bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jaký utahovací moment?
26.9.2011 v 19:13
Jakým utahovacím momentem utahujete:

1) matice na přední a zadní ose kola?

2) šrouby k brzdovým třmenům?

3) šrouby vespod přední vidlice, které stahují osu kola (radiálně)?

4) ostatní šrouby..?

PS: ptám se těch, co používají momentový klíč. a dílenský manuáln nemám. díky.

Uzavřeno 10.12.2011 v 17:04 uživatelem venakucera
Předchozí
1 2
Následující

2 reakcí na tento příspěvek Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 19:20 | Nahoru | #1
1)momentem z dílenského manuálu
2)momentem z dílenského manuálu
3)momentem z dílenského manuálu
4)momentem z dílenského manuálu

Z tohoto mi vychází, že bude asi nejlepší si obstarat "Dílenský manuál"

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 19:26 | Nahoru | #2
BagoBorec> díky, Einsteine..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 19:46 | Nahoru | #3
venakucera> Tak jestli to chceš napsat tak, abys to lépe pochopil, tak záleží na materiálu šroubu, na stoupavosti závitu, na délce šroubu, na materiálu do kterýho šroubuješ.
No a z toho se, dle tabulek potom dosazuje příslušnej utahovací moment.
No a z toho celkem logicky vyplývá, že každej šroub se utahuje na trošku jinej moment.Těch různejch momentů najdeš na každý motorce tak kolem 50ti.
A to už vůbec nemluvim o různejch motorkách.
Takže ano, já třeba přední osu dotahuju na 65Nm, matku vzadu na 95Nm, ale tobě to je užitečný asi jako mrtvýmu zimník.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 20:18 | Nahoru | #4
BagoBorec> co se prvních dvou bodů týče, tam to bude povětšinou u všechn stejné. myslím, že každá osa i každý šroub do třmenu má jemný závit a i materiály budou stejné (podobné).

pokud jde o ty parametry, tak myslím, že nejzásadní vliv na to bude mít průměr závitu.

a do třetice.. je mi jasný, že každý bude mít trochu jiné hodnoty a nehodlám to dělat přesně podle nich. jde mi o představu.. takže užitečný příspěvek by byl: mám motorku tu a tu a utahuju to na tolik a na tolik.

ale když jsi takový vědátor, tak mi poraď, kde seženu dílenský manuál na Ducati DS 1000 SS r. v. 2003. děkuju.

1 reakcí na tento příspěvek Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 20:25 | Nahoru | #5
šrouby na brzdy 45Nm.

jinak si stáhni manuál třeba na Sportku, bude to z 99% stejný Dával jsem ho sem na stránky do sekce manuály.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 20:32 | Nahoru | #6
VlastíkPlamínek> děkuju

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 21:11 | Nahoru | #7

venakucera píše: VlastíkPlamínek> děkuju



to bys měl. Tam jsi měl totiž začít, než začneš zakládat témata

(reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 21:17 | Nahoru | #8

seikos píše: to bys měl. Tam jsi měl totiž začít, než začneš zakládat témata



ty jsi mi nějaký ostříž

(reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 21:19 | Nahoru | #9

BagoBorec píše: 1)momentem z dílenského manuálu
2)momentem z dílenského manuálu
3)momentem z dílenského manuálu
4)momentem z dílenského manuálu

Z tohoto mi vychází, že bude asi nejlepší si obstarat "Dílenský manuál"



shrnul bych to takto:

1-4) utahovací moment čtvrt otáčky před stržením. nebo radši půl, ať máš fóra

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 21:27 | Nahoru | #10

BagoBorec píše: venakucera> Tak jestli to chceš napsat tak, abys to lépe pochopil, tak záleží na materiálu šroubu, na stoupavosti závitu, na délce šroubu, na materiálu do kterýho šroubuješ.
No a z toho se, dle tabulek potom dosazuje příslušnej utahovací moment.
....



Jen bych upresnil.
Zalezi predevsim na designu. Nejde rict ze M6x1x10 do hliniku dotahujes na 10Nm a M8x1.25x50 do oceli na 25Nm.
Design definuje jakou ma sroub vyvodit axialni silu. Podle te se voli prumeru zavitu a nasledne (treba podle materialovych dvojic) pripadne nestandartni stoupani a nakonec definuje dotahovaci moment. Ten totiz 'spalis' z velke casti do treni v zavitu a treni hlavy sroubu/matky po povrchu. Jen cast (a ta prave zalezi na stoupani a materialech) jde do axialni sily.
Delka sroubu nehraje zasadni roli, pokud se nejedna o velmi predepjate spoje a deformacni srouby....(hlava apod)

Takze prohledni si servisni manual protoze kdyz ti napisu co plati pro Suzuki bude diky ruznym technickym resenim pro tvou moto irelevantni.

