bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.
17.5.2011 v 18:29
Hoj,nevim zda to tu někdo bude vědět,zajímá mě jestli pasuje na motor z jawy 90 válec a hlava z MZ 125,četl jsem o tom článek,ale nebylo to tam přesně řečeno,zajímá mě jestli by to šlo a co vše by to obnášelo.Jinak za ostatní tipy na zvýšení výkonu budu rád

Dík za případné odpovědi.

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 19:07 | Nahoru | #1
já bych tebů se na to vykašlal do toho vrtat to je vzácný veterán těch moc nejni už

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 19:17 | Nahoru | #2
To bych nedělal.Jawa 90 má už takhle poměrně dost velkej výkon na to jak malej motůrek to je.A navíc je to už celkem pěknej veterán kterýho nemá cenu bastlit.

1 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 19:36 | Nahoru | #3
Nejsnadnější je upravit šoupátko na max.otevření sání,tj 215 st.
Sání musí zavřít 75 st. po HU.Pokud si s tím poradíš, budeš muset trošku doladit karbec.
Ale jede to !

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 19:53 | Nahoru | #4
Jumbo3> Motorku nemám,přemýšlím o koupi jen motoru,nebo nějakého vraku Karbec bych dal určitě jiný přemýšlím minimálně D. 28mm + sadu trysek takže o doladění bych se nebál Hodně mě zajímá ten jiný válec... kdyby někdo věděl

2 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 20:10 | Nahoru | #5
tak jestli si četl úprava ala Kleva, tak tam to bylo malinko jinde byla použitá hlava z mz, ale ne etz, ta ještě nebyla ani na papíře. Závodní 90tky měli motor, nebo aspoň válec z tatrana. Prostě, stačí, když mrkneš na veteranforum.
Upravit šoupě a dát větší karbec je úplně k hovnu
a) stator má průměr 20mm a zvětšit se dá na max 22 a to je dost technicky náročný
b) karbec na vertikální osu difusoru, to se jen tak jinej nedělá.

1 reakcí na tento příspěvek Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 20:19 | Nahoru | #6
Hele dá se to převrtat na 125 ccm do origo válce, pak se trochu jinak natočí rotační šoupě a ejhle a je tam 15 koní

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 20:24 | Nahoru | #7

Sojky píše: Hele dá se to převrtat na 125 ccm do origo válce, pak se trochu jinak natočí rotační šoupě a ejhle a je tam 15 koní


to by muselo bejt vrtání 57, to do origo vložky prostě nenacpeš. Mám válec, co je přebroušenej na 51,5 a je to podle mě maximum, už teď je ta vložka jak šlupka

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 20:40 | Nahoru | #8
Po zvednutí výkonu ale bude odcházet klika, spojkový lamely. Kdysi jsem to měl a lamely z feroda jsem musel předělat na korkový+tvrdší pružiny a stejně mě klika vydržela max sezonu. Tak jsem měl dva motory a vždycky je přehodil a generálkoval... Ale jelo to perfektně, to jo. Jo a ještě je dobrý dát si dopředu o zub míň. To pak slušně jelo i na pětku. Jo, to se to machrovalo na schodech před gymplem, to byly časy. Ale to jsem byl mladej. Dneska mě mrzí, že sem to nevyfotil. měl jsem vepředu dvoje brejle, 250-ky vzduchy, hranatý hliníkový ráfky, světlo a budík z 3pade,hliníkový řídítka s hrazdou a celá byla nastříkaní jako kroska z šestidenní. Tenkrát paráda. Kočky se lepily jak muchy na mucholapku.

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 20:52 | Nahoru | #9
Není škoda toho veterána?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 21:13 | Nahoru | #10
mi-psi> Válec z tatrana,ale nějakého soutěžního,ne? Jinak ke karbecu se dá udělat zahnutá příruba do vodorovna.Neznáš ten typ tý MZy?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 21:56 | Nahoru | #11
czechino> Vzhledem k tomu, že řešíš válec z tatrana tak to nemá cenu. Kromě toho, že ho patrně neseženeš tak ho určitě nezaplatíš.
Výkon 90tky bych dál nezvedal, úplně bude stačit, když ji naučíš jezdit tak jak má. Problém té motorky není ani tak v motoru jako v podvozku, v 80 a dál se vlní jak had a je to dost nepředvídatelné.
Jinak základní předpoklad pro úpravy je solidní klikovka, která je dost na hraně už v sérii a spojka ti taky moc nepoděkuje. Radši dopras 516, té taková škoda nebude narozdíl od 90 není v ničem technicky zajímavá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 22:04 | Nahoru | #12
Michal #5> Motor by byl určen pro silnici,to víš už mám skoro hotového fichtláka tak přemýšlím co dělat dalšího,jinak u fichtla už stačí jen vyvážit klika

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

17.5.2011 v 22:51 | Nahoru | #13
czechino> Pokud jsi dotáhl vývoj a budeš tam mít víc koní než všichni tak gratuluju, ale vývoj je běh na dlouhou trať...

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

18.5.2011 v 14:13 | Nahoru | #14
Michal #5> To máš svatou pravdu,už to dělám půl roku a ještě to neni v kupě,snad do měsíce to bude vrčet

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

18.5.2011 v 20:06 | Nahoru | #15
mi-psi>
Nevím kolik jsi těch motorů dělal nebo viděl.To co jsem řekl platí.Mám ověřenou úpravu s válcem ČZ175 ale k tomu je potřeba i jiná ojnice a odlehčený píst.To jsem sem nechtěl tahat.
Ale vysvětli mně co s tím má společnýho stator a co to je karbec na vertikální osu???
Rád se poučím.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

18.5.2011 v 21:09 | Nahoru | #16

Jumbo3 píše: mi-psi>
Nevím kolik jsi těch motorů dělal nebo viděl.To co jsem řekl platí.Mám ověřenou úpravu s válcem ČZ175 ale k tomu je potřeba i jiná ojnice a odlehčený píst.To jsem sem nechtěl tahat.
Ale vysvětli mně co s tím má společnýho stator a co to je karbec na vertikální osu???
Rád se poučím.


hele motorů sem viděl všehovšudy asi 12, dělal sem jich asi 5. Jestli mě chceš zkoušet, tak to s tebou nemíním ztrácet čas. Jestli nevíš, co je vertikála, osa a difusor, tak už vůbec ne.
To cos napsal je blbost. Takový otevření šoupěte je doporučovaný u motorů, co točej kolem 12tis otáček a to bez úpravy kanálů nedáš ani omylem. Ty sériový kanály točej tak do 7 tisíc, podle toho, jak se poved motor. A větší karbec nemá smysl, jestliže neupravíš stator TEČKA

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

18.5.2011 v 21:10 | Nahoru | #17

czechino píše: mi-psi> Válec z tatrana,ale nějakého soutěžního,ne? Jinak ke karbecu se dá udělat zahnutá příruba do vodorovna.Neznáš ten typ tý MZy?


Ty jo, jestli si takhle línej hledat na netu, tak jak chceš upravovat válec? řikám veteránforum, popřípadě něco málo mám u sebe (neaktualizovaný stránky)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

18.5.2011 v 22:11 | Nahoru | #18
Jumbo3> Ukaž foto jinak se mi to zdá jako dost mimo mísu.

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 17:49 | Nahoru | #19
mi-psi>
Změna časování má okamžitý efekt v každých otáčkách.Pokud změníš aspoň trysky je to znát.
První a nejméně náročná úprava pro zlepšení výkonu.Jestli chceš dělat ramena, tak k tomu nemůžeš přistupovat způsobem "co nevím je blbost a nebo to neexistuje".V provedení na silniční 125ku to mělo karbec 26 přímo na blok,zapalování pouze baterie.
Provedení cros mělo jiné zapalování.Jezdil i motor s vodou chlazeným válcem.Problémy se spojkou nebo převodovkou nebyly.Nemusíš se mnou ztrácet čas.Já pojmy osa a difusor znám.
Jenže ty si pleteš pojem s průjmem !Karbec na vertikální osu difuzoru už radši nikde neopakuj.To je technický blábol a na tohle téma si si s tebou budu dopisovat donekonečna.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 17:58 | Nahoru | #20
Michal #5>
Chápu, že to není průkazné.Tyhle motory běhaly v roce 1978 - 1980 a nikdo neměl mobil nebo digitál.V té době to ještě nebyli vetráni, bylo spoustu součástek a byl to jedinný 5tikvalt dostupný všem.A opravdu nemám potřebu se tady předvádět.Chtěl jsem pomoci tomu, kdo o to stojí.

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 18:15 | Nahoru | #21
"na" má bejt "má", ale ty ses asi nikdy neupsal. To sis mohl domyslet, jako všichni ostatní. Proto sem nevěděl, čemu na tom nerozumíš..
Jinak moc dobře vim, co jezdilo a jak se co upravovalo, o tom mi řikat nemusíš. Větší karbec ke stávajícímu stavu motoru je prostě blbost. Za tim si stojim a stát budu. Jinak chce motor pro silnici, takže magneto (nebo cokoliv jinýho) tam bejt musí - denní svícení.
Jo a změna časování má samozřejmě vliv na celej průběh, ale to cos napsal ti nahoní nějakou zdánlivou špičku, to je tak všechno. Pojede to o dost hůř, za tim si taky stojim.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 18:39 | Nahoru | #22
Jumbo3> Je možné, že něco takového existovalo, ale nikdy jsem to neviděl. Co je mi známo tak bylo spousta staveb na základu mx čz motorů jak čz 984 tak později 511 a 516. Fotky vodníka z 90 tky jsem někde viděl, ale už si moc nepamatuju jak přesně to bylo udělané.
Hodně jich jezdilo jako 100vky, ale o plném objemu 125 jsem nikdy neslyšel a ani si to nedokážu se sériovou klikou představit zdvih objem kolem 125 to při zdvihu 49mm vychází na vrtání 56,9mm což kromě toho, že se tam pravděpodobně nevejde je už hrozně podčtvercový motor. Pro srovnání např. 516 má vrtání 55mm na zdvihu 54mm nebo Honda RS 125 (gp speciál) 54mm vrtání 54,5mm zdvih.
Moc nevěřím na to, že by tak extrémní podčtverec fungoval. Jinak si rád popovídám o tom co se jezdilo dřív a jak to fungovalo.
Tak jako tak takhle masivní úprava je při dnešních možnostech pro někoho kdo má dost známých i peněz a chce si hrát. Jiný význam to nemá, navíc 90tek na pokusy už tak moc není...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 19:30 | Nahoru | #23
Michal #5>
Neexistuje extrémní podčtverec při asymetrickém rozvodu.Tohle bylo 1,18 a dnes běžně jezdí motory 1,13 - 1,15.Tohle dávalo dokonce skoro 130ccm, naštěstí to tenkrát nikdo neřešil.
Ale já tohle vlákno opravdu opouštím, protože s takovými "dravci"nebojuji.
Někdy někde jinde a jinak.

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

20.5.2011 v 19:53 | Nahoru | #24
Jumbo3> Dobře s žádostí o fotku jsem to přehnal, ale jinak nevím čeho jsem se dopustil proti dobrým mravům.
Skutečně se mi tehle poměr vrtání zdvih zdá dost extrémní a nenapadá mě součastný motor podobné kategorie, který byl tak podčtvercový. Naopak všechny výkonné 2t motory jsou čtvercové nebo mírně nadčtvercové.
Časování sání je možné pomocí šoupátka nastavit v podstatě jak je potřebné a vhodné, každopádně zrovna na časování šoupátka není až tolik s čím laborovat. Horší je to už s tím zbytkem, předpokládám, že jste jezdili i jiné klikovky, aby vám vyšlo vyvážení vůči těžší pístní skupině.

(reakce na) Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

26.7.2016 v 20:57 | Nahoru | #25
Michal-#5>
Měli jsme v 70. letech závodní motokáru a závodní silniční motocykl 125 ccm. Stroje měly upravený motor z Jawy 90. Vrtání / zdvih byl 56/50, válec otočený - výfuk dozadu, karburátor Mikuni 28 - 32, chlazení vzduchem i vodou. Válec měl 5 - 7 přefukových kanálů, jedna verze měla i oddělené mazání kliky, nahoru pak vrtanou ojnicí. Motor točil 13 - 15 tis. otáček, výkon jsme odhadovali na 16 - 18 koní. Motory byly dost nespolehlivé, často se zadírala klika nebo písty. Zažili jsme s tím hodně, hodně zábavy, všechno se dělalo na koleně, to byly časy. Pokud by k těmto úpravám měl nějaké doplňující info, prosím na mail - star31@seznam.cz

Motor Jawa 90 a zvyšování obsahu/výkonu.

27.7.2016 v 14:11 | Nahoru | #26
Co v minulosti opravdu fungovalo, tak byla cesta ne ke zvyšování objemu, ale naopak udělat z toho padesátku. A třeba k temu eště šesku skříň.
Tady je na ten motor klika, kerů sem onehdá prodal na Slovensko:




Když se z toho dělala stovka, muselo tomět vrtání 50mm. Píst z Tatrana nešel použít, Tatrman má vrtání 52. Používali jsme odlitky z jawského čtyřválce a kruhy z Tatrana stovky, ale skútru.
I tak se musela upravit spojka, převodovka, použít jiná ojnice a samozřejmě jiné ložisko dole na ojnici.
Všecko se dělalo.
I klec na to ojniční ložisko...
Dnes se sice dá všechno koupit, ale postavit něco funkčního néni žádná sranda a schopnosti současných mladíků jsou více než nedostatečné.
Protože je potřebné míti nemalé znalosti jednak ze stavby motocyklů, ale také z mnoha jiných oborů...
A kdo je nemá, podle toho to taky dopadne.
Obávám se tedy, že k takovému výsledku už asi těžko někdo dospěje:









Teoreticky se dá na blok motoru jakéhokoliv stroje nabastlit cokoliv, ale jezdit se s tím obvykle nedá a o závodění na nejaké slušné úrovni ani nemluvě.
Důvod, proč se takové stroje stavěli byl ten, že na našem území nebyl jiný použitelný základ dostupný.
Krosová Zetka 125 byla úplně k ničemu, z té se nedalo bez astronomických investic udělat nic použitelného (dobrý pětikvalt měl mladý Zavrc a prototyp soutěžní dvácy 511 jezdil Marek z Prostějova, později na takovéto motorce jezdil Jirka Macháček).
Ve třídě do 100ccm bývalo na startu přes šedesát lidí, ve stopětadvacítkách tak do deseti a ani jedna ČZ...
Kamoši, kteří si postavili silničku 125ccm z ní vyloudili neco málo přes 25 koní (skutečně odbrzděných), ale stroj byl tak poruchový, že s ním toho moc nenajeli...
Kolik měla ta stovka - těžko říct, ale motor měl lepší charakteristiku, než Tatran (u toho se říkalo, že má 17 koníků), takže v těžkém terénu a nebo když zapršelo byla výhoda na naší straně .
Sranda byla, že aby sériová devadesátka jela rychleji, musel se tam dat pomalejší převod (až o šest zubů víc na rozetě).
Pokud bych dostal do pazourů opravitelnů devadesátku, dal bych tam lepší ojniční ložisko, VAPE a dával si bacha na karbec, aby fungoval správně.
A byla by z toho motorka...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Číslo rámu Jawa 90 Cross/Trail loguran 11 16.5.2023 v 20:40 Kohlstein
Jawa 90 Bastl - předstih 38mm Jawa 90 Cross/Trail Čermáček 25 13.11.2021 v 14:23 Čermáček
Náhon tachometru jawa 90 cross Jawa 90 Cross/Trail Zenda11 7 4.4.2021 v 19:39 Doctoropulos
JAWA 90 zapalování [1, 2] Jawa 90 Cross/Trail, Jawa 90 Roadster FiZzeR 33 28.3.2021 v 17:08 FiZzeR
Jawa 90 štart páka Jawa 90 Cross/Trail Rakúsy 5 21.3.2021 v 19:16 pepek47


TOPlist