globalmoto_duben_nolan





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

(reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 21:47 | Nahoru | #331
Jakub od X-bikers> no jiny tlumic kupovat fakt nechci. Mozna jsem se vyjadril spatne, ale ke kmitani riditek dochazi samozrejme jen na hrbolech, kdyz je predni kolo odlehceny akceleraci. Pri bezne jizde nebo i pri jizde na kvalitnim povrchu (bez der a zaplat) nemam problem. Tot asi vse.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 21:55 | Nahoru | #332
Zdar. Prosím tě už je odtajněný nastavení na GsxR1000 2007? Díky
A jaký by bylo nastavení konrétně na mě?97kg a 188cm, pneu d209 GP m, nebo Pirelli Sc2

Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 21:58 | Nahoru | #333
Jo a bylo by to na Brno

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

7.5.2009 v 10:18 | Nahoru | #334
Taz-007> Tak to mě trochu přeceňuješ Nějaké nastavení bych asi sehnal, ale aby to bylo přesně na Tebe, tak to teda fakt neumím. Každý jezdec považuje za ideální nastavení něco trošku jiného, protože každý má svůj styl jak na motorce jezdí a tomu se musí nastavení přizpůsobit. Proto Ti nikdo na světě neřekne, jaké nastavení je pro Tebe to nej. Na to musíš přijít sám. Zkusím najít něco, od čeho by ses mohl odpíchnout...

(reakce na) Nastavení tlumičů

7.5.2009 v 15:41 | Nahoru | #335
Jakub od X-bikers> jojo to by stačilo bohatě i tak jsem to nějak myslel.Dík za help

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

10.5.2009 v 19:49 | Nahoru | #336
Jakub od X-bikers> Ahoj Jakube nemohl bys sem prosím ještě hodit race nastavení gsx r600 04?Pročítal jsem to tady a myslím že jsi na to už někomu odpovídal,ale nebyl jsem si jistý která odpověď k tomu patří.Tak se radši ptám ještě jednou.Díky Jirka

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

11.5.2009 v 16:13 | Nahoru | #337
Ahoj Jakube, nemas pls nastaveni na GSXR1000 03 na okruh? Rad bych se od neceho odrazil pri nastavovani...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

11.5.2009 v 17:03 | Nahoru | #338
Jirka.N> Je to tahle:
předpětí vpředu 4 čárky viditelné
odskok vpředu 3/4 otáčky z maxima
komprese vpředu 1 a 3/4 otáčky z maxima
předpětí vzadu 9mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vzadu 1 a 1/2 otáčky z maxima
vidlice popustit tak aby nad brýlemi koukalo 5mm

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

11.5.2009 v 17:33 | Nahoru | #339
na okruh na k1 na litr by jsi nemel? dik

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

11.5.2009 v 18:58 | Nahoru | #340
Jakub od X-bikers> Ahoj Jakube. Uz jednou jsem se te ptal na R1 07?? Psal jsi ze je to jeste novej model a ze si to hlidaj,ale dneska uz by se to dalo brat jako starej ne? Diky

(reakce na) Nastavení tlumičů

11.5.2009 v 22:23 | Nahoru | #341
ludanek> To ano, ale zdaleka nemám neomezené zdroje... Zkusím něco sehnat. Jinak můžeš zkusit oslovit zdejší přispěvatele Perňu a Maxe(Zdeněk Brabec) oba jezdí v MČR velmi dobře a rychle a jezdí na R1...

(reakce na) Nastavení tlumičů

12.5.2009 v 09:16 | Nahoru | #342
tinky_linky> Pro závodní použití se hodí tvrdší pružiny a je potřeba změnit ventily pro zvětšení tlumení odskoku, čímž se získá lepší kontrola nad roztahováním pružiny. Pomůže to hlavně při nájezdech do zatáčky a udržení utaženější stopy. Zadní jednotka má dobře fungující pružinu pro jezdce průměrné váhy, ale velmi malý rozsah ostatních nastavení. Proto se většinou vyměňuje za novou.
Zkus tohle nastavení z Donington Parku:
Předpětí předních pružin 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit jen o 1/4 otáčky z úplně utaženého
Přední stlačení povolit jen o 1/2 otáčky z úplně utaženého

Předpětí zadní pružiny 21mm závitu viditelného
Zadní odskok povolit jen o 1/2 otáčky z úplně utaženého
Zadní kompresi úplně utáhnout

Přední vidle popusť dolů tak aby mezi brýlemi a koncem trubek bylo 18mm. Zátka vidlice se do toho nepočítá!

Nastavení tlumičů

12.5.2009 v 09:26 | Nahoru | #343
Jakub od X-bikers>Jakube díky

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

12.5.2009 v 09:44 | Nahoru | #344
sevcaj> Zapiš si, co tam máš teď a zkus tohle:
Předpětí vpředu 5 viditelných čárek
Odskok vpředu povolit o 6 kliknutí z úplně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 10 kliknutí z úplně utaženého
Zadní předpětí 26mm viditelného závitu nad pružinou
Odskok vzadu povolit o 12 kliknutí z úplně utaženého
Zadní kompresi povolit o 6 kliknutí z úplně utaženého
Přední vidle by měly vykukovat o 7mm nad rovinou horní plochy horních brýlí

(reakce na) Nastavení tlumičů

12.5.2009 v 10:23 | Nahoru | #345
Jakub od X-bikers> Diky! Zkusim.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

12.5.2009 v 20:58 | Nahoru | #346
Jakub od X-bikers> Jeste jeden dotaz pls. Zadni prepeti 26mm viditelneho zavitu se pocita predpokladam primo od pruziny a ne az za dvema "maticema" ktere drzi pruzinu...

(reakce na) Nastavení tlumičů

13.5.2009 v 09:16 | Nahoru | #347
sevcaj> Ne, měří se délka závitu, který je opravdu vidět, tedy od matic...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

18.5.2009 v 11:57 | Nahoru | #348
Zdravím, jaké by bylo nastavení na KAWĚ ZX6R 98 ?? Díky.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

19.5.2009 v 23:34 | Nahoru | #349
Čau Jakube, mohl bys mi prosím poradit jak naladit GSX-R 600 K4? Na okruhu nejezdím, spíš běžný silnice-hořice, dubá atd.

Pneu: předek supercorsa 120/70 sc1
zadek supercorsa 180/55 sc2
Mam tam tlumič řízení ohlins, máš taky nějaký parametry na nastavení? Díky moc Kápo

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

21.5.2009 v 23:39 | Nahoru | #350
ahoj chlape,
bud jsem špatně koukal a nebo tam není. a propo
Víš nastavení i na GSXR 750 K5 (10/2005). Zajímalo by mě základní a potom i na okruh o kolik přitvrdit. Vážím 94 kg.
Děkuji mnohokrát.
A kdyby jsi mi poradil i s tímto problémem - http://www.motorkar...&p=1#goto2489605
byl bych Ti vůbec zavázán
díky díky díky
zdraví Honza

(reakce na) Nastavení tlumičů

22.5.2009 v 14:34 | Nahoru | #351
Petan.2101>
Podle úvodního článku nastav předpětí pružin tak, aby statické zatížení vpředu bylo 23mm a vzadu 11mm. Kompresi vpředu povol o 5 kliknutí ze zcela utaženého stavu, odskok vpředu povol o jedno kliknutí ze zcela utaženého stavu. Přední vidlice by měla mít nad objímkou 3mm. Kompresi vzadu povol o 7 kliknutí ze zcela utaženého, odskok vzadu povol o 3 kliknutí a zadek by měl být o 10mm zvednutý proti standardu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.5.2009 v 14:44 | Nahoru | #352
KapoGSX-R> Zkus tohle nastavení:
Předpětí vpředu 5 viditelných čárek
Přední odskok povolit o půl otáčky z utaženého
Přední komprese povolit o jednu a tři čtvrtě otáčky z utaženého
Předpětí vzadu 9mm viditelného závitu
Zadní odskok povolit o dvě a půl otáčky z utaženého
Zadní kompresi povolit o jednu a půl otáčky z úplně utaženého
Přední vidlice by měly vykukovat 5 až 8mm nad horní brýle.

(reakce na) Nastavení tlumičů

22.5.2009 v 14:46 | Nahoru | #353
612h> Na 2005 jsem taky nic nenašel a nemám ani nic ze závodů, protože 750 už se nejezdí...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

26.5.2009 v 02:34 | Nahoru | #354
Zdarec Jakub od X-bikers, neměl bys tam čistě náhodou nastavení na Brno na ZX6R 00? Díky moc:)

Naposledy editováno 01.06.2009 19:24:31

(reakce na) Nastavení tlumičů

26.5.2009 v 10:51 | Nahoru | #355
Typecek> Přímo na Brno nemám nic. Už jsem tu x-krát psal, že stejně neexistuje "univerzální" nastavení. Dokonce ani na jeden okruh. Každému vyhovuje něco trochu jiného a tak se lehce může stát, že s jedním nastavením zajede první jezdec skvělý čas a druhý bude pomalý a nasraný, jak se motorka chová...
Vždycky tu uvádím jen příklad nastavení, který fungoval na určitém okruhu určitému jezdci a na Vás potom je, abyste ze změn které spozorujete po změně z Vašeho původního nastavení poznali, kam a s čím kliknout, aby Vám nastavení podvozku vyhovovalo.
Zkus podvozek nastavit stejně, jako jsem psal o pár řádků výše Petanovi a od toho se pak odpíchnout.

Nastavení tlumičů

27.5.2009 v 18:23 | Nahoru | #356
Já vím, že nastavení podvozku, pokud se chci dostat na opravdu pro mě ideální nastavení, není žádná prdel. Zkusil sem tam ale nastavení, který si na začátku radil nějakýmu týpkovi se ZX9R a docely mi to sedlo. Dost často sem tam měl stupačku, málem si dal loket a čas sem dal při mí první naávštěvě okruhu 2:31. Takže díky za rady a tipy, já sem spokojenej;)

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

1.6.2009 v 19:21 | Nahoru | #357
Nazdar Jakube, měl by si tam prosím nastavení na Yamaha YZF 600 R Thundercat a Honda CBR 600 F4i Sport.

Díky

(reakce na) Nastavení tlumičů

4.6.2009 v 11:30 | Nahoru | #358
Torm_Cat> Na Hondu už jsem tu nastavení psal a ten Thunder cat je jaký rok?

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

4.6.2009 v 23:24 | Nahoru | #359
Ahoj, je to 97. Co vím tak je tam nepatrná změna v tlumičích v jinych modelech.

už se těším

Ještě se chci zeptat, čím to, že mám pocit jako by se mi chtěly řidítka zavírat do zatáčky, když jí projíždím...

PS: v zimě jsem měnil ložiska řízení ...

Naposledy editováno 04.06.2009 23:55:31

(reakce na) Nastavení tlumičů

5.6.2009 v 10:33 | Nahoru | #360
Torm_Cat> Nejprve k problému, který popisuješ: předpokládám, že máš správný tlak v pneumatikách a i olej ve vidlicích je pravidelně měněný a především, že motorka nebyla bouraná na předek. Potom máš motorku při průjezdu zatáčkou příliš nakoplou dopředu. Jak tomu pomoci najdeš v mém úvodním článku k tomuto tématu, kde sice řeším opačný problém, tedy když se motorka spíš narovnává a těžko se s ní zatáčí, ale uděláš-li změny v opačném smyslu než popisuji, můžeš ten problém odstranit.
Nastavení podvozku pro Mallory Park:
Předpětí vpředu 1 viditelná čárka
Přední odskok povolit o čtvrt otáčky z utaženého
Přední kompresi povolit o jednu otáčku z utaženého
Předpětí vzadu 4 západka ze sedmi
Zadní odskok povolit o tři kliknutí z utaženého
Zadní kompresi povolit o jednu a půl otáčky z úplně utaženého
Přední vidlice by měly vykukovat 3mm nad horní brýle (měřeno bez horní zátky).
Tlak v gumách by měl být 2,2bar vpředu a 2,0bar vzadu.
Ale mezi námi Thundercat není zrovna ideální okruhovka, co se podvozku týče ;o)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist