globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL
21.1.2014 v 08:39
Zdravím,

kupuji novou baterku na rocketa. Mohl by mě někdo vysvětlit, proč jít do dražších AGM či GEL baterií?

Neskáču, nepřevracím motorku, nejezdím po poli, tak dumám proč vlastně koupit AGM?
Údržba mě nějak nevadí, dolít destilku umí každý. V předchozích motorkách (valkyrie, daystar jsem míval údržbovky, tady je yuasa AGM)
Cenově je AGM 2-2,5x dražší.

Ale spíše mě zajímá, jestli ty údržbové-zaplavovací nemají horší start. proudy, či výdrž? Co zimní starty? Horší životnost? Nějaké riziko?
Napadá mě, jen ten problém překlopení, ale plácnout s rocketem, tak jako poslední řeším baterku....

Dále, ohledně kapacity, u mě je 18Ah, ale velikostně tam nacpu i 21A. Má cenu jít do vyšší kapacity?

Děkuji za názory.


Anketa: Jaký typ baterky mám v motorce:
Záplavená - údržbová
25%
7
AGM - bezúdržbová
75%
21
GEL - (pozor často označované AGM)
0%
0

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 08:54 | Nahoru | #1
Nejde jenom o převrácení motorky. Ale ty výpary z baterky jsou hodně agresivní. Takže to chce mít nataženou hadičku odvzdušnění. Startovací proudy jsou plus mínus stejný.

Nevím jak je to s rozdílem cen u těch větších kapacit, ale yuasa 12V 9Ah klasická - 615Kč yuasa 12V 9Ah AGM - 915Kč

Nějaká údržba mě taky nevadí. Ale radši si ty tři stovky připlatím a vím že na baterku nemusím za celou sezónu ani šáhnout.

Jinak větší kapacita = větší startovací proud, takže tak...

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 09:08 | Nahoru | #2
Cenu jsem řešil v rámci kapacity 20-21Ah.

klasika 1090Kč, AGM 2400-2800Kč.

Kapacity 18Ah jsou 1050Kč klasika, AGM 1600-1700Kč.

Ale ohledně toho plynování, to je důležitý fakt. Pamatuji, že kastlíky jsem měl dost obílené.

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 10:03 | Nahoru | #3
Nejde o baterku ked to prehodis, ale o to, ze ten elektrolit s tej baterky potece po motorke a napacha dalsi bordel jako bonus k padu.
Baterku by som asi vacsiu nedaval, jak mas v poriadku startovanie a elektriku a nic si tam nepridaval co by malo velky narok na kapacitu baterky (repraky a zosik :D) tak predpisana kapacita staci...

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 10:27 | Nahoru | #4
já už bych nic jiného, než AGM nebo gel nechtěl. Někoho třeba baví pořád sledovat hladinu elektrolytu, hlídat si, aby baterku nepřevrátil, když ji vytáhne z motorky....ale mě ne

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 10:59 | Nahoru | #5
fockewulf> tak to chápu, ale mě šlo o jiné výhody.

Nakonec jsem se dočetl, že i pro moderní stroje se hodí spíše AGM kvůli dobíjení...

Co je to bezúdržbový akumulátor a jak se liší od údržbového?

Pojmem bezúdržbové provedení startovací baterie dnes rozumíme takový produkt, jenž nezbytně nevyžaduje standardní a pravidelnou péči spotřebitelem (uživatelem – motoristou). Díky moderním technologiím a inovativním prvkům, použitých při výrobě tzv. bezúdržbového akumulátoru, má baterie delší životnost, menší samovybíjení a uživatelé již nemusí kontrolovat stav hladiny elektrolytu, a pravidelně doplňovat destilovanou vodu tak, jak je tomu u údržbových typů. Úbytku vody z elektrolytu při provozu akumulátoru je účinně bráněno použitím některých speciálních přísad při výrobě olověných elektrod. Nejznámější přísady jsou vápník (kalcium), stříbro, ale také malé množství hliníku či hořčíku. Poměr těchto přísad k olovu je obvykle přísně chráněné výrobní tajemství. Vzhledem k minimalizaci úbytku vody (tento jev se odborně nazývá elektrolýza) není třeba tuto doplňovat a proto jsou autobaterie téměř vždy uzavřené, tedy nedisponují zátkami pro doplňování destilované vody. Bezúdržbové akumulátory nejsou vhodné pro starší typy vozidel. Ne snad, že by v těchto tzv. starších vozidlech nefungovaly, ale spíše proto, že starší automobily mají z výše uvedených důvodů nastavené nižší napětí svých dobíjecích soustav (alternátorů/regulátorů napětí) a nové, tedy bezúdržbové, tzv. kalciové akumulátory vyžadují vyšší nabíjecí napětí, alespoň 14.2 V nebo více. Samozřejmě ale vždy také záleží na způsobu používání motorového vozidla. I nízkým napětím lze bezúdržbový akumulátor spolehlivě dobít, jeli dopravní prostředek používán např. k dálkovým jízdám bez častého startování motoru. Hranice termínu „starší vozidla“ se pohybuje v rozmezí poloviny devadesátých let minulého stolení (řekněme starší vozy než je rok 1995 – neplatí vždy stoprocentně).

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 11:29 | Nahoru | #6
Krom bezudrzbovosti maji AGM baterky daleko mensi samovybijeci proud (jsou vyrazne vhodnejsi na masiny co jezdi sezonne).

Navic az ti to upadne, a rozlejes si kyselinu do utrob tak "levny" motorky jako je raketa, tak si budes rvat vlasy ze si usetril par korun za baterku.

Ale delej jak chces, klasika bude samozrejme fungovat taky.

PS: co je tam za typ, ze je AGM o tolik drazsi ? Vetsinou byva rozdil tak 30%plus, a ne 3x ...

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 13:23 | Nahoru | #7
Ozzy_> Nejde mě o to ušetřit, ale spíše neznám pozitiva baterek typu AGM a proč jsou o tolik dražší.

Rozlití chápu.

Další fakta co zjištuji - plynování, menší sebevybíjení.

Já mám vybranou dlouho AGM Motabatt , ale dumal jsem osadit klasikou, která vychází levně.
Když jsem si dal 18-20Ah baterky do motorek, klasické začínali na tisícovce.
Tak jsem chtěl vědět, proč je takový rozdíl mezi klasikou a bezúdržbovkou. Jestli je to jen v "lenosti".
Seřazení baterek 18-21A

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 13:48 | Nahoru | #8
fatik> Pozor! Neplést startovací proud s kapacitou udávanou v Ah!!!
Ah na baterce udávají pouze dobu jakou to bude svítit a točit motorem vůči odběru spotřebiče.
STARTOVACÍ PROUD = schopnost baterie vyždímat ze sebe najednou ty naskládaný Ah. v ňákym množství. Co tzn.? Že někeré baterie mají na sobě 2údaje a o tom si doteď nevěděl
Můžeš mít baterii 12V 4Ah a teď jen tápu neb nevim co je tam přesně napsáno?, ale např.startovací proud 100??? , nebo taky 200. Pak baterie 12V 4 Ah 100 bude otáčet motorem pomaleji než baterie 12V 3Ah se startovacím proudem 200.... (Baterie s větším startovacím proudem jsou dražší). Jsou vhodné pro nakompresované motory s ostrou vačkou, neb ty se hůř převalují a baterka s menším startovacím proudem s tím sice otáčí, ale ucukaně a už taky nemusí zbejt pro jiskru a slušný nasátí. Pak to nechce studený chytat. Údaj na baterce s více Ah neznamená, že s tim ta s míň Ah nebude točit plynuleji a dýl. Otázkou pak jen zůstává, jestli baterie s větším startovacím proudem vydrží tolik co ty s menším a zda to snese relé startéru atpd. ? Osobně mi přijde jako menší zlo, když to po cvrnknutí o start tlačítko hned chytne, než když se to sotva převaluje a komprese kope do volnoběžky startéru.

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:32 | Nahoru | #9
AGM je kvalitativně jinde a oproti klasický má skoro samý plus, jediný - je, že je citlivá na špatný seřízení nabíjení - vyšší napětí ji zničí, v extrémním případě se může i roztrhnout - prostě nesmí dojít k plynování.
Plus jsou - odolnost proti vibracím, menší samovybíjení, většinou větší startovací proud a větší odolnost proti zatížení startovacím proudem, delší životnost, bezúdržbovost, větší proud za nízkých teplot, kastlík ti nesežerou výpary, nevyleje se atd.

Co se týče startovacího proudu - právě u takových mastodontů jako je i Rocket je to hodně důležitý - čím větší je tenhle údaj, tim větší je schopná baterka dát proud = výkon při startu - je to daný vnitřním odporem baterie a rychlostí chemických reakcí na deskách. Když dává baterie malý startovací proud tak jednak má problém otočit dost rychle starterem a jednak ti poklesne napětí natolik, že nedá pořádnou jiskru na svíčky - pak je problém hlavně se studeným startem. Navíc se stárnutím baterie klesá i startovací proud kterej je schopná dát - takže baterie s menším startovacím proudem má menší rezervu pro pokles - dřív přestane pořádně startovat, kromě toho když je využíván potenciál startovacího proudu na max, tak se tim baterka daleko rychlejc opotřebovává a ničí. A na velikost startovacího proudu má vliv i teplota - takže v mrazu zas baterka s menším startovacím proudem přestane dřív stačit.
Jestli se ti vejde baterka s větší kapacitou (Ah), tak je to zas lepší - mívá větší startovací proud, vydrží delší start nebo víc opakovaných startů (poskakování po městě třebas kdy se nestíhá dobíjet) a zas máš větší rezervu na pokles parametrů vlivem stárnutí.

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:46 | Nahoru | #10
Tatík má v Rocketu III AGM a když jsem koukal do manuálu, tak tam nic bližšího kromě 12 V 18Amp. nebylo..
Předpokládám, že ti jde o peníze, protože pokud ne, tak pak nechápu proč dávat do mašiny "větší riziko", ale tak už sám Rocket nějaký ten peníz stojí a šetřit zrovna na tomhle mě přijde zvláštní

Naposledy editováno 21.01.2014 14:47:34

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:48 | Nahoru | #11
charlie.vtx1800>

jo máš pravdu, potřebuji co největší startovací proud. Původní baterka po proměření v servisu ukazovala že má 80% životnost. Měřilo se pomocí nesmyslíku od boshe,natukal se startovací proud.
Ale byla již 7let stará, tak po cca jednom,dvakrát protočení už nenastartovala. Musela se dobit.Pak motorka jela jak z praku, ale po 14dnech zase nic. Takže samovybíjení a spol.

Ale paradoxně všechny mají kolem 230-260A startovací proud. Takže hledat nejlepší ne.

Vyšší kapacitu chci i díky tomu,že občas dobíjím telefon někde na cestách přes noc atd.

Jen jsem nechápal rozdíl AGM aklasika. takže už teď vím, že koupit AGM se vyplatí.

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:54 | Nahoru | #12
Kabriolin>
Jde mě o to zjistit za co platím. U rocketu je tisícovka nic, jen mě to zajímalo.

Například to plynování mě nenapadlo, u rocketa je kastlík pod sedadlem a na tom nařadíčko. To by dopadlo špatně.

Ale potej se, co tam má tatka. Já tam měl YUASA ještě od triumphu originál, tak jeslti nemá nějaký dobrý typ na baterku.

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:56 | Nahoru | #13
Podívám se ti na tu baterku doma, vytáhl jsem ji před zimou a potkávám ji tam často, protože je tak 2x tak větší než moje v BMW tak občas překáží

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 14:58 | Nahoru | #14
Napis mi prosim co tam mas presne za typ yausy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 15:28 | Nahoru | #15
Ozzy_> tenhle tam byl.

Irigoš baterka

Byla na tom nálepka triumph.

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 16:04 | Nahoru | #16
Takze kdyz vezmes prime nahrady (tzn stejny rozmer, razeni polu, atd, presroubujes a jedes, zadny reseni jestli se ti tam vejde, nema prohozeny poly a tak) tak to mas v rozpeti 1390 (varta), 1950 (yausa), a 2200 (motobatt, ktera ma pri stejnych rozmerech vetsi kapacitu a startovaci proud). Tak kdyz ta nejlevnejsi udrzbova byla asi 1100, a vezmes vartu, tak je rozdil tak 15 procent ne :)

Za me radeji nejlevnejsi bezudrzbovku, nez cokoli udrzbovyho (do motorky).

Naposledy editováno 21.01.2014 16:04:41

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 16:13 | Nahoru | #17
Navic me u tech klasickejch trosku zarazi napis: suchý, bez elektrolytu (není součástí balení) , přednabitý

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 16:22 | Nahoru | #18

Ozzy_ píše: Navic me u tech klasickejch trosku zarazi napis: suchý, bez elektrolytu (není součástí balení) , přednabitý



On by ten člověk z PPL přišel trochu poleptaný, kdyby to bylo už připraveno a nabito
Varta to třeba k bateriím dává samostatně v uzavřeném obalu.

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 16:30 | Nahoru | #19
Obvykle maji agm vetsi startovaci proud - z me zkusenosti, do prostoru origo 12Ah baterky v TL kdyz nacpu klasickou kapalinovou tak na ni nenastartuju - za tepla jo, studenej start po tydnu stani a treba nizsi teplote uz ne.

Tzn u motorek kde ma starter opravdu velkej odber tak ta klasicka kapalinova ani nemusi prakticky fungovat ...

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 16:59 | Nahoru | #20

Kabriolin píše: On by ten člověk z PPL přišel trochu poleptaný, kdyby to bylo už připraveno a nabito
Varta to třeba k bateriím dává samostatně v uzavřeném obalu.



No ne, gelovky se dodavaj taky suchy, ale s kontejnerem kyseliny. Tak me prekvapilo ze k temdle nedaj ani to, a clovek z pplky poveze jeste sklenicku kyseliny a sklenicku destilky Nebo nevim

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 18:56 | Nahoru | #21
klasická baterka = výhodná cena (teoreticky)

Gelová = nižší nároky na údržbu, většinou vyšší odolnost proti sulfataci / hloubkovému vybití, teoreticky vyšší počet nabíjecích cyklů v porovnání s AGM, náchylnost na vysoké teploty a přebíjení

AGM = bezúdržbová, vyšší startovací proudy při stejné kapacitě v porovnání s předešlými typy, což ve výsledku může znamenat vyšší kapacitu a startovací proud při stejných rozměrech s předchozími typy, ještě vyšší odolnost proti hloubkovému vybití, teoreticky nižší počet nabíjecích cyklů v porovnání s GEL, VRLA konstrukce = minimum výparů, náchylnost na vysoké teploty a přebíjení.

Pokud bude cena do 2 násobku ceny klasického akumulátoru, šel bych do AGM (lze očekávat odpovídající životnost), řešil bych to nějak takto:

http://www.nejlevnej...ytx20lbs-p-3344.html

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 20:04 | Nahoru | #22

Rakeťáček píše: Ozzy_> tenhle tam byl.

Irigoš baterka

Byla na tom nálepka triumph.



Tak tam má úplně tu samou baterku

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 21:02 | Nahoru | #23

Sancu píše: fatik> Pozor! Neplést startovací proud s kapacitou udávanou v Ah!!!
Ah na baterce udávají pouze dobu jakou to bude svítit a točit motorem vůči odběru spotřebiče.
STARTOVACÍ PROUD = schopnost baterie vyždímat ze sebe najednou ty naskládaný Ah. v ňákym množství. Co tzn.? Že někeré baterie mají na sobě 2údaje a o tom si doteď nevěděl
Můžeš mít baterii 12V 4Ah a teď jen tápu neb nevim co je tam přesně napsáno?, ale např.startovací proud 100??? , nebo taky 200. Pak baterie 12V 4 Ah 100 bude otáčet motorem pomaleji než baterie 12V 3Ah se startovacím proudem 200.... (Baterie s větším startovacím proudem jsou dražší). Jsou vhodné pro nakompresované motory s ostrou vačkou, neb ty se hůř převalují a baterka s menším startovacím proudem s tím sice otáčí, ale ucukaně a už taky nemusí zbejt pro jiskru a slušný nasátí. Pak to nechce studený chytat. Údaj na baterce s více Ah neznamená, že s tim ta s míň Ah nebude točit plynuleji a dýl. Otázkou pak jen zůstává, jestli baterie s větším startovacím proudem vydrží tolik co ty s menším a zda to snese relé startéru atpd. ? Osobně mi přijde jako menší zlo, když to po cvrnknutí o start tlačítko hned chytne, než když se to sotva převaluje a komprese kope do volnoběžky startéru.



Dík za vyčerpávající popis , to s těma dvěma údajema jsem fakt ještě nikde neviděl, po pravdě jsem to ani nehledal.

Ale myslím že obecně se dá říct, že větší baterky s větší kapacitou mají větší startovací proud. Pokud se bavíme o průměrné řadě baterek a ne nějakých specialitách který popisuješ

1 reakcí na tento příspěvek Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 21:55 | Nahoru | #24
Nevýhoda všech uzavřených aku je to, že téměř vždy umřou náhle a nečekaně. Článek drží, drží, drží kapacitu, a najednou se ten nejslabší (nebo i 2 najednou) odporoučí. Což spálí pojistku a stojíš.... navíc když ji vyměníš, tak natočíš a hned stojíš znovu.

Klasika je klasika - s hadičkou není obav z výparů a pokud to přímo nevyžaduje motorka (např. aku šikmo apod.), tak všude dávám klasiku.

Ohledně startovacího proudu - většina "gelů" je stejně obyč. aku, akorát se do něj nepodíváte.... ty "gelové" jsou menší a přitom uvnitř stejné jako klasika, je na nich dražší cenovka, protože cenu určuje trh a lidi věří samolepkám.

Třeba v letadle mám po 3 letech stejnou otevřenou Vartu jako dřív, 12 V 19 Ah, cena zůstala stejná a startovací proud nyní uvádějí tuším 190 A místo 140 A... to díky skutečnému vylepšení desek uvnitř...

(reakce na) Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

21.1.2014 v 23:48 | Nahoru | #25

rrss píše: Nevýhoda všech uzavřených aku je to, že téměř vždy umřou náhle a nečekaně. Článek drží, drží, drží kapacitu, a najednou se ten nejslabší (nebo i 2 najednou) odporoučí. Což spálí pojistku a stojíš.... navíc když ji vyměníš, tak natočíš a hned stojíš znovu.

Klasika je klasika - s hadičkou není obav z výparů a pokud to přímo nevyžaduje motorka (např. aku šikmo apod.), tak všude dávám klasiku.

Ohledně startovacího proudu - většina "gelů" je stejně obyč. aku, akorát se do něj nepodíváte.... ty "gelové" jsou menší a přitom uvnitř stejné jako klasika, je na nich dražší cenovka, protože cenu určuje trh a lidi věří samolepkám.

Třeba v letadle mám po 3 letech stejnou otevřenou Vartu jako dřív, 12 V 19 Ah, cena zůstala stejná a startovací proud nyní uvádějí tuším 190 A místo 140 A... to díky skutečnému vylepšení desek uvnitř...



S rychlým odporoučením souhlasím, sám jsem to zažil. Světla svítily blinkry blikaly. Po stisknutí tlačítka startéru všechno zhaslo a konec.

Ale baterky stejný nejsou, klasický baterky mají tekutej elektrolyt, gelovky ho mají ztuženej do formy gelu a nejběžnější motorkový baterky AGM mají elektrolyt napuštěnej do textilie mezi olověnýma deskama...

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

22.1.2014 v 08:27 | Nahoru | #26
Celkem zajímavé čtení tady.

Mno s tou úmrtností...na tom něco bude. V autě bezúdržbovky,vždy okej, a pak najednou bum, odešel článek a nedržela napětí atd.

CO jsem měl ve valkyrii klasiku, tak jsem v chladnu točil klidně půl hodiny než to chytlo. (špatný rozvod táhla k sytiči)

Ale určitě pujdu do AGM, zkoumal jsem kastlík a musel bych udělat důru na hadicu pro odplynování.

Ohledně transportu, tak PPL převáží neaktivované baterky, suché, at AGM či klasiku. K AGM dostane člověk roztok. Ke klasice si musí koupit za 60Kč kyselinu, případně některé značky ji dodávají rovnou.
Příjde mě to fajn,zabrání se tím poškození při skladování....teda dle mého.

Cca 8let zpět jsem si v tom obchodě kupoval malou baterku do daystaru, a pamatuji že se to nalilo, pak to hodinu vřelo málem, pak dolit,zašpuntovat a baterka plně nabitá.

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

22.1.2014 v 15:33 | Nahoru | #27
fatik: to ve 2. odstavci od tebe vím, to tady sice někteří pořád dokola "řeší", ale my se to ještě učili ve fyzice na základce, a to o konstrukcích baterií vozidel (i trakčních, např.) jsme měli v "tlustých drátech" na FEL :)
Pak je tu na serveru také PDF o aku...

Typ baterky - Zaplavené,AGM,GEL

22.1.2014 v 16:04 | Nahoru | #28
Rrss: jak sem psal, rozmerove stejna (vetsi se nevejde) kapalinova mi TLS nenastartuje....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Rocket III - vysoké otáčky Triumph Rocket III Classic FunRider1 2 3.4.2024 v 06:30 Bechykv
Po zimě nejde nastartovat Triumph Rocket III Classic RocketPája 23 8.5.2023 v 17:32 pizda
Stupačky na triumph rocket 3 2005 Triumph Rocket III Classic Triumph_vincek 0 17.5.2022 v 20:20 Triumph_vincek
Triumph rocket classic Triumph Rocket III Classic Ludo444 6 29.10.2021 v 20:29 Ludo444
Manuál Triumph Rocket III Classic Erperak 4 10.11.2020 v 22:48 Mrtvolkar


TOPlist