bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: axialna vôla na klukovej hriadeli
Zdravím Boldoráci.

Prosím Vás o radu ohľadne axiálnej vôle na kľukovej hriadeli. Mám Boldora F2, ale s menším obsahom 750.
Aká je maximálna akceptovateľná axiálna vôla ? Nameral som 0,3 mm. Hodnota sa nezda až taka velka, ako keď chytím rotor a začnem s ním hýbať.
Myslíte, že by tato voľa mohla ovpylvniť dobíjanie ? Nemam ho funkčné.

Ďakujem

Naposledy editováno 22.06.2014 01:03:45

axialna vôla na klukovej hriadeli

22.6.2014 v 08:55 | Nahoru | #1
Je to trošku víc...ale na dobíjení to mít vliv nebude

1 reakcí na tento příspěvek axialna vôla na klukovej hriadeli

22.6.2014 v 08:56 | Nahoru | #2
To si nemyslim... Meril jsi faze a regulator....Je tu krasnej navod od uzivatele J.M.K.

(reakce na) axialna vôla na klukovej hriadeli

22.6.2014 v 11:57 | Nahoru | #3
miguel323> Děkuji za kompliment. Pro úplnost - měření třífázového magneta a měření třífázového zkratového regulátoru. Pozor však na to, že Bol d'Or, jak 750ccm, tak 900ccm, nemá magneto, ale alternátor s buzenou (drápkovou) kotvou, podobný jako u auta, jen s rozdílem, že diodové můstky a monoblok regulátoru nejsou jeho součástí, ale jsou odděleně.

Postup měření je tedy odlišný:

1. Změřit odpory vinutí statoru - postup stejný, jako v odkazu pro magneto - opět jde o třífázové vinutí.

2. Změřit odpor vinutí kotvy - mezi kroužky na čele kotvy. Vinutí nesmí mít svod, natož zkrat na kostru (tj. plášť a hřídel kotvy), mezi oběma kroužky a kostru musí být "nekonečný" odpor. Odpor vinutí by měl být řádově jednotky ohm, typicky okolo 5 Ohm, ale hodnota musí být uvedena v dílenské příručce.

3. Zkontrolovat kartáče (uhlíky), jejich uchycení a volnost pohybu v držácích, nesmějí váznout a jeden z nich musí být spojený s jedním z vývodů z alternátoru a druhý s kostrou.

4. S odpojeným regulátorem nastartovat motor a na přívod buzení kotvy napojit (pro sichr přes pojistku) +12V od baterky. Následně měřit napětí mezi fázemi (vývody vinutí statoru) - na volnoběh musí být cca 30 - 50V (přesné hodnoty viz příručka) a hlavně u všech tří kombinací fází musejí být napětí stejná.
Po odpojení buzení kotvy musí alternátor přestat dávat napětí, max. jednotky Volt až něco přes 10V - vliv remanentní (zbytkové) magnetizace kotvy. To je v pořádku.

5. Možno provést "žárovkovou zkoušku" (viz odkaz pro měření magneta) a opět musejí být proudy fází symetrické (buzení kotvy musí být zapnuté).

"Projdou-li" tyto body, je alternátor v pořádku.

Kontrola regulátoru:

1. Stejně, jako u zkratového regulátoru (viz odkaz) změřit všech 6 diod v usměrňovací části.

2. Na výkonový (+) výstup regulátoru (který vede přes pojistku na (+) pól baterky) napojit (+) pól regulovatelného stejnosměrného zdroje napětí, (-) pól zdroje na kostřicí (zpravidla černý) výstup regulátoru a mezi budicí výstup regulátoru (který jinak vede na kotvu alternátoru) a kostru zapojit žárovku 12V/21W. Po zapnutí a nastavení zdroje cca na 10V musí žárovka svítit, postupně se zvyšuje napětí zdroje a mezi 14 - 16V musí žárovka zhasnout a při dalším zvyšování napětí (až na 18 - 20V) se již rozsvítit nesmí.
Některé regulátory mohou mít místo prostého odpojování buzení při mezní hodnotě napětí (ekvivalent klasického vibračního regulačního relé) PWM regulaci, potom musí žárovka postupně zhasínat a kolem 16V už by neměla svítit vůbec.

Pokud chování odpovídá popisu, je regulátor v pořádku.

Jinak axiální vůle na klice by v kritickém případě mohla dobíjení vyřadit, pokud by uhlíky vázly v držících, nebo měly prasklé pružiny. Pak by vlivem "vandrování" kotvy ve směru osy mohly uhlíky ztrácet kontakt s kroužky a tím alternátor "vypínat".
Ale v první řadě při poruchách buzeného alternátoru zkontrolovat uhlíky (kartáče).

Ještě jsem našel klip o rozborce alternátoru u CB750 (1980), možná jsou motory stejné:



E: V čase 2:20 - 2:30 se ukáže, že kotva je vadná - přerušené vinutí. A v čase 7:24 je ukázka měření odporu vinutí nové, bezchybné kotvy.

Naposledy editováno 22.06.2014 12:05:53

axialna vôla na klukovej hriadeli

Skvělá odpověď, děkuji! 22.6.2014 v 20:43 | Nahoru | #4
ta axialni vule je v poradku....stejne nemas sanci tu vuli ovlivnit protoze na klice zadny axialni lozisko neni jako meli treba skodovky...a to dobijeni me taky zajima byhorelo mi to az do spinacky...

1 reakcí na tento příspěvek axialna vôla na klukovej hriadeli

22.6.2014 v 21:02 | Nahoru | #5
Ďakujem Vám za Vaše nazory.

Tak čo sa týka dobíjania, je úzko späté s axialnou vôlou. Nerád by som, aby mi v dôsledku tejto vôle zničilo rotor, ktorý musím kupiť nový (prip. previnúť). Meral som totiž odpor medzi tými medennými kružkami na rotore. Bolo to už davnejšie, tak si presne hodnotu nepamätám, ale bolo to okolo 1 ohmu. V každom prípade málo. Má byť cca 4-5 ohmov. Tak ako bolo aj na videu od J.M.K, aj ako je na tomto videu.

Našiel som dnes na fore už sčasti riešenu problematiku vôle. Naš kolega z fora Cafeidilla uviedol, že manuál předepisuje mez opotřebení 0,3mm.
Dal som včera dole kryt alterantora spolu so statorom, a keď som boldoríka naštartoval, bolo vidieť ako sa pomaly rotor hýbe. Premýšlam či uhlíky na pružinach dokážu dostatočne priliehať na rotor.

Mylíte, že je možné aby rotor mohol nejako zničiť regler ? Kdesi som sa tuto info dočítal.
Taktiež som sa dozvedel, že vypínanie motora klučikom, može tiež regler odpáliť. Vraj nejake zbytkove napätia a pod. Vraj je na vypnutie určený červený vypínač na pravej strane riditiek. Niekto mu vraví nudzový vypínač.

Predom dik.

(reakce na) axialna vôla na klukovej hriadeli

Skvělá odpověď, děkuji! 23.6.2014 v 09:11 | Nahoru | #6
mailo10> Odpor kolem 1R (1 ohm) na mezi kroužky je dost málo, to bude vinutí "prošlehnuté" (mezizávitový zkrat). Nebylo by od věci změřit i odpory mezi oběma kroužky a tělesem kotvy, jestli není vinutí proražené i na kostru. Nesmí být. Rozborka kotvy kvůli převinutí by tady byla dost komplikovaná, snazší a levnější bude sehnat kotvu jinou.
K tomu "vandrování" kliky v rozsahu axiální vůle - není-li li vůle tak velká, že by kotva v krajních polohách dřela o karter, nebo víko se statorem, tak tato vůle na klice kotvu neohrozí. A jak jsem psal výše, jsou-li držáky uhlíků, pružiny,i uhlíky samotné v pořádku. tj. dostatečně dlouhé, pružiny adekvátně silné a uhlíky se v držácích volně pohybují bez váznutí, tak musejí stíhat "vandrování" kliky sledovat a stále přiléhat na kroužky. Leda by klika vandrovala s takovou frekvencí, že by pružiny nestačily uhláky vracet a přitlačovat (stejný princip, jako při vysokých otáčkách už pružiny nestačí spolehlivě zavírat ventily a přichází ke slovu desmodromický rozvod), ale to není moc pravděpodobné.
A jinak ano - vadná kotva může regler zničit... při zkratu ve vinutí kotvy se přetížením může zničit výkonový tranzistor v regleru, spínající napětí na budicí výstup.
A k tomu vypínání motoru klíčem - nemám sice po ruce schéma elektriky na tuto mašinu, ale moc pravděpodobné to není - výkonový výstup alternátoru a regulátoru je snad vždy přes (obvykle) 30A pojistku trvale spojen s (+) pólem baterky a neodpojuje se. Vypnutím spínačky se jen odpojí napájení regulátoru pro prvotní nabuzení (které je u auta vedené přes kontrolku dobíjení) a jeho odpojení za chodu motoru se stejně neprojeví, jelikož alternátor se už potom budí sám vlastním výkonem. Ale odpojit buzení by měl i "chcípák" (nouzový vypínač na pravé rukojeti), aby při zastaveném motoru nebyl stojící alternátor trvale buzen (vybíjelo by to baterku a mohla by se spálit kotva). Takže dobíjecímu okruhu je jedno ,zda se bude motor vypínat "chcípákem", nebo klíčem.

axialna vôla na klukovej hriadeli

23.6.2014 v 22:49 | Nahoru | #7
Tak ešte raz, patrí Vám velká vďaka za pomoc a rady.

Konečne môžem kludnejšie spávať, keď viem že nemusím počas hlavnej sezony rozoberať motor a riešiť vôlu.

Už len doriešiť dobíjanie, a hor sa medzi Vás na cesty. Otázku, ktorá mi leží ešte na srdci už ale zaradím do správneho fóra (CB750)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Netesne gufero za pastorkem [1, 2] Honda CB900 F2 Bol d'Or Buttermann 57 8.2.2024 v 20:39 jasot
tecou karburatory po synchronizaci,... Honda CB900 F2 Bol d'Or Kilek 26 6.9.2023 v 21:09 Kilek
Honda CB900 F/F2 1980-2 vše okolo [1 ... 15, 16] Honda CB900 F2 Bol d'Or Kilek 472 22.7.2023 v 23:37 Kilek
Nebezi 3 valce ze 4, rano bylo vse ok Honda CB900 F2 Bol d'Or Kilek 24 21.5.2022 v 06:56 t_freedom
Střílení do výfuku - Honda CB 900 B... Honda CB900 F2 Bol d'Or Baggio10 11 30.9.2021 v 22:52 Baggio10


TOPlist