bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Adheze na štěrku
17.9.2011 v 16:10
Ahoj. Dnes jsem bohužel poprvé dost možná vlastní blbostí poslal moto mezi zhnilé japka. Nicméně. Situace: levotočivá zatáčka, horizont > vyjedu na horizont a vidím, že v bodě zatáčení a po celé pravé polovině zatáčky za ním je souvislá vrstva štěrku (silničáři opravovali asfalt). Takže jsem se vykašlal na zatáčení dupl na brzdy a našel pozvolný sjezd do škarpy. Nicméně se chci zeptat: pokud je souvislá vrstva štěrku v zatáčce a ještě jste před bodem, kdy pokládáte moto, a víte, že nestihnete dobrzdit pro náklon, který se vám zdá bezpečný, je lepší: řízeně to poslat do pole, nebo risknout zatočení?
A dále, při jakém náklonu (přibližně) jde silniční moto při konstatním plynu na souvislé vrstvě štěrku k zemi?
Děkuji za každou odpověď. Bohužel na štěrku toho moc naježděného nemám, takže možná proto tyhle pro někoho hloupé otázky.
Anketa: Pokud po nájezdu do zatáčky zjistím, že je v ní štěrk:
risknu to a klopím
71%
37
hlédám únikovou zónu
29%
15

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 16:29 | Nahoru | #1
Nejezdim tak pomalu abych mel cas si moc vybirat kam to poslu. Kdyz je sterk nebo pisecek tak se obvykle ocitnu o metr jinde nez jsem chtel byt ale kdyz drzim stopu podle pruhu tak to neni pruser...a zaplatpambuh se mi to zatim pokazde znovu chytlo....toz tak u me

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 16:44 | Nahoru | #2
Nikdy na brzdy bych nešel, poslal bych to jinudy pokud by to šlo.. a když ne risknu to přes ten štěrk.

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 16:46 | Nahoru | #3
Štěrk tě pošle mimo i v naprosto minimálnim náklonu, je to svinstvo stejně jako mokrý listí, jehličí a písek. Když sem ještě jezdil na čezetě a byl někde štěrk dalo se to celkem snadno vyrovnat, stačilo mít u země nohu a "dokopnout" motku zase do správnýho směru ale s velkou motorkou už to žádná prdel nejni. Když jsou to ty typický haldy od silničářů tak tě to může rozhodit i když držíš rovnou stopu.

2 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

17.9.2011 v 16:48 | Nahoru | #4
Já jsem právě taky moc času na vybírání neměl, tak jsem vsadil na díru mezi stromama. Ale když jsem si tu zatáčku pak procházel zpětně, tak myslím, že jsem asi vsadil špatně... nehledě na to, že teď musím svařit přední kapotu.

Edit: měl jsem právě dilema z toho důvodu, že v bodě, kde jsem to chtěl zalomit, jsem uviděl ty haldy štěrku, tudíž bych klopil už na štěrku. Kdybych byl už naklopenej tak nebrzdím a valím. Tu nohu příště zkusím...

Naposledy editováno 17.09.2011 16:55:00

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 17:40 | Nahoru | #5
no sterk moc nedrzi; ty asi myslis sotolinu (drobnej sterk)... pri vetsi vrstve (nechapu cim premysli silnicar, kterej rozhodne o tomto druhu opravy) je to jasna klouzacka - skoro neklopit / skoro nebrzdit, protocenim plynu pri prejizdeni si muzes vyzkouset jak lehce se ztrati adheze

Naposledy editováno 17.09.2011 17:43:26

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 17:44 | Nahoru | #6
Teoreticky bych to udělal tak, že bych to narovnal, brzdil co to šlo, pak to naklopil zpátky, přejel bych to a doufal, že se to chytí...

Prakticky bych zazmatkoval a udělal to samé co ty...

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 18:25 | Nahoru | #7
Dnes se mi to stalo akorát štěrk byl na výjezdu. nedalo se jinak tak sem do teho prostě vjel stím že jsem lehounce akceleroval. Zadní kolo šlo do driftu a předek držel. Tohle ti nikdo neporadí. Je to prostě reakce na kterou nemáš většinou ani sekundu. Ale v tomhle mi pomohl film twist of the wrist. Kde bylo vysvětleno lehce akcelerovat aby byla váha motocyklu na zadním kole zadek at jde do smyku ale předek prostě musí držet.

