povrchu póry, do kterých se dostává špína a mastnota, která se pak velice špatně sundává, jde-li to vůbec. Existuje konzervace ve formě speciálních olejů, které právě tyto póry uzavřou. Já osobně bych své motory ale nikdy netryskal, i když to mám zadarmo v neomezeném množství. Pokud by to dotyčný myslel s motorem skutečně vážně, tak ani tzv. chemické leštění není to pravé, co by měl zvolit.
Jediná správná metoda je tzv. kuličkování, která se prováděla přímo v továrně, jako finišová úprava hliníkových odlitků před konečnou montáží. Jistou alternativou je i tryskání suchým ledem, při kterém nedochází k mechanickému kontaktu matečného materiálu s abrazivem. Tato metoda je ale dosti nákladná..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22
Rám pérák Jawa 350/18 j.tommy 4 28.3.2020 v 23:44 Dolin
Perák 350cena [1, 2] Jawa 350/18, Jawa Perak tatrula 50 31.1.2020 v 12:10 cmiral
Přední SPZ - popis Jawa 350/18 Smradson 12 2.11.2018 v 22:58 Smradson
Retro rukavice Jawa 350 Tramp, Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350... maky_bart 6 9.7.2018 v 10:41 udinar


TOPlist