globalmoto_duben_nolan





Téma: Ladění motoru - co vše???
 
30.7.2007 v 20:21
Čau, poradí mi tady někdo jak vyladit motor na nějaký lepší výkon? Už mam v karburátoru větší trysku (je membránový, co když změkčim pružinu na membráně?), přeleštěné a slícované sací kanály (zvětšeno nepatrně) a laděný výfuk. Je to 300 ccm ve 4T. Je mi jasné že třeba ostrá vačka a kovaný píst by byli taky fajn a asi znatelný ale spíš bych chtěl vědět co bych udělal tak nějak "sám".

Jinak kdyby někdo věděl kde sehnat kovaný píst nebo znal nějakou firmu která za rozumné peníze udělá z normální vačky "ostrou" bylo by to fajn.


P:S: kdyby někdo uměl ladit variátory tak napiště. Ten motor je ve čtyřkolce s variátorem a chci to poladit na závody.
Předchozí
1 2
Následující

Ladění motoru - co vše???

30.7.2007 v 20:23 | Nahoru | #1
Vrtání a zdvih pístu napíšu zítra.

Ladění motoru - co vše???

30.7.2007 v 22:18 | Nahoru | #2
ladiči píáánek spojte se , takovy poladění doma, může bejt horší než seriee, a nebo se zvedne ale spotřeba :lol: :lol:

Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 00:07 | Nahoru | #3
podle mě nejúčinnější tuning co se dá udělat doma je prodat to a koupit silnější :)

1 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 08:40 | Nahoru | #4
jak pise vespa...pokud do toho vidis tolik kolik sem pochopil z toho co si napsal tak to ladenim spis zhorsis..... musis vedet proc to delas, ceho chces dosahnout, znat teorii... a pak zkusenosti z praxe- spousta pokusu kdy vysledek je horsi nez serie a porad dokola.....pokud pristupujes tak ze lidi reknou das ostrou vacku a 10 koni navic, tak dam taky ostoru vacku ... tak nikdy nebude OK vysledek....

vetsi tryska - vic benzinu - pokud nedostanes do motoru soucasne vic vzduchu je to k nicemu.... benzin vzduch musi byt ve smesi v urcitem pomeru...pokud je tam benzinu vic... neni to k nicemu dobre...to co je tam navic vylita do vyfuku.....

kovany pist... jde o to ze ten pist je z materialu a vyroben technologii umoznujici vetsi pevnost..... takze bud umoznuje vetsi otacky(vetsi sily na pist) nebo muze byt lehci.... pak ale zase musis odelhcit treba kliku aby to bylo vyvazene.... ale odlehcovani vsech pohyblivych hmot v motoru nemusi bejt OK.. motor proste strvacnik potrebuje ... a je pravdepodobny ze konstrukter motoru to spocital a nvrhl lip nez domaci ladic.....
..... dalo by se o tom popsat knihy..... ale to uz by bylo psani veci uz davno popsanych.....
doporucuju precist neco o funkci 4t motoru, o tom jakej vliv maji na chod zminene upravy atd......

3 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 19:54 | Nahoru | #5
no s tryskou je tam samozdřejmě víc vzduchu. S těma popsanýma upravama to jede znatelně líp ale chce to ještě něco no. Mam možnost porovnat to se sériovkou (ty čtyřkolky prodáváme). A silnější motor v tom zatim neni tak se snažíme alespon trochu pomoct tomuto

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 22:21 | Nahoru | #6
LOLEK>z toho cos popsal může mít citelnější vliv na výkon snad ten laděný výfuk.
Větší množství vzduchu jsi zajistil jak ? Jen slícováním a leštěním kanálů nebo ještě něčím jiným ?

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 22:59 | Nahoru | #7
LOLEK>Z praxe: nejoptimálnějšího vyladění dosáhneš, když ten motor postavíš přesně tak jak ho vymyslel konstruktér, ale pokud možno co nejpečlivěji.

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 23:04 | Nahoru | #8
assassin>>
...a i když se ho podaří všechen spálit, tak je zase zapotřebí dostat ven všechny spaliny.

Prostě motor je kompaktní vyvážená soustava začínající vstupní hranou sání a končící zadní hranou koncovky výfuku. Do čehokoliv na tý trase člověk hrábne, tak rozhodí onu vyváženost a musí tedy s takovým zásahem vyladit i vše ostatní.

1 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

31.7.2007 v 23:56 | Nahoru | #9
1. závodní vačka (delší s větším zdvihem) - zlepší se plnění ve vysokých otáčkách
2. vetší karburátor + přetryskovat - bez toho nebude závodní vačka přínos
3. otevřený výfuk - získá něco málo výkonu nahoře

To je asi tak základ do kterého se můžeš doma pustit. Vačka se myslím dá přebrousit sériová za pár tisíc a načasovat ji můžeš samo-domo. Nebude to perfektní, ale s těmito úpravami dosáhneš nejvíc za nejmíň peněz. Pokud chceš jít ještě dál, tak další kroky:
- naladit délku sacího potrubí
- naladit délku výfukového potrubí
- časování vačky
- nahradit některé motorové díly za pevnější kvůli vyšším otáčkám (píst, ojnice, pružiny atd.)

... a celé to sladit dohromady na brzdě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 10:38 | Nahoru | #10
agathon: no nevim jak chces na seriove vacce udelat vetsi uhel otevreni, resp. strmejsi otvirani (tezko rict jestli to seriove ventily rozchodi) pripadne vetsi zdvih(stihnou se vracet? apod. problemy) brousenim.... kdyz na vsechno popsane je potreba na vacce material pridat a ne ubrat.... rika se sice ostra... ale ta vic spicata je ta obyc:) ostra je ta vic sisata:)))
no hlavne pokud posune vykon nahoru tak musi hrabnout do variatoru/odstredive spojky... pac v nizkejch otackach to vyrazne ztrati a dost mozna se to na ty ve kterejch to lip pojede nerozjede.....

myslim ze jde o nejakou china ctyrkolku.... a tam se myslim financne zadna takovahle uprava nevyplati...... ale mas tu nejake nastineni tak pokusy muzes provadet vesele dal:)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 20:57 | Nahoru | #11
assassin> Dělá se to tak, že se kružnice zavřeného ventilu zbrousí na menší průměr. Samozřejmě to má jisté limity: zbrousit jde jenom o určitou hodnotu a nový výsledný profil vačky je omezen tou sériovou. Praktickou zkušenost s tím ale nemám. Navíc bude záležet jak moc se rozhodí zrychlení a jejich derivace.

Jinak samozřejmě pokud se použije vačka s větším úhlem otevření a stejným zdvihem tak klesne strmost vačky a tím pádem zrychlení => tudíž lze použít větší otáčky při stejném zatížení ventilového rozvodu jako u původních otáček => může bez problému použít sériové ventily a pružiny.

Ten variátor si bude taky muset upravit aby to využilo ty vyšší otáčky. Ale to už je mimo můj obor....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 21:19 | Nahoru | #12
Agathon>>
Ryv a dalsi derivace tu (v mechanice obecne) uz nehraji zadnou roli. :rolleyes:

Radim nepoustet se do toho v domacich podminkach. Vic skody jak uzitku. Casovat original vacky jeste ano, ale vlastni uprava je jako snazit se hrat golf slepeckou holi (vlastni) :D

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 21:25 | Nahoru | #13
Agathon>No a to je právě ten fór: není žádný problém říct celou teorii motoru, jak ho upravit, ani jak ho zkonstruovat. Prvním problémem bude, když příjdeš k nástrojaři a budeš chtít přebrousit vačku, tak ten po Tobě bude chtít naprosto přesný tvar co Ti má vlastně přebrousit. Což se už samo o sobě může vymykat i docela solidním znalostem strojaře prostě proto, že to konkrétně nebude jeho obor. Pak jde samozřejmě o to, doplnit takovouto úpravu o úpravy další. Nemůžeš tam dát nějakou větší trysku, musíš tam dát nějakou přesně danou trysku. A takhle můžeš pokračovat díl po dílu.
Ono to vypada jednoduše pokud zajedeš někam do profesionální dílny, která se úpravou motorů zabývá: vezmou motor, sáhnou do regálu pro tohle, pro tamhle to, naflákaj to motoru a jede se. Jenomže oni v drtivé většině postupují podle konkrétních kuchařek od výrobců tunningových dílů a do konkrétního motoru dávají konkrétní, pro ten motor odzkoušený a vyladěný věci. Nic nevymejšlej, nic nevyráběj, postupujou podle toho co už kdo někdy někde vymyslel. Kdežto tady se někdo chce pustit doma na koleně do něčeho, co jinde vymejšlí celá banda zkušenejch a každý svůj zákrok si pak hezky laboratorně odzkouší na měřákách, aby měl jistotu co jak která úprava udělá. LOLEK ma jedinej měřák: "jede to líp". Co že je velmi slabej kalibr.
K tomu taková drobná zkušenost: když se v tom celej víkend hrabeš, tak bodejť by to nejelo líp, přeci si, za tu dřinu, nepřiznáš, že se vůl, kterej domrvil celej motor. Prostě vždycky to jede líp i kdyby to stálo.

2 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 22:05 | Nahoru | #14
No to že to jede líp neni pocit, mam dvě čtyřkolky který jeli opravdu stejně a tahle ted jede líp. Znamená to že rychleji zrychluje až do maximálních otáček. Vim že na koleně to nenaladim jako na brzdě ale chci udělat nějaký úpravy který pak na brzdě sladim s karburací.

Jinak místo toha aby tu někteří psali že to nemá cenu a já nevim co raději napsali třeba jak se dá vypočítat délka výfuku nebo sání nebo prostě něco co mi pomůže. To že píšete at to nedělam tak to mi opravdu neporadí. Díky.

Jinak může někdo napsat něco víc o načasování tý vačky?

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

1.8.2007 v 23:00 | Nahoru | #15
LOLEK>Nikdo Ti to nenapíše, protože je to nemožné. V zásadě chceš, aby Ti někdo do pár řádek internetové diskuse nacpal obsah několika vyskoškolskejch script. Kdyby bylo tak jednoduché stavět a upravovat motory, tak by musely bejt eknomové všech firem totální blbci, protože připustěj aby firma zaměstnávala hejno inženýrů a přitom přeci stačí zabrousit na net a vytáhnout si pár řádek.
Takhle můžeš debatovat jenom s někým, kdo upravuje tentýž motor jako Ty a po netu si budete vyměňovat zkušenosti typu: místo trysky 115 jsem dal trysku 120. Zatímco Ty jsi tady jen nahodil: "motor ve čtyřkolce", to je kurevsky širokej pojem.
A když jsi konkrétně narazil na výpočet výfuku a tedy na jeho následnou stavbu: myslíš že by lidi cpali prachy Akrapovičovi, Tenaxům a podobnejm kdyby stačilo sednout a prohnat kalkulačkou pár čísel? Asi ne, co.

Takže znovu:
postav ten motor se vším všudy tak jak ho vymyslel konstruktér, ale co nejpečlivěji. Dodržet co nejpřesněji všechny předepsané vůle, postavit ho tak aby šel "na stole na sucho" co nejhladčeji, nejlehčeji.
pokud s ním jezdíš, najezdi s ním co nejvíc, pokud na motoru odejde cokoliv ze standardizovanejch dílů (ložiska, pouzdra, řetězy, šrouby), snaž se to nahradit něčím kvalitnějším. I když pozor i tady už musíš dělat s rozmyslem: například šrouby - pokud to není nutné ze skutečně konstrukčních důvodů, tak se do hliníkovýho karteru necpou nijak pevný šrouby, protože je vždy lepší, při případným přetažení, strhnout závit na šroubu, než v karteru.
pokud se jedná o nějakej "univerzální" motor (třeba jako jsou ROTAXY, nebo některý motory od Hondy) tak se porozhlídnout jestli se to necpe i do něčeho pro hobby závody apod. a tudíž jestli k tomu neexistuje nějaká vyzkoušená kuchařka pro úpravy.
Podívat se k výrobců tunningovejch dílů, jestli pro ten motor, nebo jeho nějakej klon, nedělaj nějaký kity - filtry, přetryskování.

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 08:35 | Nahoru | #16
LOLEK> Člověče, Ty nechceš rozumět tomu, co Ti všichni píšou: pokud nemáš alespoň teoretické znalosti, je velmi vysoká pravděpodobnost, že ten motor svými zásahy zničíš! Nejsnadnější cesta k většímu výkonu je zvětšení objemu. Všechno ostatní už chce odborníka s obrovskou horou zkušeností...

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 13:51 | Nahoru | #17
Dawe02>>
Ryv a dalsi derivace tu (v mechanice obecne) uz nehraji zadnou roli. :rolleyes:

Radim nepoustet se do toho v domacich podminkach. Vic skody jak uzitku. Casovat original vacky jeste ano, ale vlastni uprava je jako snazit se hrat golf slepeckou holi (vlastni) :D [/quote]
Neplácej nesmysly, když tomu nerozumíš. U vaček se počítá minimálně 4. derivace. A má to obrovský vliv na dynamiku celého systému. Jen tak pro zajímavost v tomto systému jsou všechny pevné části (ventil, dřík ventilu, sedlo ventilu, hlava atd.), které jsou zdánlivě pevné, uvažovány jako pružiny, byť s vysokou tuhostí.

Jinak nevím proč ho odrazujete, protože spousta úprav je triviálních a jde je poměrně dobře provést doma s kladným efektem. Jenom je třeba počítat s tím, že z toho nedostane tolik jako ladičská firma či ještě lépe tým inženýrů se patřičným softem a brzdou.

Pravda, zapoměl jsem na zvětšení objemu, což je taky jedna z těch "domácích" úprav. Hlavně se nepouštěj do změny délek sání a výfuku - na to bys potřeboval brzdu abys to spíš nezhoršil.

- zvětši vrtání
- nechej si přebrousit vačku, někým kdo už to dělal a rozumí tomu
- zvětši/vybrus průměry sacích kanálů (bacha aby ses neprobrousil do waterjacketu)
- dej větší karbec (vyhrej si s tryskami - to až nakonec)

Pokud máš čas, peníze a chuť tak jdi do toho. Je tu velká šance, že tam bude mnohem víc kobyl. Hodně zdaru *yes*

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 14:08 | Nahoru | #18
agathon: nejak sem asi radne nepochopil o jake derivace jde.... ale pokud jde o nejaku pohybovou rovnici systemu asi mi uchazi smysl toho proc to 4krat derivovat.....

myslim ze s tim ze dawe keca do neceho cemu nerozumi asi celkem narazil......

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 14:11 | Nahoru | #19
agathon: heh a myslim ze poucovat ho o nahradni dyn. soustave a vypoctu vlastni freq systemu je asi taky celkem mimo.....

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 14:41 | Nahoru | #20
Agathon> pleteš si pojmy <strong>vyznam casove derivace pohybu ventilu </strong> a s<strong>pojitost derivaci krivky tvorici profil vacky</strong>.

Vim o tom, ze pro stanoveni krivky profilu vacky se nekdy hleda i spojita 4. derivace, ale otazku proc tomu tak je, mi zatim nikdo nedokazal zodpovedet. 2. spojita derivace podle teorie staci - 2. derivace je podle Newtona urcujicim kinematickym parametrem siloveho pusobeni, proto vyssi derivace (nez 2.) nemaji pro dynamiku vliv.

Odpoved - typu "aby zrychleni nemelo spicky" apod. neakceptuju bez oduvodneni proc toho chci dosahnout.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 14:45 | Nahoru | #21
assassin> :D
Ja se nestacim divit jaci jsou tu nekteri borci - vezme doma pilnik, z hlavy propocita 4 derivace...hrk hrk a ma supr vacku :thmubup:
Uz taky vidim jak to potom doma kali....vlastne pardon on to nacementuje, cement mu zbyl doma ze stavby chlivku :lol:

Ono vlastne asi nema vyznam se tady pozastavovat nad cimkoli, natoz odpovidat :rolleyes:

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 16:26 | Nahoru | #22
Agathon>Hezký, až na to že ty se pohybuješ někde v době Ciolkovského teoriích o raketách ale cheš to nacpat do doby APOLLA. Od plácání teorií jakým způsobem se co počítá k získání konkrétního čísla je ta cesta poněkud složitější, k tomu nestačí jenom vědět že existují derivace a integrály.

Jinak co se konkrétně LOLEKa týče, tak když si projdu některé jeho starší dotazy, tak bych se opravdu velmi soustředil na to nejdřív vůbec motor jako takový pochopit a pak teprve začít velmi pomalu uvažovat o tom, jestli na motoru něco změním něbo udělám něco trochu jinak než jeho otec-konstruktér:

http://forum.motork...ewtopic.php?id=16186 , třeba....

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 16:31 | Nahoru | #23
Dawe02>A proč ne? Když dokážeš postavit z MERKURa celej traktor, tak proč by jsi nemohl vyladit motor....

Pak se člověk i přestvá divit, proč někteří lidi nechtějí kupovat ojetiny v Čechách.

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

2.8.2007 v 17:11 | Nahoru | #24
LOLEK> Nejsem odborník,ale kdysi jsem si o úpravách motorů přečetl tohle -
existují v zásadě 3 cesty k vyššímu výkonu :
1. Snížení vnitřního tření celého mechanismu.
2. Zvýšení efektivního tlaku ve spalovacím prostoru-to je kvalitně naplnit směsí,zejména dostat tam co nejvíc vzduchu (kyslíku ke spalování, benzín přidáš větší tryskou), vhodně zapálit a efektivně odvést spaliny. Nebo zvětšit objem motoru, tlak naroste také.
3. Přesunutí používaných otáček na vyšší hodnoty - za stejný čas se vícekrát zopakuje pracovní takt motoru.
Všechny ty úpravy kanálů, výfuků, vaček, trysek aj. vedou vždy k nějaké z těchto teorií.

K variátoru vím něco málo ze skútrů : variátor udržuje motor stále v určitém pásmu otáček, to pásmo si můžeš nastavit změnou závaží (válečků), zadní pružina to celé ladí ve vztahu k zatížení - do kopce nebo zatížené to přidává na otáčkách, z kopce a odlehčené to jakoby "řadí vyšší kvalt", pružinky na rozjezdových čelistech pak určují otáčky rozjezdu, tvrdší pružiny=vyšší otáčky-jednoduché.

Jedna rada nakonec - kila dolů=koně nahoru. Na čtyřkolce se dá jistě razatně odlehčovat.

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

26.8.2007 v 04:03 | Nahoru | #25

Dawe02 píše: Vim o tom, ze pro stanoveni krivky profilu vacky se nekdy hleda i spojita 4. derivace, ale otazku proc tomu tak je, mi zatim nikdo nedokazal zodpovedet. 2. spojita derivace podle teorie staci - 2. derivace je podle Newtona urcujicim kinematickym parametrem siloveho pusobeni, proto vyssi derivace (nez 2.) nemaji pro dynamiku vliv.

Odpoved - typu "aby zrychleni nemelo spicky" apod. neakceptuju bez oduvodneni proc toho chci dosahnout.


Je prinejmesim velmi usmevne, ze vi ze se to dela, ale nevi proc :thmubup: Pritom to jsou zaklady konstrukce ventiloveho rozvodu. Ostatne o dynamice soustav toho nejspis taky moc nezna. Doporucuju napred dostudovat vysokou skolu a pak si treba v Simulinku nasimulovat dynamiku ventilu.

gelos> jenom poznamka: Zvetsenim objemu nenaroste tlak. Akorat se zvetsi plocha pistu resp. draha pistu a tudiz naroste vykon. Ve skutecnosti pri zvetsovani objemu motoru stredni indikovany tlak ve valci klesne. Duvod je ten, ze se pres stejne dimenzovanou hlavu snazime dostat vic smesi. Tento jev (skrceni) roste s otackami (prutokem) a tudiz zatimco v nizkych otackach se narust pohybuje umerne zvyseni, tak naopak v oblasti max. vykonu je to daleko mene.

2 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

30.11.2008 v 18:05 | Nahoru | #26
Co se stane když změkčí pružinu na membráně jak psal LOLEK ?

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

30.11.2008 v 19:40 | Nahoru | #27
KedaR_K> nejspíše rozhodí směšovací poměr

se všemi negativními důsledky

1 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???

30.11.2008 v 20:13 | Nahoru | #28
Tak když by to udělal tak by se to dalo ještě trochu zachránit výškou (zvednutím) jehly ne?

(reakce na) Ladění motoru - co vše???

30.11.2008 v 20:28 | Nahoru | #29
KedaR_K> všechny takové zásahy jsou podle mě k ničemu

Ladění motoru - co vše???

30.11.2008 v 20:55 | Nahoru | #30
nadruhou stranu, nešel by ten motor potom rychleji do otáček a min by to brzdilo motorem(tim ze by pomaleji klesaly)?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist