Téma: Regulátor napětí - neustále odchází
Zdar chlapi,
mohl by mi někdo poradit? V průběhu jedné sezony, mi již potřetí odešel regulátor napětí.
Chová se to tak, že přebíjí baterii. Naměřené hodnoty ukazovali od 13V do 18V. Pokaždé to vyvařilo baterku. Podle návodu jsem měřil hodnoty z dynama a ty byly kolem 20V. Kontroloval jsem i uzemnění a všechno v úplným pořádku. Nevím co s tím, už se mi nechce kupovat další regulátor a baterie. Díky za radu.

2 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 12:09 | Nahoru | #1
A jaké reglery jsi tam dával? Originál, nebo nějaké náhrady? Jen pro upřesnění - není tam žádné "dynamo" (tedy stejnosměrný generátor), ale třífázový altrnátor s permanentními magnety v rotoru. Ten sám o sobě regulovatelný není (jeho výkon závisí jen na otáčkách) a přebytečný výkon jest reglerem zkratován na kostru.

Takže - jak přesně jsi ten alternátor měřil? Když jej odpojíš od regleru a měříš naprázdno střídavá napětí mezi fázemi, tak při volnoběžných otáčkách má být cca 20 - 30V, při zvýšených otáčkách (4000 - 5000RPM) 60 - 80V. Hlavně musejí být všechna tři napětí stejná . Ještě spolehlivější je proměření "žárovkovou metodou", tzn. spojíš tři žárovky 24V/21W do hvězdy, ramena hvězdy připojíš na fáze altecu a klešťovým ampérmetrem měříš proudy v jednotlivých fázích (jen při nízkých otáčkách, aby žárovky neshořely). Proudy opět musejí být symetrické. Pokud nejsou, je to špatně a dokáže to klidně i zničit regler.

Ještě předtím je třeba změřit odpory jednotlivých fází, napřed mezi sebou - musejí být stejné (tolerance max. pár desetin ohmu) a potom odpor každé fáze proti kostře. Tam musejí být opět všechny tři odpory + - stejné, nebo naopak nekonečně velké (podle toho, zda vinutí má, nebo nemá ukostřený střed). Pokud jsou mezi odpory proti kostře rozdíly, tak vinutí té fáze, která má oproti dvěma zbývajícím znatelně menší odpor, je "prošlehnuté" na kostru.
Nezbývá, než nechat stator převinout, nebo sehnat jiný.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 13:48 | Nahoru | #2
Nekde tady na foru jesuper clanek, jak promerit dobijeci soustavu masiny.
Sam jsem to resil jsem loni na konci leta.

(reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 14:50 | Nahoru | #3
MartinS108> Že by???

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 15:20 | Nahoru | #4
J.M.K.> Chtěl bych se zeptat jak muže vzniknout taková nesymetrie ? Tipuji to na na načeté vinutí statoru .

(reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 15:34 | Nahoru | #5
gozer> Jednak načaté vinutí, ale mohou být i mechanicky poškozené plechy na polových nástavcích "postižené" fáze, kdy je mezi plechy zkrat a vznikající vířivé proudy pak indukci ovlivní. Tento druhý případ je právě zrádný tím, že vinutí samo o sobě poškozené není a tedy při měření ohmetrem se jeví vše v pořádku.

1 reakcí na tento příspěvek Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 17:38 | Nahoru | #6
Nemas v garazi jeste Hondu? Treba je ta umrtnost regleru nakazliva jako chripka!

(reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 19:56 | Nahoru | #7

pesastor píše: Nemas v garazi jeste Hondu? Treba je ta umrtnost regleru nakazliva jako chripka!

Už jsem to tu taky někomu psal .Nevím jaké máš zkušenosti s motorkama,ale například moje Honda Shadow je z roku 1989 a regulátor je měněn letos první,jo a motorka má najeto 50tis mil.Takže pro Tvoji informaci,motorka najela za 24 let 80tis km a teď odešel regulátor.Takže bych netvrdil,že regulátor na Hondě nic nevydrží.Měl jsem Kawasaki a za 4 roky jsem měnil 2 regulátory a na Yamaze FZR mi regulátor vydržel rok a půl a k tomu se vysypal alternátor.Ono to asi nebude jen u Hondy.Syn má NSR z roku 1990 a regulátor je původní.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 21:55 | Nahoru | #8
J.M.K.> Dal jsem to do servisu, kde jsme se domluvili, že tam dají neorigo regulátor. Prý je naprosto shodný s origo. mají ho z Německa. Motorka má najeto něco málo přes 20 tisíc. Když odešel první tak vyvařil baterii. Koupil jsem tedy nový a zároveň baterii. To se opakovalo zhruba po 200 km a tak znovu rego a baterka. Pak znovu a to už se hledala příčina. Podezření padlo na přídavné dálkové světlomety. Tak se tedy odpojili. Po dalších pár stovkách KM opět vyvaření baterie. Článek na postup měření jsem tady našel a právě podle toho jsem postupoval. Při odpojení regleru jsem naměřil na volnoběh na všech fázích mezi sebou 21V, při zvýšení otáček až 80V. Zkusím ještě tu žárovkovou metodu. Musím sehnat klešťák. Nebo to nechám na servisu a budu doufat, že to snad už pořádně celé proměří. Díky

Naposledy editováno 21.04.2013 21:56:56

(reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

21.4.2013 v 22:47 | Nahoru | #9
Fannatic942> A nemáš tam LED diody pro denní svícení?

(reakce na) Regulátor napětí - neustále odchází

Skvělá odpověď, děkuji! 21.4.2013 v 23:18 | Nahoru | #10
Fannatic942> Ty přídavné dálky by mohly přetížením nanejvýš odpálit diody v regleru. Pokud se prorazí, mohou baterku naopak zkratovat, i když tomu by zabránila hlavní pojistka. Poškozený regler se ovšemmůže chovat všelijak, nejde vyloučit ani to, že došlo k poškození řídicího obvodu regleru vlivem přehřátí (které klidně mohl způsobit přílišný proud skrz diody).
Každopádně tohle vypadá na vadu v alternátoru. Klešťák se Ti nevyplatí kupovat kvůli jedné záležitosti a ty nejlacinější z nich beztak budou měřit - + autobus, takže s nimi nezjistíš nic. Při tom "žárovkovém testu" je třeba, aby všechny tři žárovky svítily stejným jasem, i když drobné rozdíly zjistíš jen ammetrem. Kdyby byla nesymetrie taková, že by se projevila až nestejným svitem žárovek, tak je stator tak v háji, že se likvidování reglerů nejde divit.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda VT 125 Shadow nebo Yamaha XVS... Honda VT 125 Shadow, Yamaha XVS 125 DragStar Logříček 3 27.7.2019 v 23:08 Romansan
Laďák vs originál [1, 2] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Suz... HrnčířKraus 33 24.7.2019 v 11:47 DrDNA01
Brzdění cruisera v dešti Yamaha XVS 650 DragStar, Yamaha XVS 1100 DragStar, Y... HrnčířKraus 27 17.5.2019 v 08:31 HrnčířKraus
Malý chopper Honda VT 125 Shadow, Yamaha XVS 125 DragStar Vagomi 5 1.7.2017 v 16:38 Mr.Dreamer
Co na chrom? Suzuki VS 1400 Intruder, Yamaha XV 1100 Virago, Suzu... Kalanis 26 19.5.2017 v 12:14 Bůča_

TOPlist