globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Olej s vysokým obsahem zddp
Zdravím. Potřeboval bych poradit čí podebatovat ohledně oleje vhodného do starého OHV motoru s plochými zdvihátky ventilů (flat tappet), tzn. že nemá na styku s vačkou váleček (roller tappet). Údajně tahle konstrukce vyžaduje zvýšený podíl aditiv obsahujících zinek a fosfor (ZDDP), který je ale od zavedení normy API SH omezen a s každým dalším písmenem klesá. Bohužel, složení oleje si každý výrobce hlídá, včetně obsahu ZDDP, takže nevím, podle čeho se orientovat.

Po průzkumu jsem výběr zúžil na 2 oleje a ocenil bych nějaký fundovaný názor. Podle manuálu je předepsán olej viskozity 20W-50 a splňujíci alespoň API SD. První možnost je speciální olej pro veterány Elf, splňující normu API SE, o jehož složení nevím nic (ale má super obal
Druhá možnost je Valvoline, který tam leju v současnosti. Výhodou je, že má údajně zvýšený podíl ZDDP, ale přesné číslo opět chybí. Nevýhodou je, že má API SL, takže obsahuje i čistící aditiva, která pro motor bez klasického filtru a zanesený karbonem můžou znamenat velké problémy. Za názory děkuji.
Předchozí
1 2
Následující

Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 10:28 | Nahoru | #1
zdarec,ja bych se nebal,stare jednovalce XT,XL apod.maji stejne vahadla jako ty.Take bezi na tvrdo po vacce plochou.Jedine snad mnozstvi cisticich aditiv jak uvadis+absence filtru.Koukni se na partsdepot jak vahadla vypadaji a posud sam.

1 reakcí na tento příspěvek Olej s vysokým obsahem zddp

Skvělá odpověď, děkuji! 5.2.2014 v 11:02 | Nahoru | #2
obsah ZDDP je v bezpečnostním listu, jsou i oleje co ho nemají vůbec. ELF MOTO 4 CRUISE 20W-50 uvádí <2.5%, což si myslím že ho má poměrně dost. Většinou je to kolem 07-1%.

Asi bych ani jinej olej nehledal, tohle je čistej minerál.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 12:30 | Nahoru | #3
Stev> V těch safety sheetech se právě neudává buď nic nebo právě třeba těch <2.5%, což může být ale i 0. Každopádně mě překvapilo, že ten Retro olej od Elfu má <1%, což je hodně málo.

U Valvoline jsem našel dva materiály pro Evropský typ, jeden udává 0,5-2%, druhý 1-2,5%. Teď jde ještě o ty detergenty, aby mi to nerozpouštělo usazeniny, každopádně asi u něj teda zůstanu.

Mimochodem, o nějakém oleji s hodně ZDDP ve specifikaci 15W-40 nevíš? Potřebuju to taky do V8 ameriky, díky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 13:06 | Nahoru | #4
Redguy> to si právě nemyslím že <2.5% může být i 0, ale jistej si taky nejsem. Těžko říct co tím výrobce myslí.

Třeba tenhle Shell má 1-2,4% Myslím že to bude dobrej olej, ale nevím jistě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 13:18 | Nahoru | #5
Stev> A jaký máš názor na tu klasifikaci API? Ve svý době platilo pro auto SC a pro motorku SD, což už teď nejde víceméně sehnat. Pokud budu používat minerální oleje a často měnit (po 3.000 km), můžu tam dát něco s vyšší klasifikací aniž by to najednou rozpustilo všechny usazeniny? Auto má klasický filtr, ale motorka jen drátěný košík uvnitř vany.

Myslím si totiž, že kromě těch někdy nebezpečných čistících aditiv mají ty lepší oleje i aditiva, která jsou naopak prospěšná a o kterých se výrobcům v té době ani nezdálo.

Nějak se mi nechce tam dávat třeba Cinol se specifikací SD s kdovíjakým základovým olejem, když za podobnou cenu můžu mít třeba Shell s SJ.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

Skvělá odpověď, děkuji! 5.2.2014 v 13:39 | Nahoru | #6
Redguy> teď už ti můžu říct jen svůj názor, kterej ale bude podobně "odbornej" třeba jako ten tvůj Protože jsem si o olejích dost přečetl a zjišťoval, ale to neznamená že tomu opravdu rozumím. A ty se ptáš tak, že odpovědět může jenom člověk kterej tomu opravdu rozumí. Takže to ber z rezervou.

Myslím si že API klasifikace může napovědět, ale rozhodně neřekne celou pravdu. Těch písmenek API se dá dosáhnout různými způsoby. Může to bejt levnej olej napranej aditivama tak aby splňoval tu normu, nebo naopak drahej kvalitní olej, kterej se při testech do tý normy taky vejde. Což je si myslím případ moto olejů s API SM, protože výrobce moto oleje celkem nemá zájem honit klasifikaci API.

Pokud si doteď používal olej kterej usazeniny rozpouští, měl bys mít čistej motor a olej nemůže rozpustit nakumulovaný usazeniny, protože je čistí průběžně.

e: vybíral bych olej značek kterejm věřím. Což by třeba Cinol nebyl.

Naposledy editováno 05.02.2014 13:40:14

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 14:15 | Nahoru | #7
Stev> No právě, že tohle je už takový vyšší level, obvykle ti každý akorát řekne ať se podíváš do manuálu, kde jsou ale oleje, které už 40 let neexistují. Takže první nelehký úkol byl vůbec odladit jakým normám to tenkrát odpovídalo.

Co jsem o tom načetl, tak s tebou úplně souhlasím, nej pro staré motory jsou minerální oleje s kvalitním základem a tím pádem minimem aditiv.

Co do toho lili lidi přede mnou, to netuším. Já do Guzziny dávám ten Valvoline 20W50 VR1 Racing a zůstanu asi u něj, není drahý a i když určitě nedosahuje kvalit stejného oleje z USA, tak ani ten evropský nebude žádný šmejd.

Do Ameriky jsem ze začátku lil Shell Helix HX3 15W-40 (červený) a pak přešel na kvalitnější HX5 (žlutý). Je fakt, že je černý jako bota po pár stovkách km, ale měním často a doufám, že to vychytá filtr. Možná přejdu na Valvoline nebo Elf, protože na benzínce je ten Shell hodně drahý a na eshopech zase moc nevěřím původu.

1 reakcí na tento příspěvek Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 20:42 | Nahoru | #8
Nejsem odbornik na oleje ale nemyslim si ze je obsah ZDDP nejak zasadni. Naprosta vetsina dnesnich motoru (jak motocyklu tak aut) vyuziva "flat tapped" system a funguji i s oleji bez ZDDP. Nejspis uz exestuji jina aditiva, ktera funguji stejne dobre ne-li lip.

Naposledy editováno 05.02.2014 20:42:54

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 21:26 | Nahoru | #9
Black> Jo, to samé tvrdí výrobci. Ono jim nic jiného nezbylo, protoze ZDDP nedělá dobře katalyzátorům, takže to nahrazují kdoví čím. Jenže to je všechno výrobní tajemství, takže nikde nic nezjistím a navíc ty úplně nové super extra hyper syntetické oleje jsou schopné starý zanesený motor poslat do věčných lovišť.
Takže asi nejjistější řešení je spoléhat na minerál s hodně ZDDP (které se tam dává proto, že je levné, ne proto, že by nic lepšího nebylo, to máš pravdu).

Mimochodem, řekl bych, že v dnešních motorech hraje významnou roli i povrchová úprava součástek, to se s kovařinou 60tých let nedá srovnávat.

Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 21:38 | Nahoru | #10
Mimochodem, nektera aditiva do oleju co jsou na trhu prave ZDDP obsahuji.

Napriklad STP Oil Treatment.

Jinak souhlasim s vyse uvedenym, ze obsah ZDDP uz nebude tak zasadni, nebot kvalita zakladovych oleju je vyssi nez v minulosti.

Naposledy editováno 05.02.2014 21:49:36

2 reakcí na tento příspěvek Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 21:55 | Nahoru | #11
Třeba tady si mužeš zddp koupit pak si namixovat olej podle potřeby.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 22:00 | Nahoru | #12

jack.fx píše: Třeba tady si mužeš zddp koupit pak si namixovat olej podle potřeby.



Min. odber 10 tun ?

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 22:03 | Nahoru | #13

jack.fx píše: Třeba tady si mužeš zddp koupit pak si namixovat olej podle potřeby.



Min. order:10 Tons Ale i tak díky

S tím neni lehký experimentovat, protože tam toho musí být tak akorát (škodí málo ale i moc) a prakticky nejde zjistit, kolik tam toho v tom oleji už je, viz příspěvky výš, kde uvádějí max rozsah.

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

5.2.2014 v 22:25 | Nahoru | #14

petrvtr_new píše: Min. odber 10 tun ?



ZDDP není nikdy dost
Vydrželo by mi to přibližně na půl milionu výměn oleje. To už bych tu s tím na fóru do konce života asi neotravoval

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

6.2.2014 v 18:45 | Nahoru | #15
Stev> pokud se nepletu, tak tento olej jsme loni dávali v práci do Zetoru 11441.. Asi to bude podobný stroj..

Naposledy editováno 06.02.2014 18:45:56

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

6.2.2014 v 18:54 | Nahoru | #16
kinmen> myslíš ten shell rimula? Olej no, maže i traktory ... Klidně bych ho do americký V8 nalil.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

6.2.2014 v 19:55 | Nahoru | #17
Stev> Já bych dokonce řekl, že ten traktor bude na olej víc zmlsanej než ten big block

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

6.2.2014 v 20:39 | Nahoru | #18
Redguy> ještě jsem našel poměrně hezkej článek o ZDDP, rimula R3U je tam taky zmíněná, vypadá to že jsem se s tipem i trefil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

6.2.2014 v 20:59 | Nahoru | #19
Stev> Díky, poznamenám si ho. Ten Valvoline je tam zmiňovanej taky několikrát, zítra si pro něj jedu a když to nebude ono, tak příště dám Shell. Já mám jen takovou averzi vůči těm komerčním značkám jako Shell nebo Castrol. Většina jejich produktů jsou předražený leštěný prdy a navíc se sem tam objeví nějaká falešná kopie.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

7.2.2014 v 22:36 | Nahoru | #20
Redguy>Čus,-jestli to je ještě aktuální-kdysi jsem se o to taky zajímal(staré BMW),a nakonec jsem se dopátral, že všechny motocyklové oleje do třídy SG mají mít dostatek zinku. Není bez zajímavosti, že z hlediska mazání jsou to nejkvalitnější oleje. Novější oleje(API SH,SJ...atd)musí mít různé ústupky kvůli katalyzátorům,ekologii apod. a firma BMW je do starých motorů nedoporučuje. Pokud je motor bez filtru, tak by se úsady právě měly usazovat, a to dole v olejové vaně a občas růčo vyčistit. Moderní oleje mají právěže udržovat případný bordel ve "vznosu" aby ho mohl zachytit olejový filtr. Asi proto bych právě volil nějaký veteránský olej např. Motul classic, elf retro, rektol se, liqui moly classic, nebo Millers má taky něco v nabídce, bohužel je to ale většinou nechutně předražené.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 08:57 | Nahoru | #21
staryrosta> Ono nejen že je to předražené, ale když si najdeš safety sheets těch olejů (koukal jsem snad na ten Elf a Millers), tak ty mají obsah zddp asi 0,8%, což je na úrovni nejmodernějších API SM/SN, takže mi to přijde jen hodně podprůměrnej olej danej do hezký pixly a s cenovou přirážkou.
Mimochodem, omezení ZDDP se údajně vztahuje jen na třicítkové oleje (0W-30, 5W-30, atd), takže i moderní minerály toho mají dost. Já nakonec zůstal u Valvoline 20W-50, kterej je hodně oblíbenej právě i u jezdců na BMW.
A absence filtru se prostě musí řešit častou výměnou, já mám interval max 3.000 km.

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 12:11 | Nahoru | #22
staryrosta> minimálně u moto olejů na tom API fakt moc nezáleží, pro příklad Shell AX7, API SL, 1-2.4%.

shell ax7

Naposledy editováno 08.02.2014 12:12:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 12:32 | Nahoru | #23
Redguy> Čus, dovolil bych si s tebou nesouhlasit. Např. zmíněný Elf obsahuje: Ca-0,245, N-0,095, P-0,165, Zn-0,195(!!), P-0,285.. (všechno v procentech).V testu olejů pro youngtimery (autobild) se umístil tuším na druhém nebo třetím místě.. Jde tam ale taky o snášenlivosti s materiálem tehdejších těsnění, (např korek), použitých slitin, atd.. Oleje Millers pro vetrány mají ZDDP něco kolem 1200ppm.
Pro Stey: nevím kde berete takové hrozné rozpětí 1-2,4. S tím zinkem je to asi tak že tam musí být uvedeno to "SG" společně s tou modernější normou, např. API SG SJ SH. Pak je jasné, že to můžu nalít i do té starožitnosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 17:47 | Nahoru | #24
staryrosta> Tady máš složení toho Elfu HTX Retro 2, jak je vidno, tak obsahem ZDDP se nemůže rovnat žádnému z olejů, o kterých se tu mluvilo, všechny mají alespoň to 1%





Co se týče snášenlivosti tehdejších materiálů, tak nevím o ničem, co by si vadilo, korkové těsnění vík venitlů mi nesáklo s žádným olejem. Můžeš to nějak rozvést? Ja se dočet jen o nebezpečí pro převodovku motorky, kam by neměl přijít olej se specifikací GL5, protože obsahuje nějaké sloučeniniy síry, které vadí součástkám z mosazi a bronzu.

To rozpětí berem z bezpečnostních listů. Oni výrobci neradi udávají přesný složení svých produktů. A API se pokud vím udává jen jedno, protože je to zpětně kompatibilní se všema před tím.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 19:08 | Nahoru | #25
Redguy> ČUS,neumím to moc s počítačem, tak nevím jestli se mi podaří hodit odkaz technického listuelf retro.Bezpečnostní listy slouží pouze kvůli skladování,ropné havárií atp. A ano, některé moderní oleje se "nesnáší" s tehdejšími slitinami. To, že tobě např. korek nesákl, není důkaz toho, že se to nesmí stát. A ano, jsou oleje u kterých se udává více API. A ano, jestli jsem se Tě tím nějak dotkl, tak se omlouvám..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 19:28 | Nahoru | #26
staryrosta> Ahoj, poslal jsi nějaký Vertex Retro, který se tady neprodává. Každopádně má hodně laskomin, ačkoliv je to API SL!! Čili úplně stejná situace jako s mým Valvoline VR1 Racing. Jak už jsem psal, to nařízené omezování ZDDP u vyšších API se netýká SAE, o kterých se bavíme (15W40, 20W50).
Ničím jsi se mě nedotkl, psal jsem nějak protivně? To bych nerad, protože jsem tohle vlákno založil právě proto, abych se dozvěděl co nejvíc a všech názorů si vážím.
Jaké slitiny se tedy nesnesou s moderními minerálními oleji? Bavíme se o motorech z přelomu 60./70. let. Já našel tu bronz a mosaz, ale jen v převodovce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 21:14 | Nahoru | #27
Redguy> Čus,tak to pardon za ten Elf, byl to hned třetí odkaz googlu, tak jsem to přehlíd, ale to že byl vyhodnocen skvěle(z asi 15 olejů) na věci nic nemění. Ohledně těch slitin si to můžeš vyhledat na netu(zřejmě máš motorku s oddělenou převodovkou, podle fotky zřejmě Guzzi). Je to už dlouho, co jsem po tom taky pátral a mám z toho jen nějaké poznámky v sešitu (v zahraničních obchodech s oleji bývají celkem běžně ke stažení tech. listy). Jinak máš pravdu v tom, že limity zinku a fosforu jsou odlišné podle konkrétní viskozity.Kdybys chtěl mít jistotu, tak nezbývá než oslovit přímo výrobce oleje, nebo použít diesel olej, ale ne všechny jsou vhodné. Já osobně jsem začínal s Bel-ray(drahý), pak Motul(taky drahý, ale to jsem ten stroj ještě miloval),a poslední dvě sezony jsem v tom měl ruský diesel olej Lukoil 80kč/litr, bez nějakých následků, ten už ale neseženu, tak jsem na pumpě Slovnaft náhodou natrefil na Maďarský Botond SF/CD,tak jsem vzal čtyřlitrovku za 399,-Kč.Specifikaci by ostatně s přehledem splnil i mogul ADS, který je na každé pumpě...No tak ať ti ten Valvoline jezdí.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

8.2.2014 v 23:35 | Nahoru | #28
staryrosta> Pětilitrovku Valvolinu jsem koupil za 433 korun, takže stojí jako kdejaký shit a přitom kvalitou je úplně jinde.
Docela by mě zajímalo, jaký byl v tom testu rozdíl mezi nejlepším a nejhorším olejem. Mám totiž pocit, že i když tu z toho děláme strašnou vědu, tak pokud dodržíš alespoň předepsaný specifikace, tak snad ani nejde koupit olej, který by tomu motoru vyloženě uškodil. Ale to je jen můj amatérský názor, protože já se řídím tím, že radši horší olej a častější výměnu než nějaký longlife leštěný prd, co tam koluje 30.000 km.

Jo a ten Vertex Retro vypadá skvěle, škoda že je odkudsi z Nového Zélandu a tady se neprodává

Naposledy editováno 08.02.2014 23:41:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

9.2.2014 v 08:32 | Nahoru | #29
Redguy> je docela vtipný že se tu oháníme bezpečnostníma listama, a ten evropskej VR1 20W50 vůbec obsah ZDPP neuvádí

valvoline msds

(reakce na) Olej s vysokým obsahem zddp

9.2.2014 v 08:47 | Nahoru | #30
Čus, no tak to jsi přišel na to samé co já. Co se týká Valvolinu, tak kdysi byla cena od 190Kč/litr. Ten VR1 by měl mít 0,13 zinku a 0,12 fosforu(podle mých poznámek), ale je otázne jestli ve všech zemích kde se prodává. Oleje long life a moderní lehkoběžné (už jsem zapoměl ten angl. název) nejsou vhodné vůbec. Mám tu stáhnutý ten test, ale nedaří se mi to tady vnutit. A jinak ano, otázka olejů se všeobecně přeceňuje. Měj se...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Oprava izolace cívky Moto Guzzi V7 Special Redguy 12 15.3.2024 v 08:52 xb
Enamel barvy na motor zkušenosti Moto Guzzi V7 Special Redguy 19 26.1.2024 v 08:53 ktm525smerák
Moto guzzi Special 2013 - převodovka Moto Guzzi V7 Special Ferino99 12 7.5.2023 v 11:16 krokoš
Moto Guzzi V7 Special r v 2016 rozm... Moto Guzzi V7 Special jarda24 14 2.1.2023 v 13:27 chabm
Moto Guzzi V7 chrastění od spojky Moto Guzzi V7 Special chabm 7 5.11.2021 v 18:15 Pája19


TOPlist