globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Volnobezka LC8
11.2.2011 v 13:36
Zdarec všem majitelum LC8..

Tak jsem řešil rozbitou volnoběžku( tim myslim volnobezku, ne torque limiter, na kterej byla svolavacka), temat na webu najdete dost, ale vsichni to resi stejne - proste koupim novou za 15tis.. Po stisknuti startovani starter tocil naprazdno, na hridel se nic nepreneslo...

S motem " co muzu ztratit, vic jak 15 me to stat nebude" jsem se pustil do rozebirani..
Postup je asi takovy (LC8 2006 - bacha rok 2005 se lamal, jsou tam asi jiny zavity, origo naradi je jiny ):

Sundani krytu rotoru nebudu rozepisovat, kdo nezvladne ani to, necht to da rovnou do servisu..

Rotor je na hrideli dotahnut M16 šroubem se 14 imbusovou hlavou, je dotahnutej na 150Nm a jeste je tam zavitova pasta (lepidlo), takže sundavat jde (alespon u me to tak bylo) dost blbe.. Tocenim hrideli tocite asi rovnou klikovkou (blizsi spojitosti jsem nehledal, v danou chvili me nezajimaly), takze nejdriv muzete zkusit tam dat kvalt, zasprajcovat kolo a zkusit jestli to povolite takhle.. Ja jsem si musel vyrobit klic, vezmete stranovou 32 a predelate ji na 34 ( 34 rovnou nedoporucuju, ty klice maji vybrani a zbytecne riskujete ozvejkani vybrani na rotoru), kdyz si to prebrousite, mate sichr rovne plochy.. Me se povedlo ho (rotor) malinko zvejknout, kdyz jsem se pokousel to drzet klicovejma klestema. Na ten klic jsem jeste navaril "vodici" krouzek, vnitrni prumer 40,2mm, aby nedoslo ke smyknuti.. Celisti jsem odsadil asi o 15mm, aby sli zapustit dovnitr rotoru..

Ve finale vzniklo toto, cimz uz jde ten sroub povolit..




Rotor sundate za pomoci sroubu M20x1,5... spravne by mel jit do hridele zasroubovat "cerv" M16x1,5 o ktery se ten M20 opre a vytlaci rotor, ale bal jsem se ze uz bych nedostal ven ten cerv (staci vzit M16x1,5 a uriznout tomu hlavu).. Poradne jsem sroub i vnitrek hridele napatlal vazelinou.. asi na paty pokus rotor vyskocil...

Ozebeny (prenosovy) kolo za nim jde sundat rukou..


Na rotoru povolite 6 sroubu ( 5-ka imbus), jsou opet zalepeny, takze jdou ztuha, a rozdelite samostatnou volnobezku a rotor..




Volnobezka je sestavena z x volne lozenych segmentu "vejcovityho"(nepravidelne pravidelneho) tvaru, na jednu stranu povoli pohyb-klouzou po stene, zatimco pri pokusu o pohyb na druhou stranu se natoci, cimz nastavi tu sirsi cast sveho tela a vzeprou se o steny-zablokuji pohyb.. To cely je drzeny pohromade pruzinou, pro kterou je tam drazka..





A pruzina je (myslim ze ve vetsine pripade) kamen urazu.. Ta moje byla v jednom miste (asi 1/5 celkove delky pruziny) deformovana a vytahana, samovolne vylejzala z drazky.. Kdyz jsem to poskladal zpatky dohromady, volnobezka fungovala, obcas popojela dozadu vic nez musela, ale fungovala... Nektere segmenty mely malinke plosky, material, ktery prebyval do stran jsem zabrousil aby to chodilo bez zadrhavani..





Stycna plocha na prenosovym (ozubenym) kole byla sice lehce opotrebovana ale obrousena po celem obvodu rovnomerne, bez "vyhopsanych" mist.



Nedalo mi to a na netu jsem si nasel nekolik pruzinaren, nakonec (jako jediny) mi vyrobu potvrdil p. Vyslouzil, JPV Hulin (asi nejaka mistni mala pruzinarna), specifikace pruziny znela: tazna pruzina bez zakonceni, nerez drat, prumer 0,2, vnejsi prumer 1,4, delka ve volnem stavu 200 (vse v mm).. Rekl jsem, ze chci 3ks, bylo mi odpovezene, ze to ale bude drahy, ze je to technologicky narocne a jen 3ks a .... znate to kdyz chcete neco specifickeho, nejlepe 1ks... Druhy den mi pan volal, ze uz ma cenu a ze jsou drahe ( rikal jsem si ze kdyz dam za vsechny 3 do 6tis, tak je to porad dobry a beru to).. Cekal jsem na cenu, kdyz pan povida, ze cena za jednu bez dane je 98,-kc .. Dal to komentovat asi nemusim..

Vzhledem k tomu, ze dodani je 10 dnu, nevydrzel jsem a pod stejnym motem jako na zacatku jsem deformovanou cast pruziny strihnul a spojil zpatky do kruhu - prace pro hodinare, des a hruza, pinzetou se nerezovy drat tvaruje dost blbe, nicmene, po dvou hodinach potu a krve, jsem slavil uspech.. Na spoji doporucuji dat si zalezet, sice kdyby pruzina prskla ve spoji, nikam neuleti, zustane na miste, ale znova to rozebirat... Predpeti pruziny je tak jak (si myslim) ze ma byt (z nikoho nedostanete info, jediny pomocnik mi je repair manual (a ani tam tomu moc nedavaji), kde je fotka novy volnobezky a pruzina je zalezla uvnitr drazky, nepresahuje, takze zrovnatak jsem ji zakratil i ja).. Kdyby cokoli, budu mit 3 novy pruziny do zasoby...

Kdyz jsem vystrihnul deformovanou cast pruziny tudiz pruzina ma volny pohyb a napina vsechny segmenty stejne a puvodni silou, tak vse funguje jak ma, volnobezka se vraci asi o 0,5mm ( takze o nic).

Zatim jsem zkusil jen jeden start, vse je ok, musil ale priznat, ze nebylo vsechno zaplaveny olejem.. Nicmene, jak rika klasik, na funkci to nema vliv, v lazni to bylo i pred tim a fungovalo to.. ve svy podstate jsem pouze vratil predpeti pruzine, ostatni je tak, jak to bylo puvodne.. Nevidim duvod, proc by to nefungovalo.. Dal nevidim duvod vyplaznout 15tis za blbost, kterou si clovek upravi sam, jen se v tom pohrabat a teda jeste si clovek musi udelat "special tools".. jen pro info, za ten cerv (M16x1,5x delku neznam) chteji v Sette 1007,-kc a za sroub (M20x1,5x delka libovolna) chteji zrovnatam 502,-kc.. Pritom ta M20 je regulerni sroub bez jakychkoli uprav (potvrdili mi to jak Sette, tak ve Flashi, kde je meli na dilne, cenovka je u obou stejna). Pevnostni M20x1,5, delka myslim 60, cenovka kolem kila ve Fabory, odchazim ihned se sroubem v ruce...

Musim ale upozornit na to, ze tahle oprava se da praktikovat pouze na stejny zavady (vytahana pruzina), pokud mate citelny vady na tech segmentech nebo na stycny plose na prenosovym kole, zadna pruzina vas nezachrani... pak je to opravdu o koupi novyho rotoru (sada vcetna volnobezky - 15tis) a toho kola (kolem 3tis)..

Tak snad to nekomu k necemu bude...

Volnobezka LC8

11.2.2011 v 13:46 | Nahoru | #1
kvalitní návod

já to měl u RSV stejný... tehdá cenovka 11tis za volnoběžku. Funguje (i když občas vyhrožuje) dodnes (3 sezóny )

Volnobezka LC8

11.2.2011 v 13:48 | Nahoru | #2
Kua když je někdo šikovnej nejni nad to .Mě ji měnili v záruce tak doufám,že už se znova neposere .

Volnobezka LC8

11.2.2011 v 13:58 | Nahoru | #3

Volnobezka LC8

11.2.2011 v 14:38 | Nahoru | #4
pěkná práce, super návod

2 reakcí na tento příspěvek Volnobezka LC8

11.2.2011 v 17:42 | Nahoru | #5
výborně je to klasika nesmíš se toho bát a jde vše . Mě řekli v DDR za přetryskování a nastavení karbeců práce na celý den 399 eu , no já to dělám za 15 minut a stojí to 3x stella a matroš i s úpravou podtlaků cca2400kč. Tak vítej a at ti ty opravy a úpravy jdou

(reakce na) Volnobezka LC8

11.2.2011 v 21:33 | Nahoru | #6

ktm950sm píše: výborně je to klasika nesmíš se toho bát a jde vše . Mě řekli v DDR za přetryskování a nastavení karbeců práce na celý den 399 eu , no já to dělám za 15 minut a stojí to 3x stella a matroš i s úpravou podtlaků cca2400kč. Tak vítej a at ti ty opravy a úpravy jdou



Nemuzes dat vedet az to budes priste delat? Strasne bych chtel videt jak to zmaknes za 15 minut

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnobezka LC8

11.2.2011 v 23:06 | Nahoru | #7
ktm950sm> je to o tom...faktem je,ze jsem sel od problemu k problemu (hlavne kvuli special tools) ale to co jsem poprvy delal 3 dny ( 3 hodiny cisty prace) jsem podruhy delal 15minut a vedel jsem co me ceka.. je to fajn, kdyz clovek vi co delat kdyz...

Volnobezka LC8

14.2.2011 v 09:21 | Nahoru | #8
špica navod

Volnobezka LC8

31.5.2011 v 21:02 | Nahoru | #9
V podstatě to samé jsem dělal i se svojí Ducati ST2, je tam ta samá volnoběžka, ale já tam měl jinak řešenou pružinu, cvak o 1cm, zasunout pevně do sebe a už to přežilo asi 50 startů. Někdy se doporučuje náhrada automobilovým simeringem s obdobným průměrem, z gumy vytáhnout pružinku a puťa do mašiny. Hlavní výhoda je, že se dá takový simering s pružinou bez zakončení sehnat v automobilovém sortimentu snadněji. I tak díky za návod a kontakt na firmu.

(reakce na) Volnobezka LC8

14.6.2013 v 22:41 | Nahoru | #10
kratod>zdravím,mám stejný problém s volnoběžkou jako jste měl vy a ch těl bych poprosit o nějakej kontatk na vás,Chtěl bych poradit ohledně pár detailů tej volnoběžky. Pružinky už mám ale víc hlav víc ví. děkuju za odpověd

Volnobezka LC8

28.1.2014 v 12:10 | Nahoru | #11
Zdarec chlape, super návod, ale řeší to jenom problém ohledně předpětí těch segmentů. Postupem času se opotřebují a až na nich budou ty plošky příliš velké tak to bude prokluzovat tak jako tak. Musel jsem to řešit na své 950 Adventure. Protože mám tu možnost, vyrobil jsem ty segmenty nové na CNC.

Tohle jsou staré segmenty. Je na nich jasně vidět opotřebení.







A tady nový.












Volnoběžka je jako nová. Pokud by měl někdo zájem, mohu posloužit...

1 reakcí na tento příspěvek Volnobezka LC8

28.1.2014 v 12:28 | Nahoru | #12
krásná práce s dovolením zveřejním na lc8.cz

Volnobezka LC8

29.1.2014 v 08:34 | Nahoru | #13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Volnobezka LC8

29.1.2014 v 11:43 | Nahoru | #14
ybrcek>
Dík to budeš hodný....

(reakce na) Volnobezka LC8

29.1.2014 v 11:45 | Nahoru | #15

Kachmajkl píše: ybrcek>
Dík to budeš hodný....



co já? já su jen opisovač :)ty seš hodnej že ses podělil

Volnobezka LC8

16.4.2014 v 17:34 | Nahoru | #16
Zdárec, chlapy nemáte kontakt na kachmajkla.Dík

Volnobezka LC8

4.9.2014 v 20:20 | Nahoru | #17
Zdar chlapi,tak jsem dnes vyndal ze svojeho pegasa volnoběžku.Stejnej problém přesně jak popisuje Kachmajkl.Plošky na segmentech a navíc prasklá pružina.Ohledně té nabídky od Kachmajkla na výrobu těch segmentů.Rád bych využil,ale nedaří se mi ho kontaktovat.Pokud máte někdo mobil ,písněte mi ho prosím do mailu.Díky moc

Volnobezka LC8

4.1.2016 v 08:24 | Nahoru | #18
Zdravím.Nemáte někdo kontakt na Kachmajkla?Potřebuju udělat segmenty na KTM Adventure.Díky

Volnobezka LC8

5.6.2016 v 17:49 | Nahoru | #19
Oživuji.V krakosti-koupil jsem cca pred mesicem,vse OK,ujeto 250 km,po deseti startech zacala pri startovani stekat,fakt prisernej zvuk,jakoby kdyz se utahujou kola vzduchovou pistoli.Odtazeno do Shivy,vymena volnobezky a kolecka,svicky + servis,dohromady 31.000,-.Odjezd,ujeto opet 250 km,cca deset nastartovani a problem je opet tady. To samy,co pred opravou.Budu reklamovat opravu.Napada nekoho neco?Nemuze to byt ta pruzina,o ktere je tento navod?Diky...

Volnobezka LC8

6.6.2016 v 09:04 | Nahoru | #20
nevím čím to může být,ale rozhodně sem pak napiš jak to dopadlo díky

Volnobezka LC8

6.11.2017 v 13:22 | Nahoru | #21
Ahoj @kratod mas jeste ty pruzinky navic? Mel bych zajem o jednu, pokud bys byl tak hodny, nebo mi dal kontakt na toho kdo ti to vyrobil. Dekuju

(reakce na) Volnobezka LC8

6.11.2017 v 14:02 | Nahoru | #22
kratod> krásná práce

koukám, že jsi taky z budějk...ten klíč jsem si v létě taky dělal na rotor v-stroma a myslím, že má 35 nebo 36mm
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Mizí voda KTM 950 Supermoto Johnysamec 23 3.11.2022 v 12:56 Pepa919
Startér Ktm 950 sm KTM 950 Supermoto Gotie77 7 30.7.2022 v 13:13 mmks
Propad výkonu, laďák a směs lc8 KTM 950 Supermoto P-man 6 21.6.2022 v 10:14 slanyf
Problém s řazením KTM 950 (990) [1, 2] KTM LC8 950 Adventure, KTM 950 SuperEnduro, KTM 950 ... KubaLC8 47 1.9.2021 v 09:06 zboto
Balkánek KTM 950 Supermoto S3164181 9 10.6.2021 v 11:14 Foresterr


TOPlist