(google search )

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 21:51 | Nahoru | #11
Dawe02> jak mluvíš o tom designu, tak na to beru taky zřetel.. proto jsem chtěl, aby každý přispěl svou trochou do mlýna. a proto si taky nemyslím, že by mé hodnoty byly na chlup stejné jako u Ducati Sport 1000 (promiň, Vlastíku ).

každopádně dílenskej manuál jsem nenašel ani na googlu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 22:16 | Nahoru | #12
venakucera> No a co manuál na 900SS? Jsou to víceméně spoje na podvozku a ten je víceméně stejnej, ne?

(reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 22:21 | Nahoru | #13

venakucera píše: Dawe02> jak mluvíš o tom designu, tak na to beru taky zřetel.. proto jsem chtěl, aby každý přispěl svou trochou do mlýna. a proto si taky nemyslím, že by mé hodnoty byly na chlup stejné jako u Ducati Sport 1000 (promiň, Vlastíku ).

každopádně dílenskej manuál jsem nenašel ani na googlu



v pohodě, máme stejný rám, de facto stejný motor, stejná technika, stejný vidlice...



a případné nuance mezi utahovacíma momentama stejně smážneš špatným nebo špatně nakalibrovaným momentovým klíčem

Naposledy editováno 26.09.2011 22:23:01

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 22:22 | Nahoru | #14

honzabiker píše: venakucera> No a co manuál na 900SS? Jsou to víceméně spoje na podvozku a ten je víceméně stejnej, ne?



je poměrně značný rozdíl mezi SS900 a SS1000

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 22:30 | Nahoru | #15
VlastíkPlamínek> no.. nemáme stejné ani vidle, ani kyvku a ani třmeny. 900 SS má většinu dílů stejných jako 1000 SS, ale ani na ni jsem nenašel dílenský manuál.

PS: v práci dělám na středisku, pod které spadá i akreditovaná kalibrační laboratoř. momenťák bude kalibrovaný

(reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 22:36 | Nahoru | #16

venakucera píše: VlastíkPlamínek> no.. nemáme stejné ani vidle, ani kyvku a ani třmeny. 900 SS má většinu dílů stejných jako 1000 SS, ale ani na ni jsem nenašel dílenský manuál.

PS: v práci dělám na středisku, pod které spadá i akreditovaná kalibrační laboratoř. momenťák bude kalibrovaný



no moje sportka určitě stejný třmeny nemá sériová taky ne, ale moment je stejný.

tohle je slovíčkaření...

1 reakcí na tento příspěvek Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 23:00 | Nahoru | #17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 23:04 | Nahoru | #18
lubon> díky, ale katalog náhradních dílů už mám

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 23:10 | Nahoru | #19
venakucera>Většina lidí ten moment dotažení nijak zvlášť neřeší. Je to však docela škoda,pak se objevují dotazy typu "Jak opravit prasklé vidle" o ztržených závitech nemluvě. Uvolněná matice,třeba právě zadního kola umí nadělat také dost paseky(osobní zkušenost přetržený řetěz, ztráta matky a napínací desky) Dnes si to již hlídám. Nějaké všeobecné informace o utahování běžných spojů dle průměrů šroubů, stoupání závitů a použitých materiálů, jistě najdeš v technické literatuře. Není to však celé. Třeba právě čep zadního kola se bere jako celek složen z vícero částí(ložiska,rozpěrná trubka,vymezovací nákružky a případné další části) stažené ve stejné ose. Závit může vydržet více než některá z jiných částí, dochází pak k vmačkání dosedacích ploch a mohou tím trpět i ložiska. Přímo v mém manuálu ke KTM, uvádí výrobce důrazné varování před nadměrným dotahování, osa má být dotažena 80Nm v praxi se však stávalo. Mnozí používali moment až 140Nm. Následovaly zbytečné reklamace. Z každodenní praxe mohu říci:Většině lidí potřebný cit pro materiál chybí.

(reakce na) Jaký utahovací moment?

26.9.2011 v 23:31 | Nahoru | #20
venakucera> Tak na to čumím že jako fakt, odsud mám postahovaný manuály co jsem potřeboval Ty tam máš katalog nebo uživatelskou příručku -obojí k hovnu. Kup jinou motorku nebo jak píše Acerbis

Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 06:49 | Nahoru | #21
v životě jsem moment nepotřeboval a nikdy jsem žádný šroub nestrhl, a ni se žádný nepovolil.
prostě podle citu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 07:32 | Nahoru | #22

VlastíkPlamínek píše: je poměrně značný rozdíl mezi SS900 a SS1000



OK, myslel jsem Supersport 900i.e...
Koukal jsem na katalogový čísla ND a třeba vidlice na litru mají jiný číslo (i sestava kluzáku) takže tam bude rozdíl ale třmeny a matice obou os jsou stejný.
Jinak je rozdíl i mezi Supersport 900i.e. a Supersport 900S i.e. (platí pro 2002). Jiná zadní vidle = jiná osa (ale stejná matice ), nenastavitelnej předek = jiná vidlice...

Vůbec bych se nebál použít utahovací momenty z SS900.

Naposledy editováno 27.09.2011 08:20:07

(reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 10:05 | Nahoru | #23
Ja co si pamatuju, tak na zadni ose mam predepsanej moment 100Nm, zbytek z hlavy nevim. Ale ocividne se to muze lisit dle stroje. Pokud nemas manual k motorce, najdi si v tabulkach moment pro dany sroub (M8, M10 apod.) google "utahovací moment". Ale muze se stat ze je tam predepsanej mensi moment nez by vydrzel sroub, kvuli necemu na motorce...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 17:44 | Nahoru | #24

venakucera píše: ... tak mi poraď, kde seženu dílenský manuál na Ducati DS 1000 SS r. v. 2003. děkuju.



je to tento?

http://www.repairmanual.com/category/2003-ducati-ss1000/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 19:17 | Nahoru | #25
jj, to by měl být on.. ale 145 doláčů se mi za něj dávat nechce

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 20:47 | Nahoru | #26
venakucera> a postovne je dalsich $47.95. ja tam kupujem manualy pre svoje motorky ale zatial ani jeden nebol takto drahy. skus google nieco ako "download Official 2003 Ducati 1000 SS Factory Service Manual" a mozno sa ti podari najst nieco ako toto:

http://www.tradebit.com/filedetail.php/811660-2003-ducati-1000ss-motorcycle-parts-and-assembly

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 21:08 | Nahoru | #27
Hulmiho_Ukolen> já bych si pro pětník nechal vrtat koleno , takže pokud nemusím, platit za to nebudu. ale děkuju.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 21:13 | Nahoru | #28
venakucera> vies co mozes dostat zadarmo?

(reakce na) Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 21:15 | Nahoru | #29
Hulmiho_Ukolen> všechno, co můžu dostat zadarmo, už mám

1 reakcí na tento příspěvek Jaký utahovací moment?

27.9.2011 v 22:20 | Nahoru | #30
průměr závitu vynásob délkou, pak výsledek vynásob desetinou násobku stoupání

napr: M8X20= 160

s=1.25

160X[(1.25x2)/10] = 40Nm

platí že :
hliník odečti od výsledku průměr závitu
litina odečti od výsledku poloměr závitu
ocel = výsledek

toto jsou momenty pro nové závity, pro opotřebované se moment snižuje o 15%

Naposledy editováno 27.09.2011 22:36:31
Předchozí
1 2
Následující
Téma je zamknuto
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Poškozený řetěz [1, 2, 3, 4] Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, BMW F 650 CS, K... pajovka 101 14.6.2023 v 06:32 t_freedom
alpy Ducati 1000 SS honzazhalen 11 22.8.2016 v 20:29 Jochy-30361
Ducati SS1000DS tlumič řízení Ducati 1000 SS martytl 1 14.10.2014 v 08:17 Zx-10RCarlos
Nesháníte někdo karbony na Ducati? Ducati 1000 SS, Ducati 996, Ducati 916, Ducati 748 s4r 30 22.5.2014 v 18:24 eis.ducati
Pomoc - Ducati SS Ducati 1000 SS venakucera 21 12.12.2013 v 18:12 HAVK102


TOPlist