Téma: Imobilizace
Ahoj, řeším zapojení imobilizace na Suzuki GSX 1250FA. V podstatě by měl být signál od klíčkové skřínky do ECM, který když není aktivní, tak moto nenastartuje. Ten hledám. Před časem mi sem kdosi dal servisní manuál, ale ten byl bohužel k GSFku a zapojení konektoru na ECM nesedí - 12V po otočení klíčkem se objevuje na konektoru k ECM jinde, než je v manuálu. Netuším, zda se opravdu bere přímo od klíčku a nechci to tedy začít stříhat. Netušíte prosím někdo, kde se imobilizace zapojuje nebo nemáte někdo prosím popis pinek ECM přímo na tuhle moto r.v. 2011?

1 reakcí na tento příspěvek Imobilizace

28.9.2013 v 13:27 | Nahoru | #1
Dle popisu soudím, že nemáš na mysli přímo cívku kolem spínačky a čip v klíči. Na ten pin řídicí jednotky ale nebude zavedeno přímo +12V, to by stačilo připojit onen drát an baterku a je "odimobilizováno".
Tohle bývá řešené tak, že ve spínačce je odpor, jehož hodnota je řidicí jednotkou měřena (buď je připojen přímo "dvoupólově", nebo je jedním koncem napojen na +12V přivedených společným drátem do spínačky a druhým koncem je spojen s jednotkou a jednotka měří procházející proud, popř. i "obráceně - odpor je z jednotky napájen 12V a ve spínačce se ukostřuje, jednotka opět měří proud procházející odporem) a když jednotka správnou hodnotu nenaměří, tak nedá jiskru. Princip ochrany jest v tom, že když někdo vytrhne dráty od spínačky a pospojuje je, tak (pokud o ochraně neví) stejně neodjede.
Mají to tak třeba CBF, nebo CBR. Ale moc se mně nezdá, že by jednotka byla z výroby uzpůsobená pro tento způsob imobilizace a ten by přitom nebyl využit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Imobilizace

28.9.2013 v 14:32 | Nahoru | #2
J.M.K.> Díky moc za vysvětlení! Myslím, že to s tím odporem není nic proti ničemu. Zkusím to tedy vysvětlit konkrétněji - na zmíněném schématu k GSF je nakreslen drát ze spínačky přímo na pin 21 od ECM. Odpor tam zakreslen není, ale to neznamená, že tam ve skutečnosti není zapojen. I v návodu k mému alarmu je zakreslen drát vedoucí od spínačky do ECM, který mám rozstřihnout a volné konce zapojit na 2 dráty z alarmu. Můj problém tedy spočívá v tom, jak najít, který drát že to mám rozstříhnout ....

Naposledy editováno 28.09.2013 14:32:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Imobilizace

28.9.2013 v 15:08 | Nahoru | #3
Craos> Aha, tak jestli jde o to, že nějaký drát se musí přestřihnout a napojit na dva dráty z alarmu, tak to zkrátka bude drát napájející ECM. Uvnitř alarmu je relátko, které tyto dva dráty propojuje. Když není sepnuté (zajištěný stav), je tak vlastně přerušené napájení ECM a ta pochopitelně nemůže fungovat.
Schémátko Tvé motorky po ruce nemám, ale i kdybys jej nesehnal, tak stačí vzít měřák, nebo klidně jen žárovkovou zkoušečku, krokodýlkem cvaknout na kostru a hrotem hledat na konektoru řídicí jednotky, který z drátů je pod napětím jen při zapnuté spínačce. Podle barev drátů také poznáš, které z nich vedou na spínačku, takže o to bude hledání jednodušší. Když potom nalezený (vytipovaný) drát vycvakneš z konektoru ECM (s pomocí malého šroubováku faston z konektoru vycvaknout jde), nebo rovnou přestřihneš a jednotka pak nebude dávat jiskry, je to "ten pravý" drát.

V principu je to nemlich to samé, jako kdybys na drát napájející jednotku namontoval skrytý vypínač. Kdo o něm nebude vědět, si bude rvát vlasy, proč motorka ani s vytrženými a propojenými dráty od spínačky nestartuje.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Imobilizace

29.9.2013 v 14:31 | Nahoru | #4
J.M.K.> Děkuji moc, jdu to prubnout, snad nic neodpálím ....

(reakce na) Imobilizace

29.9.2013 v 22:31 | Nahoru | #5
Mno, tak poloviční úspěch. Alarm opravdu funguje s těmi 2 dráty jako relé. Propísknul jsem celkem 4 dráty od spínačky na ECM. Jeden vypadal nadějně - když byl odpojen, moto nestartovala. Bohužel, pak jsem zjistil, že jakmile už běží, tak mám smůlu a jeho odpojení nezpůsobí zhasnutí - jelikož je poplach vyhlášen až po chvilce od detekce problému, tak jsem dokázal nastartovat bez problémů. V reálu by to tak asi nebylo, ale .... Zítra tedy budu experimentovat s těmi dalšími dráty. Jan se mi nepodařilo z konektoru u ECM vyndat pinky (je takový celý hodně zapouzdřen a nenašel jsem kam šroubovák/jehlu strčit), tak musím stříhat a pájet .... :(. Dám pak vědět, jaký drát zafungoval, aby případný následovník nemusel takhle tápat.

1 reakcí na tento příspěvek Imobilizace

29.9.2013 v 22:41 | Nahoru | #6
Tak to asi nebyl ten pravý drát. Musí to být ten, který tvoří hlavní napájení jednotky a je blbost, aby po odpojení napájení jednotka dále fungovala a dávala jiskry.
Také pozor na to, jestli ten drát, který jsi přerušoval, je pod napětím jen tehdy, když je spínačka zapnutá. Může jich pochopitelně být více, čertví. Je třeba zkoušet právě jen tyto, které jsou s vypnutou spínačkou bez napětí, ne všechny, které ze spínačky na ECM jdou.
Nebo si můžeš ušetřit pátrání tím, že přerušíš jeden z drátů od "chcípáku" a tam zapojíš relátko alarmu. Samozřejmě za předpokladu, že killswitch u této motorky tvoří běžný kolébkový přepínač s aretací v obou polohách. A při vypnutém motoru musí být rozepnut. Což by ale měl být, jelikož z hlediska bezpečnosti je rozpínací kontakt logicky spolehlivější, než spínací.

Některé motorky mají coby "chcípák" jen tlačítko, které někdy dokonce svým sepnutím tvoří jen "softwarový" signál pro řídicí jednotku a tam by to samozřejmě tak jednoduché nebylo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Imobilizace

29.9.2013 v 23:11 | Nahoru | #7
J.M.K.> Díky moc za podporu. Toho hlavního napájení se trošku bojím. V alarmu není klasické mechanické relé nebo to alespoň tak nevypadá. Bojím se, aby to elektronické relé vydrželo. Malé proudy tam si nepotečou. Ty 4 dráty co jsem zmínil jsou právě napřímo mezi spínačkou a ECM a jsou pod napětím jen po otočení klíčku. To jsem vše proměřil. Super nápad s tím chcípákem - tato moto to má jako kolébku, takže OK. Jen musím zjistit, jak píšeš, zda chcípnutí = rozpojení nebo naopak. Uvidím, kam je zapojen a podle toho risknu buď ot hlavní napájení nebo okruh chcípáku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Imobilizace

Skvělá odpověď, děkuji! 30.9.2013 v 00:06 | Nahoru | #8
Craos> To stačí zapnout měřák na "prozváněčku" a změřit, v které poloze chcípáku jsou jeho kontakty sepnuté. Jinak jestli v alarmu nic "necvaká", tak spínacím prvkem bude nejspíše výkonový MOSFET a hlavně v dokumentaci k alarmu by měla být uvedena proudová zatížitelnost "kontaktů". Při nejhorším bys holt zařadil vývody alarmu do přívodu k cívce pomocného relátka, které by pak teprve odpojovalo napájení ECM. Pro sichr pak můžeš dát paralelně k cívce relátka diodu (závěrně k napájecímu napětí), která pak "pohltí" napěťový náraz na cívce po rozepnutí, kerý by jinak spínací prvek v alarmu mohl prorazit. Ale to bude blbost, ten by na tohle měl být dimenzován.

Ještě další možností (která by navíc "spínač" v alarmu prakticky vůbec nezatěžovala) by bylo přerušovat alarmem drát od snímačů polohy na klice. Bez těch motor také pochopitelně nepoběží. Jestli od něj vedou tři dráty (logicky pro motor se 180° klikou musejí být snímače dva, po půlotáčce), tak jeden z těchto drátů je "společný", další dva od každého snímače (bývají to buď cívky, nebo Hallovy sondy), takže při přerušení "správného" (společného) drátu motor zhasne úplně, kdežto při přerušení jednoho z "nesprávných" přestanou pálit buď vnitřní, nebo vnější válce.

(reakce na) Imobilizace

10.10.2013 v 21:10 | Nahoru | #9
J.M.K.> Tak jsem se k tomu konečně dostal. Prošel jsem schémata co mám a nakonec se rozhodl zkusit napřímo drát od chcípáku. Když jsem ho našel, utvrdil mne jeho průměr, že by to alarm mohl vydržet. Vše se povedlo a imobilizace funguje suprově. Moc děkuji za rady!!

Naposledy editováno 10.10.2013 21:10:56

Imobilizace

17.5.2017 v 18:15 | Nahoru | #10
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
opotřebení zadní pneumatiky [1 ... 17, 18] Suzuki GSX 1250 FA se-se 518 1.9.2018 v 15:54 Maxipes_Fík
utažení kloubu zrcátek Suzuki GSX 1250 FA se-se 6 12.7.2018 v 01:43 vybouřená_mrkev
Ochotný domácí kutil či mechanik v ... [1, 2] Suzuki GSX 1400, Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX-R 750, ... Tomas463 40 11.7.2018 v 21:09 Julip
špatný běh motoru na náhradní jedno... Suzuki GSX 1250 FA se-se 2 14.4.2018 v 23:56 se-se
řidítka duralová vs. ocelová [1, 2] Suzuki GSX 1250 FA se-se 32 24.3.2018 v 08:14 peta.hvezda

TOPlist