Takže, věc se má následovně:
Mám v baráku kotel G124 s řídicí jednotkou 2107 , k němuž jest připojen zásobník VTI100 .
Vzhledem k tomu, že kotel sice v "letním režimu" nehlídá topný okruh a hlídá jen natápění boileru, je sice teoreticky provoz hospodárný, ovšem háček jest v tom, že kotel kvůli každému "dobití" zásobníku klidně i jen o 5°C musí rozhicovat své těleso (je litěné, takže tepelná kapacita není zrovna malá) a v tělese naakumulovaný tepelný potenciál následně po vypnutí čerpadla "vyletí komínem", což jsou zbytečné ztráty.
Proto se jeví jako výhodnější pro letní provoz namontovat do zásobníku zvlášť dodávanou el. spirálu HP3/150 , u které žádné parazitní ztráty nebudou, když hřeje přímo ve vodní mase.
A zde jest jádro pudla - kterak potom hlídat teplotu, jelikož dle dokumentace z odkazů žádný termospínač součástí spirály není, tedy bude třeba vyřešit externí obvod.
A to především umístění teplotního čidla... v šachtě čidla na boileru je již vsunuté termočidlo od řídicí jednotky kotle, takže v šachtě zbývá cca 5cm prostoru na hloubku a trubkou šachty (průměr 10mm) již prochází i cca 3mm kabel od čidla. V tom případě jediné kloudné řešení, jež mne napadá, jest použít čidlo NTC TC-3 . Sice neuvádějí průměr kabelu, ale snad se do šachty vejde.
A potom, který řídicí modul použít?
Mám možnost natáhnout ke kotli 3~ přívod, původně od akumulaček a tedy vedený přes (nyní odpojený a přemostěný) stykač, řízený časovačem v hlavním rozvaděči (hlídání "denní/noční" sazby) a v tom případě by snad stačilo použít modultermostat TER-3D , ne? Zatížitelností svých kontaktů by na 3kW spirálu stačil.
Nebo, pokud bych netáhl napájení přes časovaný stykač, musel bych použít programovatelný termostat, třeba TER-9/230V . U toho zase ale zbytečně nevyužiju jeho druhou část a navíc má jen 8A kontakty, takže bych musel použít i stykač.
Krom toho by bylo záhodno nějak vyřešit záložní hlídání (havarijní termostat) a tam mne nenapadá nic jiného, než použít druhý paralelní obvod s TER-3C (vyšší max. teplota a pevná, úzká hystereze), jehož výtupní kontakty by byly přerušovaly napájení spirály.
Má někdo lepší nápad, nebo zná zcela jiné řešení? Předem děkuju za odpovědi k tématu.
1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na topenáře - hlídání teploty boileru.
Davepuschkin> Prolezu to tam a uvidím, čeho se dopátrám. Holt největší překážkou jest to umístění druhé teplotní sondy. Sice by teoreticky šla udělat rozbočka na kabelu k čerpadlu s přepínačem čerpadlo/stykač spirály, jenže to by kotel zároveň s čerpadlem pouštel i hořák, nahříval by se a když hořák odpojím, řídicí jednotka to detekuje a vyhodí chybu hořáku. Zavřením plynového kohoutu si také nepomůžu - to pak zase řídicí modul hořáku ohlásí nezdažřený start a skončí to stejnou chybou.
Navíc mým cílem je udělat elektrický ohřev zcela nezávislým, aby bylo možné kotel zcela vypnout.
1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na topenáře - hlídání teploty boileru.
Na takoveto nahrivani musis mit i havarijni termostat v serii s provoznim, takze jimky (sachta je sef UOOZ nebo dira pro debilokreka na ostravsku) musis resit dve...
Co kdyby si pouzil vyvod z boileru na cirkulaci - pokud ji nepouzivas. Pripadne na vystup TUV z boileru dej Tkus a naper tam ty dve jimky...
To této jímky tady potom prasknout TS95H10.01/04756 a na provozní regulaci použít obvod s TER-3D , aby se termistor vešel do původní jímky společně s čidlem od kotle. U toho havaráku v odkazu neuvádějí délku "stopky", tak snad se do 160mm hluboké jímky vejde.
Pochopitelně bych mohl dát téčko na výstupní hrdlo, jenže to už bych musel předělat (poposadit výše) trubku a svářečku na PP trubky bohužel nemám.
Ale to použítí cirkulačního vývodu pro druhou jímku je každopádně dobrý nápad, díky za radu.
Jinak můžeš na výstup z boileru dát T kus a do něj havariják - doporčuji starej dobrej kapilárovej, kterej neselže. Provozní termostat dáš do tý cirkulace a je to. Nastavením si pak odladíš teplotu vody, na kterou to pak bude hřát.
1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na topenáře - hlídání teploty boileru.
určitě bych se vyhnul nějakýmu "bastlení".
Být tebou, napíši jednoduše na technickou podporu výrobce.
Tzn. technika@buderus.cz, Oni ti určitě poradí, jak by tento problém šel vyřešit, jistě nejsi jediný, kdo někdy měl (má) takový problém.
Motorkám zdarec...