globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Přídavná světla,zapojení,výkon altíku
5.4.2014 v 09:51
Zdravím. Nejsem žádný elektrikář tak se chci zeptat jak je to s instalací přídavných světel. Něco jsem se tu dočetl. Tak že zvolím zapojení přes relátko. Problém je že nevím jaké relátko a co mam říct prodavači že vlastně chci. Dál by mě zajímalo jestli to vubec utáhne alternátor. Vím že podle příručky dává 0.39kW/5000min. Jde mi o to, jestli třeba na dovolené když při jízdě budu svítit přídavnými světly a zároven dobíjet navigaci a třeba foták nebo intercom, jestli to ten altík utáhne. Jedná se o Hondu Shadow 750 Spirit r.v.2009
Předchozí
1 2
Následující

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 10:37 | Nahoru | #1
0,39kW = 390W a to pri 5000rpm, ak zrátaš spotrebiče, tak sa dostaneš ma určitú hodnotu pri ktorej musí stále ostať určitá rezerva (svetlá, smerovky, dobíjanie, vetrák chladiča), aby nebol alternátor pretažovaný. Ak k tomu fúkneš dalšie dve svetlá teda 2x 55W tak to bude myslím dosť na hrane. Ak tá motorka svieti dobre tak tam nič nemontuj

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:09 | Nahoru | #2
Nejsnazší bude ještě před montáží světel improvizovaně (stačí pár kusů drátu) připojit dvě žárovky 55W (ve světlech budou nejspíše H3), motorku nastartovat, pozapínat veškerou elektriku a změřit napětí na baterce při volnoběhu a při cestovních otáčkách. Když v cestovních otáčkách neklesne pod 13,5V (ideálně by se mělo držet kolem 14V), tak alternátor (přesněji magneto) světla utáhne.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:12 | Nahoru | #3
Potřebuješ spínací relé 12V.Altik to utáhne.Tu variantu,co uvádíš,co budeš všechno dobíjet,asi moc praktikovat nebudeš.A když jo,tak prostě vypneš přídavný.Jeden rok jsem to měl zapojený,že na dálkový mě svítily jen přídavný,ale pak jsem to předělal,že svítí všechny.Kolega,co píše nademnou asi nechápe,že na chopperu přídavný být musí.Asi tak.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:18 | Nahoru | #4
Ja riesim tento isty problem na mojom Black Spirite. Pridavne svetla (2x 55W od Cobra USA) uz mam namontovane, ale este nie su zapojene. Ten navod k nim je uplne naprd, lebo kaze zapojit svetla na hnedy dratik (ktory napaja parkovacku, WTF?), ale asi v amerike pouzivaju ine farby kablov.

Rozmyslal som to zapojit na okruh dialkoveho svetla ale potom som si povedal (a aj mi bolo povedane), ze to je blbost ako voda v kosi, ze by to pretazovalo ten okruh.

Predvcerom som bol na garancke u dealera a pytal sa na tie svetla. Povedali mi, ze zapojit to na uz existujuci okruh je blbost, ze mi to len bude na nom vyrazat poistku. Takisto, ze ta motorka nema ziany extra vyvod na el. doplnky za spinacou skrinkou.

Takze riesenie: zapojit svetla priamo na baterku samozrejme cez poistku. Moje maju samostatny vypinac. Okrem toho by este bolo dobre zapojit to cez rele, aby sa mi nestalo, ze ich raz zabudnem vypnut, odidem od moto a baterka sa vyslaha do nuly.

Buduci tyzden idem do GM Elektro, vysvetlim im co chcem a dufam ze za uplatu mi budu ochotni navrhnut celu schemu a sposob zapojenia.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:19 | Nahoru | #5
A este som zabudol povedat, ze aj ked sa tu pise ze "0.39kW/5000min." tak kto jazdi na choppri v takych otackach cely cas?

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:30 | Nahoru | #6
no to je samozřejmý,že budou napájený přes pojistku přímo z baterky.Spínací relé ti to sepne když dáš dálkový

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:36 | Nahoru | #7
breadfan> Každopádně napájet přímo z baterky (nezatěžovat stávající okruhy a hlavně kontakty ve spínačce), pojistku co nejblíže baterce a v každém případě zařadit do přívodu relátko (12V/30A), jehož cívka bude napojena na přívod k potkávacím/dálkovým světlům (dle toho, s kterými mají přídavná světla svítit). Tedy, aby nebylo možné tato zapnout při vypnuté spínačce. Nejde jen o to, "zabudnúť" světla, ale bude-li spínač volně přístupný, může nějaký kolemjdoucí výtečník světla zapnout a vycucnout (a zmařit) tak baterku.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 11:36 | Nahoru | #8
Môžeš si to zapojiť ako uznáš za vhodné, osobne by som to ovládal cez extra vypínač, ktorý by bral napätie z káblu v ktorom je 12V len pri naštartovanom motore a tých 12V by ovládalo spínacie relé. Ako náhle sa motor zhasne vypnú sa s ním aj svetlá, bez naštartovaného motora by sa zasa nedali zapnúť

Ako svieti chopper neviem posúdiť, ale to je dané snád konštrukciou svetla a nie typom motorky

Naposledy editováno 05.04.2014 11:37:48

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 12:26 | Nahoru | #9
Ivan-K nechápe,že přídavná světla na chopperu nejou nutností,ale estetickou záležitostí?Mám je tam už hodně dlouho,ale prakticky je nepoužívám.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 12:46 | Nahoru | #10
No jde mi o to že u této motorky vlastně svítí světlo už při otočení klíčku. Pak vlastně zapneš zapalování rozběhne se čerpadlo a startuješ. Myslím že už tak je to záhul na tu baterku. Když to zapojím ještě na světlo tak to teprv bude dostávat na prdel. škoda že to nevymysleli že světlo se rozsvítí po naskočení motoru. Třeba na dovolenej budu téměř stále něco dobíjet. Kouřím já i mladá el.cigára tak že dobíjení bude probíhat stále. Pak zminovaný foták, navigace, inercomy dva, tak že to stále bude něco připojené. Mám tam jednu zásuvku na řidítkách ta je pro navigaci a pak jednu dvouzásuvku v brašně. Ta má USB a klasika zapalovač jako v autě.Každopádně dík všem za odpovědi a zvolím teda napojení přímo z baterie přes to relátko na spínač k dálkovím světlum

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 12:48 | Nahoru | #11

J.M.K. píše: breadfan> Každopádně napájet přímo z baterky (nezatěžovat stávající okruhy a hlavně kontakty ve spínačce), pojistku co nejblíže baterce a v každém případě zařadit do přívodu relátko (12V/30A), jehož cívka bude napojena na přívod k potkávacím/dálkovým světlům (dle toho, s kterými mají přídavná světla svítit). Tedy, aby nebylo možné tato zapnout při vypnuté spínačce. Nejde jen o to, "zabudnúť" světla, ale bude-li spínač volně přístupný, může nějaký kolemjdoucí výtečník světla zapnout a vycucnout (a zmařit) tak baterku.


Prosim tě, pro elektrikáře jako jsem já stačí přijít do obchodu a říct.... chci relátko 12V/30A ??

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 13:34 | Nahoru | #12










Naposledy editováno 05.04.2014 13:35:21

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2014 v 14:11 | Nahoru | #13
lesapan79> Ano, bude stačit říct "spínací autorelé, 30A". Jinak to rozsvěcení světla by se dalo ošetřit takovou úpravou zapojení, že relátko, spínající hlavní světlo (ne obrysovky), nebude napájené od spínačky, ale přes diodu přímo z jedné z fází alternátoru. Tak se hlavní světlo (tj. potkávačka/dálka) rozsvítí jen, když motor poběží. Měla to tak řešené třeba XS400.
k tomu, jak světla zapojit, toho rancher nakreslil dost a snad dost polopatě.

rancher> Mohu se zeptat, v čem jsou ta schémátka kreslená?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 14:17 | Nahoru | #14
J.M.K.> Nevím, kopíruji to sem už několik let, pokaždé, když vznikne nové vlákno o přídavných světlech...kdysi jsem to našel na ujo googel...

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 14:25 | Nahoru | #15
rancher> Tak to ano... právě jsem přemýšlel nad tím pravým obrázkem, to asi patřilo k nějakému autu - ještě jsem neviděl motorku (i "dvouokou"), která by měla pravé i levé světlo jištěné zvlášť. Já na tohle používám ProfiCAD a pokud nepočítám občasné nervy, když nemůžu najít potřebnou (nebo vhodnou) značku, tak je to nebe a dudy.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 16:18 | Nahoru | #16

Boris. píše: Ivan-K nechápe,že přídavná světla na chopperu nejou nutností,ale estetickou záležitostí?Mám je tam už hodně dlouho,ale prakticky je nepoužívám.

Autor ale píše o tom že nevie či mu to utiahne ak ich bude používať, čiže rieši to či to zvládne alternátor a na motorke to moc predimenzované nie je čo sa baterky týka. Ak sa baterka vyšlahá alternátor dobíja vysokým prúdom čím sa ohrieva a čím mu to dobíjanie bude trvať dlhšie (zapnuté spotrebiče ako prídavné svetlá) tým viac hrozí že sa upečie diodový mostík. Zrovna tie drobné spotrebiče ako mobil či NAVI nemajú velký prúdový odber, pri dvoch halogénoch 55W je to takmer 10A

Naposledy editováno 05.04.2014 16:24:14

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 16:32 | Nahoru | #17
Viaceri z vas tu odporucaju to rele pripojit na kabel od dialkovych svetiel. Chapem to tak, ze pridavne svetla sa zapnu az ked zapnem dialkove.

Je nejaky prakticky dovod, preco by som pridavnymi nemohol svietit stale? Aj ked mam len stretavaci svetlomet zapnuty, ale dialkove vypnute? Oslnuje to protiiducich vodicov?

Moja stretavacka totiz v noci svieti dost slabo. Mam ju namierenu relativne blizko pred moto a bojim sa v noci ist viac ako 70-80km/h, citim sa uz prilis neisto na neznamych cestach. Ak ale svetlo dvihnem, uz to az tak vyrazne neosvetluje vozovku a protiiduce auta na mna blikaju, myslia si, ze mam zapnute dialkove. Preto tie pridavne, nech mi svietia silnejsie, ale stale na zem a mozno aj trosku viac do stran.

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 16:49 | Nahoru | #18
breadfan> Záleží na optice konkrétních světel. Některá mají geometrii jako potkávací, jiná jako dálková a dle toho je třeba je použít. I když samozřejmě potkávačky klidně mohou svítit stále i s dálkou, ale přídavné dálky těžko mohou být stále zapnuté.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 16:58 | Nahoru | #19
Na každom svetle by mala byť "značka" ktorá určuje typ svetlometu (stretávacie, dialkové, hmlové) a tým aj jeho použitie

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

5.4.2014 v 18:08 | Nahoru | #20
Ivan-K> Jo, pokud mají homologaci, což většina přídavných na motce nemá...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

6.4.2014 v 08:06 | Nahoru | #21

J.M.K. píše: lesapan79> Ano, bude stačit říct "spínací autorelé, 30A". Jinak to rozsvěcení světla by se dalo ošetřit takovou úpravou zapojení, že relátko, spínající hlavní světlo (ne obrysovky), nebude napájené od spínačky, ale přes diodu přímo z jedné z fází alternátoru. Tak se hlavní světlo (tj. potkávačka/dálka) rozsvítí jen, když motor poběží. Měla to tak řešené třeba XS400.
k tomu, jak světla zapojit, toho rancher nakreslil dost a snad dost polopatě.

rancher> Mohu se zeptat, v čem jsou ta schémátka kreslená?



To by se fakt hodilo. Jestli to dobře chápu, tak by stačilo najít kabel který vede ze spínačky do relátka na to světlo a přepojit ho do altíku. Je to tak?

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

6.4.2014 v 10:00 | Nahoru | #22
J.M.K.> Zajděte si někde, kde likvidují stará auta. Za dvacku jsem si tak donesl 3 relátka. Opotřebená byla minimálně a na přídavné spotřebiče mi na skútru ještě bohatě poslouží.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

6.4.2014 v 11:19 | Nahoru | #23
Já tam dal LED. Maj dohromady 8W, tak jsem se vybodnul i na relátko a dal jen vypínač. Dělaj i v chromu na tvou motku

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

6.4.2014 v 19:07 | Nahoru | #24
Něco ze zkušeností, které jsem časem nabyl. Je jasné, že nějaká rezerva na alternátoru a relátku je, ale nic moc. Proto při výběru světel a hlavně žárovek doporučuji nepřevýšit celkem 40W. Někdo má více a je to bez problému, ale jsou i případy, kdy to v tom nejlepším případě skončí tak, že někde zastavíš a už nenastartuješ. To horší je odchod regulátoru a nejhorší varianta je alternátor. Neměli bychom zkoušet být chytřejší, než ti "šikomoocí", kteří tu motorku vymysleli.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 6.4.2014 v 22:49 | Nahoru | #25
lesapan79> Ano, musíš najít relátko, které spíná hlavní žárovku a drát, co vede na jeho cívku (kontakt 85), odpojit tam, kde končí (nejspíš u spínačky) a přepojit jej přes diodu na jednu z fází alternátoru (bílé, někdy žluté dráty). Dioda stačí obyčejná 1A/1000V Ur, tedy "klasika" 1N4007. Dioda společně s diodami v regleru funguje jako výhybka, přes kterou se na relátko nedostane napětí z baterky, takže cívka relátka může být napájena čistě jen z alternátoru (magneta), tedy relátko sepne jen, když se motor točí.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 7.4.2014 v 00:07 | Nahoru | #26
Ještě k výkonu alternátoru. Udávaný výkon je opravdu při cca 5000 otáčkách a vždy se jedná o chvilkový (špičkový) výkon, nelze ho takto zatěžovat trvale. Většinou se jezdí při nižších otáčkách t.j. mínus 15% výkonu, a dalších 15% mínus, pokud je zatížení trvalé! A najednou jseš na "bezpečných" 273Watech! Motocyklové alternátory opravdu nemají výkonu nazbyt.
-Ještě k větě "spočítej si příkon všech spotřebičů" často je neznámá kolik bere zapalování.
Přibližně 5A t.j. cca 60Watů.

Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

7.4.2014 v 11:41 | Nahoru | #27
Zdáár, pokud je to jen estetická záležitost (já teda potmě moc nenajedu), tak stačí tyhle žárovky. Přídavný svítí a spotřeba je nic moc. Ještě se to dá zapojit na jedno vlákno a je to bez rizika zničení baterky.. H.

http://www.autolamp....arch?q=12v++15%2F15w

Naposledy editováno 08.04.2014 21:43:51

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

8.4.2014 v 08:46 | Nahoru | #28

J.M.K. píše: lesapan79> Ano, musíš najít relátko, které spíná hlavní žárovku a drát, co vede na jeho cívku (kontakt 85), odpojit tam, kde končí (nejspíš u spínačky) a přepojit jej přes diodu na jednu z fází alternátoru (bílé, někdy žluté dráty). Dioda stačí obyčejná 1A/1000V Ur, tedy "klasika" 1N4007. Dioda společně s diodami v regleru funguje jako výhybka, přes kterou se na relátko nedostane napětí z baterky, takže cívka relátka může být napájena čistě jen z alternátoru (magneta), tedy relátko sepne jen, když se motor točí.


Tak to už nebude asi pro mne. Budu muset poprosit nějakého elektrikáře. Každopádně ti děkuji za odpověd

(reakce na) Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

Skvělá odpověď, děkuji! 8.4.2014 v 23:05 | Nahoru | #29
lesapan79> Jsou to úplně základní el. obvody, jaké se vyučují snad už v 7. ročníku ZŠ. Alespoň nám tam vysvětlovali i princip a funkci diody. Ale každopádně, pokud si nejsi jistý, tak to raději někomu nech. S elektrikou, byť zde s nízkým (přesněji "malým", tzn. do 50V) napětím, fakt není sranda.

1 reakcí na tento příspěvek Přídavná světla,zapojení,výkon altíku

9.4.2014 v 21:30 | Nahoru | #30
No to máš určitě pravdu, každopádně když si někdo dá fakt práci s podrobným návodem jak to zapojit co přesně koupit tak to určitě zvládnu já i spoustu jiných lidí. Tak že kdyby náhodou tak už předem děkuji.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist