bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice
ahoj.
Doufam ,ze pro nekoho asi stupidni dotaz ,ale me to hlava nebere. Hlavne ,ze mi to nekdo vysvetli :)
Jaky je rozdil mezi olejem do prednich vidli a do zadniho centralniho tlumice.
http://www.olejshop....t-medium-10w-1-litr/
na odkazu vyse je napriklad olej Motul 10w a v popisu je napsane ,ze se jedna o olej do prednich tlumicu. Tady je mi jasne ,ze cim vyssi cislo tim vetsi hustota. S tim problem nemam.

Ale co nechapu je oznaceni u oleje pro zadni centralni tlumic.
http://www.olejshop....oil-2-5w-20w-1-litr/
co to je 2,5w-20w. to si to jako mam doredit vodou, nebo petrolejem na pozadovanou hustotu? nebo co?

a co me primelo k zalozeni tohoto tematu je fakt ,ze jinej vyrobce treba Liqui Moly nema takto rozdeleny olej a v popisu na odkazu jasne pise ,ze je pouzitelnej jak pro predek tak pro zadek.
http://www.olejshop....edni-10w-500ml-1506/

a tak by me zajimalo co to ma vsechno znamenat. Jestli se v tom vubec nekdo vyznate.
Predem moc dekuju za odpovedi.

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

Skvělá odpověď, děkuji! 10.10.2013 v 02:09 | Nahoru | #1
Napadlo tě někdy, že popisky v internetových obchodech jsou v 95% odněkud (odkudkoli) okopírované a zbylých 5% procent napsali lidi, kteří o konkrétním zboží mají jen mlhavou představu?
Kvůli marketingu je možno vyblábolit na obrazovku cokoli.

U tlumičových olejů je důležité, jestli je to opravdu tlumičový olej (především snížená pěnivost) a potom jeho viskozita.

Jinak máš pravdu. Taky čumím jak jelen, že by tlumičový olej byl vícerozsahový. Možná jsem starej a blbej. Ale pravděpodobněji se firmička LikviMoli snaží přesvědčit zákazníky, že má něco speciálního...

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

Skvělá odpověď, děkuji! 10.10.2013 v 07:28 | Nahoru | #2
No na piksle toho oleje to neni, popiska shopu muže znamenat cokoliv.

Ad rozdíl vidle-tlumic, v těch olejich jsou rozdíly i jen mezi znackama,
Tlumic a vidlice funguji trosku jinak tak nekteré firmy dělají oleje uzpůsobene tomu rozdilu, nekteri maji univerzální.

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

Skvělá odpověď, děkuji! 10.10.2013 v 18:37 | Nahoru | #3
Zadní tlumič má speciální olej,je rozhodně jiný než dopředu.s předními tlumiči jsem už zkoušel kde co,ale dozadu dávám vždy stejný olej od kayaby,označení z hlavy nevím,ale je určený dozadu a běžně na obchodě mají jen ten jediný,takže s tím asi ani nikdo jiný nějak nelaboruje.

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

Skvělá odpověď, děkuji! 10.10.2013 v 19:29 | Nahoru | #4
Ona ta specifikace bude asi v poradku, jakkoliv to vypada divne. Stahnul jsem safety datasheet a kinematicka viskozita pri 40°C a 100°C tak nejak odpovida neco mezi 0Wa5W a potom 20W. Vypada to ovsem zvlastne, ale ono to bude tim, ze norma SAE J300 ktera predepisuje viskozitni specifikaci ve tvaru xxW-yy a byla sestavena pro motorové oleje.

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

10.10.2013 v 21:17 | Nahoru | #5
chlapi, vsem dekuju za rady a nazory!

to ze sou na netu bludy a blaboly je mi jasne. Proto se sem obracim pro upresneni informaci. Snizena penivost oleje je dulezita hlavne pro tlumice , ktere maji spolecne olej/vzduch. Coz u prednich vidli je zatim 90%motorek na trhu.

U zadniho tlumice uz je situace jina, Rekl bych obracena. 90% motorek ma jiz tlumic s expanzkou ve ktere je pistek, ktery oddeluje olejovou a plynovou cast. Plyn je do expanzky naplnen pod tlakem a tim dava olejove casti protitlak pro fungovani tlumeni.
Olej do takovejch tlumicu se plni uplne povrch, cili tam neni zadnej vzduch. Dokonce se to i vakuuje aby vsechny bublinky vysly ven. Proto neni potreba asi mit v zadnim tlumici olej se snizenou penivosti a proto se asi dodava pro zadni central jinej olej. Urcite vsak neni nic proti nicemu kdyz se tam takovy olej da.

Vyrabi se samozrejme predni vidlice se stejnym systemem jako zadni tlumic, kde i v predni vidlici je oddelen olej od plynu (dusiku). Ovsem tyto vidlice sou drahe a proto nejsou tak rozsirene na beznych strojich a ikdyz maji uplne stejny princip fungovani jako zadni central tak pro ne neni jinej olej nez ten do prednich tlumicu.

Tak ci tak je ovsem princip fungovani predniho i zadniho tlumice totozny. ASpon ja se to domnivam a proto nevidim jedinej rozumnej duvod (krome marketingoveho) Resit rozdilnost oleju pro predek a zadek.

Vyplyva mi z toho jedine. Vetsina prednich vidlic potrebuje napln vetsi nez je 0,5l Cili jedna flaska nestaci. Ovsem do zadniho centralu se vleze mene nez je 0,5l Cili jedna flaska je zas moc. Takze clovek by sel a koupil 2l oleje a mel by po starostech. Se zavedenim a velmi dobrym udrzovanim tajemna kolem zadniho tlumice pak zakaznik musi koupit 2l pro predni vidlice a vice jak polovina druhe lahve mu zbyde a k tomu jeste 1l pro zadni tlumic, kde mu take zhruba polovina zbyde. Vysledek: Vice prodaneho oleje. Vetsi zisk.

Budu fakt rad kdyz me nekdo vyvedete z omylu, ale ja fakt nechapu proc se s tim zadnim tlumicem delaji takove caviky.

1 reakcí na tento příspěvek rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

10.10.2013 v 22:11 | Nahoru | #6
zadní tlumič není nic ukrutně složitého,ale je to složitější,než ty přední,protože je třeba vzduch vyhnat ven a druhá věc-né každy má k dispozici dusík pod tlakem 10bar k nafouknutí expanzky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

10.10.2013 v 22:17 | Nahoru | #7

Dolph-cz píše: zadní tlumič není nic ukrutně složitého,ale je to složitější,než ty přední,protože je třeba vzduch vyhnat ven a druhá věc-né každy má k dispozici dusík pod tlakem 10bar k nafouknutí expanzky.


presne jak rikas, ale rozhodne to nevidim jako duvod proc by mel bejt v zadnim tlumici jinej olej nez v predku.

(reakce na) rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

13.10.2013 v 19:27 | Nahoru | #8

cuir píše: presne jak rikas, ale rozhodne to nevidim jako duvod proc by mel bejt v zadnim tlumici jinej olej nez v predku.


To je asi principielne pravda, ale kdyz jsem si delal svuj zadni tlumic s vnitrkem Racetech tak tam predepisovali svuj olej 2.5W. Ten ovsem z USA nemohli dodat, kvuli legislative o nebezpecnych latkach takze jsem tady koupil ekvivalentni olej Kayaba. A je to takova vodicka, ze si myslim za nalito do predni vidle tak by vubec nefungovala. A naopak. Srovnej zvih predniho a zadniho tlumice, mozna proto se predepisuje uplne jina viskozitni specifikace.

(reakce na) rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

13.10.2013 v 19:31 | Nahoru | #9

cuir píše: presne jak rikas, ale rozhodne to nevidim jako duvod proc by mel bejt v zadnim tlumici jinej olej nez v predku.



však já jsem nepsal,že to je ten důvod

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

20.10.2013 v 11:12 | Nahoru | #10
vidkozitu chapu, ale nechapu proc se to nemuze jmenovat olej do tlumicu. Misto toho je specialni do predni a jeste specialnejsi do zadni.
Nehlede na to spousta lidi dava do prednich vidli hustsi oleje ,ale do zadniho centralu ne , protoze se toho boji.
Ale asi to bude fakt jen o penezich, jako je vsechno

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

20.10.2013 v 11:50 | Nahoru | #11
jj, do předků používám 10W a na naše cesty má nejlepší vlastnosti, bratr má Ohlins vidle a tam má být 5W Vohlins, dali jsme ho tam a strašná houpačka na brzdách, sice nešly nikdy nadoraz, ale jak si šáhnul na předek tak už to bylo skoro stoppie, nastaveny byly přesně na váhu bratra, dost nepříjemný, tak jsme vzali 10W od Vohlinse a o 100% lepší, to samý u S2R vidle Showa, bylo tam 5W a po výměně na Motul 10W dle majitele super... Do mýho zadního tlumiče jsem ještě nic nelil, bo mám rotačák a ten až rozeberu tak z toho budu hotovej Jen jsem ho doplňoval dusíkem a víc jak 8atm jsem do něj nedostal, ale použiju olej jako do předků, jen asi 5W místo 10W...

Naposledy editováno 20.10.2013 11:52:05

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

29.9.2016 v 16:04 | Nahoru | #12
Dovolím si vytáhnout tohle vlákno, zajímalo by mě, zda jste náhodou někdo neučinili nějaký objev, zkušenost, zda je rozdíl ve vlastnostech mezi fork a rear.

Mám teď rozebraný svůj zadní centrál z gsx-r, nefungoval mě moc dobře odskok. Byly tam 2 deci černého smradlavého oleje... odhadem něco mezi 2,5-5W.... ale asi malinko zhoustl otěrem. Gufero, planžety, pístnice, těsnění - ok.
Mám tady olej BEL-RAY FORK OIL 2,5W.
Buď to risknu a otestuji s tím, nebo pořídím do zadního centrálu...ale teď co. 2,5, 3, nebo 5W.

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

29.9.2016 v 16:13 | Nahoru | #13
jurawood: nevim jestli jsem to sem nepsal - ale rozdil v olejich front/rear je ten ze vzadu je olej uzavrenej, vepredu je obvykle otevrena lazen (coz uz taky neplati vzdy) - tzn do vidlic ty oleje obsahuji nejake prisady proti peneni coz nejspis vlastnosti oleje degraduje. rozdil ale nebude uplne zasadni pro bezne pouziti.
do vidlic s uzavrenou kartridzi by tim padem mel prijit ten samy olej jako do centralu, nebo pripadne nejakej jeho "specialni" ekvivalent pro uzavrene kartridze...

jestli odskok nefungoval tak ze to bylo citit - mel jsi tam dostatecny tlak "dusiku" ? me kdyz utekl z nadobky tak bylo taky po odskoku...

jinak kdysi davno jeden znamy zkoumal oleje z hlediska treni - chovani tlumice totiz podomacku zmeri malokdo - a resil to pro sjezdove kolo, kde to treni je hodne dulezity a nejlip mu vysel ohlins, nasledovan motorexem. to jen tak pro zajimavost, k tomu zadnimu tlumici a u motorky to nebude nijak zvlast dulezite...

rozdil mezi oleji do predniho a zadniho tlumice

29.9.2016 v 17:35 | Nahoru | #14
Dám tam na otestování ten fork 2,5W, fouknu 10barů a uvidím.

Rebound fungoval tak, že na moto vůbec netlumil, na dotažení šroubu taky nereagoval.
Ta jehla pro dekompresi se otvírá až tlakem, který ručně nelze vytvořit, tak si to vysvětluji.
Ručně to taky nereagovalo.. Po vypuštění dusíku byl v okraji chodu pístnice (cca 2cm) slyšet profuk vzduchu. Když se tlumičem pohybovalo bez pružiny.
Tzn, byl tam stlačený a po úniku tlaku se ta vzduchová kapsa zvětšila.
No po 21 letech to má nárok.

Dokázal by si vysvětlit jak může tlumič s malým tlakem, zhoršit vlastnosti odskoku?
Bádám nad tím týden, na ledacos jsem už přišel, např nad tou dávnou diskuzí tady N2 vs. 78%N2


Co mě tak napadá...
Okruh komprese má mnohem větší průtok, než rebound. Při poklesu tlaku v zásobníku by se při kompresi vytvořilo vakuum a pístnice by utekla, zásobník se nadměrně zmáčkne. (bavím se o 3. obr)
Při dekompresi poté se nejprve přes kompresní obtok, který je mnohonásobně větší než jehla reboud okruhu, vyplní to vytvořené vakuum a pak až by zasáhl škrcením rebound okruh... no zajímalo by mě jak si to vysvětlit.

Naposledy editováno 29.09.2016 17:55:45
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Okruhová sezóna 2024 :-) [1 ... 1173, 1174] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Triumph Daytona 67... Ozzy_ 35218 Dnes v 06:51 Ozzy_
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 19, 20] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... Ariete 587 Včera v 19:08 IvanDvoutakťák
Ventilové vůle Yamaha R1 2005 Yamaha YZF-R1 Richard65 3 13.4.2024 v 20:57 Richard65
Příliš vysoký tlak v pneu [1, 2] Yamaha YZF-R1 tomassek.32 45 19.3.2024 v 23:35 tomasNJ
Hlava motoru R1 Yamaha YZF-R1 Valdy25 22 1.3.2024 v 14:44 assassin


TOPlist