1 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

17.9.2011 v 18:27 | Nahoru | #8
Mě se stalo teď v týdnu,že mi ustřelilo v zatáčce zadní kolo na štěrkovym (fleku) ani nevím jak.Náklon skoro žádnej,rychlost pohoda.Naštěstí to nebylo moc,ale vylekalo mě to tak,že mi to otrávilo zbytek projížďky.Opravy silnice tímto způsobem pořád ještě nechápu.
Jediný co sem stihl udělat,že mi automaticky vystřelila noha jako na enduru.Na Bigu sem to moc neřešil,ale Falco se jede uplně jinak a podle mě když v náklonu vletíš na štěrk,tak jdeš k zemi.

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 18:55 | Nahoru | #9
Brzdim do zacatku sterku, srovnam motku, vyberu misto s nejmin sterkem, presunu max. vahy na riditka. Vnitrne k zatacce noha jde k zemi, pripravena poskytnout oporu. Hlavni je udrzet predni kolo ve stope, zadni brzdi motor a lepe jej srovnas. Dle me zkusenosti kdyz nohou vyrovnas prvni ustreleni, zatacku vetsinou vzladnes.
Ta noha by mela byt reflexni, vystrelit pri kazdem nebezpeci v zatacce, tak jak pise Turek. Da se tim i zachranit podjeti na mensi olejove skvne. Nedavno tu byla diskuse o tom jak jezdit pred horizontem kam nevidim...

Naposledy editováno 17.09.2011 18:58:16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Adheze na štěrku

17.9.2011 v 18:58 | Nahoru | #10

stassek píše: Já jsem právě taky moc času na vybírání neměl, tak jsem vsadil na díru mezi stromama. Ale když jsem si tu zatáčku pak procházel zpětně, tak myslím, že jsem asi vsadil špatně... nehledě na to, že teď musím svařit přední kapotu.

Edit: měl jsem právě dilema z toho důvodu, že v bodě, kde jsem to chtěl zalomit, jsem uviděl ty haldy štěrku, tudíž bych klopil už na štěrku. Kdybych byl už naklopenej tak nebrzdím a valím. Tu nohu příště zkusím...



Já teda (jestli můžu poradit) hlavně přes horizont nejedu jak bezmozek, obzvlášť, když je za ním zatáčka. Obvykle je nějaký náznak zatáčky vždy vidět, například stromy, břeh, kukuřice, cokoli... Když už se to ale stalo, doporučuji krizové brždění, zahamovat co nejvíc a pak to sklopit co nejméně a radši doufat, že to buď udrží kraj asfaltu nebo okraj krajnice. Neboli doporučuji to samé, co RomanSS. Jen přes ten neznámý horizont do zatáčky bych jel asi pomaleji...
V každém případě je lepší do náklonu a bokem smyk, než čelně do stromu nebo do příkopu

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 19:27 | Nahoru | #11
Zdarec, já se dnes lehce připosral tady:
49°22'10.903"N, 16°44'36.275"E
Zatáčka plná štěrku po opravě emulzí.
Modlil jsem se, aby to vydrželo a ono to vydrželo. Je pravda, že jsem nejel rychle (cca 50kmh) ale přesto jsem to vydejchával až do Ostrova (jel jsem od Vilémovic na Ostrov). Kdybych tam ujel, skončil bych v kotrmelcích až dole na Macoše.... Vlevo jsou svodidla a za nima slušnej hank dolů.
Ale jinak hezká vyjížďka.

M.

1 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

17.9.2011 v 20:22 | Nahoru | #12
Nedavno jsem jel v podvecer a jeste v lese a v zatacce diky tomu prehledl sterk. Takze sem ji jel, jakoby tam nebyl - ujelo mi predni kolo, chvilicku po nem i zadni - motka se v naklonu sklouzla ke stredu silnice, tam se to chytlo a jel sem dal. Do rizeni sem vubec nezasahl, mozna trochu ubral plyn, ale jinak si to motorka vyresila sama

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Adheze na štěrku

17.9.2011 v 21:17 | Nahoru | #13

SirIndy píše: Nedavno jsem jel v podvecer a jeste v lese a v zatacce diky tomu prehledl sterk. Takze sem ji jel, jakoby tam nebyl - ujelo mi predni kolo, chvilicku po nem i zadni - motka se v naklonu sklouzla ke stredu silnice, tam se to chytlo a jel sem dal. Do rizeni sem vubec nezasahl, mozna trochu ubral plyn, ale jinak si to motorka vyresila sama

No pred rokem jsem jel z Neveklova a v jedny zatacce na horizontu se mi stalo to samy a v tom okamziku by se ve me krve nedorezal, taky jsem myslim akorat stih ubrat plyn a bocne jsem se sklouznul bratru ?pul metru?

(reakce na) Adheze na štěrku

17.9.2011 v 22:04 | Nahoru | #14

Jindra650 píše: No pred rokem jsem jel z Neveklova a v jedny zatacce na horizontu se mi stalo to samy a v tom okamziku by se ve me krve nedorezal, taky jsem myslim akorat stih ubrat plyn a bocne jsem se sklouznul bratru ?pul metru?



Taky bych to tak videl, jeste ze byla pravotociva, v levotocive by ses mohl sklouznout az do skarpy

(reakce na) Adheze na štěrku

17.9.2011 v 22:25 | Nahoru | #15

hondacbf1000 píše: Já teda (jestli můžu poradit) hlavně přes horizont nejedu jak bezmozek, obzvlášť, když je za ním zatáčka. Obvykle je nějaký náznak zatáčky vždy vidět, například stromy, břeh, kukuřice, cokoli... Když už se to ale stalo, doporučuji krizové brždění, zahamovat co nejvíc a pak to sklopit co nejméně a radši doufat, že to buď udrží kraj asfaltu nebo okraj krajnice. Neboli doporučuji to samé, co RomanSS. Jen přes ten neznámý horizont do zatáčky bych jel asi pomaleji...
V každém případě je lepší do náklonu a bokem smyk, než čelně do stromu nebo do příkopu



Tak já jsem nejel nijak rychle, tak 90, a do té škarpy jsem jel v podstatě pozvolna bokem, tedy ne napřímo čelem ...prostě řízeně říkal jsem si, že tak snad bude menší škoda, než kdybych to strhnul a švihl sebou o zem. Ale to je prostě těžký, byly to milisekundy. V momentě, kdy jsem si řekl škarpa, tak jsem tam vletěl... a to možná byla chyba. Navíc většinou najíždím do levé zatáčky úplně z pravého okraje, takže tam toho prostoru na klouzání moc nebylo

Naposledy editováno 17.09.2011 22:27:52

Adheze na štěrku

17.9.2011 v 22:48 | Nahoru | #16
Ještě že jste to kluci přežili! Na kapoty sere pes, to se opraví!
U nás se asi takhle zabil klučina... uklouzlo mu to v pravé zatáčce, v protivce autobus... a on se smekl přímo před něj. Byl tam písek po dešti...

Jinak "úprava" silnic jihomoravský kraj(ne oprava!!!), štěrk kam se podíváš . Naši cestáři jsou vrazi! To jsou "opravy" silnic??? Kurva, raděj po popraskaných cestách bez štěrku, než po lepených hadech se syflem! Nikde žádná značka...bleju kameny!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Adheze na štěrku

17.9.2011 v 23:00 | Nahoru | #17

turek píše: Mě se stalo teď v týdnu,že mi ustřelilo v zatáčce zadní kolo na štěrkovym (fleku) ani nevím jak.Náklon skoro žádnej,rychlost pohoda.Naštěstí to nebylo moc,ale vylekalo mě to tak,že mi to otrávilo zbytek projížďky.Opravy silnice tímto způsobem pořád ještě nechápu.
Jediný co sem stihl udělat,že mi automaticky vystřelila noha jako na enduru.Na Bigu sem to moc neřešil,ale Falco se jede uplně jinak a podle mě když v náklonu vletíš na štěrk,tak jdeš k zemi.



me se stalo neco podobnyho kdyz sem zjistil ze stale jedu tak sem si chvili myslel ze mam ulomenej palec ale nastesti v poho od te doby libam motoboty

jinak asi je hlavni neztratit predek, takze bych to naklonil a malinko pod plynem projet kdyz lehnes tak se neda nic delat

Naposledy editováno 17.09.2011 23:01:35

(reakce na) Adheze na štěrku

18.9.2011 v 01:00 | Nahoru | #18
podle me to stejne nejde stihnout,vetsinou je to vterina. a jeste horsi nez sterk je obili..

1 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

18.9.2011 v 09:18 | Nahoru | #19
Stassek, jestli tam nebyla značka práce na silnici, stálo by za to vymáhat cenu opravy na firmě, co to dělala??
Slax, přesně tak, vysypanou pšenici na silnici jsem potkal ještě za komanče na MZ a je to horší jak led...

Adheze na štěrku

Skvělá odpověď, děkuji! 18.9.2011 v 11:40 | Nahoru | #20
Bohužel se tohle stává docela často... Většinou už ale na brzdění není čas - kdyby byl, přibrzdil bych ještě před tím štěrekem! Pokud je tam vidět a je to pravá zatáčka, tak jen uberu a snažím se přenést váhu co nejvíc tak, abych nemusel moc klopit s tím, že se většinou nechám vynést až do protisměru... Příjde mi to rozumnější, než se to snažit doklopit a riskovat uklouznutí a pád! Pokud je to ale levá zatáčka a nebo tam něco jede, tak opět uberu, přenesu váhu co nejvíc tak, abych nemusel moc klopit a snažím se držet stopu - myslím si, že je to lepší volba než to dobrovolně poslat do škarpy či pod náklaďák! Mám alespoň šanci, že to projedu a nepoložím, což mi většinou (tedy alespoň zatím, ťuk ťuk) vyšlo...

(reakce na) Adheze na štěrku

18.9.2011 v 11:43 | Nahoru | #21

mbrj píše: Stassek, jestli tam nebyla značka práce na silnici, stálo by za to vymáhat cenu opravy na firmě, co to dělala??
Slax, přesně tak, vysypanou pšenici na silnici jsem potkal ještě za komanče na MZ a je to horší jak led...



To mě taky napadlo, ale vzhledem k tomu, že to byly fakt jen ty kapoty + to asi bude chtít srovnat eště brýle, páč to teď lehce táhne doleva, když pustím řidítka, tak oprava cca 1000kč... to raděj místo těch promrhaných hodin, co bych strávil hádáním se s příslušným orgánem půjdu do práce.

Adheze na štěrku

18.9.2011 v 12:07 | Nahoru | #22
Na tyhle věci, jako utříbit si co a jak máš udělat, stejně nikdy nemáš čas. Jsou to zlomky vteřin a uděláš co máš reflexivně naučený. Pustit to do škarpy je 100% průšvih, zatímco bojovat o "holý život"(přinejmenším motocyklu)je vždycky smysluplnější než se "odevzdat" škarpě - možná v situaci, kdy je "rovnej" přechod mezi silnicí a okolní plochou, možná ...ale rovnej je opravdu v uvozovkách, protože vlítnout na trávu byť jen v 60km/h chce hodně štěstí k udržení na kolech.
Já osobně jsem měl podobnejch případů několik. Jednou jsem dobrzdil a vyšlo to na 5cm do hupu. V ostatních jsem bojoval a s hnědým proužkem na slipech jsem to ustál. Narozdíl třeba od okruhu se ti na šotolince guma nekousne(po skluzu a zpětný navrácení adheze), pokud najedeš zpět na asfalt postupně si zase začne sedat a držet. Ale připravit se na to trénigem moc nejde

1 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

Skvělá odpověď, děkuji! 18.9.2011 v 20:27 | Nahoru | #23
Jo, tohle už asi zažil každej, tak jen tak pro pobavení: Nedávno jsem řešil něco se silničářema a dověděl jsem se, že tahle technologie (kbelík asfaltu a kbelík štěrku) se jmenuje "TURBO". Myslím, že když na to vletíš, tak to přesně vystihuje Je zajímavý, že na západ od našich hranic tohle svinstvo na silnici neptáš. Tak hlavně opatrně!

(reakce na) Adheze na štěrku

18.9.2011 v 22:50 | Nahoru | #24
Mrack>

Nedávno jsem řešil něco se silničářema a dověděl jsem se, že tahle technologie (kbelík asfaltu a kbelík štěrku) se jmenuje "TURBO"



fakt?

...jinak dycky desne zurim kdyz vidim jak to timhle, "motorkářem-milovanym" způsobem "opravujou".

Naposledy editováno 18.09.2011 22:51:04

Adheze na štěrku

19.9.2011 v 00:04 | Nahoru | #25
Kdysi sem tady psal, že se mi stalo to samé co tobě .. nohu pryč jak na enduru lehoulince přední brzdu .. zadní brzdil motor .. lehoulinkej náklon a tak tak, že sem na výjezdu nevyletěl do škarpy.. naštěstí sem nohu použít nemusel ale stát se mi to do pravotočivé zatáčky byl bych asi pod autem .. naši silničáři sou krypli

Adheze na štěrku

19.9.2011 v 00:29 | Nahoru | #26
Taky přidám svoji trošku do mlýna.Včera se mi stala poprvé naprosto stejná věc, co tady popisujete.Prskavkové blili šotolinu víc než je zdrávo neoznačili místo kde začínali první den,ale už druhej,jenomže to byla silnice kde za den projede asi 5 aut, takže nemá šanci takový kvantum materiálu odlítat do škarpy.vjel jsem ze slunečního svitu do pravotočivý zatáčky co byla na hranici lesa,ve stínu,a ejhle...mírnej náklon,(jel sem cca 70km/h)a najednou sem cejtil, že je něco v nepořádku, protože motorka pokračovala v přímém směru cejtil sem smyk obou kol....v tu chvíli ve mě neuvěřitelně hrklo...nezbejvalo než srovnat náklon a poslat mašinu do protisměru...jet tam v tu chvíli něco...už bych tu třeba nemusel být ikdyž rychlost byla relativně malá, ale vlítnout pod autobus není asi úplný košér......hlavně že páni silničáři mají z druhé strany hned 3x ceduli pozor smyk naprosto nahovno.Sem sice malý pívo, ale pustil sem se do nich pěkně.Aspon trochu by měli přemejšlet

1 reakcí na tento příspěvek Adheze na štěrku

19.9.2011 v 13:18 | Nahoru | #27
Já sem se jel projet do hostýnských vrchů...od bystřice na troják, držková, fryšták... a přede mnou týpek v kraťasech a krátkým triku...na rovným úseku přidal moc plynu na štěrku: tanec doleva...ustál...tanec doprava...ustál...voblaka prachu. No už sem myslel že má po všech kloubech...ale všechny reflexy ho zachránily a ustál to.
srdce mu mlátilo až to bylo vidět na zádech přes to triko

mimochodem jezdím tam pravidelně..je to moje oblíbené kolečko z přerova do přerova kolem 110km...a vždycky tam potkám jedno štěrkový místo...náhodně umístěný kdekoli v klikaté části trasy

Naposledy editováno 19.09.2011 13:19:32

(reakce na) Adheze na štěrku

Skvělá odpověď, děkuji! 19.9.2011 v 15:04 | Nahoru | #28

stassek píše: Tu nohu příště zkusím...



"To neděláš dobře Bedřichu, jednou se ti to vymstí". Přetrhneš si vazy v koleni...ale dělej jak myslíš...

(reakce na) Adheze na štěrku

19.9.2011 v 15:30 | Nahoru | #29

špilas píše: ..a vždycky tam potkám jedno štěrkový místo...náhodně umístěný kdekoli v klikaté části trasy

Tak tohle by moje oblíbený kolečko být nemohlo,jel bych tam s tím že musim dávat sakra majzla v každým nájezdu do zatáčky,neužil bych si to...

Adheze na štěrku

19.9.2011 v 15:42 | Nahoru | #30
tohle se neda planovat, to prijde se zkusenostma, je celkem nesmysl vjet do zatacky kam nevidim tak rychle ze uz to v podstate vyzaduje jednu stopu a velkej naklon, kdyz ma clovek rezervu tak to nejak "vymysli" podle podminek, rovne pres sterk a pak to zlomit, nebo zatacet a na sterku narovnat... tech moznosti je uz pak spousta...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist