bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: AGM Baterie - nabíjení
Zdravím,

nebyl mi nikdo schopen odpovědět a ani na netu to nemůžu nikde najít.

Je normální aby AGM baterka ,,plynovala" (bublala) při nabíjení?

Vím že u normální klasické údržbové baterce je to normální, že nabíječka dosahuje při nabíjení nějakých 14,2V takzvaného plynovacího napětí.

Tak se ptám vás, tady kdo jste už nabíjeli někdy AGM baterku, plynovala (bublala) vám taky při nabíjení?

Díky.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 08:39 | Nahoru | #1
google:
Skoro vše o akumulátorech a nabíjení , stáhni akumulatory.pdf

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 08:46 | Nahoru | #2
hayamišák> dík za tip, i tam jsem to hledal a o tomhle se tam nic nepíše.
A osobní zkušenost máš jakou s nabíjením AGM baterie?

Naposledy editováno 22.01.2014 08:48:11

2 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 08:50 | Nahoru | #3
Mne nebubla. Ani se nezahriva. Kazdopadne jsem ji nikdy nenabijel ze zcela vybiteho stavu.

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 08:55 | Nahoru | #4
MARTlN> ...já úplně to samý

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 08:58 | Nahoru | #5
MARTlN> Mě se taky nezahřívá, ale ke konci nabíjení právě začíná bublat. Jako klasická údržbovka která je do auta.

Tak to vypadá že asi s mojí baterkou bude něco v nepořádku.

1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 09:01 | Nahoru | #6
Ahoj, ještě bych se vrátil k Tvému dotazu v sousedním vlákně, konkrétně k tomuto:

vykuchanej píše: Baterie večer napojena, Yuasa YTX9-BS, večer měla nějakých 12.5 V. [...] Dodávám, baterie byla v pořádku. Skoro nová a nikdy s ní nebyl problém


Předpokládám, že těch 12.5 V Ti ukázal LCD nabíječky, nejspíš ze začátku nabíjení.
Jesti je tomu tak a jestli displej správně ukazuje, tak mi těch pouhých 12.5 Voltu nesedí k tomu, že by se mělo jednat o "skoro nový akumulátor, který je údajně v pořádku a nikdy s ním nebyl problém"...

Nebo že by přece jenom nebyl v tak dobré kondici, jak sis možná myslel?
Třeba jsi ho nechal nedopatřením vybít apod.?

Pokud ne (a akumulátor byl opravdu OK a nepotřeboval dobíjet), a jen jsi tu čerstvě zakoupenou nabíječku pro její otestování připojil na akumulátor ve skutečně prvotřídní kondici, tak těch úvodních 12.5 V (z počátku nabíjení) hlášených nabíječkou ve spojení s tím následným údajným vařením Tvé baterky v udržovacím režimu mě napadá jedno možné vysvětlení - že tento konkrétní kus je zmetek, který o cca půl Voltu nebo i víc podměřuje, a proto přebíjí.

Dalo by se to lehce ověřit, nejsnáze připojením pokud možno přesného multimetru (paralelně) na nabíjený akumulátor a porovnáním jím změřeného svorkového napětí s tím, co hlásí LCD nabíječky...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 09:13 | Nahoru | #7
Dovi> Multimetr nemám. Baterka byla ok, jenže teď jsem měnil olej v mašině, a než mi potvora naskočila tak jsem protočil startérem asi 12x, tím pádem jsem ji vybil a proto jsem koupil nabíječku abych ji mohl dobít po tomhle startování.

A baterka byla kupovaná v létě. Na podzim moto odstavená a až nyní jsem ji potrápil kvůli tomu oleji. Kdyby byla v háji baterka, tak by podle mě neudržela žádnou kapacitu a ani teď bych nebyl schopnej nastartovat. Ale z toho asi stejně nejde moc posoudit.

Zkoušel jsem nabíjet Lidlem i klasickou baterku do auta, ale ta mi plynovala vždycky, i s klacickou velkou 6A nabíječkou. Ta už má pár roků za sebou, i hluboký vybití.

Každopádně jak říkáš, asi bude nejlepší řešení když si seženu Multimetr a přeměřím zda nabíječka nepřebíjí.

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 09:31 | Nahoru | #8
 

vykuchanej píše: Dovi> Multimetr nemám. Baterka byla ok, jenže teď jsem měnil olej v mašině, a než mi potvora naskočila tak jsem protočil startérem asi 12x, tím pádem jsem ji vybil a proto jsem koupil nabíječku abych ji mohl dobít po tomhle startování.

A baterka byla kupovaná v létě. Na podzim moto odstavená a až nyní jsem ji potrápil kvůli tomu oleji. Kdyby byla v háji baterka, tak by podle mě neudržela žádnou kapacitu a ani teď bych nebyl schopnej nastartovat. Ale z toho asi stejně nejde moc posoudit.

Zkoušel jsem nabíjet Lidlem i klasickou baterku do auta, ale ta mi plynovala vždycky, i s klacickou velkou 6A nabíječkou. Ta už má pár roků za sebou, i hluboký vybití.

Každopádně jak říkáš, asi bude nejlepší řešení když si seženu Multimetr a přeměřím zda nabíječka nepřebíjí.


OK, sám bych postupoval taky tak - podle hesla "důvěřuj, ale prověřuj" !!
Všechny svoje nabíječky jsem si po jejich pořízení zkontroloval, stejně jako multimetry si porovnávám s profi cejchovanými.

Jinak co se toho odfukování AGMky při přebíjení a větším plynování týče, jak píšeš, že "Baterie vydávala zvuky jako kdyby vařila. Pískala, odfrkávala si ale nafouknutá nebyla", tak to fakt vypadá, že to do sebe všechno zapadá a že se Ti to nezdálo. Ty AGMky jsou označovány jako VRLA - Valve Regulated Lead Acid, tady doslovně ventilem regulované kyselino olověné, takže k nafouknutí (nebo dokonce k jejich roztržení) by v běžné praxi dojít nemělo, pokud to přebíjení není enormně silné.
 

2 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 09:31 | Nahoru | #9
6A je moc!!! Rekl bych ze maximalne tretinu kapacity. Tzn jestli to je 9Ah tak max 3A a i to je doe meho zbytecne moc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 09:47 | Nahoru | #10

MARTlN píše: 6A je moc!!! Rekl bych ze maximalne tretinu kapacity. Tzn jestli to je 9Ah tak max 3A a i to je doe meho zbytecne moc.


Ale ne, vždyť přece píše, že tou silnější 6A nabíječkou nenabíjel 9Ah motobaterku, ale autobaterku (běžně 40 až 60 Ah).

Naposledy editováno 22.01.2014 09:48:14

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 09:50 | Nahoru | #11
Dovi> to jsem si blbe precet, mas pravdu.... Ja se lekl, ze poustel 6A do ty motobaterky, proto jsem reagoval.

AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 10:25 | Nahoru | #12
Možný je všechno, lehce šumět může asi každá, ale jestli to začalo ufukovat, tak je něco špatně. Vím, že sem se jednou snažil oživovat AGM z UPSky, na první pohled fungovalo, kapacitu drželo, ale měl problém dosáhnout finálního napětí, nechal sem to tam přes noc a ráno jsem z ní sbíral špuntíky. Pod tím plastovým víkem a špuntama se to tak natlakovalo, že to všechno vylítalo ven, evidentně došlo k poruše na přetlakáči, který se buď neotevřel, nebo byl něčím zaprasený. Baterie byla samozřejmě nafouknutá jak balon.
Obecně bych těm přetlakům moc nevěřil, měl jsem výjezd, standartní výměna baterie v UPS se změnila v boj, když baterie byla nafouklá tak, že neprošla otvorem pro výměnu, takže se musela celá UPS rozebrat a baterka ven vymlátit (někoho napadlo klec na baterii přibodovat, takže nešla vyndat přes horní kryt).

1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 10:39 | Nahoru | #13
http://www.motorkari...id=18&&pgr=1

Při nabíjení vybitého olověného akumulátoru o 6-ti článcích, stoupá jeho
svorkové napětí ve třech pásmech. První pásmo je charakteristické tvorbou
kyseliny sírové v pórech olověných desek (mřížek), napětí stoupá na cca 13,2
V, hustota elektrolytu se zvyšuje až na 1,15 g/cm3. Nabíjení pokračuje ve
druhém pásmu, kdy pokračuje přeměna síranu olovnatého až do vzrůstu
napětí na cca 14,7 V při současném zvýšení hustoty elektrolytu na 1,25 g/
cm3. Při překročení napětí 14,7 V (třetí pásmo nabíjení) se začne kromě
síranu olovnatého rozkládat voda na kyslík a vodík, akumulátor začne
„bublat“ – plynovat. Rozloží-li se pak všechen síran olovnatý, dosáhne napětí
akumulátoru hodnoty 16,2 až 16,8 V a hustota elektrolytu je 1,28 g/cm3.
Akumulátor bouřlivě plynuje a nadále se již jeho napětí nezvyšuje. Veškerá
dodávaná energie z nabíječky se spotřebovává k rozkladu vody na kyslík a
vodík. Pokud zaznamenáme „plynování“ při napětí menším než asi 14,4V, je
to jeden ze signálů sulfatace akumulátoru (čím nižší napětí, tím větší
sulfatace).

doporucujem stranku 35-39 je tam popisane dobijanie roznych druhov baterii....

1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 11:07 | Nahoru | #14
Moje zkusenosti ackoli me to taky trochu prekvapilo je z posledni sezony. Nova baterie yuasa a nova nabijecka optimate 2. Pri nabijeni pred koncem, tedy chvili pred tim nez se nabijecka prepla do udrzovaciho modu taky bylo v baterii sluset bublani, spise sumneni. Ale vsiml jsem si toho jen nahodou za naprosteho ticha v pokoji. S uchem na baterce to slyset bylo, ale nejsem si jist jestli jsi tvojim bublanim myslel neco podobneho. Ja kazdopadne usoudil ze slabe sumneni pred koncem nabijeni bude normalni.

Edit> baterie AGM

Naposledy editováno 22.01.2014 11:09:03

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 11:11 | Nahoru | #15
MARTlN> Ono to je s nabíjecím proudem trochu složitější.
Záleží na napětí baterie. Příklad BMW RT má alternátor 50A, to je že při 12 V dokáže dávat 50 A, přesto baterie po několika startech, kdy se dostane na 12V a mašina chytne, okamžitě zvedne napětí a tím klesne i proud. Ale určitě není tak malý, jak se doporučuje, to je 1/10 A když je dobrá regulace max napětí, tak baterie se nijak neníčí. Ona baterie neví, že se nesmí nabíjet větším proudem než 1/10 a proto bez problémů funguje )
Zjednodušeně, pro nabíjení je důležité max napětí, proud si baterie bere sama podle svého momentálního vnitřního odporu (typ baterie). JVK

AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 11:26 | Nahoru | #16
AGM, nebo gelový by neměli vařit při nabíjení nabíječkou, která nedá víc než 14,4V. Ideální nabíječka by po dosažení napětí na akumulátoru 14.4V měla snížit napětí na udržovacích 13,7V.

U bezúdržbových aku plynování vadí z dvou důvodů:
1/ ubývá vody - mění se složení elektrolytu, klesá hladina, v sorbentu se můžou udělat póry se vzduchem...
2/ kyslík a vodík, který se při přebíjení uvolňuje se zachytí v sorbentu, nevyplave tak jednoduše nahoru a tím snižuje průřez, kterým teče proud (případně využitelnou plochu elektrod).

Z mých zkušeností - AGM, který při nabíjení plynuje a má velký samovybíjení se může rovnou vyměnit a ušetříš si spopustu nervů.

Mimochodem - napětí nabitýho akumulátoru, po ustálení napětí (tedy ne hned po odpojení nabíječky) je cca 12,7V.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 11:43 | Nahoru | #17

vykuchanej píše: MARTlN> Mě se taky nezahřívá, ale ke konci nabíjení právě začíná bublat. Jako klasická údržbovka která je do auta.

Tak to vypadá že asi s mojí baterkou bude něco v nepořádku.



Tak je tedy řeč o AGM, nebo o obyčejné "špuntovce"? U klasiky odšroubuj zátky článků a sleduj, zda "nevaří" jen jeden článek, nebo některé. Pak případně po nabití připoj na baterku nějakou větší zátěž (cca 15 - 20A, ideální je 100A zátěžák) a jestliže některý z článků hned začne silně "vařit", pak má zvýšený vnitřní odpor a baterka je na výměnu.

Šestičlánková Pb baterka obecně začíná plynovat při cca 14.4V, ale plně nabitá je až při 16.2V (ale pozor, není to pevná hodnota, některé baterky nemusejí být schopné takové hodnoty dosáhnout, rozhodující je potom chvíle, kdy už napětí nestoupá). AGM, natož gelovka, se proto nesmí nabíjet na více, jak 14V, max. 14.2V. Změř proto při nabíjení napětí na svorkách baterky, zda do ní nabíječka neláduje více a jestliže baterka "vaří" už při nižším napětí, je odepsaná.

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 11:45 | Nahoru | #18
Putos> Ano, něco podobného se děje i u mojí. Těžko to takhle na dálku porovnáme zda je to stejný. Něco jako šumění, a od rohu baterky i pískání.

Ale rozhodně je to divné že by i u úplně nový baterky jak říkáš.
Pak jedině opravdu že by i Optimate přebíjela ale to se mi nechce věřit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 11:51 | Nahoru | #19
J.M.K.> ano o AGM.
Ke konci nabíjení. Nabíječka ukazovala na svorkách 13,4V. A plynovala.
Ještě zkusím jak psal Dovi přeměřit multimetrem nabíječku zda nepřebíjí, jinak je asi blbá baterka.

Naposledy editováno 22.01.2014 11:52:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 12:06 | Nahoru | #20
vykuchanej> Rozhodně změřit multimetrem přímo na svorkách baterky, ale ne nějakým za dvě stovky z kaufu, raději použít kvalitnější, jako je třeba MY-64. Ukazatel na nabíječce klidně může "kecat".
Každopádně, jestli bude baterka plynovat už pod 14V, je jasně vadná. Mohl by také nějaký článek mít svod, až částečný zkrat, napětí na něm je tím pádem nižší a toto "chybějící" napětí se pak rozloží na ostatní články, na kterých je pak napětí příliš vysoké, i když součtové je v pořádku. I v tom by mohla být zrada. Škoda, že je baterka krytovaná tak, že není možné měřit každý článek zvlášť - to by pak nebyl problém jej odhalit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 12:45 | Nahoru | #21
J.M.K.> lepším multimetr nemám, nemám totiž žádný. Musím si půjčit alespoň nějaký. Pak se uvidí. Myslím si že na to změření bude stačit skoro jakýkoliv, jde jen o to zda nabíječka nepřebíjí o více jak 1V. A to snad ani ten nejlevnější multimetr nemůže mít takovou odchylku.

Bez změření se asi dál nepohneme.

Spíš mě tedy zaráží jak psal tady Putos že i u nové baterky s nabíječkou Optimate se mu stalo něco podobného.

Když to bude vadnou baterkou, dal jí do motorky, tak by vlastně plynovala i v motorce, a tedy stále i za jízdy?
Kdyby to dělala i dřív než jsem si toho všimnul, přeci by se to muselo nějak projevit na jejím výkonu, nebo se pletu?

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 13:02 | Nahoru | #22
vykuchanej> No ony ty laciné multimetry mívají dost nekvalitní kontakty přepínače, snadno oxidují a to pak zanáší nemalé chyby, o nekvalitních součástkách s vysokou tolerancí nemluvě, kalibrace se snad ani nedá dělat. Pár jich doma mám a nejsou štonc ani na to vozit je v kufru auta na případné změření napětí, nebo "prozvonění" obvodů. Já osobně jim po zkušenostech nevěřím.

Vlákno jsem popravdě jen zběžně proletěl (nebyl čas pořádně pročíst), nicméně u Putose mohla být vadná jak baterka, tak nabíječka, to se z těch pár vět poznat nedá, nicméně měl každopdádně změřit napětí. Já sám s takovou baterkou zkušenost nemám, takže těžko říct, zda jenmé "šumění" není přípustné, ale vyloženě bublání, nota bene s pískáním odfuku, rozhodně normální není.
A jestli by baterka plynovala i v motorce... to opět nejde říct takto generalizovaně, každá motorka udržuje trochu jiné napětí v síti, takže bez měření napětí na svorkách baterky se nedá vyvodit jednoznačný závěr.

1 reakcí na tento příspěvek AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 15:30 | Nahoru | #23
Šumí každá baterka s kapalným elektrolytem, i během nabíjení, to je jen otázka ticha v místnosti a uší.
Pravých gelovek je málo a kromě možnosti instalace vzhůru nohama, šikmo, a nižší váhy nemají žádné výhody - jen nevýhody. Jednou ti selže regulátor apod. a baterka je totálně zničená (zatímco každá jiná to přežije, pokud nejedeš pár hodin v kuse - na nefunkční reg. tě ale upozorní neblikající blinkry, spálená žárovka hl. světla atd.).

AGM Baterie - nabíjení

Skvělá odpověď, děkuji! 22.1.2014 v 15:34 | Nahoru | #24
jemné šumnění nebo jemné pobublávání je podle mě úplně normální,,, teďka jsem nabíjel moji AGM baterku a taky jsem si toho všiml. (kvalitní pul roku stará baterka a skoro nová nabíječka C-tek)

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

22.1.2014 v 16:00 | Nahoru | #25

rrss píše: Šumí každá baterka s kapalným elektrolytem, i během nabíjení, to je jen otázka ticha v místnosti a uší.
Pravých gelovek je málo a kromě možnosti instalace vzhůru nohama, šikmo, a nižší váhy nemají žádné výhody - jen nevýhody. Jednou ti selže regulátor apod. a baterka je totálně zničená (zatímco každá jiná to přežije, pokud nejedeš pár hodin v kuse - na nefunkční reg. tě ale upozorní neblikající blinkry, spálená žárovka hl. světla atd.).



...mám AGM a je taky na šikmo ...myslím tím instalovaná pod určitým úhlem,takže ne jen výhoda "pravých"gelovek.

AGM Baterie - nabíjení

23.1.2014 v 08:12 | Nahoru | #26
Tak nabíjení přeměřeno multimetrem a nabíječka ukazuje správný hodnoty na LCD.
Tak už asi jedině opravdu chyba v baterce. Napětí drží stále na 12.6V. Uvidí se až na jaře, jestli mě někde nechá nebo ne.

A jak už tu psalo pár lidí, možná jemné šumění AGM baterky při nabíjení je běžný.
Pozná se až časem jak dlouho vydží..

Díky všem za poznatky!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

24.1.2014 v 08:58 | Nahoru | #27

El-Chio píše: http://www.motorkari.cz/forum-detail/?ft=154279&fid=18&&pgr=1

Při nabíjení vybitého olověného akumulátoru o 6-ti článcích, stoupá jeho
svorkové napětí ve třech pásmech. První pásmo je charakteristické tvorbou
kyseliny sírové v pórech olověných desek (mřížek), napětí stoupá na cca 13,2
V, hustota elektrolytu se zvyšuje až na 1,15 g/cm3. Nabíjení pokračuje ve
druhém pásmu, kdy pokračuje přeměna síranu olovnatého až do vzrůstu
napětí na cca 14,7 V při současném zvýšení hustoty elektrolytu na 1,25 g/
cm3. Při překročení napětí 14,7 V (třetí pásmo nabíjení) se začne kromě
síranu olovnatého rozkládat voda na kyslík a vodík, akumulátor začne
„bublat“ – plynovat. Rozloží-li se pak všechen síran olovnatý, dosáhne napětí
akumulátoru hodnoty 16,2 až 16,8 V a hustota elektrolytu je 1,28 g/cm3.
Akumulátor bouřlivě plynuje a nadále se již jeho napětí nezvyšuje. Veškerá
dodávaná energie z nabíječky se spotřebovává k rozkladu vody na kyslík a
vodík. Pokud zaznamenáme „plynování“ při napětí menším než asi 14,4V, je
to jeden ze signálů sulfatace akumulátoru (čím nižší napětí, tím větší
sulfatace).

doporucujem stranku 35-39 je tam popisane dobijanie roznych druhov baterii....


Hned druhá věta o prvním pásmu mi rozšířila duševní obzor. Ona se tam tvoří kyselina sírová. Já si doteď myslel, že kyselina sírová se do akumulátoru dodává jako elektrolyt. No a teď sem se dozvěděl, že ona se tam sama vytváří v pórech olověných desek. To jako z toho olova? I špičkový chemik Kalousek by byl překvapen. No nic, celý život se člověk učí

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM Baterie - nabíjení

24.1.2014 v 11:24 | Nahoru | #28
Milos1> Najskor som chcel pouzit nejake ostrejsie slova, ale s ohladom na vekovy rozdiel a moje uvedomenie si slusnej vychovy sa zdrzim.
Samozrejme najlahsie je niekoho vysmiat spravit s neho blazna dat par ironickych poznamiek a snad vtipnych prirovnani, ale zas jak vzdy nikde ziadne uvedenie na pravu mieru. A poucenie o spravnosti debila, ktory si tam dovoli citovat nejaky clanok, ktory mu pride odborny aspon z jeho pohladu elektrotechnika.
Nuze k chemii o ktorej teda toho moc neviem, lebo som ju nikdy hlbsie nestudoval, ale povecme pouzijem sedlacky rozum a aj s nim si behom chvile odvodim to, ze ano leje sa tam zmes H2O a H2SO4 v urcitej hustote. A podla zmeny tej hustoty sa da zistit (hustomerom), ze ci je AKU nabite, alebo vybite. Takze zakonite je jazne, je tam prebieha realcia pri ktorej sa H2SO4 premiena asi na elektrodach na nieco ine zrejme pri vybijani, kedze znizenim hustoty elektrolytu zistime vybijanie a naopak pri nabijani sa asi znova ta rozlozena H2SO4 utvara naspat a elektrolyt hustne.
Ale kedze nejsom chemik pouzijem osvedceny google a hop co to je:
Bakalarska praca elektrofakulty VUT

a dovolim si zase citovat. Jak je aj tento zdroj spatny a je to inak poprosim o konstruktivnu odpoved s vysvetlenim jak to je

4 Nabíjení
Při nabíjení se vytváří kyselina sírová (H2SO4) a elektrolyt houstne. Po nabití je na kladné elektrodě tmavohnědý oxid olovičitý (PbO2) a na záporné elektrodě tmavošedé houbovité olovo. Při nabíjení je potřeba zajistit dostatečné odvětrávání, jelikož se voda rozkládá na vodík a kyslík, který při nahromadění utváří třaskavý plyn. [6]
Rovnicí pro nabíjení lze vyjádřit chemický proces: [4]
PbSO4 + 2H2O → PbO2 + Pb + 2H2SO4 (1)
Z rovnice je vidět, že v elektrolytu vznikají reakcí další molekuly kyseliny sírové a dochází tak ke zhuštění elektrolytu.
Obrázek 4.1 Nabíjení olověného akumulátoru [10]
Jedním z ukazatelů nabití je tzv. plynování elektrod. Plynování je jev, při kterém vzniká především kyslík na kladné elektrodě, což signalizuje, že je akumulátor z velké části nabit. Napětí, při kterém se rozkládá voda je 1.23 V. [4]
Napětí naprázdno u nabité baterie je 2.15 V/článek. U klasické 6 článkové baterie to odpovídá celkovému napětí 12.9 V. [6]
Stav (nabití, vybití) se může provést měřením hustoty elektrolytu. Stupeň nabití lze vyhodnotit podle tabulky za pomocí hodnoty z hustoměru a teploty. Zvyšující se napětí při nabíjení je dalším ukazatelem nabitého stavu.

5 Vybíjení
Při vybíjení je to opačný proces jak u nabíjení. Elektrolyt řídne (H2SO4 se spotřebovává) a ve vybitém stavu je na kladné elektrodě síran olovnatý (PbSO4), který má tmavošedou barvu. Hustota elektrolytu klesá s nábojem. [6]
Rovnicí pro vybíjení lze vyjádřit chemický proces: [4]
PbO2 + Pb + 2H2SO4 → PbSO4 + 2H2O (2)
Obrázek 5.1 Vybíjení olověného akumulátoru [10]
Vybíjením dochází ke zřeďování elektrolytu, kyselina sírová se spotřebovává a tvoří se voda. Napětí úplně vybité baterie je 1,5 V/článek. Vybitá baterie se dá uvažovat už od napětí 1,94 V/článek. U klasické 6 článkové baterie to odpovídá celkovému napětí 11.64 V.

E: chyby

Naposledy editováno 24.01.2014 11:32:40

AGM Baterie - nabíjení

24.1.2014 v 12:00 | Nahoru | #29
Vždyť sem psal, že celý život se člověk učí

(reakce na) AGM Baterie - nabíjení

24.1.2014 v 19:49 | Nahoru | #30
El-Chio>
Je to tak a ještě bych dodal,že vybitá baterie,která neobsahuje téměř žádnou kyselinu,
v mrazu zmrzne.Proto je třeba hlídat v zimě nabití baterie.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 19, 20] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... Ariete 599 Včera v 23:12 Ariete
Dynojet Honda CBR 1000RR Fireblade Chmelda1 6 19.4.2024 v 18:54 Chmelda1
Zvýšené volnoběžné otáčky Honda CBR 1000RR Fireblade AlbiAlbi 24 8.4.2024 v 11:28 AlbiAlbi
Cbr nebo big bang Honda CBR 1000RR Fireblade karloss200 1 4.1.2024 v 18:55 RTSbike
Quickshifter SC59 Honda CBR 1000RR Fireblade kain80 3 13.12.2023 v 20:11 kain80


TOPlist