bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Přídavná světla,zapojení,výkon altíku
5.4.2014 v 09:51
Zdravím. Nejsem žádný elektrikář tak se chci zeptat jak je to s instalací přídavných světel. Něco jsem se tu dočetl. Tak že zvolím zapojení přes relátko. Problém je že nevím jaké relátko a co mam říct prodavači že vlastně chci. Dál by mě zajímalo jestli to vubec utáhne alternátor. Vím že podle příručky dává 0.39kW/5000min. Jde mi o to, jestli třeba na dovolené když při jízdě budu svítit přídavnými světly a zároven dobíjet navigaci a třeba foták nebo intercom, jestli to ten altík utáhne. Jedná se o Hondu Shadow 750 Spirit r.v.2009
Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 9.4.2014 v 23:39 | Nahoru | #31
lesapan79> Elektrika je docela předhledně a intuitivně nakreslena zde:



Je to sice starší typ, ale světelný obvod a obvod alternátoru snad budou stejné.
A udělat musíš toto:

1. Najít modro/bílý drát vedoucí mezi přepínačem světel (dimmer switch) a tlačítkem starteru (starter switch). Z tělesa tlačítka starteru vede ještě černočervený drát (ten vede na pojistku světla - "headlight").
2. Od tlačítka starteru odpojíš modro/bílý a černo/červený drát a tyto konce drátů napojíš na vývody kontaktů pomocného relátka (kontakty 30 a 87 - viz pravý obrázek v příspěvku č.12). De facto rozpínací kontakty v tlačítku starteru, které momentálně zhasínají světlo, když zapneš starter (aby se odlehčilo baterce při startu) nahradíš spínacími kontakty relátka.
3. Na konektoru regulátoru (regulator/rectifier) si vybereš jeden ze žlutých drátů a na tento drát napojíš anodu pomocné diody. Následně na katodu diody napojíš pomocný drát, který přivedeš na jeden z vývodů cívky relátka (kontakt 85). Diodu samozřejmě můžeš namontovat kdekoli po délce tohoto drátu.
4. Druhý vývod cívky relátka (kontakt 86) napojíš na kostru (na schématu "ground/frame" vedle obrázku alternátoru, ale na motorce bude nejspíše kostřicích bodů více - jsou to očka přišroubovaná k rámu a sbíhají se v nich zelené dráty.

Vývody relátka (u spínacího relátka vývod "87a" chybí):



A vývody diody poznáš takto:



Katoda je značena "K", anoda je značena "A". A vývod katody značí na pouzdru diody šedý (stříbrný) proužek.

E: Původní zapojení dotyčné části obvodu světel:







Upravené zapojení dle popisu výše:







Naposledy editováno 10.04.2014 00:19:51

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

10.4.2014 v 06:16 | Nahoru | #32
Tak tohle pochopím i já ale jen díky tomuto podrobnému návodu. Vážím si tvé práce a děkuji ti.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

13.4.2014 v 14:15 | Nahoru | #33
Tak jsem zapojil dle toho návodu a nefunguje to. Při zapnutí klíčku světlo nesvítí. Po nastartování se světlo rozsvítí a poblikává a vrelátku cvaká. Když přidám plyn tak světlo jakoby blikající pozhasíná a v relátku cvaká více. Nevíš co je špatně? Ještě bych potřeboval vědět kam zapojit drát který vede ke spínači na dálkové? Chtěl bych to aby přídavná světla svítila při potkávacích světlech

Naposledy editováno 13.04.2014 14:33:30

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 14:46 | Nahoru | #34
Tak bude třeba upravit napájení relátka - možná postačí zapojit paralelně k cívce kondenzátor (je třeba použít elektrolytický a u toto je třeba dodržet polaritu... (+) na svorku 85 a (-) na svorku 86) a nebo, kdyby byla potřeba zbytečně vysoká kapacita, bude lepší udělat pro spínání relátka vhodný eln. obvod. Je na houby, že nemám to konkrétní relátko v ruce a nemůžu tak odzkoušet potřebnou kapacitu. Ale třeba už s s tím někdo pral a napíše sem svou zkušenost.

Pro doplnění - to mnou navržené řešení spínání světel měla třeba XS400, ale ta měla klasický alternátor s drápkovou kotvou, u kterého není zkratová regulace a proto Tebou popisovaný problém se tam neobjeví.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

13.4.2014 v 16:00 | Nahoru | #35
Ahoj mě zas radil kámoš že se do toho až tak pouštět nemám napsal cituji-Musí to být super když ti v noci za jizdy vypnou světla . Každopádně to zase vrátím do puvodního stavu. Jen mi ještě řekni na jakej drát připojit to relátko na přídavná světla když bych chtěl aby svítili zároven s potkávacíma?

Naposledy editováno 13.04.2014 16:04:05

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 17:31 | Nahoru | #36
lesapan79> V tom má Tvůj kamarád pravdu, že v tomto případě by stačilo, aby se přerušila dioda, nebo odešlo relátko a světlo zhasne a budeš potmě lovit dráty od relátka a spojovat je (ze svorek 30 a 87), aby sis posvítil. Chtělo by to paralelně ke kontaktům relátka dát ještě (klidně skrytý) spínač pro nouzové zapnutí světel. Jenže když ten zapomeneš vypnout, tak to automatické rozsvěcení vyřadíš a navíc by se takto světlo nevypnulo při startu motoru. Holt vše má svá pro i proti a nakonec bude lepší nechat to, jak to bylo původně, nebo místo relátka přidělat spínač, abys mohl světlo natvrdo vypnout, aby se nerozsvítilo hned po zapnutí spínačky a netlouklo tak baterku.

A co se týče toho připojení přídavných světel, tak potom na přepínači světel (low/high) najdeš bílý drát (dle barev na schémátku) a z toho si vyvedeš odbočku pomocným drátem, který napojíš na svorku 85. 86 zůstane na kostře. Potom na (+) svorku baterky napojíš drát s pojistkovým pouzdrem (pojistku nejlépe co nejblíže baterce) a za pojistkou pak povedeš tento drát na svorku 30 relátka. Ze svorky 87 pak povede drát k vlastním přídavným světlům.
Takto nebudou přídavky nijak zatěžovat původní instalaci motocyklu. A kdybys to časem chtěl předělat tak, aby přídavky svítily s dálkovým světlem, tak cívku relátka (svorka 85) místo na bílý drát napojíš na modrý. Dokonce by sis tam mohl dát i přepínač, kterým by sis vybral, zda budou přídavky svítit s potkávačkou, nebo s dálkou. Ale to už je zbytečná komplikace.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

13.4.2014 v 17:50 | Nahoru | #37
Jasný tak to udělám. Ještě se zeptám. Protože už jsem tahal jeden drát od toho modrobílého k relátku tak bych ho tam nechal jenže je to 1.5mm. Nevím jestli to bude stačit? Měl jsem puvodně v plánu na ty přídavné dát 2.5. Ted dám do přídavnejch ledky ale třeba se časem rozmyslím a budu tam chtít dát žárovky kde má jedna 55w. A Jestli mám véct ke každému světlu jeden kabel od relátka nebo to stačí dát na jeden. dík

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 13.4.2014 v 17:53 | Nahoru | #38
Drát 1.5 je docela málo, to chce alespoň 2.5 a ten už na dvě žárovky 55W stačí. Klidně stačí vést od relátka jeden drát 2.5, ale pak jej stejně budeš muset někde rozdvojit.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 15.4.2014 v 23:04 | Nahoru | #39
Děkuji za rady, něco z toho určitě použiji :)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 10:44 | Nahoru | #40
J.M.K.> A co takto (omlouvám se že jsem použil tvůj nákres )



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 14:27 | Nahoru | #41
coffman> Není za co se omlouvat, to je v pořádku. Taková samodrž by fungovat měla, akorát, že pak po zhasnutí motoru zůstane světlo rozsvícené a bude třeba před startem vypnout spínačku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 16.4.2014 v 23:46 | Nahoru | #42
J.M.K.>Máš pravdu,napadlo mě tedy vést napájení 15/54 přes tlačítko startéru(HL-BAT4)

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 17.4.2014 v 00:07 | Nahoru | #43
coffman> To by šlo, pak by se stiskem tlačítka starteru samodrž vypnula a světlo by mohlo naskočit až po puštění tlačítka a zároveň rozběhnutí motoru. Jen tam furt zůstává to, že když motor zhasne, světlo se nevypne do doby, než se zmáčkne starter. I když to už je možná celkem nepodstatný detail - záleží na tom, co kdo preferuje.

2 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

17.4.2014 v 11:28 | Nahoru | #44
Ahoj, tak přídavná světla zapojena. Myslím že už to není to co by to mělo být. Dá se říct že množství diod a relátek narůstá a výsledek je dá se říc stejný (když vypnu motor světla stále svítí). Líbilo se mi to jak to bylo v prvním schématu(kdyby to teda u mého tipu fungovalo)jednoduché a bezpečné. Čím víc se tam toho sere tím s toho mám blbější pocit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

17.4.2014 v 11:52 | Nahoru | #45
lesapan79> Ahoj, jak už jsem psal, to zapojení s jednou diodou pro napájení relátka tady hapruje kvůli zkratové regulaci (v momentě, kdy sepne tyristor v regleru, danou fázi vyzkratuje a napětí pak spadne k nule. Některé skůtry mají takto napájená hlavní světla, rovnou z alternátoru, jelikož žárovky usměrnění nepotřebují a omezování napětí zkratovým reglerem se projeví i "před" ním. Jenže žárovky díky setrvačnosti vlákna toto kolísání napětí nepoznají, kdežto relátko už dokáže kmitat a bzučet. Proto, jak jsem psal, by bylo třeba paralelně k cívce relátka dát ještě kondenzátor, který toto kolísání vyrovná a stíhá napájet cívku relátka v okamžicích, kdy "od diody" napětí nejde. Záleží na odporu vinutí cívky relátka a tím i proudu, jaký cívka odebírá. Možná by stačil i elyt. 1mF (1000uF)/35V. Když po odpojení napájení udrží relátko sepnuté cca 0.5 vteřiny, tak by to mělo k vyrovnání takovýchto "mžikových" výpadků stačit.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

17.4.2014 v 18:19 | Nahoru | #46
lesapan79> Aby to spolehlivě a levně fungovalo je jedno mikro relé a dioda navíc moc složitý ?To bys měl vidět schemata složitějších funkcí .Pokud dáš napájení 15/54 třeba na indučku tak světla budou vypínat po vypnutí motoru,co jsem řešil tak je případ zhasnutí motoru svévolně třeba při rozjezdu z křižovatky což nemusí být špatný že nezhasnou ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

18.4.2014 v 00:31 | Nahoru | #47
J.M.K.> Ono to nefunguje i proto že máš pouze jednu fázi a jednu diodu,sbíráš jen kladné půl vlny = vznik napět. mezer.Stačilo by napojit to na výstup z hvězdy a fungovalo by to i bez diody ale ten nemáš.Mě se zdají ty dvě relé jako lepší řešení(z těchto ¨nouzových¨)

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

18.4.2014 v 10:25 | Nahoru | #48
coffman> To je pravda a kor, když se relátko citlivější, je to hned. Právě takto s jednou diodou měla řešené spínání světel XS400, jenže ta měla klasický altec s buzenou kotvou. Ale nic naplat, nejlepší je klasický třípolohový spínač, kdy člověk má vše pod kontrolou, jak potřebuje.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

22.4.2014 v 23:54 | Nahoru | #49
JJ pravda je taková. Přídavná už jsou namontována i s H3 žarovkama. Našel jsem místo pro vypínač tak ho tam dám.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

11.5.2014 v 13:37 | Nahoru | #50
Pani, vcera som namontoval tieto svetla podla
Není správný formát url.
//img.motofotky.cz/upload/images/forum/2014/14/217603_beznzvuschma.png
, lebo original americky navod bol uplne, ale uplne zly.

Na Black Spirite to funguje uplne super. Svetla sa daju zapnut len ked svieti stretavacka. Ked prepnem na dialkove, pridavne svetla zhasnu a svieti len samotne dialkove, co mne vyhovuje, lebo to samo o sebe svieti dostatocne dobre a nezatazuje to tak alternator (2x55W + dialkove je dost). Tak isto vsetky svetla (okrem malej parkovacky) zhasnu pocas startovania, takze to tak nezatazuje ani bateriu. Ak by mi v noci skapal motor na krizovatke, svetla budu svietit, takze ma bude stale vidiet.

Rele aj s poistkou sa krasne zmestilo pod sedadlo. Pridavne svetla maju este vlastny vypinac (dociahnutelny pocas jazdy rukou) ktorym ich na dennu jazdu vypinam.

Zatial som ich v noci skusil len na nejakych 40km medzi dedinami, vyzeral som ako pristavajuce lietadlo a uz som sa nebal ist viac ako 60km/h. Je to nebe a dudy :) Dve auta (z asi 30) za tu cestu ma preblikli, tak mozno tie svetla namierim trochu nizsie, to este musim doladit. Inak bomba!
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist