globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...
Zdravím, namontoval jsem baterku do své Jawy 150/352 a hodil ji na voltmetr,bylo mi ji tady poraděno, že by měla mít v klidu 6,3-6,4 V a při nastartování by to mělo stoupnout k 7 V. Nastartuji a nic nestoupá... zapnu světla, aby se ukázalo, jestli dobíjí to co dává do světel atd. a pořád i přes všechny zaplé světla nic nestoupá, ale ani neklesá, drží si konstantu na těch cca 6,3 V. Je to tak v pořádku, nebo budu to dobíjení spravit tak, aby dobíjela až k těm 7 V ? A popř. v čem je chyba ? Děkuji za odpověď.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 12:01 | Nahoru | #1
Pokud nedobíjí, tak po zapnutí světel by muselo začít napětí na baterce pomalu klesat. Zůstává-li stabilní, tak dynamo alespoň něco dává a pokud se napětí vůbec nehne a drží se kolem těch 6.3V, tak může být rozladěné regulační relátko (drží nižší napětí, než by mělo). Někde na netu snad půjdou najít návody na jeho seřízení, ale není to žádná sranda. Ještě zkus nechat zapnutá světla a zhasnout motor, třeba jen sundáním fajfky ze svíčky a když začne hned napětí na baterce pomalu klesat, je jasné, že dynamo nějaký výkon má.
Mimochodem (už si to pořádně nepamatuju), má 150/352 na nádrži ampérmetr? Jestli jej máš dobře zapojený, tak na něm hned poznáš, jestli se baterka nabíjí, nebo vybíjí.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

Skvělá odpověď, děkuji! 26.4.2014 v 12:28 | Nahoru | #2

J.M.K. píše: Pokud nedobíjí, tak po zapnutí světel by muselo začít napětí na baterce pomalu klesat. Zůstává-li stabilní, tak dynamo alespoň něco dává a pokud se napětí vůbec nehne a drží se kolem těch 6.3V, tak může být rozladěné regulační relátko (drží nižší napětí, než by mělo). Někde na netu snad půjdou najít návody na jeho seřízení, ale není to žádná sranda. Ještě zkus nechat zapnutá světla a zhasnout motor, třeba jen sundáním fajfky ze svíčky a když začne hned napětí na baterce pomalu klesat, je jasné, že dynamo nějaký výkon má.
Mimochodem (už si to pořádně nepamatuju), má 150/352 na nádrži ampérmetr? Jestli jej máš dobře zapojený, tak na něm hned poznáš, jestli se baterka nabíjí, nebo vybíjí.



TĚSNĚ VEDLE. 352 nemá ani dynamo ani relátko. Světla živí magneto. Beterka je tam jen pro případ parkovaček a klaksonu...

1. nech si nabudit magneto
2. vyhoď původní selénový usměrňovač a nahraď ho diodou podle mého návodu.
3. musí být v pořádku tlumivka ve světlometu
4. kabel světelné cívky - spínačka - tlumivka - usměrňovač - baterka musí mít alespoň 2mm průřez a všechny spoje kvalitně proletovány
5. musíš měřit při zvýšených otáčkách (cca 3000)
6. Moc bych to neřešil. baterku ta motorka stejně nepotřebuje
7. Musíš dodržet wattáž žárovek. Magneto dává 25W.

Naposledy editováno 26.04.2014 12:33:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 12:44 | Nahoru | #3
jawarmaniak> Děkuju, tím jsem si právě v tu chvíli nebyl jist... nedávno tu jeden klučina řešil něco podobného u (pokud si paměť slouží) u 250/592 a psal o magnetu, jenže ta má dynamo. A někdy to v těch motorkách bývá různé, jak tam leckdo montoval, co měl zrovna po ruce (třeba v té 592 klidně může být dynamo z kejchačky).

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:02 | Nahoru | #4
A zapojil si správně baterku, u těhlech starejch motorek bývalo, že plus šlo na kostru a pak to činilo problémy, ale to jsem měl takhle u jawy 250 u tohohle moc nevim.

Naposledy editováno 26.04.2014 13:04:58

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:06 | Nahoru | #5
J.M.K.> Jenže u Jawy pozdější výroby (třeba 592) se sice dávalo jak dynamo, tak magneto. Magneto šlo hlavně na vývoz do tropických zemí. Má stejné rozměry, jako klasické dynamo. Rotor je uvnitř statoru. Zatímco 351/352 má magneto standardně a nic jiného tam být nemůže. Motor je modifikací ČZ 125/150C. Má magnetové zapalování, které je kopií zapalování Bosch. Tedy magnety jsou umístěny v setrvačníku, obíhajícím okolo statorových cívek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:11 | Nahoru | #6

ZombiRider píše: A zapojil si správně baterku, u těhlech starejch motorek bývalo, že plus šlo na kostru a pak to činilo problémy, ale to jsem měl takhle u jawy 250 u tohohle moc nevim.



Tak znova.. Ta motorka má alternátor. Je buřt, jestli ta motorka baterku má, nebo ne. Polarita baterie je závislá jen na polaritě usměrňovače, který do ní pouští napětí. Jak může někdo porovnávat kejvu 250 s dynamo-bateriovým zapalováním a 352 s magnetem...
Ale i té kejvě 250 je jedno, jak zapojíš baterku. Jde jen o nabuzení dynama. To nerozlišuje, jestli tečou elektrony na jednu nebo na druhou stranu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:18 | Nahoru | #7

jawarmaniak píše: Tak znova.. Ta motorka má alternátor. Je buřt, jestli ta motorka baterku má, nebo ne. Polarita baterie je závislá jen na polaritě usměrňovače, který do ní pouští napětí. Jak může někdo porovnávat kejvu 250 s dynamo-bateriovým zapalováním a 352 s magnetem...
Ale i té kejvě 250 je jedno, jak zapojíš baterku. Jde jen o nabuzení dynama. To nerozlišuje, jestli tečou elektrony na jednu nebo na druhou stranu.


Já jsem jawu 150 nikdy neměl rozdělanou, tak nevím jak to tam je se zapalováním......tak většinou zapojuješ baterku jak máš nabuzený dynamo, ono to moc jedno zase není.

Naposledy editováno 26.04.2014 13:18:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:20 | Nahoru | #8
ZombiRider> je to jedno. Zapojíš baterku, vyhodíš jeden uhlík a na pár sekund zmáčkneš kotvu na relátku. Polaritu můžeš měnit, jak libo každej den..

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 13:24 | Nahoru | #9

jawarmaniak píše: ZombiRider> je to jedno. Zapojíš baterku, vyhodíš jeden uhlík a na pár sekund zmáčkneš kotvu na relátku. Polaritu můžeš měnit, jak libo každej den..


No jo ale někdo mění jen tu polaritu baterky a na dynamo jaksi zapomíná, jinak máš pravdu, že takhle si to potom můžeš měnit třeba každej den.

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 15:47 | Nahoru | #10
jawarmaniak> To magneto si nechám nabudit teda, jak říkáte, i ten usměrňovač pořeším, seženu si tu diodu a zkusím to udělat tak. Omlouvám se, ale teď si nemohu vybavit, co a kde je ta tlumivka světlometu ? Kábely mám správně a oletované je mám taky. Měřil jsem to právě i při zvýšených otáčkách a bylo úplně stejné, jako na volnoběh ... Tak žárovky mám všechny tak, jak mají být, tak v tom problém nebude. Vím, že ta baterka tam moc význam nemá, ale vzhledem k tomu, že se časem chystám na technicku a přihlásit motorku, tak to chci mít všechno zapojeno a tím pádem i funkční. Děkuji mnohokrát za radu :)

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 15:49 | Nahoru | #11
Jo a ještě, když jsem zapojoval baterku, tak jsem dával podle schémata kladný pól na kostru, a když jsem z kostry připojoval kábl na kladný pól baterky, tak to trošku jiskřilo, Čím to je, vadí to nebo ne ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 16:28 | Nahoru | #12
JawaCz150> Chyba. Tlumivka je vlastně přesunutá u 352 ze světlometu na spodní stranu spínačky, spolu s kondenzátorem.

Magneto vyrábí napětí 30 - 40 V, proto je při jízdě bez světel zařazena do nabíjecího okruhu tlumivka, která snižuje napětí na 11 V a usměrňovač snižující ho na cca 8 V, což je hodnota potřebná k nabíjení akumulátoru.
Tlumivka je vlastně cívka se železným jádrem, chránící akumulátor před přebíjením. Při zapnutých světlech je tlumivka vyřazena a nabíjecí proud je vedený přímo přes usměrňovač.
Jiskření na baterce je úplně normální stav. Jinak počítej s tím, že výraznějšího nárůstu napětí na baterce nedosáhneš. To magneto nemá dostatečnou rezervu pro dobíjení se světly. Prostě dlouhodobý provoz se světly nebyl uvažovaný. Hodně pomůže, jezdíš-li jen ve dne, dát do předního světlometu místo 25W žárovky jen 15W.

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 19:30 | Nahoru | #13
jawarmaniak> Děkuji moc za vysvětlení. No právě přes ten den jezdím na 2. polohu ve spínačce a tehdy pokud vím jedou světla pouze z motoru bez ohledu na baterku, teoreticky by na tu 2. polohu by neměly ty světla vůbec brát z baterky proud, ale přesto jsem si ji dávno dal na baterku vypínač a když ji přes den vůbec nepotřebuji, tak je vypínač vyplý a tím pádem nic z baterky nejde ven. A ještě, jaký by měl být teda optimální nárůst napětí,, když mám nastartovaný motor bez světel, popř. se světly ?

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 21:13 | Nahoru | #14
Jen k té tlumivce... "vtip" je v tom, že tlumivka vytváří zdánlivý odpor (přesněji induktivní reaktanci), která závisí na indukčnosti a na frekvenci - a o to tu běží... při zvýšení otáček stoupá výkon magneta (který by se při stejné zátěži projevil vzrůstem napětí), ale také frekvence jeho napětí, na což tlumivka reaguje zvýšením svého "odporu" a chová se tedy de facto jako reostat, měnící svůj odpor dle napětí (přesněji jeho frekvence) a tak se změnám napětí z magneta přizpůsobuje a hrubě tak "stabilizuje" proud. Je to regulace dost primitivní a nedokonalá, nicméně pro tyto účely stačí. Při zapnutých světlech zatíží žárovky magneto akorát tak, aby při "cestovních" otáčkách mělo akorát napětí potřebné pro dobíjení baterky. I proto je třeba dodržet správnou wattáž žárovek - při použití slabších by se baterka přebíjela a při požití silnějších by se nestačila dobíjet - tedy, je-li magneto už slabší, dá se to dohnat nasazením slabší žárovky - to je přesně to, co píše jawarmaniak v příspěvku č. 12. Logicky tedy také u této motorky hrozí přebíjení baterky, pokud pojedeš delší dobu s prasklou žárovkou, když tedy při zapnutých světlech je tlumivka přemostěna.
Také byla pro své vlastnosti podobná tlumivka někdy používána i na fichtlech coby předřadník před přední žárovkou - v některých schématech je chybně značena jako "usměrňovač".

jawarmaniak> Děkuju za vysvětlení a upřesnění. Člověk se holt učí celý život.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 21:37 | Nahoru | #15
J.M.K.> Já děkuji vám oběma, že jste ochotní se podělit o tyto vědomosti a poučit ostatní :) A kdyby se baterka přebíjela, tak to by mi mělo na voltmetru právě ukázat ne ? Že tam jde větší napětí, než by mělo ne ?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 22:25 | Nahoru | #16
JawaCz150> A ta motorka má snad voltmetr na nádrži, nebo máš na mysli připojený měřák, který si za jízdy nějak uchytíš na nádrž, nebo někam šikovně? Ale jinak máš pravdu, záleží na napětí. Článek olověného akumulátoru začíná plynovat ("vařit") při napětí 2.4V, tedy tříčlánková (6V) baterka začne "vařit" při 7.2V, tedy vyšší napětí by s elektrice motorky nemělo za jízdy být - těch 7V, o kterých píšeš v zadání vlákna, je tedy ideálních. Podobně, jako dobíjecí systémy pro 12V baterky se nastavují na cca 14V.
Pro úplnost - těch 7,2V (resp. 14,4V u šestičlánkové baterky) ještě baterce neublíží, jen díky plynování budeš muset často kontrolovat hladinu v článcích a včas doplňovat destilkou. Ostatně baterka je plně nabitá při 2,7V na článek, tedy v Tvém případě 8,1V. Další nabíjení už nezvýší náboj (energii) v baterce uložený a baterka by jen "vařila" - ubýval by elektrolyt v článcích a dalším přebíjením by se baterka zničila. Pozor ale na to, že ne každá baterka je schopná toho teoretického max. napětí dosáhnout, může tam být několik desetin voltu rozptyl. Tedy když potřebuješ plně nabít 12V baterku z auta, měl bys jí nabíjet do 16,2V (6*2.7V), ale relevantnější je chvíle, kdy už se napětí dál znatelně nezvyšuje (třeba nestoupne o víc, jak 0.5V za zhruba 20 minut), tehdy nabíjení ukončit. To se ale dělá jen třeba před zimním uložením, po zimě, nebo když baterka byla hodně vybita. Pro běžné dobíjení stačí dobíjet na 14V.
Na druhou stranu, baterka se nesmí vybít pod 1.7V/článek, pak nastává sulfatace a články se nevratně poškozují. Někdy se sice povede takovou baterku oživit (např. mně už přes 10 let slouží ve veteránu baterka, oživená po vybití "úplně do mrtva" - opomenutí světel a to je to veterán, s kterým se jezdí párkrát do roka a baterku nikdy přes zimu nenabíjím), ale není radno na to spoléhat.
Tedy motorka by Ti měla držet na baterce napětí kolem 7V +-0,2V, 6.3V už je dost málo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 22:54 | Nahoru | #17
J.M.K.> Nene, voltmetr jsem si napojil čistě na baterku a normálně nastartoval, abych viděl, jak při změnách polohy klíčku ve spínačce a zapínání světel a jiných spotřebičů klesá nebo stoupá napětí, držel jsem vyšší otáčky a sledoval... baterka prostě pořád měla svých 6,3 V jako před nastartováním a pozapínal jsem všechny světla co šli, abych viděl, jestli to motor bude vyrovnávat, nebo bude napětí i přes nastartovaný motor klesat, neklesalo a bylo téměř konstantní na těch cca 6,3 V. Pokud ale tlumivka a usměrňovač má za funkci tlumit napětí, jak tady vysvětloval jawarmaniak, tak pokud by byla ta tlumivka nebo sel. usměrňovač pořušený, tak by měl přijít o svou funkci a přestat dostatečně tlumit a pouštět vyšší napětí, než by po správnu měl ne? Nebo se mílím ? To nabuzení magneta bude zřejmě klíčové ! :)

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

26.4.2014 v 23:53 | Nahoru | #18
J.M.K.> Nemáš zač. Take neznám vše :)

JawaCz150> Nemáš tak úplně pravdu. jak jsem psal už víš, tak tlumivka přichází do akce jen s vypnutými světly. S rozsvícenýma žárovkama je úplně vyřazena z funkce. Čili v tom případě nemá na dobíjení vliv. Selénový usměrňovač jsem ještě fyzicky přerušený neviděl. Problém je u něj někde jinde. Selén totiž stárne. A po 60ti letech již nebude jisto-jistě v kondici. To znamená, že ztrácí schopnost propouštět proud jen jedním směrem. Pokud je již selén nefunkční, tak se ti velice brzy baterie vybije, protože usměrňovač nedokáže zamezit toku proudu z baterie při záporné amplitudě napětí. Takže výměna za nový usměrňovač je ve tvém vlastním zájmu. Selén se dá proměřit i tak, že jej napojíš na zdroj napětí a v závěrném směru nesmí propustit víc, než asi 3mA. A i to už je na pováženou. Magneto nech nabudit 100% je to stokorunová záležitost. A počítej s tím, že nabuzené magneto bude mít tolik energie, že budeš muset vyměnit žárovky za 12V ekvivalenty, jako já :)

Naposledy editováno 27.04.2014 00:02:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 00:43 | Nahoru | #19
JawaCz150> Tak to pátrej spíš potom, jestli vůbec máš dobře elektriku zapojenou, jestli třeba není tlumivka přerušená, selen poškozený, vadné kontakty spínačky... vypadá to totiž na to, že baterka za provozu vůbec není připojená k elektrice motorky. Na chodu motoru to nepoznáš - už snad víš, že zapalování je tady na baterce zcela nezávislé (a světla při běžícím motoru jakbysmet) Ta motorka klidně může jezdit bez baterky, jen holt bez ní si bez běžícího motoru neposvítíš a nezatroubíš. A jestli motorka při stojícím motoru při patřičné poloze spínačky svítí, tak tím spíš hledej právě v kontaktech spínačky. A když svítí při stojícím motoru, poznáš to na voltmetru tak, že po zapnutí žárovek začne napětí na baterce pomalu klesat. Jinak to ani nejde. Hlavní je to, že jestli napětí na baterce nijak nereaguje na nastartování motoru a přepínání spínačky mezi pozicemi, v kterých motor běží, tak je jasné, že baterka v těchto polohách není k elektrice připojena.

jawarmaniak> I to je pravda... aby pak nemusel ještě navíc montovat omezovač. Našel jsem i přímo 6V verzi, ale k tomu "motokrámku" moc důvěry nemám (poté, co jsem zjistil, že klidně prodává přerušovač, který, jak jsem se nedávno dověděl, obvykle skoro vůbec nefunguje).

E: Tak i ve Zlíně ten 6V omezovač mají, neumím hledat.

Naposledy editováno 27.04.2014 00:46:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 07:49 | Nahoru | #20
J.M.K.> Na omezovače kašlu. Mám prostě 12V palubní síť. Beru to jako výhodu. Při 12V tečou kabalama poloviční proudy a i žárovky seženeš jednodušeji. Motorku provozuju bez baterky. Omezovač nechci. Další zbytečné kurvítko a navíc další "spotřebič" už tak mizerného výkonu. Až časem magneto zase zeslábne, dám 6V žárovky.

JawaCz150> Jaké napětí měla baterka před nastartováním? Jestli taky těch 6,3V, tak je možné, že do ní nic neteče, jak píše J.M.K. Zkus si ještě prozvonit kabely, jestli není někde přerušená cesta v nabíjecím okruhu (nezapomeň na pojistku). Troubíš-li a svítí-li parkovačky, pak cesta z baterie je OK.

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 11:03 | Nahoru | #21
jawarmaniak> Jasně, tak připsal jsem to jen jako postřeh, kdyby náhodou klučinoj nabudili to magneto tak, že by mu pak pálilo i 12V žárovky. Když magneto v pohodě 12V utáhne, tak dávat 6V omezovač je samozřejmě nesmysl. S těmi proudy je to recht, i při 12V jsou někdy tkaové, že i sebemenší přechoďák už nadělá brikule. Proto taky kupa trabantistů vyhodila dynamo, dala altec, vyměnila baterku, žárovky a po ptákách.

Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 13:04 | Nahoru | #22
To magneto udělám stopro, to je jasné, ale abych to dobře pochopil, nabuzené magneto bude tak "výkonné" že bych měl vyměnit všechny žárovky za žárovky 12V ? Parkovačky a všechno mi funguje v pohodě, když motor stojí, ale koupím si v týdnu tu diodu a ten selen nahradím tou diodou, varovalo mě víc lidí, že ten selen rokama odcházá a tak to tak předělám...
To je mi jasné, že baterka nemá vliv na chod motoru atd. mě jde hlavně o to, abych prostě si tu baterku nenechal zničit tím, že bych ju při jízdě brzdovým světlem a klaksonem atd. nevybil a motor mi ju už nedobil a pak bych ju potřeboval a byla by vybitá popř. bych ju tím uplně zničil... Tak abych si to ujasnil, proletím ještě všechny káble, abych měl jistotu, že v tom není chyba, nechám nebudit magneto, předělám selenový usměrňovač a dám tam tu diodu a uvidím. Ty 12V žárovky tam dat automaticky po nabuzení magneta ?

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 21:55 | Nahoru | #23
Tak logicky vyměníš za 12V, když se bude 6V varianta pálit... Kolikrát za jízdy troubíš, abys stihl vymlátit baterku??

(reakce na) Jawa 150-nedobíjí baterku, nebo jen slabě...

27.4.2014 v 22:33 | Nahoru | #24
jawarmaniak> Tak netroubím často, nemám šanci ji třeba vybit za pár jízd, ale jde mi o to, že chci, aby mi fungovala jak má a nehrozilo tam riziko, že ju jedenkrát tak vymlátím, že už ju neproberu ... Kdybych tam měl baterku za 200Kč, tak by mi to bylo asi jedno, ale mám tam Vartu za skoro 500kč a tak nechcu ji mermomoci zničit.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kejvačka 150/352 Jawa 150/352 hluska 2 13.12.2023 v 22:57 Kohlstein
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved
Dotaz Jawa 150/352 Šuánek 6 24.8.2023 v 22:34 Dolin
První moto pro dceru Jawa 150/352 olgabrodska1 19 21.8.2023 v 16:02 Lapchik-54
Samolepky na jawach Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 21 10.1.2023 v 18:28 Zdenalbenal

TOPlist