bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: baterka a dobijeni
zdravim

muze nekdo poradit zda baterku pres zimu muzu dobijet v zaloznim zdroji od pc? mam treba kolobezku elektro a baterku v tom normalne nabijim,je to rychlejsi...diky

ps:
akorat ze na kolobrndu je gelova baterka a na moto je klasika s dolejvanim ...
baterka na moto ma 12v a 5Ah..na eletrokolobezku ma 12v a 12Ah

diky ua info

Naposledy editováno 07.11.2013 11:02:57

1 reakcí na tento příspěvek baterka a dobijeni

Skvělá odpověď, děkuji! 7.11.2013 v 11:38 | Nahoru | #1
Je-li tím myšleno baterku z motorky namontovat do UPS místo původních akumulátorů, tak by to neměl být problém, zkrátka bude v udržovacím režimu. Na kapacitě baterky moc nezáleží, UPS by do ní neměla ládovat velké proudy. Stačí za provozu zdroje změřit napětí na akumulátorech a nepřesáhne-li 14V, tak to baterce nijak neublíží.

(reakce na) baterka a dobijeni

7.11.2013 v 11:49 | Nahoru | #2
J.M.K.>

mam z ups vyvedene dva draty se svorkama ktere jen priprdnu na baterku abych ji nemusel vyndavat z kolobrndy...po zapnuti ukaze jak je baterka nabita(svetelne carky)po nabiti svitej vsechny...spis me jde oto ze to sou gelovky a nekde sem slysel ze na startovani jsou potreba baterky co maji vic amper..no ja jen jestli to uz nekdo zkousel a jestli se da ten zalozni zdroj pouzit nebo radsi koupit nabijecku

ps.v zaloznim zdroji samozrejme baterky nejsou(ty jsem dal do kolobrndy )
jo a jeste dotaz,do kolobrndy jsem vzdy nabijel baterky dve v serii...kdyz byly baterky puvodni v zal.zdroji tak to same..ale nebude vadit kdyz budu nabijet jen jednu baterku a ma misto 12/12ah jen 12/5ah? a bude jen jedna?

Naposledy editováno 07.11.2013 11:57:52

baterka a dobijeni

7.11.2013 v 12:05 | Nahoru | #3
Kdepak, tam je problém spíš opačný a sice, že skutečně gelová baterka (často se tak mylně označuje baterka typu AGM) pochopitelně nesnese tak velké nabíjecí proudy, jako kapalinová klasika (nemůže volně plynovat). Co se startovacích proudů týče, tak záleží na tom, na jaké je baterka dimenzovaná a je jedno, zda je to klasika, či gelovka - přípustný proud musí být na ní uveden a podle toho se rozhoduje, zda pro startování konkrétního motoru bude použitelná.
Každopádně - když ve zdroji byly původně gelovky, tak jeho nabíjecí část je pro ně uzpůsobena a tedy je "mírnější" a klasickou "špuntovou" baterku v žádném případě přebíjením nepoškodí.

Ještě k té kolobrndě... pozor na to, že je třeba rozlišovat startovací a trakční akumulátor - trakční je uzpůsoben pro zátěž velkým proudem po delší dobu, zatímco startovací rozhodně nemůže celou svou kapacitu vydat proudem, jaký odebírá starter. Snese jen několik vteřin takové zátěže a pak musí chvíli "odpočívat". Do koloběžky tedy logicky patří trakční baterka a u původních baterek z UPS těžko říct - měly by být uzpůsobeny na trvalejší zátěž, ale těžko říct, zda by stačily koloběžce. Dalo by se pochopitelně vyjít z max. zátěžového příkonu UPS (a to ještě vzít v úvahu účinnost měniče) a porovnat s výkonem motoru v koloběžce. Ale zase UPS bývají dělané jen na několikaminutový provoz (aby byl čas zazálohovat data a PC bezpečně vypnout). Proto těžko říct, jak dlouho tyto baterky v koloběžce vydrží.

Ale k původní otázce - použití UPS coby udržovací nabíječky každopádně možné jest.

baterka a dobijeni

7.11.2013 v 15:52 | Nahoru | #4

do kolobrndy jsem vzdy nabijel baterky dve v serii...kdyz byly baterky puvodni v zal.zdroji tak to same..ale nebude vadit kdyz budu nabijet jen jednu baterku a ma misto 12/12ah jen 12/5ah? a bude jen jedna?



Tam si asi trochu pletete pojmy... když budou dvě baterky v sérii, tak budou mít součtové napětí (tedy dvě baterky 12V by měly dohromady 24V). pak by připojení jen jedné baterky nemohlo neskončit jejím zničením (nabíječka by do ní prala dvojnásobé napětí).
Jestli to fungovalo, tak musely být baterky zapojené paralelně, tedy vedle sebe (spojit vývody stejné polarity). Potom je napětí stejné, ale sčítají se kapacity. Problém pak může být tehdy, když je nabíječka přizpůsobená pro nabíjení dvou baterek najednou a jen do jedné z nich by pak mohla prát zbytečně velký proud. Chtělo by to změřit, jaký proud bude zdroj v UPSce cpát do té jedné 5Ah baterky. Nemělo by to být více, jak 0.5A. Když bude proud moc velký, stačí do série s baterkou zapojit žárovku.

1 reakcí na tento příspěvek baterka a dobijeni

8.11.2013 v 00:18 | Nahoru | #5
Neni lepsi koupit automatickou nabijecku z Lidlu za 499 Kc. ?

(reakce na) baterka a dobijeni

9.11.2013 v 02:03 | Nahoru | #6
dedek_new>

asi jo,mam v moto novou baterku..jinak az uz tim upc nebo lidlovkou musim odspuntovat baterku pri nabijeni?

1 reakcí na tento příspěvek baterka a dobijeni

9.11.2013 v 13:31 | Nahoru | #7
Ja dobijim lidlovkou pres zasuvku a nic neodspuntovavam, oni vlastne AGM baterky ani odspuntovat nejdou.V motorce se vlastne taky baterka dobiji a ma jen nejake odvzdusneni hadickou.

(reakce na) baterka a dobijeni

9.11.2013 v 23:03 | Nahoru | #8
dedek_new>

dik,sem vul..celou dobu koukam zhe je baterka na kapacce a ptam se na takovou kravinu

baterka a dobijeni

10.11.2013 v 16:45 | Nahoru | #9
Odšpuntovávají se jen hodně vybité baterky, které se mají nabít skutečně naplno a "velkou" nabíječkou, což je u šestičlánkové PB baterky 16.2V (stačí ale cca 16V, baterka v horším stavu se na takové napětí ani nedostane. Nad 14.4V baterka už dost "vaří", takže je lepší odšpuntovat. Na běžné dobíjení a kor udržovací stačí oddech článků v krytu baterky (přes nátrubek a hadici).
Proto se také utěsněné (AGM a gelové) baterky na maximum (nad 14V) a velkým proudem nabíjet nesmějí.

Ohledně toho, zda lidlovkou, nebo UPS a špuntovat/nešpuntovat - předpokládám, že UPS je z výroby osazena AGM akumulátory, takže její nabíjecí a udržovací část je pro ně přizpůsobena.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zadní brzda Zipp PRO 50 Liulic 1 9.12.2018 v 16:26 Motofun
Motor Lifan 150ccm Zipp PRO 50 Liulic 9 7.12.2018 v 21:55 banda1250
Zipp pro 50-podezření přidření moto... Zipp PRO 50 Liulic 4 20.11.2018 v 09:15 sered
Zpětné zvýšení motocyklu-tlumič Zipp PRO 50 Liulic 3 18.11.2018 v 11:38 parezi
Výběr motorky pro začátek Romet Pony, Zipp PRO 50 aXicek 4 3.9.2018 v 13:44 Lad22


TOPlist