Po vyzkoušení motorek různých značek a typů (v mládí Jawa Stadion S11 a S22 a Pionýr 50/20, na stará kolena pak 4T padesátka TMEC Betka, Honda CBF125, BMW F650GS, Honda VT750C4 Shadow, BMW R1100GS, BMW R65, BMW R1200ST) jsem si začal víc a víc uvědomovat, že netřeba mi už nadlitrových čtvrttunových silničních korábů s maximálkama až přes 200 km/h a s potenciálem cestování ve dvou (a ještě obtěžkaný bagáží) skrzevá alpské průsmyky, a když je dost benzínu a času, tak i dál...
A že pro moje potřeby relaxace na dvou kolech mi mírou vrchovatou a vlastně i mnohem lépe vyhovují menší, lehčí a obratnější stroje.
Takže po redukci vozového parku v poslední době jsem se rozhodnul udělal si velkou radost a poprvé v životě jsem si dopřál ten luxus pořídit si úplně novou a ještě nikým neježděnou motorku (zatím všechny moje předchozí byly z druhé ruky), a proto jsem si taky dovolil toto vlákno tematicky zařadit do rubriky "Moje první motorka"...
EDIT 10.4.2013:
Aktualizace z původního názvu "Jak si dobře vybrat a koupit funglovku WR250X" na název dnes už lépe vystihující diskutovaná témata.
Naposledy editováno 10.04.2013 21:32:25
Aktualizace spotřeby paliva Yamahy WR250X:
Jedná se o nový motocykl v záběhu, takže častá změna režimů jízdy a otáček motoru...
Po dílčích spotřebách 2.65, 2.91 a 2.86 l/100 km je celková dosavadní průměrná spotřeba WR250X zatím 2.81 l/100 km (N95).
___
A pro srovnání ještě spotřeba u již zajeté Yamahy WR250R (pozor - nejedná se o motarda, ale o enduro na špuntech):
Průměrná spotřeba WR250R zatím činí 2.83 l/100 km (N95).
Nevím jak jinde, ale na jižní Moravě se tuto neděli (11.11.2012) vylouplo ukázkově krásný počasí.
Už hned po ránu bylo 12 až 13 stupňů ve stínu, polojasno a chvílemi jasno, slabý vítr.
Skoro takové pozdní babí léto - nešlo odolat. Silnice suché a čisté, a jak se ukázalo, na okreskách minimální provoz.
Dovoluji si přiložit dvě fotky z nádherných 140 podzimních kilometrů.
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
bledemon píše: jak bys zhodnotil sedlo wrka, při 178cm jsem na motardu beta m4 (87cm sedlo) dosáhnul na špičkách. Tady bych asi už nedošláp, a co tvrdost výplně.
Je to tak asi dva tři týdny, co jsme o tomto dali řeč se synem - jemu se totiž zdají (zdály) ty sedla u WR250 (R i X) tvrdý. Ale neseděl na tom, jenom to tak dlaní letmo ozkoušel v garáži.
Takže - sám jsem byl STRAŠNĚ MOC příjemně překvapenej, jak pohodlně se na těch sedlech sedí, a kolik km respektive jak dlouho se na tom dá úplně bezbolestně jezdit.
Dojezd na nádrž je +200 km a k tomu ještě nějaká ta rezerva navíc, přitom moje maličkost preferuje spíš pomalejší jízdy na couračku... Přesněji řečeno 3-4 hodiny v sedle WR250R/X (na jeden zátah mezi dvěma dotankováníma) NENÍ ABSOLUTNĚ ŽÁDNEJ PROBLÉM. Dokonce ani v náznaku nezačínám po těch 3 až 4 hodinách jízdy na WR 250R i WR250X ty jindy problematický zadní partie cítit.
Na boxerovi (BMW R1100GS) to bylo tak po hodině až půldruhé hodině jízdy, ale tam jsem to přičítal částečně i tomu, že ta mašina i její sedlo byly cca 12-14 let starý. Ale i u mé malé dvácy (Honda CBF 125), kterou mám prakticky odnova a teď je stará jenom něco přes 3 roky, mě zadek začne bolet poměrně dost brzo (a skutečně bolet - není to jenom nepříjemný pocit, ale skutečně bolest), odhadem taky tak zhruba po hodině až po dvou hodinách jízdy - asi jak kdy (možná vliv mé momentální kondice, teploty okolí, kvality silnice atd.).
Ale opravdu u WR 250R i u WR250X (snad mají ta sedla stejná - zatím jsem zjistil, že se navenek liší jenom barvou) nemám vůbec žádný problém se sezením. A to ani nemusím měnit jízdní polohy, přestože ta sedla by to krásně umožňovala.
Paradoxně je to možná právě tou štíhlostí sedla u WR250R/X, že je ten posez takový jakoby přirozený - netřeba mít moc roztažený nohy, je to skoro jako při chůzi.
Oproti tomu u mých ostatních nebo bývalých motorek ta sedla byla vždycky relativně široká a zřejmě ta sedla stlačovala spolu se svalstvem (přechod hýždí do stehen) možná trochu i tepny, žíly nebo nervy, nebo čert ví co - anatomie není můj obor.
Zkrátka a dobře, jízda v sedle WR250R/X je balzám na zadek !!
P.S.
Ještě k té výšce jezdce a k došlápnutí na zem:
Ono nejde ani tak o celkovou výšku, jako spíš o délku nohou až k rozkroku, a tyto proporce se liší i u jinak stejně vysokých lidí.
Nejsem myslím zas až o tolik vyšší než Ty, ale nemám problém s došlápnutím ani z toho vyššího endura (WR250R je o několik cm vyšší než motard WR250X).
Spíš mám už trochu problém při nasedání přehodit nohu přes endurko (WR250R), konkrétně přes její vysoký zadek ještě navíc zvýšený (asi o dalších 10 cm) tím malým batůžkem na zadním nosiči. Ale při zastavení došlápnu v pohodě i z toho vyššího endura WR250R.
EDIT: oprava překlepů a doplnění P.S.
Naposledy editováno 14.11.2012 12:47:44
Už nás několik dní ve zprávách straší, že po letošním nadprůměrně teplém listopadu se koncem tohoto týdne při přechodu studené fronty ochladí až o 20 stupňů a začnou padat trakaře. Včera předpovídali až 30 cm sněhu, dneska už ti šarlatáni prorokují dokonce 40 cm:
Česko sevře náledí a napadne až 40 cm sněhu, varovali meteorologové
Meteorologové ve středu vydali výstrahu před sněžením a náledím. Varování Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) před náledím platí pro všechny kraje České republiky, silné sněžení bude hrozit na severozápadě země.
___
Nicméně dnes ještě není čtvrtek, ale středa, a zřejmě to byla poslední možnost projet se v letošní sezóně ještě po čistých, dosud neprosolených silnicích.
A protože tady na jižní Moravě bylo 10 až 12 stupňů ve stínu, prakticky bezvětří a polojasno (občas svítilo sluníčko i delší dobu), odpíchnul jsem si dneska ve fabrice dřív a vyrazil na krásnou několikahodinovou, více než 160 km dlouhou vyjížďku.
Přišla mi dnes večer PMka od zájemce o WR250R/X. Třeba by to mohlo zajímat i další potenciální uživatele, tak si to dovolím sem vložit a odpovědět přímo v tomto diskuzním vlákně...
Ahoj Dovi, mám dilema nevím jestli WR250X nebo R verzi...Přikláním se k druhé variantě. Můžeš mi stručně napsat, tvůj názor, co by sis vybral kdyby si mohl mít jen jednu? Možná pitomej dotaz, ta X verze má asi širší sedák, dá se namontovat i na Rko? Díky za odpověd.
Ahoj,
neznám Tvoje preference - mj. by asi byly ovlivněné Tvojí tělesnou výškou respektive délkou nohou a hlavně taky tím, do jak náročného terénu a jak často by ses chtěl pouštět.
WR250R a WR250X jsou v podstatě jak svojí konstrukcí, tak i svým projevem hodně podobný stroje, a já třeba v jejich chování na silnici nevidím - podotýkám, že při mých spíše kochacích rychlostech na okreskách - žádný výrazný rozdíl.
Samozřejmě ale v terénu už hraje to defaultní obutí a o cca 10 cm větší průměr předního kola do karet enduru WR250R.
Jinak ale zase ta WR250X má tyto výhody:
- o několk cm nižší posez
- silnější (účinnější) přední brzda
- delší (předpokládám více než dvojnásobné) výdrž pneumatik
Takže k Tvému dotazu:
Kdybych se musel rozhodovat mezi WR250R a WR250X a mělo by se jednat o nový motocykl, tak protože se svými proporcemi zvládám i vyšší model WR250R, tak bych asi o něco víc preferoval Rko oproti Xku - zhruba tak v poměru 55 ku 45, maximálně 60 ku 40...
Jednak kvůli přece jenom větší univerzálnosti Rka, a částečně možná trošku i kvůli "vyváženějšímu" vzhledu Rka a "velké díře" mezi předním kolem a obrovským (stejným enduro) blatníkem Xka.
Ovšem ta větší univerzálnost je u mne spíš potenciální - do náročnějšího terénu nemám potřebu ani touhu. A vzhled je čistě subjektivní záležitost.
Předpokládám ale, že uvažuješ o WR250R nebo WR250X z druhé ruky - v tom případě bych se hodně rozhodoval i podle výhodnosti aktuální zvažované nabídky, stavu, požadované ceny a historie kupovaného stroje, dle osoby (vystupování, chování, jednání) jeho majitele atd.
A ještě k těm sedlům - sedla jsou stejná pro obě verze a nečekaně pohodlná.
Viz obšírný příspěvek výše (z 14.11.2012) v tomto diskuzním vlákně.
A takový menší postřeh - co jsem tak sledoval a sleduju zahraniční fora o WR250R a WR250X, tak konverze na druhý typ postupem času provádějí jejich majitelé z obou táborů.
Čili dějí se jak konverze z Rka na Xko, tak z Xka na Rko.
Tak teď nevím, jestli jsem Ti vlastně vůbec nějak pomohl...
Naposledy editováno 02.12.2012 17:11:01
Až do dneška bych býval s jistotou řekl, že kromě barevnýho provedení jsou ty sedla úplně stejný, a že je na nich i stejný posez, ale...
...ale když teď koukám na fotkách na ten pohled z boku, sedla na Rku a Xku se zdají mít trochu jiný poměr mezi bočním a horním potahem.
Možná jsem ale jedno sedlo (Rkový) vyfotil víc zvrchu a to druhý (Xkový) víc zespodu...
Pokud ale ty poměry bočního a horního potahu jsou OPRAVDU odlišný (ověřím to, slibuju), tak ani to by pořád ještě nemuselo nic znamenat.
V průběhu let mohlo klidně dojít u sedlářů k malé změně, ale přitom sedlo jako celek může být pořád to samý (jenom se mohl trochu změnit potah).
Důležitý jsou ale proporce vnitřku sedla, a tak až se dostanu do garáže, raději ještě pro jistotu změřím i obvod sedla napříč - rozměry A a B. A taky i výšku sedla, asi nejlíp v místě A.
Tak jsem to pečlivě změřil a znovu pořádně okouknul ze všech stran a úhlů.
Závěr je takový, že sedla u endura Yamaha WR250R a u motardu Yamaha WR250X jsou identická, na chlup stejná.
Obvod sedla napříč v místě "A" je je u obou typů (R a X) shodně 38 cm, a obvod sedla napříč v místě "B" je u obou typů opět shodný, a to 30 cm.
A již jen pro doplnění, když už jsem to měřil - výška bočního potahu (víceméně svislá šedá respektive modrá část potahu) sedla v místě "A" je u obou typů (R a X) shodně 11.5 cm, a šířka horní černé části potahu sedla v místě "A" je u obou typů opět shodně 15 cm.
Takže ty dvě fotky v příspěvku z 03.12.2012 16:34 (boční záběry sedel WR250R a WR250X) byly jenom foceny z ne zcela stejného úhlu pohledu.
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
NOB píše: takže máme jasněji... na Xku i Rku se bude sedět nepochybně dobře
Souhlas - aspoň teda mně rozhodně ano.
Ale taky jsem se nejdřív trochu obával toho, jak jsou ty sedla u WR250R/X úzký oproti sedlům u ostatních motorek - původně jsem tak usuzoval hlavně na základě nepohodlnosti těch extrémně úzkých sedel u dnešních jízdních kol (tam je to pro člověka bez sicflajše utrpení, zvlášť když na kole začne jezdit po mnohaleté přestávce).
Ale ukázalo se k mému velikému a příjemnému překvapení, že Yamahy WR250R a WR250X jsou osazeny pro mne těmi zatím nejpohodlnějšími sedly ze všech mých dosavadních motocyklů.
EDIT: oprava překlepů
Naposledy editováno 05.12.2012 12:46:01
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Zajímalo by mne jak je to s těmi vadnými palivovými čerpadly u ročníku 2008 jak si zmiňoval při tvé koupi WR 250 R z roku 2008 ???
JARDA-001 píše: Jak je to s těmi vadnými palivovými čerpadly u ročníku 2008???
Ahoj, co jsem tak (i ve svém vlastním zájmu) pozjišťovával všechny dostupné informace na zahraničních forech a zkušenosti majitelů, byla to bolest první série WR250R/X, která se prodávala v Japonsku, a taky se něco dostalo i do USA.
Jedná/jednalo se stručně řečeno o to, že ta původní palivová čerpadla odcházela po ujetí několika málo tisíc km do Věčných Lovišť. V Japonsku to řešili svolávačkou a bezplatnou instalací inovovaného a již bezproblémového čerpadla, v USA se musel člověk o svá práva zpravidla přihlásit sám a požadovat výměnu na kulanci.
Týkalo se to celkem zhruba 4 a půl tisíc kusů, a někde bych měl najít i sérii od...do.
Pozdější verze expedované do Evropy (a k nám) už měly/mají inovavané palivové pumpy a tento problém se jich netýkal/netýká.
Protože se to řešilo svolávací akcí Yamahy, mají to stále zadokumentované i na ofic. japonských stránkách:
http://www.yamaha-mo...fuel-pump/index.html
Tady je to v čitelnější formě - po automatickém (Google) překladu z japonštiny do angličtiny:
http://translate.goo...fuel-pump/index.html
Čili jak je zřejmé, ta svolávačka běžela od půlky května 2009. To by odpovídalo - za ten cca rok a půl od zahájení prodeje ten problém vykrystalizoval, a do jara 2009 výrobce vyřešil, jak to napravit.
Problem Description:
In the fuel pump, since there is a gap in the pump cover the fuel is insufficient and the (impeller for pumping the fuel) impeller made of resin, it may interfere with the inside of the fuel pump impeller such is swollen by the fuel. Therefore, a defective or non-start acceleration fuel discharge amount is decreased, in the worst case, there is a possibility that the engine stall during driving.
The contents of improvement:
Replaced with a good fleet, the fuel pump.
Jak je z toho přehledu vidět, týkalo se to celkem 4.125 kusů "původní japonské verze" Yamahy WR250R/X se sériovými čísly (VIN) od DG15J-000089 do DG15J-004274 .
Ale je taky vidět, že ta vadná čerpadla se dostávala i do spousty jiných motocyklů Yamaha z té doby, čili netýkalo se to jenom modelu WR250R/X. Což je ale vlastně dobře - tím spíš a tím důkladněji se s tím musel výrobce vypořádat...
bledemon (v diskuzi "Honda CRF 250L") píše: Dovi: ty můžeš rychle přesednout ze 17kola na 21 vpředu. Je to velký rozdíl v horší ovladatelnosti, rychlosti řízení, jistotě na silnici?
No, zajímavý a docela praktický dotaz, ale raději hned na úvod sebekriticky řeknu, že můj osobní názor a zjištění/zkušenost nemusejí být v tomto úplně "směroplatné"
A to proto, že nejezdím pilu a nevyužívám ty mašiny až nadoraz, kdy by se jistě ty rozdíly projevily nejenom kvůli tomu o 10 ccm většímu průměru kola, ale i kvůli rozdílnosti obutí (hladké čistě silniční gumy na motardu versus špunty na enduru).
Takže s tou výše uvedenou výhradou musím upřímně říct, že jsem byl (a stále jsem) hodně příjemně překvapen, jak "pěkně" se po silnici i s tím endurem (WR250R), a obutým na špuntech a vepředu s 21" kolem, jezdí.
Sice jsem asi podvědomě do zatáček klopil o trochu míň než s motardem, ale spíš kvůli špuntům než kvůli velikosti kola, a pocitově jsem měl víceméně stejnou (a velkou) jistotu přesného vedení, nic se nekroutilo (rám ani vidlice), prostě odezva od podvozku parádní a v těch "mých" legálních okreskových rychlostech (70-80-90-100 km/h, jak kde a jak kdy) jsem nepozoroval nebo lépe řečeno neuvědomoval jsem si nějakou snad horší ovladatelnost endura oproti motardu.
Očekávám ale, že při ještě větších rychlostech už pak nějaké ty rozdíly budou - to jsem ale zatím neporovnával, protože motarda WR250X mám ještě stále v záběhu (momentálně najeto cca 950 km) a mašiny mám ve zvyku šetřit.
Ale s již zajetým endurem WR250R jsem už jel zkušebně (chvilku) asi 125-135 km/h (tachometrových), a i když hlučnost je u špuntů logicky v těchto rychlostech už větší, tak ještě to nějak nebezpečně neplavalo.
Ovšem ty špunty mají své limity a nemělo by se to s rychlostí na nich přehánět.
Pro srovnání - u 650 ccm endura BMW F650GS, když jsem ho po zakoupení (z druhé ruky) převážel po vlastní ose, tak po dálnici jsem s ním chvílemi zkusil jet i 150-160 km/h tachometrových, ale to už mašina plavala jak na písku a bylo to myslí opravdu už hodně za rozumnou hranicí na tyto pneumatiky, nehledě už ani na životnost těch gum.
SuperSic58 (v diskuzi "Honda CRF 250L") píše: Dovi> Jsou na wr (myšleno Yamaha WR250R - pozn. Doviho) haltry a závažíčka?
Ty defaultní (z výroby) "terénní" pneu na Yamahu WR250R se hustí dost na to, aby tam haltry být nemusely (gumy se nepodhušťujou na 0.8, 0.6 nebo ještě míň):
Takže haltry tam sice z výroby nejsou, ale jsou na ně (na jejich držáky) připraveny díry zaslepené spéšldžepén záslepkama.
Tady jsem Ti nafotil přípravu pro haltr na předním kole WR250R (jedna díra naproti ventilku):
A ještě ventilek s pojistnou matkou u předního kola WR250R:
U zadního kola se počítá až se dvěma haltry - v ráfku jsou dvě zaslepené díry pro dva haltry. První díra je naproti ventilku a druhá je ve vzdálenosti zhruba 10 cm od ventilku - při otáčení kola za jízdy vpřed je ventilek asi těch 10cm za haltrem respektive za dírou pro haltr:
A pro kompletnost ještě ventilek s pojistnou matkou u zadního kola WR250R:
Tož zlom vaz!
Ale ať se případně rozhodneš pro novou Hondu CRF250L nebo pro Yamahu WR250R/X z druhé ruky, chybu asi neuděláš
SuperSic58 (v diskuzi "Honda CRF 250L") píše: Kolik si vytáh z toho WRka?
Mám v životě rád aspoň malá tajemství, a tak maximálku jsem ani u WR250R ještě nezkoušel...
To vlastně nikdy nedělám ani u aut, ani u motorek. Akorát kdysi v mládí jsme jako kluci samozřejmě zkoušeli, co vytáhneme z fichtla - to jo.
Ale zkusil jsem cvičně něco okolo 130 km/h, samozřejmě byla na špuntech, a ještě měla snahu jet rychleji, kdybych jí povolil uzdu.
Jenže v praxi je todle na nic, to už není na dlouhodobou jízdu, rozumné dlouhodobější maximum při delších přesunech bych viděl tak asi okolo 115-125 km/h (u endurovitějšího Rka spíš raději tu dolní hranici, u X-motardu na silničních pneumatikách snad až i tu horní hranici). Přece jenom je to jednoválec, člověk tam sedí vysoko a ničím nekrytý (velký odpor vzduchu) a navíc tu WR250R jezdím na špuntech.
P.S.
Ve zdejším testu Yamahy WR250R/X
http://www.motorkari...-12501.html?kid=8730
se uvádí, že redaktoři vytáhli z WR250R (na špuntech) tachometrových 155 km/h a z WR250X (na silničních gumách) tachometrových 166 km/h.
P.P.S.
Po osobních zkušenostech s WR250X a WR250R si nemyslím, že by ty údaje v článku byly nějaká motorkářská latina.
SuperSic58 (v diskuzi "Honda CRF 250L") píše: Dovi> Jaký máš převodový poměry na těch WRkách?
Asi myslíš poměry u sekundáru, že jo?
Zajel jsem do garáží zkontrolovat všechny holky a dát jim dobrou noc, a při té příležitosti jsem jim pro Tebe přepočítal zuby na rozetách, jestli jim žádnej nevypadnul.
Jsou všechny, takže si piš:
- Yamaha WR250R (endurko s 18" zadním kolem) má zadní (velkou) rozetu se 43 zuby.
- Yamaha WR250X (motard se 17" zadním kolem) má zadní (velkou) rozetu se 42 zuby.
To jsou veškeré rozdíly, protože přední (malé) rozety u sekundárního převodu (13 zubů), primární převody i převodovky jsou u obou typů motocyklů shodné!
A tady jsem Ti ještě naservíroval pohromadě všechny převodové poměry - můžeš si tak u obou typů lehce spočítat nárůst momentů (a redukce otáček) od kliky až po zadní kolo u všech kvaltů 6 stupňové převodovky.
Akorát jsem nikde nenašel převodový poměr u neutrálu
Podotýkám, že toto jsou původní hodnoty, jak to pan Yamaha vymyslel a jak to lidem dodává, a jak to taky mám já u svých WRek.
Jinak samozřejmě lidi mají roupy, někteří jsou hraví a dosti nám laborují, a zkoušejí tak pro různé účely různé kombinace rozet u sekundáru.
Např. tady máš pro prvotní uvedení do problematiky (WR250RX versus sekundární převod) 10 stránkovou diskuzi, ale je toho samozřejmě mnohem víc všude možně:
http://wr250rforum.f...chains-and-sprockets
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Honda CRF 250L a ostatní čtvrtinkov... [1 ... 274, 275] Honda CRF 250L, Yamaha WR 250R, Kawasaki KLX 250 | SuperSic58 | 8248 | Včera v 23:59 karelsychra |
Jaké moto zvolit Enduro + silnice [1, 2] KTM EXC 450, KTM EXC 400, Yamaha WR 450F, KTM EXC 30... | KO_IN | 34 | 26.1.2024 v 08:08 Sally06 |
Offroad gumy pro Hondu CRF 250L Honda CRF 250L | jenda-pegaso | 23 | 12.1.2024 v 16:51 Kohlstein |
Co pořídit [1, 2, 3, 4] BMW F 650 GS, Yamaha SR 400, Honda CRF 250L, Suzuki ... | bumla | 92 | 11.9.2023 v 18:47 callowsick |
K&N filtr plus laděná koncovka bez... [1, 2] Honda CRF 250L, Honda CRF 250M | Švejdy45 | 39 | 25.7.2023 v 16:58 SuperSic58 |