PROFIL UŽIVATELE

tudydudy

Offline: Včera v 19:02 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 29
Město: Jilemnice
Lokalita: Semily Liberecký
Poděkoval: 2x
Založil témat: 1x
Napsal příspěvků: 11x
Body komentářů: 13 / 33
ID uživatele: 94828
Registrace: 19.5.2009

Adresa profilu:http://tudydudy.motorkari.cz (Sdílet)


KTM 890 Adventure R - Jako dobrý, ale....

Když v roce 2019 vyjela KTM se 790 Adventure, byla to bomba. Její hned následující upgrade na obsah 890 ale napovídá, že asi zas taková ne. Napravila nová devítistovka přešlapy svýho předchůdce?

KTM 890 Adenture R

Po loňské zkušenosti a vzájemném srovnání KTM 790 Adventure R a Hondy Africy 1100 Adventure Sports mne na adresu rakouského výrobce příliš ód nenapadalo. Vedle Afriky ztrácel pomeranč značně po motorový stránce, po stránce komfortu i v celkový univerzlitě použití. V terénu jsem pak jeho přednostem nějak zvlášť na chuť taky nepřišel a naopak opět vyzdvihoval, jak se velká Honda nechá (byť hůř) protáhnout de facto všude jako KTM.

Letos na jaře jsem se ale při předváděcí akci KTM Trojan Hradec Králové svezl na 890 Adv. S a ikdyž ani tentokrát to nebyla ta mašina, na které se mi jelo nejlíp, už mi to aspoň zase tak blbý nepřišlo. Zvlášť motor se mi jevil v o mnoho lepším světle než na předchozí 790. Když jsme se proto o pár týdnů později s bráchou rozhodovali, jakou strojovnu zapůjčit na víkend coby dárek k otcovým narozeninám, konečným výsledkem zdlouhavého rozhodování se stala 890 Adventure R.

A špatná volba to určitě nebyla. Už jen při cestě z Vlašimi domů motorka v mnohém mile překvapila. Nazutý "pološpunty" Metzeler Karroo 3 neměly problém s relativně hlubšími náklony, motor zase nevykazoval sebemenší trable roztáčet kola mašiny do rychlostí přesahující dvoustovku. Občasně i bratr ve své plnotučné, dvojitě překrmované V8 od BMW se měl co otáčet, aby kvapík nastolený tímhle devítistovkovým kolibříkem stíhal. Apetit KTM pak už byl naprosto mimo jeho dostřel, neb zatímco on byl rád za svých dvanáct, motorka dle palubáku nepotřebovala ani třetinu, tj. 4 litry na sto.

Doma při přímém srovnání s našimi 1190kami se 890 jevila jako diametrálně odlišný náčiní. Subtilnější, agilnější, o něco málo (v případě obsazení tandemem už o dost) línější a na silniční užití méně vhodná. Ale ne snad nepoužitlená. Jen přeci spíš do offu zaměřená ergonomie nedává pilotovi tolik jistoty a potřebné odezvy, jako na strojovnách zaměřených víc na silnici.

Mimo zpevněné cesty se ale pochopitelně karta silně obrací v prospěch 890. Ačkoliv na šotolinových vypalovácích jsem se na ni asi pořád necítil tak dobře / jistě, jako na své aktuální 1190 R. Přišlo-li ale na řadu cokoliv dramatičtějšího, nevychází jezdec z údivu. Opět tu musím zmínit gumy, který, ačkoliv se v onu dobu dělo řekněme jakýsi polomokro, nikde vyloženě nepropadly a většinou jsem byl jejich výkonem mile překvapen. Motorka pak působí dojmem byť obtolustlý, ale pořád mimořádně ovladatelný mašiny nemající agilitou daleko vyloženě k sportovnímu načíní v podobě modelů EXC. Tuhost lankový spojky je přijatelná, reakce na otočení heftem i díky zpřevodování nijak dramatická, ale určitě příjemná a po chvíli osahávání použitelná. K tomu neaplikovat na 890 vyloženě i styl jízdy shodný s EXC tak nenahrává snad jen sériově dodávaný sedlo. To neumožňuje jezdci posunovat zadek v dostatečný míře směrem dozadu a značně to komplikuje situaci při jízdě z kopce (rozuměj prudkýho kopce) a věřím, že i jedinci ovládající umění wheelie by záhy měnili za příplatkovou, vyloženě plochou rally sedačku.

Na druhou stranu, čert vem sedadlo v porovnání s vyloženě naschvál vysírající elektronikou motorky. Ano, je to mnohými omýlaný a nákupem dodatečnýho příslušenství prakticky velmi snadno řešitelný problém, ale stejně. Mašina už od pohledu povahou ofroadová a elektronika tupá jak na silničním náčiní poloviční hodnoty. Veškeré vypínání čehokoliv ukryté v menu systému. K samotný deaktivaci nutno mnohdy předlouhých stisků. A nakonec, jedno škytnutí v blátě a můžete celou proceduru opakovat, neboť ano skutečně, motorce stačí k "zapomenutí", (čí spíš vyloženě softwarem nastaveném obnovení) i taková "prkotina". Na našich starších 1190 mašina "zapomíná" alespoň až po vypnutí zapalování.

Zpátky ale k off-road chování motorky. Ano, ve vyšších rychlostech a na površích za sucha sjízdných prakticky na čemkoliv mi to na 890 nepřijde tolik atraktivní jako v sedle 1190/1290 (R). Enormní výkon a vyšší hmotnost vlajkový lodi značky dává dohromady ještě o chlup lahodnější, svým způsobem adrenalinovější koktejl. Dlouhý powerslidy, přejezdy menších nerovností a i "nahození" motorky do svíce (větší krouťák, vyšší těžiště, prakticky totožný rozvor) jde minimálně uvedený dvojici 1190/1290 líp (u 1090 nemohu posoudit, nejezdil jsem).

S trochou nadsázky lze říct, že 890 R začíná přesně tam, kde už plnotučným sestrám začíná být horko (resp. jejich pilotovi především). Tam, kde už přebytek hmoty vidlicovýho bucharu začíná být na obtíž. Proplýtačka mezi stromy, otáčení kolem nohy, tenký traily po vrstevnici. Obecně se mi krade na mysl následující: lítáš-li po upravených cestách s dostatečným výhledem a jen málokdy máš zařezeno míň než za 3, asi bych se 890 svíst nenechal. Je-li tomu naopak, neuděláš s 890 chybu. A když jezdíš oboje?

Pak je nutno na misky vah přizvat i další očekávání / požadavky. Jezdíš výhradně sám? Tak 890. Občas za sebe přizveš i baťůžek - pak ať se nejdřív s tebou na ní sveze. Ona si řekne jak se jí tam sedí a ty, jestli ti ta mdlejší dynamika ještě stačí. Rád by jsi někam na trip na Balkán nebo klidně ještě dál? Na větších bude jistě příjemnější tranzit. Na místě záleží do čeho se chceš pouštět. Proměnných je tu zkrátka extrémní množství. Svým způsobem čím univerzálnější mašina, tím víc otazníků nad ní. To u konkrétněji zaměřených motorek paradoxně tolik nehrozí. Mým požadavkům tak nakonec víc vyhovuje velká 1190 R doplněná o nekompromisní EXC 300. Věřím ale, že některým v garaži naprosto postačí samotná 890 R. Je to fajnová mašina.

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (2x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist