globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan paolo_novy Přidat reklamu

Téma: interval výbrusů u 350
13.5.2014 v 22:23
Ahoj Jawaři,

mám jednoduchý dotaz: po kolika km se tak vyplatí u Jawek dělat výbrus?

Moje zkušenost s italskými 2t je taková, že by měly udělat nějakých 20.000 - 25.000 km spolehlivě a pak už je to o štěstí.
Teď se mi do rukou dostala JAWA 640, která má najeto pouze 23.000 km (o tom údaji nemám důvod pochybovat) a zatím nemá žádný výbrus. V létě bych s ní rád na Slovensko a nevím, zda to není trochu hazard. Subjektivně jde motor pěkně, zatím jsem ho nerozebral, abych zkouknul písty a válce (moc se mi do toho nechce). Prodávající tvrdí, že tyhle stroje udělají na výbrus aspoň 30.000 km, ale moc se mi tomu nechce věřit. Můžete mi ktomu prosím někdo dát svůj názor?

A doplňková otázka - jak je to se scháněním ND na Jawky na Slovensku?

Díky!
Předchozí
1 2
Následující

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:31 | Nahoru | #1
Z posledních let mám takovou zkušenost, že (při používání kvalitních olejů v dostatečném množství) řeší téměř všichni dřív ložiska na klice, než výbrus. Pokud motor nerachotí a má kompresi, tak bych se nějakého Slovenska rozhodně nebál. A s výbrusem bych počítal mnohem později než po 30000 km.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:33 | Nahoru | #2
Vzhledem k tomu, že to nejsou žádný točáky, klidně bych těm 30ti věřil :) I simson je to schopný najet bez výbrusu. Maximálně bych sundal hlavu a válec, mrknul na písty jestli nepodfukujou kroužky, vůle na klice a na ložiskách. Případně preventivně vyměnit gufera, ale jestli motor přede, je zbytečný se do něj hrabat. Pokud ho nebudeš držet pod krkem, tak tu cestu bez problémů přežije a ještě bude dlouho jezdit. Hlavně dobře mazat

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:38 | Nahoru | #3
dřív jak výbrus se spíš vysypou středový ložiska na klice

Naposledy editováno 13.05.2014 22:38:44

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:39 | Nahoru | #4
K tomu mazání - celý svůj dosavadní život nepoznala nic než M2T. Má podle vás smysl to teď měnit za kvalitní syntetiku?

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:40 | Nahoru | #5
To je relativní podle zacházení. Jsou tu majitelé,kteří najeli o 100.000 km bez výbrusu,dříve odejdou ložiska,jak tu psali jiní.Zkoukni jaké jsou vůle,ale jestli má motor dobrou kompresi,tak je to zatím zbytečné.Ze Slovenska bych strach neměl,vždyť je to pomalu jen přes kopec a jsi tam za pár hodin.

Edit: K tomu mazání, s tou syntetikou bych začal asi až po důkladné dekarbonizaci.Syntetika rozpouští karbon a na tom by si potom ložiska určitě ráda pochroupala.Nehledě na to,že syntetika do Jawy je asi trošku zbytečnost,ale to je na jiné téma.

Naposledy editováno 13.05.2014 22:43:54

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:47 | Nahoru | #6
smoula555> Já bych k tomu mazání nejradši přistoupil tak, že když to doposavaď jezdí hezky na M2T, tak proč to měnit. Jenže teď jsem trochu kouknul na net a ten je plný zrůdných historek o mazacích (ne)schopnostech tohodle oleje, tak to mě trochu zmátlo...

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:48 | Nahoru | #7
Jawí motor bez problémů pokud má dostatečné mazání ze směsi udělá 50 OOO kiláků a přede si furt jako kočka na záletech. Nedávno se vrátil z cesty kolem světa jawař na třindě - najel bezmála 50 000 a motorka dostávala dost zabrat nejen přetížením ale i cestama - necestama a po příjezdu povídal že motor je tak akorát zajetej. Nějakýho slovenska bych se tedy na téměř nový jawce co má najetý dvě desítky tisíců kiláků vůbec nebál. Mazej tím čím mazal bejvalej majitel (pokud teda nemazal M2T) a v předepsaným poměru, nebo trošku víc přimasti.

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:53 | Nahoru | #8
Než jsem to naklapal tak se tam objevila hláška že ten motor jezdil na M2T. No, pokud na to jezdil a nechceš dekarbonizovat , používej ho nadále , jakmile tam ale dáš nějakou polosyntetiku, uvolní to karbonové úsady ze starého minerálu a dost pravděodobně zadřeš. Pokud chceš změnit olej na nějaký třeba mogul TS nebo TSF či červenej Laviol motosynt2T, bylo by dobrý motor dekarbonizovat. A až potom změnit olej.

(reakce na) interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 22:56 | Nahoru | #9
JohnnyS08> To už je na tobě co si vybereš. Ale je fakt,že v dnešní době M2T,no nevím.. Já jezdím třeba na Mogul TS a jsem spokojen,moc to nekouří,jako na M2T.Téma oleje jsou věčný boj,kde si každej stojí za tím co používá.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:05 | Nahoru | #10
no tak srovna Pavel Suchý podle toho co psal, mazal i horšíma věcma jak je M2T...

(reakce na) interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:30 | Nahoru | #11
S.M-A-RT> S tím Simsonem jsem to chtěl napsat stejně a to je malej motor ,kterej toho musí natočit mnohem víc než ty kilometry najede .

interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:32 | Nahoru | #12
Pokud to doteď jezdí bez problémů tak nevidím duvod něco rozebírat,nedělej to,nech ji jezdit ona vydrží při dobré udržbě klidně 50tis,ani svoji mot. jsem nezkoumal,zkrátka měním převoďák,kontroluju zapalování,leju olej do benzínu atd.

K oleji-každej má něco vyzkoušenýho,ale pokud doteď jezdila na M2T tak bych ho tam nechal,Mogul dělá M2T a i já ho tam občas naleju,jinak jezdím na Cinol 2TC nebo Mogul TS.Hlavně ne syntetiku to bys za chvilku dojezdil určitě.

http://www.okoil.cz/...____________1_l.html

(reakce na) interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:44 | Nahoru | #13
fatik> Jawa zkousne pomalu všechno,ale otázka zní proč,když není třeba?

(reakce na) interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:56 | Nahoru | #14

JohnnyS08 píše: K tomu mazání - celý svůj dosavadní život nepoznala nic než M2T. Má podle vás smysl to teď měnit za kvalitní syntetiku?



Jak psal Bimbam, pokud ten motor dosud běhal jen na M2T, tak nic "lepšího" nedávej - TSF, natož "syntetika" už má "detergentní" aditiva, které by uvolnily staré úsady, ty by se odlouply v kusech a katastrofa by byla na světě. Je to totéž, jako se nesměl do starého motoru, ježděného na oleje bez detergentů (třeba M6A), nalít "dnešní" aditivovaný 15W40 - opět by to uvolnilo úsady a kusy karbonu byly schopné rozsekat píst a hlavu jako uštípnutý kus ventilu. Tyto motory kolikrát ani neměly filtr, jen sítko na hrubé špony, jelikož svinstva se usazovala na všech částech motoru a při výměně se nalil "vyplachovací olej" a motor se nechal chvíli brblat, úsady se tak rozpustily a pak vypustily spolu s vyplachovákem. Pak se nalil nový olej a šmytec. U dnešních olejů s detergentmíni přísadami, zabraňujícími těmto úsadám, vyplachovací olej postrádá na významu a leckteří mlaďasové tento pojem už ani neznají.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

13.5.2014 v 23:58 | Nahoru | #15
Moje zkušenost s motorem 638 (Jawa 638 až 640) je že výbrus i klika může být v hazlu i po 20.000 nebo taky bez problému najet 100.000km.
Válce a píst vydře sračkový olej nebo (a to především) dlouhodobé přehřívání chudou směsí - ten motor rád přisává falešný vzduch na několika místech.
Kliku zabíjí střídání olejů zcela rozdílných tříd.

Kvalita oleje má rozhodně vliv. Za prvních 25.000km na různé pochybné oleje jsem zabil dva výbrusy a jednu kliku. Dalších 80.000km jsem najel na špičkový olej (Motul 710 a srovnatelné oleje jiných značek) - klika je furt zcela zdravá, písty jen lehce klepou zvětšenou vůlí.
Jízdní styl jsem přitom nezměnil, znám jen plný plyn a brzdu, pod 3000 otáček je tam jen když stojím na křižovatce. Když najedu na dálnici, tak držím plyn na doraz dokud z ní nesjedu. Slabý motor si žádnou úlevu nezaslouží.

Na krátké výlety do 1000km (Slovensko a podobně) se vůbec nemusíš bát. Na vyběhaný válce ještě žádný 2T neumřel, jede to i bez tlaků ve stavu, kdy už nejde seřídit stabilní volnoběh.
Klika se zase hodně dlouho před smrtí ozývá. Ložiska dlouhou dobu slyšitelně hučí, poté se začnou každých pár km ozývat hrozné rány když se rozpadá klec a pořád to ještě chvíli jede. Rychle umře jen ložisko co bylo špatné od začátku - umře brzo po generálce, ne po 30.000km.

(reakce na) interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 00:36 | Nahoru | #16

Deadman píše: Slabý motor si žádnou úlevu nezaslouží.



hezky řečeno

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 07:50 | Nahoru | #17
Po kejch ne zrovja rocnich zkusenostech nejen s 2T Jawama a Cizama: dokud to jezdi a mq kompresi, nema.cenu se v tech superjednoduchejch motorech hrabat.
Co se oleje tyka - jezdila na M2T a iezdi dobre - NEMEN! Jen si zadelas na problemy. Ze kouri a musi se obcas dekarbonizovat? To k Jawe patri.
ND na Slovensku neni problem. V kazdem vetsim meste najdes soukromnika, ktery tyhle motorky udrzuje.

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 07:58 | Nahoru | #18
Na mé 350/640 se v cca 30tis vysypalo ložisko ve středu kliku, pak znova v 65tis km, písty a válce stále v toleranci, ale bordel z ložiska podřel válec, takže první výbrus. Nyní mám 104 tis a a žádný náznak, že by se něco blížilo. Jezdím polosyntetiku Agip City 1L/150 kč.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 08:27 | Nahoru | #19
Pánové, díky moc za kvalitní příspěvky!

Zařídím se podle zásady "nespravuj něco, co funguje" a do motoru preventivně šťourat nebudu a budu dál jezdit na M2T (jsem docela debil, že mi nedošlo co by udělal moderní olej s usazeninama v motoru).

Až bude motor časem z nějakýho důvodu třeba otevřít, dekarbonizuju ho a pak asi přejdu na polosyntetiku.

Přiznám se, že moje dosavadní zkušenosti s dvoutaktama vycházejí z italských 125-tek a ty mají nepříjemnou tendenci se občas bez většího varování zadřít, pokud mají najeto víc jak cca 25.000 km. Jsem rád, že JAWA tímhle neduhem netrpí - koneckonců, ani by mě to nemělo překvapovat, vzhledem k tomu, že ty motory krom dvou taktů nemají mnoho společného.

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 08:30 | Nahoru | #20
na mé jawce 638 se dělal první výbrus v 59 000 km ložiska už byli na vysypání a výbrusy byly taky nutné ale těžko povědět kdo to čím mazal.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 08:41 | Nahoru | #21
na kejvacce 250 jsem presel z m2t na mogul TS bez dekarbonizace a v pohode nezadrela se a nemusim cistit vejfuky a svicku

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 10:24 | Nahoru | #22
jestli bez problémů jede tak měn olej,filtr,svičky a motor nech napokoju po m2t bych taky hlasoval pro ten mogul TS sbal si do fochtliku lanka,kladívka a kondenzátory víc bych neřešil i tak se to dá sehnat nebo nějak opravit na každym rohu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 10:25 | Nahoru | #23
knedlo> TS je ale prakticky stejný, jako M2T, jak tu nedávno někdo poznamenal.

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 10:26 | Nahoru | #24
Knedlo - tak to buď rád, že jsi jeden z pár co se jim přechod z minerálu na polosyntetiku bez dekarbonizace nějak "neodměnil". Pravda, u starý kejvačky 175ccm se ani u mne nic nestalo, ale u hranáče dvěpade jsem přidřel.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 10:32 | Nahoru | #25
jo jak sem se díval na tvou motorku tak bych si přibalil jěště nějakou fajku (s očkem né kuličkou) pač s těma co tam máš sem se celkem natrápil,nejvíc když sem zmokl.Jak ti začne vynechávat jeden válec běž nejdřív po nich.

sorry to patřilo šmoulovy nějak sem to popletl

Naposledy editováno 14.05.2014 10:35:05

interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 11:43 | Nahoru | #26
Záleží jaké M2T, problém je v tom, že ten nejlevnější od motoroilu apod. je prostě jenom přefiltrovanej starej olej (a podle toho i "voní" - rozuměj jako sračky ). I řetěz motorovky se na to kousnul. Pokud se však vezme M2T třeba od parama nebo maditu, tak je to o třídu jiný olej. Na TSko jsem jezdil dlouho a je to neporovnatelný rozdíl než levný M2T, výfuk mnohem čistější, píst méně zakarbonovaný, menší kouřivost a cena přijatelná.

(reakce na) interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 12:06 | Nahoru | #27

JohnnyS08 píše:
Přiznám se, že moje dosavadní zkušenosti s dvoutaktama vycházejí z italských 125-tek a ty mají nepříjemnou tendenci se občas bez většího varování zadřít, pokud mají najeto víc jak cca 25.000 km. Jsem rád, že JAWA tímhle neduhem netrpí - koneckonců, ani by mě to nemělo překvapovat, vzhledem k tomu, že ty motory krom dvou taktů nemají mnoho společného.



Předpokládám že máš na mysli ne nějaké veterány - motorky typu Mito atd mají nikasil, jawa má ocelové vložky. Bez výbrusu se dá najet opravdu mnoho a zadření z ojetí opravdu nehrozí.

1 reakcí na tento příspěvek interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 12:07 | Nahoru | #28
Tyhle motory prezijou hodne a hlavne ti nekleknou z nicho nic. Takze dojedou i s velkou vuli na pistu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 12:13 | Nahoru | #29

dakarista píše: Tyhle motory prezijou hodne a hlavne ti nekleknou z nicho nic. Takze dojedou i s velkou vuli na pistu


Dokonce jsou schopny nakopnuti i s DREVENYM pistem, viz video nekde na You Tube a Jawamania!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) interval výbrusů u 350

14.5.2014 v 13:19 | Nahoru | #30

sered píše: Dokonce jsou schopny nakopnuti i s DREVENYM pistem, viz video nekde na You Tube a Jawamania!



Mám dojem že na ten dřevěnej píst se to sprovoznit nepodařilo, že ten píst vždycky v půli praskl dřív než to chytlo. Ale možná se mýlím a už to vymakali tak že to chvíli jelo...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2
Jawa 350/640 Jawa 350/640 barticek88 11 24.3.2023 v 09:34 Krautkopf
Přihlášení motorky Jawa 350/640 martingrey 18 1.2.2023 v 15:47 CRF1000

TOPlist