bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Světla ruší rádio
Jestlipak jste se s tím někdo setkal. Při zapnutí osvětlení, už parkovačky i tlumené, dálkové, mi to začne rušit autorádio. Začalo to samo od sebe. V ničem jiném mi to nedělá. Nesetkal jste se někdo s tímto problémem?

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

10.6.2013 v 21:25 | Nahoru | #31
Jaký připojení (pinout) má to rádio? Kolik do něj vede drátů?

(reakce na) Světla ruší rádio

10.6.2013 v 21:43 | Nahoru | #32

PepanS píše: Jaký připojení (pinout) má to rádio? Kolik do něj vede drátů?



Strašně moc. Svorkovnice hlavní má 8 kabelů, vedlejší svorkovnice má 6 kabelů, pak vedou kabely k magnetofonu, to je svazek cca 15, celé je to sestaveno ze dvou krabic, které jsou propojeny asi 4x 16ti žilovými kabely, z toho nahoru vedou dvě zásuvky pro ovladače, které jsou nahoře na kapotě kterými se ovládá celý komplex a to je cca 40 konektorů, které se na sebe nasadí, pak je tam asi 18 drátů k vnitřnímu interkomu, motorka má vlastní interkom obvod a také se připojuje CB vysílačka, tu já sice nemám, ale kabeláž ano. k tomu je ještě vývod pro přilbu na komunikaci se spolujezdcem. Ono je to takové trochu luxusní auto.

Světla ruší rádio

10.6.2013 v 21:47 | Nahoru | #33
tady ve třetí řadě první fotka vpravo je asi nejvíc vidět rádio komplet i s kabely http://www.tridac.cz/motorka/servis.html no a toto je ovladač, který je nahoře na kapotáži, který se ovládá rádio a interkom. http://www.tridac.cz/motorka/radio.html

Světla ruší rádio

10.6.2013 v 21:51 | Nahoru | #34
Ještě jsem zapomněl, že dva hlavní svazky vedou ještě dozadu pod sedlo u brzdového světla, kde je to propojené nejen s kompresorem na vzduch do tlumičů, ale hlavně je tam interkom, pak je tam kompletní systém imobilizéru a alarm, který je otřesový, elektronický i mechanický.

Světla ruší rádio

10.6.2013 v 22:14 | Nahoru | #35
Kolik to má repráků? Čtyři? To by mohlo být těch 8 drátů v 1. svazku. Těch 6 by mohlo být napájení rádia, vysouvání (napájení) antény atd. Nemáš tyhle 2 konektory někde vyfocený?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

11.6.2013 v 22:15 | Nahoru | #36
S.M-A-RT> Když bývají světla "NAPÁNĚNÁ" přímo z altu bez usměrnění, tak jaké tam bývají žárovky, když před usměrňovacím blokem alternátoru bývá i 200 voltů? To se asi potom světla spínají přes relé nebo lépe stykač, protože normální palubní napětí je 12 V ss.

(reakce na) Světla ruší rádio

Skvělá odpověď, děkuji! 12.6.2013 v 01:57 | Nahoru | #37
No ten kabel bude nejspis zlomenej nebo uklepanej a hlavne je to koaxial a proto si myslim, ze bude tutove ve zkratu. Proto ty stanice jsou slaby a tim jak s tim zahejbes tak na chvilku odstranis ten zkrat. Urcite ten kabel vyhod a vymen za novej. Pokud je to navic kabel k antennimu predzesilovaci tak je to jasny uplne, bo po tom kabelu ten zesilovac byva dost casto i napajenej.
Opet pouziju logiku, Kdyz je nahodnym zkratem nebo tzv. polozkratem kdy to neni uplnej zkrat slusnutej anteni svod k radiu, tak radio se samozrejme snazi na vstupnich obvodech zesilit zisk takto zeslabeneho signalu a vyzene to na max co to de. Pak se ti klepanim pri jizde ten zkrat na chvili zrusi a radio dostane pecku v podobe silnyho signalu a tak zareagujou vstupni obvody AVC toho radia razantnim omezenim toho signalu na vstupu. A tohle cely se muze neustale opakovat i 100x za vterinu a proto to ruseni. Ovsem to nesmim brat v potaz ten magnetofon tam by obvody tuneru nemely vubec zasahovat. Takze se priklanim spis k tomu ze se neco nekde ohreje a pak zase kdyz to vychladne tak to ruseni zmizi. Nemas tam nekde nejaky relatko? Mohlo by to byt vadne rele ktere ma prechodový odpor a pri ohrati se zvetsi a naopak pri vychladnuti zmizi.

Světla ruší rádio

12.6.2013 v 12:08 | Nahoru | #38
No asi se dostávám do finále. úpravou anténního kabelu se signál zvýšil na vysokou úroveň a myslím si, že to slabé vrčení nemá nis společného s tím výpadkem signálu. Tedy myslím si to. Dneska jsem jel asi hodinu a rádio stále hraje, jen chvlkama vypadne signál jakobych vyjel za kopcem. Každopádně se už nemění frekvence rušení, ale je slabý signál. Jak kde a jak která stanice. Takže snd mohu doporučit zkušenost. Pokud dáváte anténní kabel od antény k rádiu a máte ho dlouhý, když ohyb, každý smyčka, očko vám jednak zeslabí a odejme signál, ale především v těch ohybech dojde k porušení stínění a k jiskření v kabelu což se stále zhoršuje. Pak to anjít je docela kumšt. Nevěřil bych, že to dokáže dělat takové brikule obyčejnej koaxiál. Mám dojem, že to jiskření rušilo i vstup z transmiteru i z magnetofonu, který je s rádiem propojen kabelem a kebly vedly hned na sobě s koaxiálem ve svazku. Ted dám zesilovač na kabel a odrušovač napájení a dám sem potom výsledek, ale už teď to funguje zcela jinak, možná stačí zkrátit kabel na akorát délku.
Díky všem za inspirativní podněty a přeji všem fajn počasí v letošní mokré sezoně, sokolíci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

12.6.2013 v 13:15 | Nahoru | #39

BigF píše: S.M-A-RT> Když bývají světla "NAPÁNĚNÁ" přímo z altu bez usměrnění, tak jaké tam bývají žárovky, když před usměrňovacím blokem alternátoru bývá i 200 voltů? To se asi potom světla spínají přes relé nebo lépe stykač, protože normální palubní napětí je 12 V ss.



Zkratový regler při překročení regulovaného napětí zkratuje fáze altecu, takže napětí před reglerem sice není usměrněno, ale omezováno jest a žárovkám je jedno, zda jsou napájeny stejnosměrným, nabo střídavým napětím. Z principielního schémátka zkratového regleru je to jasně vidět:



Problém nastane, když se spojení altecu s reglerem přeruší, nebo kvůli poruše přestanou tyristory spínat. Pak napětí vyletí nahoru a žárovky shoří.

U některých skútrů a endur je ale na altecu jedna světelná cívka spočítaná přímo na daný příkon žárovek, kdy se drží potřebné napětí. Podobně jako na fichtlu. Je tam ale riziko, že když jedna ze žárovek rupne, napětí odlehčeného magneta stoupne a během pár vteřin lavinovitě shoří i všechny zbylé žárovky.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

12.6.2013 v 13:59 | Nahoru | #40
J.M.K.> Když zavzpomínám na fichtlu jsou celkem žárovky dvě. To by vlastně při každém prasknutí jedné se měnily obě. Ale přední jsem měnil asi třicetkrát, zadní ani jednou. Myslím, že u Mustanugu to bylo usměrněné na 6V +/-. Skůtr nevím jak to má, ale nemá o nic víc žárovek.

(reakce na) Světla ruší rádio

Skvělá odpověď, děkuji! 12.6.2013 v 14:23 | Nahoru | #41
Tridac> Pozor, u fichtla je to právě z výroby dobře ošetřené, ale mnoho majitelů instalaci přepojovalo a pak tam toto hrozilo.







Zadní žárovka má samostatnou cívku a a přepínač v poloze "bez světel" (poloha na schémátku) neodpojuje žárovku od cívky, nýbrž cívku zkratuje. Je to neobvyklé řešení, nicméně vzhledem k malému výkonu magneta to nijak nevadí. Přední žárovka má též svou vlastní cívku, ale přepínač už žárovku od cívky klasicky odpojuje, aby mohl fungovat klakson i při vypnutých světlech.
Tím, že každá žárovka má na magnetu svou vlastní cívku, právě nehrozí popsaná lavinová destrukce při prasknutí jedné ze žárovek.
Bohužel "přední cívka" (na schémátku vlevo dole) nemá dostatečný výkon, aby při zapnutém světlu utáhla i klakson, což je právě u pincků nevyléčená dětská nemoc, že se světly si prostě nezatroubíš.
Proto leckdo elektriku přepojoval tak, že obě světelné cívky spojil paralelně jako jednu, z které pak napájel všechno (obě světla i houkačku). Sice pak logicky při zatroubení musela světla "zakolísat", ale pak hlavně hrozilo to, že když jedna žárovka praskne, tak napětí magneta stoupne a tím pádem rychle shoří i druhá žárovka.

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

12.6.2013 v 14:24 | Nahoru | #42
Nějak nechápu spojitost mezi anténím kabelem a parkovačkou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

Skvělá odpověď, děkuji! 12.6.2013 v 14:48 | Nahoru | #43
Tridac> Ještě ke skútru, měl jsem SA22 (JOG50RR) a tam byl okruh alternátoru a světel řešen takto (pro přehlednost jsem "neregulovaný okruh" zvýraznil modře):







Je tam jasně vidět, že z jedné cívky altecu je ještě před reglerem vyvedená větev, která je bez usměrnění a ta napájí hlavní žárovku (pozice 25), přední obrysovku (17), zadní koncovou žárovku (15), podsvícení přístrojovky (37 a kontrolku dálek (35). Na volnoběhu se běžně stávalo, že světla poblikávala v rytmu nepravidelnosti otáček motoru (dvoutakt 50ccm). Lavinová destrukce žárovek tam ale nehrozí, jelikož na alternátor je hned zapojen i klasický zkratový regler, který pochopitelně omezuje napětí už na svém vstupu, jak jsem už psal výše. Pokud by regler přestal fungovat, tak při přidání plynu pochopitelně všechny žárovky shoří a to by pak bylo na mrtvici, rozebírat všechna světla i přístrojovku.
Světla tedy nejdou vůbec vypnout a při běžícím motoru svítí stále. Ovšem dvě přední obrysové žárovky jsou na tomto skútru vlastně zbytečné, když u něho nejdou "parkovačky" zapnout při vypnutém motoru, aby byly napájené z baterky. Zřejmě jsou v předním světle obrysové žárovky jen kvůli vyhlášce.

Světla ruší rádio

12.6.2013 v 20:42 | Nahoru | #44
Tak to se omlouvám, protože je jasné, že takové zapojení existuje, ale myslím si, že se používá jen velmi zřídka třeba kdysi u pincků a teď u skútrů z číny. Tam je ale možné všechno. Moderní auta to tak asi nemají. Děkuji za poučku.

Světla ruší rádio

12.6.2013 v 21:47 | Nahoru | #45
Auta hlavně nepoužívají alternátor s permanentním magnetem, ale buzený a s tím související odlišný způsob regulace.

(reakce na) Světla ruší rádio

13.6.2013 v 10:30 | Nahoru | #46

PepanS píše: Nějak nechápu spojitost mezi anténím kabelem a parkovačkou.



Logicky by se to dalo vysvětlit, ale v mém posledním příspěvku je sděleno, že vývoj hledání závady zřejmě odhalil, že to spolu zřejmě podle všeho nesouvisí, ale budu zkoušet hledat dál.

Snad jen doplním, že to vrčení při zapnutí světel je zřejmě normální, někde se něco napájí, třeba relátka a podobně, ale souhrou náhod jsem si toho všiml ve chvíli kdy vznikla vzájemně závada i s anténou. Rozumnější vysvětlení asi nemám, protože jsem jednoznačně identifikoval závadu rušení rádia a zvyšování rachotu rušení z důvodu špatného koaxiálního kabelu. Ještě to není doladěno úplně, dám sem výsledek, ale je to ten důvod.

Ale je vidět, že nečteš, sokolíku, nečteš, máš mezery.......

Naposledy editováno 13.06.2013 10:34:24

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

13.6.2013 v 10:32 | Nahoru | #47
J.M.K.> Když vidím ty jednoduchý schémátka, to je paráda. Já když koukám na to moje šémá, tak mi trne a závidím osobním automobilům.

(reakce na) Světla ruší rádio

13.6.2013 v 11:18 | Nahoru | #48
Tridac> To je jmně jasné, že u entury to bude jiné kafe. A osobáky už ale také jsou dneska, aby se v tom prase vyznalo. Všechno po sběrnicích, klekne jeden kus a kiksne to celé... zlatá klasika.

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

13.6.2013 v 11:57 | Nahoru | #49
Čtu, ale spojitost parkovačky s anténím přívodem jsem tam nenašel a proto jsem se zeptal. A dále nechápu to, že jestli to je anténou proč to ovlivnuje kazeták a furt mi uniká ta vazba na parkovačku. Když tam ten anténí kabel vrátíš tak to zase blbne?

(reakce na) Světla ruší rádio

13.6.2013 v 12:27 | Nahoru | #50
PepanS> Anténní kabel s porušeným stíněním a kor, když jsou v něm částečné a přerušované zkraty, může nachytat, nebo i sám generovat silné rušení, které proleze do všech obvodů rádia a dostane se i do zesilovače, takže potom to hapruje i s magneťákem. A ten okruh světel může být také tažen tak nešťastně, že pokud je uzavřen (sepnut), tvoří v podstatě smyčkovou anténu, která také nachytá lecccos a porušený anténní kabel to jen zhorší.

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

14.6.2013 v 09:20 | Nahoru | #51
Ok to chápu, že anténí kabel může udělat spoustu problémů. A pokud je přes něj i napájení anténího zesilovače tak si dovedu představit, že to ochromí půlku rádia. Jen mi stále nejde na um:
1. motorka mi stojí na stojanu a nikterak s ní nepohybuju, motor neběží
2. zapnu rádio - to hraje hodiny bez jakéhokoli problému
3. zapnu parkovačku a rádio "přestane" po čase hrát - kolem kabelů napájejích ty světla se v důsledku tekoucího proudu vytvoří magnetické pole, které může zasahovat do té antény. Jenže je to DC, tak nevidím důvod co by tam rozkmitávalo.
4. vypnu parkovačku a rádio po nějakém šase zase naskočí jako by se nechumelilo.

Pokud to takhle funguje tak to opravdu nechápu. Jediný co mě napadá je, že by světla měla regulaci jasu nějakým PWM. Pak tam může být rušení až až.

(reakce na) Světla ruší rádio

15.6.2013 v 00:47 | Nahoru | #52
ja bych se pro jistotu este podival osciloskopem na to napeti co leze do toho radia, zda se tam neco objevi pri zapnuti tech svetel. Tim by se aspon vyloucilo ruseni po napajecim kabelu. Pokud by tam nic nebylo tak by se to ruseni sirilo vzduchem. Stejne mam ale porad pocit ze bude spis problem v relatku ktery se ohreje, pokud by totiz ruseni vyvolavaly zarovky, tak by muselo to ruseni po vypnuti svetel skoncit hned a ne az po nejaky dobe. Takhle to vypada ze se tam neco ohreje a pak to chvili trva nez to zase vychladne.

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

15.6.2013 v 09:20 | Nahoru | #53
A přesně z toho důvodu mi přijde, že by to mohlo být něco v rádiu. Tedy pokud do něj vede signál od parkovaček. U autorádií se drát od parkovaček připojuje. Nením jak je to na té motorce, ale z principu bych tam viděl využití pro změnu jasu podsvícení rádia.

(reakce na) Světla ruší rádio

17.6.2013 v 00:13 | Nahoru | #54
PepanS> Mno a co si tam na baterku pripojit jiny autoradio pripojit i antenu a vyzkouset zda to bude delat to samy? Esli to ma podsviceni zavisly od denniho svetla, tak tam je to rizeny urcite pres pwm, tak to by mohl byt potencialni adept na to ruseni taky :)

1 reakcí na tento příspěvek Světla ruší rádio

17.6.2013 v 21:53 | Nahoru | #55
Shrnu odpovědi.
Jiné rádio k dispozici nemám, je to originál i original propojky a kabeláže, takže na zkoušku se mi nechce předělávat celou elektriku. Když to nepůjde, je to vcelku zbytečná práce.

S magnetofonem to nedělá a s tansmiterem ano. Magnetofon je propojen krátkým kabelem a je hned vedle rádia. Transmiter mám až na druhé straně motorky.

Všechno se dá říci, že je v kabelu antény. Je tam smyčka, která dělá hodně zle. Když je smyčka podélně nejde nic, když s ní pohnu, jde rádio a nejde transmiter, pohnu jinam, funguje všechno. Mezi rádiem, anténou a transmiterem vede kabelový svazek dozadu k zadním světlům, kde jsou i parkovačky a kompletní osvětlení. Takže to funguje tak, že je moc dlouhej a zlomenej anténní kabel a kamkoliv s ním pohnu chová se to pokaždé jinak. Mám takový dojem, že stačí průtok proudu do světel aby se zvyšoval signál nebo snižoval kabelů vedle sebe. Když jsem dal anténní kabel mimo rádio, jen jsem nechal zasunutou koncovku, chytím na to všechno a čistě. Jak skládám kabel, ruší to rádio a když je to blízko rádia i kabelu dozadu, nejde to vůbec.
Takže tento týden, jak se k tomu dostanu budu dávat nový kabel, přesnou délku jen k rádiu, zesilovač na kabel od antény a podle mne by to mělo být vpořádku. Uvidíme.

Světla ruší rádio

17.6.2013 v 23:53 | Nahoru | #56
Mě totiž drobátko zmátl příspěvek 12, kde píšeš, že se tak děje i při magnetofonu. Takže u magnetofonu to nedělá. Dělá to jen při příjmu rádiových vln. Pak asi OK - anténí kabel.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

18.6.2013 v 10:45 | Nahoru | #57
Tridac> Nemusis hned predelavat elektriku staci to autoradio klidne i nejaky starsi pripojit na baterku a k antene a to puvodni nechat jak je. Vyloucil by si tim ruseni po napajecich kabelech pokud by to fungovalo normalne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

19.6.2013 v 12:59 | Nahoru | #58
Bubuss> Vím přesně jak to myslíš, ovšem v tomto případě bych nic nezjistil. Kdyby se jednal o problém v elektrice rádia, pak ano, tímto jiným rádiem bych zjistil, že je problém v rádiu. Ale pokud by byla závada kdekoliv jinde, to už bych nezjistil.
Naopak si představ, že kdybych náhodou nepřišel na to, že to je anténní kabel, pak bych tam zkusil jiné rádio, tím bych hnul anténním kabelem a vlastně bych zjistil, že mám vadné rádio, protože ten kabel by mi fungoval normálně asi, kdybych ho narovnal. Takže je dobře že jsem to zjistil dříve než tento pokus, pak bych hledal jiné rádio a ono by to dělalo také. Ale moc díky za radu i zkušenost, člověk se tímt o způsobem pokus omyl dostane k jádru pudla a vo vo vo tom, to je, skolíci.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světla ruší rádio

20.6.2013 v 00:10 | Nahoru | #59
Tridac> no i to by se dalo zjistit a to tak ze bys k tomu radiu pripojil jinou antenu :) Stacil by kus dratu a mozna by bylo jasno hned :)

Světla ruší rádio

20.6.2013 v 16:29 | Nahoru | #60
Tak sokolíci. Když budete hledat mouchy v rádiu, obrňte se trpělivostí.
Jakou já měl radost, že to bylo dobré, až do dneška, kdy jsem zkrátil kabel, dal nové koncovky a připojil zesilovač. Perfektní, ale dnes to začalo cestou domů nanovo. Tak jsem se otočil, že do toho kopnu a jak foukal vítr, koukám na anténu a vidím, že je něco v kloubu. Kloubek jsem rozdělal, no a jak byl dobu povolený tak nevodil kostru, ale za to docela dobře korodoval a stále se to zhoršovalo. Vyčistil jsem, promazal a rádio funguje bez vrčení, bez chraplání a jestli se nic nezmění tak i funguje. Musím dát novou anténu, protože téhle moc nevěřím.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dovoz motorky z Německa Yamaha XVZ 1300 Royal Star, Yamaha XVS 1300A Midnigh... Vladikami 13 1.9.2022 v 23:58 Vladikami
Světlo Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... FIDOGR 1 21.7.2022 v 18:37 zdenysrx6
nevie niekto o servise pro Venturky... Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture, Yamaha XVZ 1300 ... kurobb 0 4.5.2021 v 11:38 kurobb
Problém "bublání" do karburátorů. Yamaha XVZ 1300 Venture Royale Tridac 3 14.6.2019 v 15:51 baikmenn
preco ukazuje na panely venture roy... Yamaha XVZ 1300 Venture Royale rat13 3 13.6.2018 v 11:49 rat13


TOPlist