bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: jak zapojit elektriku - kejvačka?
Čau lidi, potřeboval bych poradit.
Potřebuju zapojit zapalovací a dobíjecí okruh na jawě 250/353 ale nemam spínačku.Nevim jak na to.Ze schématu sem to moc nepochopil, nemoch by mi někdo nakreslit jednochuchej obrázek a popsat co je co?Díky moc
Předchozí
1 2
Následující

jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 21:49 | Nahoru | #1
tu

1 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 22:42 | Nahoru | #2
Nemáš spinačku kde? V nádrži nebo v masce...?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 22:50 | Nahoru | #3
Haggar> Je to ta kevjačka se spínačkou v masce, ale to je úplně jedno.Dal bych tam jenom do kousku plechu vypínač a někam přišrouboval, nemam totiž ani masku .Ale trochu sem přemejšlel jak by to mohlo bejt zapojený bez světel a bez spínačky a mohlo by to bejt zapojený takhle?Bude to házet a dobíjet?Baterka by se vybíjet neměla.





Naposledy editováno 13.11.2012 22:53:32

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 23:26 | Nahoru | #4
IRRY> Tady mrkni na schéma zapojení .... http://jawastroj.jex.cz/menu/el-schema

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 23:27 | Nahoru | #5
IRRY> ne

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 23:36 | Nahoru | #6
kawajawa> A co je tam špatně prosim?Zapojit fichtla to je brnkačka ale tohle sem nikdy nezapojoval tak nevim.

jak zapojit elektriku - kejvačka?

13.11.2012 v 23:50 | Nahoru | #7
no ten drát co ti jde ze zapalování na cívku, uplně v pravo (ve schématu 61) je jen na kontrolku dobíjení, takže když bys to nastaroval a při spravný funkci dynama do tohodle drátu nejde žádný proud, (kontrolka dobíjení nesvítí), podle mě bys musel vytáhnout drát od kladívka na cívku 1, na ten prostřední drát jde napájení z baterky na dynamo 51 a z toho bych přez vypínač vytáhl drát na cívku 15 a drát uplně vlevo je u starších provedení zapalování s jednocívkovým relé 1a, čili z toho to jde na 1 na cívce což už je zapojený. Ale nikdy jsem tohle nezkoušel

Naposledy editováno 14.11.2012 00:00:03

1 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 00:10 | Nahoru | #8
Dymano- Drát vlevo(61) kontrolka dobíjení, drát uprostřed(51) na baterku, drát vpravo (A1-kladívka)na indučku (1), indučka(15)na baterku ..... Dráty na baterku přes vypínač... Mrkni na dynamo je tam značený které pól baterky je na kostru....

Naposledy editováno 14.11.2012 00:22:59

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 00:32 | Nahoru | #9
[quote=Haggar]Dymano- Drát vlevo(61) kontrolka dobíjení, drát uprostřed(51) na baterku, drát vpravo (A1-kladívka)na indučku (1), indučka(15)na baterku ..... Dráty na baterku přes vypínač... Mrkni na dynamo je tam značený které pól baterky je na kostru....[/quot

pravda, dráty na baterku přez vypínač, v mím zapojení by šel do dynama stále proud
u kývaček bývá + na kostru, ale je to jedno já mám u všech - a taky to funguje tak nebo tak

jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 07:52 | Nahoru | #10
Kluci a mohly by jste sem prosím ještě někdo popsat zapojení bez spínačky přes vypínač s dvoucívkovým relé (D-M-B) . Dík.

1 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 13:38 | Nahoru | #11
Takže by to bylo nějak takhle?





Naposledy editováno 14.11.2012 13:39:12

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 13:49 | Nahoru | #12
IRRY> Ne... ten kontakt spínače, který máš napojený na kostru (vývod vlevo dole) nesmí být napojen na kostru, ale na + baterky. Sice jsem toto dynamo v rukou neměl, ale kladívko na dynamu obvykle spíná na kostru, takže v tomto případě by zapalovací cívka nebyla nijak napájena. Jestli zbylé dvě svorky dynama fungují, jak mají dle plánku (prostřední silový a zároveň nabuzovací vývod, levá napájení kontrolky zapojené proti kostře), tak je to jinak v pořádku.

E: Nebo bys mohl použít také obyčený jednopólový vypínač, který by byl levou stranou napojen na + baterky a na pravé straně by spolu byly spojeny dráty vedoucí na střední svorku dynama a na cívku. Pak bys ale musel zapojit ještě tlačítko paralelně s kladívkem (od kontaktu cívky vedoucího ke kladívku na kostru) a před rozpojením vypínače tímto tlačítkem zhasnout motor.

Naposledy editováno 14.11.2012 13:55:31

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 14:07 | Nahoru | #13
J.M.K.> Ale to nejde ne?Nemůže přece na cívku jít na A1 i na A2 plusovej pól.A k tomu jistru to hodí když se kladívka roztáhnou ne?Buď mě pleteš a nebo to nechápu, tak nevim U tý kejvačky co mam doma je ukostřenej zápornej pól, i když kluci píšou že se většinou ukostřuje plus, tady je ale ukostřený mínus.Tak nevim no.Kámík má kostru ze stopětasedmy a má tam stejnej motor jako já (353kovej z kejvky) a má tam v tej elektrice děsnej bordel.Nevyznam se v tom ale asi tam má někde kraťák protože tam má dvoupólovej vypínač na kterej mu vedou 3 drátky a když to nastartuje tak se ten vypínač hřeje takže tam má někde zkrat a vyplácá se mu baterka.Zapojoval mu to jeden kluk co sice neni elektrikář ale metodou pokus omyl na to přišel jak to zapojit.A když sem jel na tej jeho tak když vypne vypínač tak motor furt běží a nastartuje to i s vyplym ale dost špatně, prostě to je nějak divně zapojený.Proto sem dal druhej konec cívky primáru na kostru přes vypínač, aby když vypnu vypínač nebyl ukostřenej primár cívky a neházelo to.Vim je to děsnej sloh ale nechápu.Možná by bylo snažší vytáhnou CBFko a jawasaki nechat dál ve stodole .Jinak dík za rady.Je taky možný že kecam blbosti, vycházim z elektriky u fichtla a trochu z praxe ve škole, nikdy sem žádnou motorku s baterkou nezapojoval.

Naposledy editováno 14.11.2012 14:11:37

jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 14:31 | Nahoru | #14
J.M.K.> Zase sem přemejšlel a něco vymyslel .Ty to myslíš takhe?To by to ale házelo při spojených kladívkách ne?Jestli na to kladívko nevede plus ale je to použitý jako že se to při spojených kontaktech sepne a ukostří tak by to možná mohlu fungovat.Neni to blbost? , fakt nevim.





Naposledy editováno 14.11.2012 14:33:22

2 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 14:44 | Nahoru | #15
Ale kdybych to zapojit jako sem to poslal napodsled tak to zas nepude chcípnout přes vypínač ne?Nebo jo? Ale kdybych přepojil prostřední drát ze statoru na druhej kontakt vypínače tak by to mělo jít ne?Sakra to by se ale zase vybíjela baterka ne?A co kdybych ten drát z prostředního šroubku na statoru nechal kde je a dal tam místo dvoupólovýho čtyřpólovej vypínač a přes ty dva dolní póly prohnal drát co vede od zápornýho pólu baterky na kostru?Když bych vypnul vypínač tak by nešlo napětí z baterky na stator a baterka by nebyla ukostřená a tak by nešlo na primár cívky mínus přes kladívka přerušovače a neházelo by to.Rozumíš mi?

Takhle to myslim :





Naposledy editováno 14.11.2012 14:55:28

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 16:52 | Nahoru | #16
IRRY> Ale prd, velebnosti. V tom prvním případě (příspěvek č. 14) to máš správně, jak jsem to myslel. Akorát bys musel ještě z toho kontaktu cívky, ze kterého máš modrý drát ke kladívku, zapojit tlačítko, jehož druhý pól dáš na kostru. Spnutím tlačítka pak zkratuješ kladívko a tak zhasneš motor. Jinak by motor po rozepnutí vypínače běžel dáo, jelikož zapalovací okruh by zásobovalo dynamo.

To druhé schéma (v příspěvku č. 15) se bude chovat v podstatě stejně - dynamo je kostřené, takže i když odpojíš oba póly baterky, tak obvod výstup dynama -> cívka -> kladívko je stále uzavřen, takže motor i po odpojení baterky poběží dál (dynamo vlastně "zastoupí" baterku).
A hlavně, kdybys měl v dynamu elektronický regulátor, natož, kdybys měl alternátor, tak ten by se odpojením baterky za chodu mohl zničit.
"Chcípacímu" tlačítku by ses nevyhnul ani tady a zapojit jej můžeš buď jako zkrat kladívka (jak jsem popsal výše), nebo bys jím přerušoval drát vedoucí od cívky ke kladívku.
Nebo nejlépe přerušovat přívod ke kladívku spodními vývody vypínače a horními odpojovat baterku.

1 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 17:13 | Nahoru | #17
Nejsnazší bude zapojit to takto:







Mohlo by ale dojít k tomu, že při rozpojení kontatků spínače začnou tyto působit jako předřazené jiskřiště a zhasnutí motoru by tak mohlo být problematické a navíc by se tak kontakty spínače silně opalovaly.

Pak nezbude, než zapalování zapojit takto:





(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 17:21 | Nahoru | #18
J.M.K.> Jasně, máš pravdu.Ale kdybych to zapojil takhle tak by to mělo fungovat ne?Mě prostě de o to abych nemusel mačkat někde náký zkratovací tlačítko.Prostě chci zapnout vypínač, kterej mi pošle napětí na primár cívky a na relátko a zároveň mi pustí mínusovej pól ovládanej přes kontakty přerušovače na druhou stranu primáru.A když vypínač vypnu tak se mi přeruší přívod napětí na indukčku a do zapalování a taky se mi přeruší mínus s kladívek - takže motor musí zdechnout.To by mělo fungovat ne? Tady je schéma jak to myslim.



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 17:27 | Nahoru | #19
J.M.K.> No jasný to s tim že bych prohnal to ovládaný mínus přes ty druhý kontakty vypínače mě taky napadlo.Až přijedu domu z intru skusim to zapojit a když to bude jiskřit tak to prostě pošlu přes to tlačítko do zkratu.Díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

Skvělá odpověď, děkuji! 14.11.2012 v 19:44 | Nahoru | #20
IRRY> Nemáš zač. Tak u toho rozpojování drátu ke kladívku jde o to, že primár cívky při rozpojení obvodu indukuje napětí několik stovek volt a proto by dost opaloval kontakty vypínače, což vždy doprovází rozpínání indukčnosti.

Oblouk by se tam vytáhnout neměl, jak budou kontakty jednou rozepntuty, tak možná přeskočí pár jisker, ale pak už se ke kladívku napětí nedostane, takže motor se zastaví. Ale při rozpínání vypínače budou jeho kontakty dost jiskřit a právě proto se zhasínací tlačítko obvykle zapojuje jako zkrat přerušovače. V tomto případě by ale docházelo k tomu, že pokud tlačítko uvolníš dříve, než vypneš vypínač (a tím i napájení cívky), tak po uvolnění tlačítka cívka hodí jiskru a motor by tak za určitých okolností mohl "kopnout", nebo se třeba i rozběhnout obráceně.

Zkratovací tlačítko se obvykle montuje u motorů, které mají jen magneto, které po zastavení motoru již napětí nedodává, takže toto nebezpečí tam nehrozí.

jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 20:14 | Nahoru | #21
Hlavně se podívej na stator,jakej pól máš kostřenej.
Třeba Jawa ČZ 175 má kostřenej + pól.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 20:23 | Nahoru | #22
J.M.K.> Napadla mě ještě jedna věc.Co myslíš?Bude to lepší než aby se to napětí indukovalo v primáru cívky a pak hořel na kontaktech vypínače oblouk .A když to nebude lepší tak tam dam 2A béčkovej jistič, jističe maj zhášecí komory



jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 20:32 | Nahoru | #23
Za mejch mladejch let kdyz jsem delal krosku z krasne Jawy 250 kejvy (dneska bych si nafackoval ) jsem si nechal udelat na soustruhu v nasem JZD (cti DZIZIDY ) mezikus - takovej osazenej krouzek pod zapalovani a dal jsem tam zapalko z Jawy 20.Tim padem nemusis mit baterku a jezdilo to super

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

14.11.2012 v 23:23 | Nahoru | #24
IRRY> To bude snad nejlepší řešení. Pokud vypínač rozepneš v momentě, kdy je kladívko sepnuté, tak jiskra mezi kontakty vypínače může skočit stejně, jelikož cívka při přerušení proudového okruhu naindukuje napětí tak jako tak a je jedno, jestli je okruh přerušen před ní, nebo až za ní. Ale nemělo by to být tak kritické, ostatně na starých autech s kladívkovým zapalováním se také rozpojuje přívod k cívce a zatím jsem se nesetkal s tím, že by se kontakty spínačky vypálily.

Možná jsi někdy viděl, že stejnosměrně napájená relátka mají někdy paralelně s cívkou zapojenou diodu (závěrně k napájecímu napětí) a to hlavně tam, kde je relátko spínáno tranzistorem. Při rozepnutí tranďáku a zániku proudu cívka relátka naindukuje napětí, které by mohlo tranďák prorazit, ale dioda toto napětí zkratuje. Takže dioda působí jako ochranný prvek.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 13:12 | Nahoru | #25
J.M.K.> Tak super , takhle to zapojim a uvidim .Taky si myslim že to je nejlepší řešení.Ale když ten vypínač rozepnu při sepnutym kladívku tak to jiskru hodit může, ale jenom jednou a pak už jí to dál házet nebude ne?Mělo by to takhle fungovat dobře, uvidim.Díky za pomoc

A jinak to co píšeš o tej diodě, jasně něco vim ale spíš sme si to jenom tak říkaly mam pocit někdy ve třeťáku.Já sem silnoproudař ale dneska učí se silnoproudem i základy slaboproudu.

1 reakcí na tento příspěvek jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 18:43 | Nahoru | #26
Jen ještě k těm obrázkům, u kývačky je ukostřen plus pól baterie, ne mínus. Když se podíváš na dynamo stator dynama je to na něm napsané dokonce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 18:48 | Nahoru | #27
mischa638> Jak u který, třeba u tý mojí je kostřený plus.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 19:02 | Nahoru | #28
IRRY> No vždyť to píšu, že plus, ale na obrázku na nakreslené ukostřené mínus

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 19:07 | Nahoru | #29
IRRY> Tak silnoproud a slaboproud se docela dost prolínají. Ta ochranná dioda se tam dává hlavně při spínání cívky tranďákem, nebo podobným semikonduktorním prvkem, ale klidně se může použít i u mechanického spínání, kdy potom chrání kontakty spínače před jiskřením. Ale u zapalování to není dobré dělat, jelikož dioda by zpomalila rychlost zániku proudu v primáru cívky a tím by i dost pokleslo sekundární napětí (dle vztahu I= L * (dI/dt)).

Jinak jestli máš dynamo uzpůsobené pro "plus na kostře", tak zapojení bude v podstatě stejné, akorát že baterka musí být obráceně, tedy + pólem na kostře.

U starších vozidel je kostření plusu běžné, ale lepší je zapojení s kostřeným minusem. V takovém případě, pokud se nějaký drát dotkne kostry a dojde ke zkratu s obloukem, tak drát je v tom případě anodou, která se utaví rychleji, než katoda. Proto je systém s "minusem na kostře" i bezpečnější.

(reakce na) jak zapojit elektriku - kejvačka?

15.11.2012 v 19:12 | Nahoru | #30
mischa638> Já sem idiot . Myslim na kraviny, je ukostřený MÍNUS.Ty obrázky sem kreslil já.

Naposledy editováno 15.11.2012 19:13:52
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116069 Včera v 21:59 Kafi
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka rg250 10 14.3.2024 v 14:17 Mňojo
Jawa 353 Jawa 250/353 Kývačka pornopoet 3 9.3.2024 v 08:28 cmiral
Jawa 250 problém s kolesom Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka Lithwick 12 25.2.2024 v 12:11 udinar
Konec velkých techničáku [1, 2] Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 57 23.2.2024 v 22:37 CBRlitrRR


TOPlist