AKCE JAWABLÁZNŮ
PLÁNOVANÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Podzimní bude v prvním týdnu v řijnu tedy 4-6.10.2024.
Místo zase Golf.
Rezervace ubytování 734 257 523 kdo chce, zamluví si sam solo.
Plánek kempu a jak to vypadalo pro ty co tam ještě nebyli u mě na rajčeti.
https://www.rajce.idnes.cz/verdom/album/podzimni-jizda-za-jawablazny
PROBĚHLÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Jarní proběhla. Termín druhý týden v dubnu tedy 12-14.4.2024
Byla super, sešlo za zdravé jádro, fotodokumentace u mě na rajčeti
Podzimní jízda byla 6.-8.10.2023 a po tom, co vypadl Kamýk i Skautovna v Autokempu GOLF .
Fotky VERDOM Kehaj Vlasťák
Celkem pohoda flek.
Jarní jawajízda 2023
12.5-14.5 v Kamýku nad Vltavou. Velký dík Kafimu a jeho milé paní za poskytnutí azylu a vlastně zorganizování bezva akce.
Fotky Verdom. Jen z pátka/soboty , v sobotu přesun na jinou akci.
Podzimní JAWAJÍZDA 2022 byla na osvědčené skautovně.
Opět obrovský dík Bimbamovi za zamluvení, Béďovi za výborné klobásky a dřevo a zbytku za to, že dorazil.
Nějaká fotodokumentace tady na rajčeti.
Jarní JAWAJÍZDA 2022 byla na doporučení Kehaje v okolí Mšena.
Posunula se o cca měsíc a stejnak to nijak neovlivnilo účast,
ale alespoň už byly otevřený campy a probíhaly nějaké akce, které v březnu nehrozí.
Fotodokumentace od Verdoma zde .
Podzimní JAWAJÍZDA 2021 byla po dvouleté pauze zaviněné koronou 16.10.2021.
Bylo to jako vždy super. Vyznamenání Béďovi za dřevo a báječné klobásky, Bimbamovi za skautovnu jakožto bezva flek a všem co se zúčastnili za bezva víkend.
Nějaká fotodokumentace zde:
https://verdom.rajce...imni_Jawajizda_2021/
https://kehaj.rajce....17530746/#nove-album
Podzimní Jawa jízda 2019 je za námi,
povedla se a jak jsme si jí užili je patrno z obrázků níže.
https://verdom.rajce...wablazni_jizda_2019/
Zajímavé moto weby:
https://www.jawanacestach.cz/
https://www.jednoustopouceskem.cz/lokality/
http://www.jawamania...poradna/default.aspx
http://www.veterankalendar.cz/]Veterán kalendář
*************************************************************************************************************************************
Můžeme poradit Jawabláznům i na FB:
https://www.facebook.com/groups/jawablazni
Než vyrazíte mrkněte na POČASÍ a nebo na POČASÍ
Český hydrometeorologický ústav
VETERÁNSKÉ AKCE A BURZY
NÁVRHY NA JAWA VÝJEZDY:
Technické muzeum Telč
Rodný dům F.Janečka Klášter nad Dědinou
Moto muzeum Netvořice
Vojenské muzeum Lešany
Stránky Jawabláznů, kde můžete najít různe tipy, rady, návody a fotky z cest: Web
Kdo se bude chtít aktivně účastnit na zvelebování webu, je potřeba se registrovat: ZDE
---------------------------------------------------------------------------------------------
Skupina Jawablázni
Fichtl výjezd za Svatomartinskou husičkou do Kácova 9.11.2013
Sraz v Kácově jak kdo dojede cca kolem poledne.Husu a fichtla sebou
Účastníci:Martaffon,Martin,Čmoud,Elevátor najeto cca 200 km
Podzimní vyjížďka 19.10.2013
Sraz již kdo chce a může 18.10. Bimbam opět zařídil sqělý nocleh v židovské škole u synagogy v Plaňanech.Jinak tradiční sraz ráno v 8:30 u Vrbčanské pumpy .Následuje přesun do Týnce k "fabrice " Jawa sraz v 10:30.Po té odjezd směr Kácov pivovar na oběd kolem 12:30,vyjížďka po okolí a zpět do Žiďárny.Je to návrh,další nápady jsou vítány.
Čmoud
Martaffon
Sema
Tachlovice 2013
Kehaj
Vlasťák
Čmoud
Rabakov 4.5.2013
Sema
Fichtlrider
Jarní Jawajízda 23.3.2013
Sema
Čmoud
Ast
Škodovák
Betkař
Martin
Svatováclavská Jawajízda 2012
Kafi
Čmoud
Jawablázni na Třeboňsku 2012
Čmoud
Druhá Jawajízda 2012
Škodovák
Čmoud
Kafi
První Jawajízda 2011
Fotky z Jawajízdy
Jawa jízda Endy
Jawajízda Sema
Odborná literatura
Literatura-jawarmaniak
elektro schémata
VZORNÍK BAREV RAL
VÝSLEDKY ANKET
Jak to máte přes zimu s moto?
Zazimuji a s moto nejezdím. 62% 13ks hlasovalo
Jezdím pořád. 38% 8ks hlasovalo
Pokládka moto (duben 2022)
Položil jsem motorku mockrát. 86% 12ks hlasovalo
Položil jsem motorku zatím jen jednou. 14% 2ks hlasovalo
Doposud jsem jezdil jen kolama dolů. 0% 0ks hlasovalo
Nejčastější poruchy motocyklů Jawa a ČZ
Zapalování 8% 3
Dobíjení 45% 17
Elektro rozvod 3% 1
Osvětlení a houkačka 0% 0
Převodovka 5% 2
Spojka a primár 0% 0
Klikové ústrojí 8% 3
Válec hlava píst a kroužky 5% 2
Rám praskání 0% 0
Kola - dráty ráfek 0% 0
Brzdy 0% 0
Tlumiče zadní 0% 0
Tlumiče přední 5% 2
Nádrž - prosak 3% 1
Startovací mechanizmus 0% 0
Pohon zadního kola sekundár 0% 0
Tachometr 0% 0
Táhla lanka bovdeny 8% 3
Karburace 5% 2
Přívod paliva 5% 2
4. Anketa: Co přidávám do žrádla svým dvoutaktním miláčkům. Nic neříkající ankety se zúčastnilo 61 lidí.
MOGUL M2T 20% 12
MOGUL TS 10% 6
MOGUL TSF 23% 14
LAVIO MOTO SYNT 2T 20% 12
CASTROL 2T 10% 6
M6A a M6AD 3% 2
SAE30 - 40 motorový 0% 0
MOTUL MOTOMIX 2T 2% 1
CINOL M2T 2% 1
VALAR TORSA 2T-SF 3% 2
SUNOCO 2T MX POWER 0% 0
SUNOCO 2T MX COMPETITION 0% 0
MOTOREX RACING GP 2T 0% 0
MOTOREX TWO STROKE 2T 0% 0
REPSOL COMPETITION 2% 1
OMV BIXXOL MOTOR BIKE 2T-S 2% 1
SHELL ADVANCE VSX 3% 2
DENICOL SUPER 2T 2% 1
TRAVOL 2T 0% 0
Anketa 10/2021-04/2022
Mám co mám a tak to zůstane 16
Spíše se budu zbavovat nasysleného. 2
Budu dál sbírat a nakupovat jak to půjde. 4
Anketa o pojišťovnách a kde máme pov. ručení
Generali Česká Pojišťovna 9%
Uniqa 6%
Kooperativa 14%
ČPP 34%
Allianz 17%
ČSOB pojišťovna 6%
Jinde než je uvedeno 14%
Anketa: Od koho pneumatiku na motorku mám ověřenou a mohu doporučit.(léto 2023)
Mitas 6%, Bridgestone 12%, Metzeler 21%, Michelin 9%, Heidenau 27%, Pirelli 12%, Dunlop 12%, Jiný výrobce 0%
OBČERSTVOVACÍ STANICE prověřené a doporučené.
Čestice u Borohrádku křižovatka silnic 11 a 36
Kondrac na 125 jižně od Vlašimi restaurace
Roztoky na Berounce - restaurace U Jezzu
U Držkatý Katky Nové Městečko.Ze Sušice po 169 na jih a odbočit přes most na 145
Hýskov v poslední době,když se řekne Hýskov,tak se mi nevybaví malebná vesnička kousek za Berounem směrem proti proudu Berounky,ale pořádná flákota přes kterou mám co dělat abych se ohnul opět k řídítkům
Bystřice u Benešova Hostinec U Hlaváčků.
Louny hotel a restaurace Černý kůň.Více info u Tondy Zlouna
Kácov pivovar křižovatka řeky Sázavy a silnice 125
Pokud se Váš příspěvek netýká tématu (české motocykly) odešlete ho prosím jako OffTopic aby se v tom potom lépe hledalo.
Kdo bude psát vulgárně, esejisticky utíkat od mototématu, útočit na jiné, tak je možná reakce ze strany adminů.
Více viz kafiho popis:
Zdravím všechny ve spolek.
Dnes jsem si dal práci a pohovořil s většinou těch, kteří sem chodí téměř celou dobu, co vlákno existuje.
Ptal jsem se na konkrétní důvody, které je vedly a vedou k neaktivitě ve vláknu.
Většina z nich sem pravidelně chodí, "čte", ale nemá chuť/důvod/motiv již přispívat.
Důvody se z velké části potkávaly v následujících bodech:
- Přílišné vulgární vyjadřování, nadávky vůči autorům příspěvků
- Nerespektování názoru druhých a s tím související nekonstruktivní diskuze
- Plevelení vlákna rozsáhlými diskuzemi o autech a nenávistnými příspěvky vůči jinému názoru
- Jistá "obava" z toho, že příspěvek povede k označení za idiota, kreténa apod...
Takřka s každým, s kým jsem dnes hovořil, jsem se shodl na následujícím:
- Není potřeba diskutovat o značce Jawa, téma je vyčerpané.
- Je více než žádoucí navrátit vlákno k obecnému tématu o motorkách a věcech jim blízkých,
jako je například cestování, zážitky, technika/rady, vybavení, značky všeho druhu, zkušenosti, tématické knihy apod.
- Dostat se zpět k tomu, že se zde bavili lidé, kteří se nějakým způsobem znali, párkrát do roka se setkali
a diskuze byla konstruktivní, respektovala názory i osobnosti ostatních, vládla zde přátelská atmosféra.
Současně jsem si dnes volal i s Pechem a celou situaci probral.
Předem upozorňuji, že však neni jediný s kym by stálo za to probrat stejné věci.
Nicméně na Pecha mám kontakt. Každý si sáhněme do svědomí.
Sdělil jsem mu svůj pohled na věc a požádal ho o respektování věcné diskuze ve slušné formě.
Důvodem mnoha vulgarismů, zejména vůči značce Jawa, je postoj samotné fabriky resp. managementu vůči zákazníkům.
To Pecha vytáčí, a nevidí jinou možnost, jak to říci, než použít sprostá slova.
Rád by tím dal najevo, jak se Jawa chová, a odradil tak potenciální budoucí kupce.
Bavili jsme se o tom, že zde ve vlákně jsme to většinově pochopili, a není potřeba se k tomu vracet.
V případě, že nesouhlasí s některým názorem, tak nechť to řekne slušně, nebo to raději přejde.
Také jsme se shodli na tom, že není cílem vlákna držet se striktně u tématu Jawa/ČZ,
ale mělo by obecně sledovat témata, jak jsem psal výše.
Závěrem tedy je, že počínaje dneškem budou vulgarismy, jak je známe z tohoto vlákna, mazány, autor upozorněn a při opakování dostane ban.
Stejný osud potká "opakující se" příspěvky z oblasti autodiskuzí .
Tím nechci říci, že je zákaz diskutovat o autech apod.
Nicméně není žádoucí vést 2+stránkové diskuze na toto téma - založte si separátní vlákno nebo si napište SZ.
Samozřejmě není problém položit dotaz, nechat si poradit, sdělit pocit. Ale zbytečně to rozvádět nemá cenu...
Věřím, že k sáhnutí po tomto řešení nebudu nucen, jelikož jsme dospělí lidé.
Jsme si vědomi rizika, že vlákno může takto umřít.
Současně mám víru ve vás, přátele, kteří sem chodí mnoho let, a o toto jste opakovaně žádali.
Apeluji na vás, pokud jste to mysleli vážně, tak se vraťte do diskuze, a společně najdeme cestu zpět.
V opačném případě vlákno umře, a já ho zamknu.
Díky za pochopení, respektování a spolupráci.
Jawablázen Kafi
Naposledy editováno 15.04.2024 08:13:50
Jako protipól pak působí delší dobu inzerované obtížně prodejné strojky v cenové hladině nad 25 000.
Škoda, že jsem prošvihl akci Nečtiny. Mám ten kraj moc rád - zvláště hrad Nečtiny, kde býval v 80. letech dívčí internát a já tam míval jednu z princezen !
Pár fotek ze sobotního srazu, kde byl i můj pulec.
Tonda Zloun
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
milan1963 píše: Víš co je nejlepší ? Že za ty peníze ji nejspíš prodá. Renovace stojí "pěkné" peníze , to víš sám a když vidím, co se dnes prodá...má tato 350 šanci. I za 110 tisíc.
Snad to můžu napsat - vloni mi jeden člověk nabízel za péráka 90 tisíc. Myslel to vážně. Takový je náš trh.
Ceny za Péráky až Panelky v předrenovačním stavu jsou dost přestřelené, ale pokud je motorka profi zrenovovaná, je cena nad 100 tis minimální. Jen samotná renovace, která za něco stojí vyjde min. na 60tis + cena Péráka 60tis.
Co se týče origo stavu, který není třeba renovovat, tak veteránisté pomalu začínají obracet adávají jim přednost před leštěnkami. Tyto mašiny zvlášť s papíry mají tak vysokou hodnotu, mnohdy podobnou renovovaným. Mou Kývačku v origo hezkém stavu jsem před 7 lety kupoval za 13tis. Před týdnem mi to obhlížel překupník a prý bych to za 65 prodal. Ceny prý letí nahoru, protože už není kde brát. Všechny stodoly už jsou vyklizené a prý se dá ještě něco sem tam objevit na Slovensku.
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
http://zatecky.denik...0530.html?mm=6983773
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
A i ta tvá krasavice koukám poutala pohledy.
Jedeš s ní 11.6. na Paldu?
Že bych večer po vašem výletu zajel na pokec a nebo přechrupnul a dal nějaký to psívo, by se vidělo,
nechci se nijak mezi pulce infiltrovávat, když už pulce nemám. ;)
Jo vědět tehdá...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
Já považuju za reálnou cenu svého péráka tak 50 tisíc - nehledě na to, za kolik jsem ho koupil. Když mi někdo dává 90 tis., je to bud' blázen, nebo superfanda. Motorku mám se SPZ, v původním laku a celkovém stavu, ale když jsem přijel na sraz, kde bylo 5 péráků, lidi obdivovali ty 4 zrenovované , chromované, krásné péráky. Ten můj tam stál jak chudák, o kterého se majitel nestará - omšelý, za těch 60 let opotřebovaný. Sám mám taky raději patinu, ale veřejnost to vidí jinak. Rozporuplná situace. ..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
Jasně, laická veřejnost vidí raději pozlátko než hromadu rzi, ale většina veteránistů včetně mne má raději origo stav. Důvod je prostý. Vyšlechtěných leštěnek jsou mraky a můžeš ji udělat z každé motorky, ale krásnou origo zachovanou s patinou neuděláš. Vždy mne to tady rve srdce, jak někdo renovuje motorku, kterou by stačilo jen rozleštit a zakonzervovat. Akorát ji historicky znehodnotí, ale cenu nezvedne. Já jsem mou ČZ150C kupoval záměrně v rezavém štětkolaku, protože jsem chtěl leštěnku a nechtěl jsem ničit origo motorku.
vždycky když se někde napíše že se jedná o názor veřejnosti, tak mi většinou z toho názoru naskočí žíla
Verdom píše: marauder> Vypadá to na povedenou akci.
A i ta tvá krasavice koukám poutala pohledy.
Jedeš s ní 11.6. na Paldu?
Že bych večer po vašem výletu zajel na pokec a nebo přechrupnul a dal nějaký to psívo, by se vidělo,
nechci se nijak mezi pulce infiltrovávat, když už pulce nemám. ;)
Jo vědět tehdá...
Jedeme s Oldou tak přijeď.
Snad se nic do srazu nepokazí.
Tonda Zloun
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
fidlimydli píše: milan1963> 50tis. Ti za něj dám okamžitě. Klidně i 60. 50tis za Tvého péráka je v současnosti naprosto nereálná cena. Reálných je opravdu těch 90tis. Máš to v krásném origo stavu a s papírama.
Jasně, laická veřejnost vidí raději pozlátko než hromadu rzi, ale většina veteránistů včetně mne má raději origo stav. Důvod je prostý. Vyšlechtěných leštěnek jsou mraky a můžeš ji udělat z každé motorky, ale krásnou origo zachovanou s patinou neuděláš. Vždy mne to tady rve srdce, jak někdo renovuje motorku, kterou by stačilo jen rozleštit a zakonzervovat. Akorát ji historicky znehodnotí, ale cenu nezvedne. Já jsem mou ČZ150C kupoval záměrně v rezavém štětkolaku, protože jsem chtěl leštěnku a nechtěl jsem ničit origo motorku.
Naposledy editováno 31.05.2016 16:55:38
2 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
Já bych origo neopravoval, leda z nostalgie.
Tam je totiž pístnice nechromovaná a velice lehce se poškrábe a tedy netěsní.
Navíc origo těsnění není "slavík", ale dva O-kroužky.
Píst je kožka jak z pumpy na kolo a katarakt je dírka v pístnici.
A origo tlumič rozdělat - na to je potřeba vyšší dívčí, páč na těch tlumičích je všecko jinak...
V prodeji jsou z náhradní výroby...fungujou.
J.M.K. - tak konečně vím, co máš za auto...kdysi sem měl "našlápnuto" na 128ku kupátko, s motorem 1500 ccm.
Kurvatojelo!!!
Dan : historický automobil ? Určitě časem bude...oprav ho, zakonzervuj a za 20 let třeba prodáš a vyděláš. Oficiálně je historickým vozidlem auto/moto/traktor... starší 30let. Ale považovat za historickou třeba "úzkou" Škodu 120, to se mi hooodně příčí. Pro mně ta pravá historie končí rokem 1945, ale to je jen můj názor. Za zachování pro budoucnost stojí třeba už i pěkné Ritmo, Fuego...ale i Jawa 350/634.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
fidlimydli píše: elevator> Hlavně, že už opadá i doba leštěných karterů za které bych bral papíry.
Dneska už jsme dál...kartery neleštíme, ale rovnou chromujeme....
Jenom dotaz...mistři. Jak by jste restaurovali...toto...když jste odpůrci renovací......
umím pouze renovovat...
Nevidím důvod ,proč by motorka stará 30-40 let nemohla vypadat jako když vyjede z Mototechny.
I motorky staré pomalu 100 let jednou byli nové a vyjížděli z prodejny.
Naposledy editováno 01.06.2016 11:25:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
Naposledy editováno 01.06.2016 11:40:07
1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
fidlimydli píše: bimbo750> Chápu, každý máme něco. Mne zase bere Sněhurka v sestřičkovské uniformě.
Stejně si mě pořád neodpověděl proč motorka stará 30-40 let by měla mít (aus gerecht) patinovku????
Jenom meleš blbosti o nějaké Sněhurce....kterou stejně neznám......
J.M.K. píše: To na těch dvou prvních fotkách je ta Jawa "Unikat" z nějakého německého srazu, ne? Ti frickové se v tomhle docela vyžívají, někde jsem viděl i podobně zbastlenou panelku (karter panelka, válce konopnice), která byla nachromovaná úplně celá, včetně blatníků a kapotáže.
Jo Jawatrefen...sjezd u těch hodnejch ,co stříleli u Stalingradu do vzduchu....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
A obecně platí, že motorka se musí především líbit tobě. A když máš rád leštěnky, proč byl plašil korozi a rozlešťoval nerozleštitelný.
Až budeš renovátorem v můůůzeu, pak je to věc jiná, tam patinovky patří, ale na lítání kolem komína,
pokud dochovaný stav není moc dochovaný,
je asi lepší dát motorku dohromady tak, aby se líbila hlavně tobě.
Verdom píše: bimbo750> Proč "jen" Zde si vytrhnul cosi ze spárů kovošrotu a zachoval pro generace příští. ;) Za mě palec hore.
A obecně platí, že motorka se musí především líbit tobě. A když máš rád leštěnky, proč byl plašil korozi a rozlešťoval nerozleštitelný.
Až budeš renovátorem v můůůzeu, pak je to věc jiná, tam patinovky patří, ale na lítání kolem komína,
pokud dochovaný stav není moc dochovaný,
je asi lepší dát motorku dohromady tak, aby se líbila hlavně tobě.
Verdom> vtom s Tebou nejsem ve sporu...vím co dokážeš a jaké máš motorky....
Reaguji jenom na to, že renovátori jsou makovci a nejlepší je patinovka......
Někdy je to ,ale takovej šrot ,že to patinovat prostě nejde.....
A když.....kartery.....tak Chomované...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni
bimbo750 píše: Stejně si mě pořád neodpověděl proč motorka stará 30-40 let by měla mít (aus gerecht) patinovku????
Jenom meleš blbosti o nějaké Sněhurce....kterou stejně neznám......
Z jedné věty není můj názor na veterány patrný, tak jej objasním.
Já nejsem vůbec odpůrce kompletních renovací a nikde jsem netvrdil, že takoví renovátoři jsou špatní. Ve většině případů není jiná cesta, než kompletní renovace s náhradou replik a jak jsem psal, sám jsem si koupil ČZ150C, abych z ní udělal leštěnku. Chci mít jednu moto původní a jednu leštěnku. Jen je mi občas líto zbytečné renovace. Nejsem ani detailista, abych se pohoršoval nad tím, že sklo světlometu je z jiného modelu, nebo že ten šroubek má 13mm hlavu místo 14. Ale přiznávám, že mi vadí, když se někdo při renovaci snaží dělat motorku" hezčí " leštěním, linkami, či chromy navíc, které se nikdy fabricky nedělaly. Zkrátka v tom vidím známé heslo. Čím víc pruhů, tím víc Adidas, čili čím víc se to bude lesknout, tím to bude hezčí.
Že se to tak majiteli líbí je argument proti kterému nemám protiargument. Jeden extrém za všechny: Kamarád se mi chlubil jak renovuje motorky a toho pařeza, co renovoval naposled nastříkal na krásnou fialovou barvu s oranžovými koly, protože každý restaurátor má svůj styl. ... Neprotestoval jsem.
Edit: Když jsem dovezl svou Kývačku, každý, kdo se na ni podíval, tvrdil, že to bude spousta práce. Nový lak, chromy ......atp. Stačilo dva dny s Tempem a Silichromem v ruce a je z ní tahle kráska vyjma potahu sedla v origo stavu. (fotky hodně přidávají. Ve skutečnosti jsou pupínky v chromu i sem tam odřená barva)
Naposledy editováno 01.06.2016 12:05:27
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka | alexch | 2 | 9.4.2024 v 21:22 Dolin |
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka | rg250 | 10 | 14.3.2024 v 14:17 Mňojo |
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka | Mario853 | 7 | 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA |
Jawa 353 Jawa 250/353 Kývačka | pornopoet | 3 | 9.3.2024 v 08:28 cmiral |
Replikový karburátor jawa Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 350/361, Jawa 350/360 pan... | Jirk_K | 3 | 4.3.2024 v 22:59 kokoška. |