bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Letecký motor
 
2.5.2011 v 22:25
Zdravím lidi!
Pohrávám si s myšlenkou upravit motocyklový motor pro pohon ultralehkého letadla. A vzhledem k tomu, že letecká fóra mlčí, se pouštím na půdu kde se vždy kecá až až . První můj dotaz směřuje k tipu nějakého levně, běžně sehnatelného motoru o výkonu nějakých 35 až 45Hp (26-33KW). Druhej dotaz je jestli má někdo představu kolik by mohl takový motor bez převodovky vážit. Dál otvírám k dizkusi víceméně k plkání a vymýšlení, proč by to nešlo

2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

2.5.2011 v 23:38 | Nahoru | #31
Na takovýho prcka musí stačit i trabant bohatě, viděl bych to na jednoválec 5OO-660ccm, převodovku pryč, natočit bokem, reduktor a dořešit mazání.

(reakce na) Letecký motor

2.5.2011 v 23:43 | Nahoru | #32

Wiblyz píše: A to ti je jedno jestli jednovalec nebo dvouval?



Myslím si že je to obecně jedno. Máš nějakej postřeh proč by nešel použít jednoválec popř. dvouválec. Kritika je vítána

(reakce na) Letecký motor

2.5.2011 v 23:47 | Nahoru | #33

Vodourek píše: Na takovýho prcka musí stačit i trabant bohatě, viděl bych to na jednoválec 5OO-660ccm, převodovku pryč, natočit bokem, reduktor a dořešit mazání.



Dobový text uvádí výkon trabanta nějakých 23koní což je celkem hluboko pod navrhovaným rozpětím Obecně se domnívám taky, že by ho to mělo utáhnout, ale otázkou je jak moc bezpečně. To letadlo už od pohledu bude takovej "generátor odporu".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

2.5.2011 v 23:47 | Nahoru | #34

Vodourek píše: Na takovýho prcka musí stačit i trabant bohatě, viděl bych to na jednoválec 5OO-660ccm, převodovku pryč, natočit bokem, reduktor a dořešit mazání.



motor ze stařičké Yamahy XT 600.... jednoválech, chlazen vzduchem, 33kW

(reakce na) Letecký motor

2.5.2011 v 23:52 | Nahoru | #35

kotvista píše: motor ze stařičké Yamahy XT 600.... jednoválech, chlazen vzduchem, 33kW



nebo prostě suzuki DR600R , Honda XL 600 R -> taky jednoválce

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

2.5.2011 v 23:58 | Nahoru | #36
osobně si myslim, dvouválec by byl lepší... ovšem musí se počítat s vyšší hmotností...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:02 | Nahoru | #37
kotvista> Proč myslíš že by byl lepší dvouválec? Ja osobně sem nejdříve taky koukal po dvouvalci. Ale kdyz nad tim premyslim je to asi vicemene jedno. Motor stejně poběží víceméně neustále v konstantních otáčkách...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:08 | Nahoru | #38
Twister> Třeba ten Transalp už je na to podle mě dost výkonej a zbytečně těžkej. Jestli to letadýlko snese vibrace jednoválce tak je to bez debat.

(reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:10 | Nahoru | #39
Twister> protože dvouválce jsou OBECNĚ mnohem kultivovanější... už jen u starých motorů, myslím veteránů je znát když motor nemá tzv. ,, vyvažovanou hřídel,, a jedná se o dvouválec nebo jednovále... dvouválec na tom bude vždy mšohem líp... Taky si myslim že už jen z hlediska bezpečnosti to bude velká vhoda mít dvouválec... např. na mém bývalém varaderu xl 125 jsem dokázal ujet slušnou řádku kilometrů jen na jeden válec a to to byla 125ccm... strejdovi se stalo na sluce něco podobného... mám takový pocit, že mu nepálil jeden válec a myslim že v tu chvíli byl oravdu za ten druhý rád... samozřejmě výkon je někde jinde ale je tam... Varadero mi taky nejelo buhví jak ale jelo...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:12 | Nahoru | #40

Vodourek píše: Twister> Třeba ten Transalp už je na to podle mě dost výkonej a zbytečně těžkej. Jestli to letadýlko snese vibrace jednoválce tak je to bez debat.



taky pravda... prostě dvouválec na tom je lépe... ale v tomto případě musíme zohlednit i hmotnost a výkon

(reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:17 | Nahoru | #41

kotvista píše: taky pravda... prostě dvouválec na tom je lépe... ale v tomto případě musíme zohlednit i hmotnost a výkon



k těm vybracím... na Milovickém letišti je podobný ULL... motor dává konstrukci poměrně velké vybrace a ocasní plochy sebou mávaj jak o život... mi snad přijde že se to ULL posunuje vpřed vějířovým pohohybem výškovky a směrovky... je teda pravda že samotná konstrukce je poněkud chatrnější ale jako ten ocas se tam fakt mává... létá to létá ovšem nevim jak kvalitně... tohle nedokážu posoudit

Letecký motor

3.5.2011 v 00:17 | Nahoru | #42
Tak tak, dvouval ma hladsi chod, je asi v tomhle pripade i bezpecnejsi, ac bude mit mozna nejaky kilco navic. Problem je, ze vetsina dvouvalcu ( ted mi honem napada jako vyjimka jen Jawa ) je chlazena jinak nez vzduchem, tim dalsi veci a i kila navic.

Letecký motor

3.5.2011 v 00:19 | Nahoru | #43
Taky sem měl malýho Varana Jinak vibrace jednoválce. Nikdy sem jednoválce neměl mimo 125ccm. A tam ty vibrace až tak strašný nebyly. Nevím jak moc se to bude projevovat u 600, ale asi to tak strašný být nemůže jinak by ti ta motorka musela při běžný jízde ušlechat vejce na sníh. Co se týče konstrukce, tak ve vzduchu to s letadlem stejně hází, takže vibrace při nějakým rozumným uložení motoru do silentbloku snad až takovej problem nebudou. Co se týče komfortu, tak na to se u těchdle letadel fakt moc nehraje

Co se týká letu na jeden válec. To už bychom rovnou mohli stavět 2-motorový stroje...

Letecký motor

3.5.2011 v 00:23 | Nahoru | #44
Vzhledem k dostupnosti, výkonu, jednoduchosti, ceně a spolehlivosti bych to viděl na GS 500. Jinak nevim jak hodně ti jde o váhu, ale pokud už máš postaveno, nebo nějaký plány, zkus si schválně vypočítat hmotnost motoru, aby ti to vycházelo akorát do těžiště. Pak budeš mít jasněji, zda budeš muset vzít lehčí 2t nebo těžší 4t (ten by byl lepší).

Letecký motor

3.5.2011 v 00:23 | Nahoru | #45
Použij osvědčenou koncepci, elaborování o tom, co byse tam mohlo namontovat, z čeho to tam namontovat apod. jsou na dvě věci...ztratíš tím hromadu času a nakonec zjistíš, že kdyby si tam toho Rotaxe dal, vyšlo by tě to levněji...a to píšu z vlastní zkušenosti: fotr měl ULLa Máju od Rakušanů z Kroměříže, nejdříve tam měl Rotax 512, ten byl na to ale slabý, po cca 2-3 letech už byl tak na generálku, jeho známý ho ukecal - Pěnička z Nového Jičína, ať tam namontuje motor z Nissana Micra - jj, paráda, letadlo s tím sice letělo, to jo, ale bylo těžké na čumák - tzn. vyrobit novou přední nohu, dát větší zátěž na ocas - tím byl ale více namáhaný drak - no co ti budu povídat, vyhodil oknem 100 klacků a nakonec tam namontoval 582 od Rotaxu ...
No, i když si ty motocyklové motory do ultralajtů lidi montují, tak podle mě na to moc vhodné nejsou - ber to tak, že se ten motor musí pořád točit na hodně vysoké otáčky, dáš tam motor z Vefry (to už jsem taky viděl - motor z VFR 750 bez převodovky, klika podélně s osou letadla - borec to chtěl namontovat do rogala, ale nakonec na to hodil bobek) - jo on sice má 100 koní, ale při 10 000 - a jak dlouho se ten motor vydrží točit těch 10 000 ot/min., hodinu v kuse a pak co...
A navíc pro tyto účely je pro tebe vhodnější 2T motor, jeho oprava je mnohem levnější, když přidřeš, zadřeš 4T motor - třeba 2V, 4V, můžeš ho rovnou vyhodit, za cenu GO bysi měl 4 další takové motory - no jo, ale otázka v jakém stavu...
Fotr tu 582 nakonec trochu přidřel, prasátka ve válcích byly celkém velké a stejně ten motor
pořád jel bez problémů.
Podle mě na tomhle nemá smysl šetřit...když na to nemáš, tak se na to vy.er... a nebo koupit nějakou olítanou bestii za pár peněz...
Jinak mě to létaní nikdy nechytlo, hlavně létání v ULLa je celkem o ničem...jo takhle akrobacie, to by mě bavilo, ale tohle né...

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

3.5.2011 v 00:28 | Nahoru | #46
No držím palec, ať se ti dílo podaří, ale jsem k tomu dost skeptický, těchto pokusů jsem viděl už dost a dopadli všechny stejně...bohužel málokterý motor se dá použít...
No i když, na Discovery jsem viděl nějaký dokument o ULLa - nějaký chlapík z USA do jednomístného ULLa použil 2 motory ze sekečky, tak tedy nevím no

(reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:39 | Nahoru | #47

2stroke píše: No držím palec, ať se ti dílo podaří, ale jsem k tomu dost skeptický, těchto pokusů jsem viděl už dost a dopadli všechny stejně...bohužel málokterý motor se dá použít...
No i když, na Discovery jsem viděl nějaký dokument o ULLa - nějaký chlapík z USA do jednomístného ULLa použil 2 motory ze sekečky, tak tedy nevím no



motor ze sekačky je super dal jsem si ho na lodičku jen to stačilo malinko pošolíchat... hahahaaa... PS: sorry malinko mimo tema

Letecký motor

3.5.2011 v 00:41 | Nahoru | #48
Praveze pouzit jde prakticky jakykoliv motor. Otazka je jen co se tyce spolehlivosti a trvanlivosti motoru. A to se bohužel nezjisti jinak nez provozem.

Rotax tam určitě dávat nebudu. Nedám 80 000 za motor. To můžu rovnou jít a koupit letadlo.

Co se týče vysokých otáček. S tím souhlasím, netuším jak ten motor dlouho vydrží. Ale beru to zase logicky. Jezdím na GS500 obvykle mám otáčky tak kolem 6000-7000 při běžné jízdě. Otáčky vrtule mají být obvykle něco málo pod 3000 otáček. Takže s reduktorem 1:2 to budu tahat více méně v obvyklých otáčkách. Dalším argument je jednoduchý. V případě že budu počítat že motor z GS500 bude stát 20 tisíc (což stojí pomalu celá mašina) mám na 4 motory oproti ceně rotaxe a můžu vesele měnit.

Co se týká potíže s centráží. Ta se mě až tak netýká neboť letadlo teprve budu stavět, a proto jde s kompenzací centráže počítat

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

3.5.2011 v 00:50 | Nahoru | #49
Zeptám se asi blbě , ale nebyl by lepší právě motor s více válci kvuli zakladnimu rozdilu mezi pozemni a "letici" technikou a to je redundance nekterych součástí? Co vim tak litaci rotaxy maji komplet zvojene zapalovani ne?

myšlenka - když se pos... jedna svíčka, pojede to na jeden válec(dva, tři), což bude sic na p...ču ale ne o kejhák?

zní to jako kutil tim, ale nebylo by lepší víc válců a větší výkon s možností že se neco rozbije?

(skromny dotaz...)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 00:56 | Nahoru | #50

FishX3 píše: Zeptám se asi blbě , ale nebyl by lepší právě motor s více válci kvuli zakladnimu rozdilu mezi pozemni a "letici" technikou a to je redundance nekterych součástí? Co vim tak litaci rotaxy maji komplet zvojene zapalovani ne?

myšlenka - když se pos... jedna svíčka, pojede to na jeden válec(dva, tři), což bude sic na p...ču ale ne o kejhák?

zní to jako kutil tim, ale nebylo by lepší víc válců a větší výkon s možností že se neco rozbije?

(skromny dotaz...)



Je to zajimava myslenka, ale praktikovatelna spise ve velkem letectvi. Kde i dvoumotorove letadlo je schopne pokracovat v letu pouze na jeden motor. Cili logicky predimenzovany. U techto malych letadel se vždy počítá s jistou eventualitou nouzového přistání. Jako plachtař mám s válením v poli již nějaké zkušenosti. Podle tohoto modelu by musel být zdvojeny válec, zapalovani, karburatory, mazani, chlazeni, rizeni, kylovka, smerovka, stabilizator, vyskovka, nosne plochy, trup a dokonce snad i pilot... Zkratka letani s sebou prinasi holt nejaka rizika a kdo se boji nesmi do lesa

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

3.5.2011 v 00:57 | Nahoru | #51
Kup Sluku (LK2M) Kamarýt se Šimůnkem jsou geniové !!

(reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 01:03 | Nahoru | #52

babajezi píše: Kup Sluku (LK2M) Kamarýt se Šimůnkem jsou geniové !!



Zrovna sluka je celkem nakladna na provoz. To uz lip vychazi treba Minimax nebo Himax. Ale nechci nic kupovat, chci si to proste zkusit postavit

Letecký motor

3.5.2011 v 06:56 | Nahoru | #53
Jeden chlapík obletěl republiku na éru vlastní výroby s motorem z traktůrku. Briggs/Strattor VANGUAR jsou véčkové dvouválce 16-22 HP. Na dobře navržené éro to stačí, jak potvrzují i dlouhá léta používání Trabantů napřímo. Výhodou 4T je spolehlivost (na Trabim se většinou ukroutí klika, pokud se dřív nezadře) a spotřeba kolem 1,5 litru na hodinu letu.
Osobně mám v letadle motor z auta, Suzuku, ano je trochu těžší, ale žere polovinu co Rotax při větším výkonu.

Letecký motor

3.5.2011 v 06:58 | Nahoru | #54
Twister -> sezen tady assassina, ten neco podobnyho provadel snad na skole nebo co to povidal ...

Letecký motor

3.5.2011 v 06:58 | Nahoru | #55
BTW letadlo s 600ccm motorem z japonské rozstřelené motorky u nás létalo, ale bez papírů, protože se nevešlo do váhy, ten motor s převodovkou něco váží a hlavně má docela úzké využitelné rozpětí otáček. Být tebou, postavím malé jednomístné éro se slušnou aerodynamikou, aby ses nemusel ploužit pořád sedmdesátkou. To bych si vybral nejdřív a až pak sháněl motor.

(reakce na) Letecký motor

3.5.2011 v 07:15 | Nahoru | #56

kakos2006 píše: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1211&kategorie=4


Jéžiš za ten článek by ten absolutní technický diletant měl dostat po držce. To je slátanina první kategorie...

Letecký motor

3.5.2011 v 08:05 | Nahoru | #57


Letecký motor

3.5.2011 v 08:11 | Nahoru | #58
Hollas mě s obrázkem předběhl, pokud ale vládneš english, počti si tady

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

3.5.2011 v 08:26 | Nahoru | #59
twister: ted jsme jednomu znamemu davali do ramu na zada upravenou 150ku MZtu.. na padak... bylo docela dost laborovani s reduktorem....

ve skole (CVUT FSI-katedra letadel) se v dobe kdy sem tam byl stavela zmensenina L39(spis jen proporce) s motorem z R1 04 a studenym propulsorem.. ale kam se to dostalo nevim, skolu sem nedokoncil....

obecne si myslim ze treba motor krosky je absolutne nevhodnej, max vykon ve velkejch otackach a neni stavenej na stalou zatez, ten motor je navrzenej na to ze podava par sekund plnej vykon a pak brzdis(mx trat) taky tyhle motory dost trpi kdyz se kroska predela na motard a zene se na max treba po dalnici....

na naky maly poletovadlo (drak 150kg) mi prijde trosku zbytecny premejslet o vykonech nad 30kW... vzdyt straton jaka byla obluda a litalo to s trabantem celkem slusne... jinak trabanty upravene do letadla mam doma dva, jeden teda kouslej, jeden plne funkcni s magnetem atd.. ten je dokonce na ramu motoroveho rogala, ale zbavovat se jich asi nechci...

vaha tech motoru nebude velka (1-2valce) kolem tech 40-60kg s tim ze toho jeste dost vykuchas... prevodovku, spojku... ale prijde mi ze je na tom dost prace.. zbytecne ti pak zabiraj prostor ty velky kartery, prostor po prevodovce vyplnenej olejem.. to uz by stalo za to predelat na suchou skrin atd... spousta prace pro cloveka co o motorech uz dost vi, ma vybaveni a praxi... coz si myslim ze v tom je problem... ze pak uz vyjde levnejs si koupit motor co je pro tohle urcenej...

vodnika bych si pro tvoji aplikaci asi nebral, zbytecne moc komplikaci...

ja bych asi zkusil modelarskej stridavej motor + life baterky.... dneska uz se daji ty modelarske elektromotory sehnat za rozumny prachy ve vykonech kolem 10kW... sprahnout dva ... ale baterky budou stat dost penez no...

Naposledy editováno 03.05.2011 08:28:04

Letecký motor

3.5.2011 v 08:31 | Nahoru | #60
co plochodrážní motor? 500 kubíků, jednoválec, 4takt, vzduchem chlazenej, a kdybys ho netůroval pořád na 18000 otáček, tak by mohl i docela dlouho vydržet.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist