Franky píše: Rozvod kotoučovým šoupátkem místo pístu.....atd.
Motorka je to skutečně na svůj věk hodně pokroková a tím pádem méně "blbuvzdorná", není dosahováno spolehlivosti předimenzováním - tedy způsobem době výroby před > 40 lety tak obvyklým v socialistickém společenství.
Druhá strana mince byla, že strojek byl původně projektován jako 50ccm tedy od 15 let! Prakticky v době, kdy už stála výrobní linka před dokončením, bylo politicky rozhodnuto, že takový stroj nelze dát do rukou dětem, protože bude schopen dosáhnut vysokých rychlostí a 15-ti leté děti by se na silnicích zabíjeli!
Linka však byla poměrně nákladná a tak bylo rozhodnuto povolit úpravu obsahu a tak se z dlouhozdvihové padesátky stala téměř "čtvercová" devadesátka. Prý se vyrobenou sérií prakticky pouze zaplatila výrobní linka.
Tyto informace nejsou nikde moc publikovány a já je mám z Povážských strojíren od "kolegů" konstuktérů - praxe ve výrobním závodě v roce 1986. Udělat z projektované padesátky narychlo devadesátku = na takovou chujovinu se prakticky zas tak moc nesere !
Každopádně únava materiálu je neúprosná a ve svém věku si bude muset tento starší strojek zasloužit odpovídající zacházení = které většina lidí neovládá!
Mimochodem o 15 let později od Jawy 90 se rozšířila na západ od našich hranic také díky věkové hranici 16 let a daňovému zvýhodnění kubatura 80ccm - říkalo se "ve znamení 8", osm koní, osm desítek kubíků, osm desítek km/h. A dělali se krásné stroje zprostředkovávající parádní požitek z jízdy = jako už prakticky mrtvá značka Hercules K 80 Ultra s celokapotáží, včetně neintegrovaných kufrů!, nebo Honda MBX 80.
Tehdy mi občas kamarád půjčil Yamahu RD 80 LC=peklo stroj! Při přeřazení na dvojku, když se správně pobídl, dokázal pelášit i po zadním kole! A jak se při honění krásně od spodu sbíral díky rozvodu upravovanému jazýčkovým ventilem a využitím vyrovnávací nádobky výfuku !
....podle me 90 neni zas tak spatna, jak se o ni mluvi, ale v tehdejsi dobe, kdy nejvetsim hitem bylo v oblasti mazani M2T, motory spravoval kazdej druhej jouda kladivem a v uz tak obecne na lecos nedostatkovy dobe shanet neco na 90 misto flikovani spatnyho dilu byl proste problem. pak je jasny, ze kdyz se k tomu jeste prida touha po mladeznickym ladeni, tak to ani jinak nemohlo dopadnout. motorka jako takova taky hodne trpi tim, v jakym podvozku je ten slusnej motor zasazenej, zvlast prvni kratky vidlice jsou opravdu tragedie. 90 potrebovala hlavne lepsi oleje na trhu, lepsi zapalovani bez kladivka v levym viku, normalni podvozek s poradnou vidlici a kyvkou - muj nazor.
1 reakcí na tento příspěvek Cena jawy 90 roadster
Přitom to rozhodně nebyla ošklivá motorka a navíc ve své době silně vybočovala z řady, na našem trhu neexistovala jiná motorka s takhle sportovní fazónou.
Podle dokumentů se ještě měli dělat obsahy 50,65,75cm.65 a 75 byli podle mýho kombinací válců a klikovek z 50-sátky a 90-sátky.
Z mých zkušeností co jsem dělal kamarádům 90-sátky,tak každá napadená domácím kutilem převařovámy rámy,motory doprasený.Překopávali to na krosky a dávali tomu pěkně na prdel,tak se ani neďivím,že se to skoro každýmu sralo.I ta moje byla překopaná,když jsem ji kupoval.Dalo mi to docela práci sehnat rám v originál stavu,protože ten původní se už do origa nedá opravit.
V inzerátech je plno 90-sátek,ale ve strašným stavu a to lidi nevědí co by si za to řekli. To že ta v tom inzerátu má jinej nosič a jinou hlavu,to jsou malý věci.Takovým stavu se už vidí málo kdy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Cena jawy 90 roadster
Daňové a věkové zvýhodnění je politika!!!
Když dnes vrátíš historii a od 15-ti budou padesátky a od 17-ti všechny ostatní obsahy bez omezení = jak myslíš, že se budou prodávat desetikoňové 125 ccm? VŮBEC!
To, že kategorie 80ccm v 80.-tých letech západním směrem politicky vznikla byla v době vzniku Jawy 90 nepředpokládatelná náhoda.
Názor, že to nikdo nekupoval je úplně zcestný - tyhle motorky se na prodejnách neohřály a navíc přednost při nákupu měly společenské organizace svazarmu a to dokonce bez daně!
Co se týče náhradních dílů tak ve většině prodejen Mototechna v krajských městech se dalo koupit úplně všechno, stačilo vystát frontu a z dnešního pohledu za pár drobných nakoupit.
Mimochodem, před více lety jsem shlédl film pojednávající o partě motorkářů sedlajících především Jawy 90. Takový motogang v českém pojetí doby normalizace.
Docela rád bych ho viděl znovu, ale už nevím jak se jmenoval. Jednu z hlavních rolí obsadila tehdy mladičká Milena Steinmasslová.
Nevybavíte si ho také někdo?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Převod motorky Jawa 90 Roadster | loguran | 7 | 6.3.2023 v 17:22 Fyro |
Jawa 90, nestartuje Jawa 90 Roadster | David8888 | 18 | 21.1.2022 v 18:52 Zdenalbenal |
JAWA 90 roadster - barva držáku pře... Jawa 90 Roadster | Allahnabar | 5 | 24.11.2021 v 16:38 Allahnabar |
Problém s laminátovou nadrzou Jawa 90 Roadster | Zenda11 | 1 | 28.7.2021 v 10:20 gugo |
Kastlik jawa 90 Jawa 90 Roadster | Zenda11 | 1 | 13.5.2021 v 18:49 udinar |