rebelhorn_kveten_borg



PROFIL UŽIVATELE

hansdorf

Offline: Včera v 07:42 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 63
Město: Šumperk
Lokalita: Šumperk Olomo...
Pomohl: 2x
Založil témat: 1x
Napsal příspěvků: 41x
Body komentářů: 33 / 33
ID uživatele: 400901
Registrace: 25.11.2020

Adresa profilu:http://hansdorf.motorkari.cz (Sdílet)


Na motorku po 40 letech

Od nové motorky ke staré motorce aneb jak šel čas

                    Na motorku po 40 letech

Jako  kluk  jsem prošel   JAWA 555 Pionýr (bez řidičáku)  , následovala   stará DKW 150 trojkvalt s řazením na nádrži ,  potom  skvělá JAWA 250 pérák   ( za 200 Kčs)  a  naposledy půjčená JAWA 350. Na cestách  jsem se s tím moc nepáral,  takový šum svistu, jako každý mladý janek a ono to vždycky    nějak vycházelo.   Pohoda skončila   v srpnu 82 , kdy mě sejmul trotl  ve Škoda 1000 MB. Poslední, na co se pamatuji , byla zima na operačním sále a vzrušený hlas ať se na mě jdou podívat, že  jsem  rozsekaný jak  od turecké  šavle.  Asi na tom něco bylo,  protože jsem ze špitálu odpajdal  až na Mikuláše . Ještě předtím  mě navštívil poručík  dopravky a sjel  mě,   že jsem nehodu zavinil   nepřizpůsobením rychlosti  jízdy stavu vozovky jakož i okolnostem, které jsem měl předvídat…  Což sice pravda nebyla,ale bylo mi to platný jak mrtvýmu kabát. Boží spravedlnosti jsem se dočkal po třiceti letech ,když  byl dotyčný ,už major,   veřejně nachytán     na silvestrovské zábavě ,kterak si nechal u stolu provádět hlubokou kuřbu od jedné  místní rajdy a skončil.    Oklepal jsem se  až  po čtyřiceti letech, prostě se mi šíleně začalo po motorce stýskat, nadrženej jak polární motýl. Věděl jsem  přesně co nebudu chtít za motorku .  Žádnej plast , žádnou  vyfikundovinu a číčoviny. Chtěl  jsem něco  nevyumělkovaného a syrového ,  co by mě vrátilo do  konce 70. roků , kdy lámal ženská srdce   Giacomo Agostini, kofolu jsme řezali rumem, ameriky stály dvacku bez rozdílu , poslouchali Deep Purple    a holky nedělaly sexismus z plácnutí po prdelce. Přitom aby to bylo jednoduché ,spolehlivé  i pěkné na pohled, žádný bombarďák,  spíše  stroj  na  projíždění krajinou  mimo dálnice, zkrátka klasický naháč  pro starou křusku.

První otázka zněla Němec , Angličan, Japonec  nebo Ital?  A který?  Každý má svoje  výhody  i nevýhody.  Angličan se ve mně probudil, když jsem uviděl Triumph Bonneville  a tahle  volba ležela na stole jak vyšitá. Asi nostalgie po skvělé záležitosti Nortonu 500,který jsme jako kluci občas   vídávali  . Taky   zrovna vyhodili super recenzi na   RE Interceptor 650 . Bezva popis, nádherný vzhled   a na youtube se nějakej čípek ze Slovenska může přetrhnout chválou.  Už pomalu hledám spoj do Prahy na Vintage Garage  ,když  si vzpomenu na pravidlo č.1.  Nikdy nekupuj pod tlakem, spěcháš někam vole  ? Večer proplachuji  škopek  vínem  a dávám dohromady myšlenky.  Kámoše motorkáře nemáš-dobrou radu nedostaneš , za čtyřicet roků víš o mašinách hovno , nejbližší  moto prodejna  v Olmíku podle  borců z diskuze  totálně out   , a vlastně dokázal by ses posadit na výkonnou motorku a nevyhodit kopyta  v první zatáčce  ?  A sedne ti víc slabší nebo silnější stroj,  a který teda ?  A jak to  mám kurva vědět,když si to  nemůžu všechno  a v klidu vyzkoušet.

Zásadní  změna   plánu.  Nejspíš si vyhlídneš,  co by se ti líbilo, musí to mít  skvělý odborný i uživatelský recenze  .  Takže seženeš si něco na rozježdění a k tomu tři echt mašiny , z Německa , Anglie a  Japonska.  A z nich si vybereš tu pravou. Tady  se upřímně omlouvám všem ,co zbožňují italský mota , s těžkým srdcem jsem vynuloval jediného zástupce squadra azzura ,který se mi líbil- Moto Guzzi – na to jsem  už neměl.  Když sáhneš vedle u nové motorky odepíšeš 20% , za víc ji neprodáš . Prodejci ojetin v ČR  nakoupí  buď v Německu nebo Itálii apod.  a prodají  zájemcům tady. Je to normální byznys, taky musí z něčeho žít .  Dobrá otázka zní ,  jak poznáš poctivého maníka  od zevla,který tě chce jenom oškubat, na čele to zatím napsaný nemají.  Kdybych  věděl, co vím teď , měl bych celkem snadnou volbu – obrazil bych 5-6 domácích štací  a se solidní dávkou pravděpodobnosti bych vedle nesáhl. Ale tyhle informace jsem  neměl a tak jsem šlapal  brázdu  dál. Jako favorité mi v  hledáčku  končí   Honda  CB 750 (jedna z nejlepších motorek všech dob)  nebo  Kawasaki Zephyr 1100 (silný,extremně spolehlivý)  , dále německá kovadlina BMW R 80 ( „úředně“  má vydržet  215 tkm)  a devítistovka ,anglická legenda Triumph Bonneville. K rozježdění lehká  Honda CX 500 (záruka spolehlivosti)  nebo hbitá  Suzuki GS 550  (jeden z nejspolehlivějších ,neprůstřelných , motorů v historii) . Sítě rozhazuji v Německu, jsou to sousedé , motorkářská velmoc  ,motorky se tam točí jak housky na krámu a je dobrý předpoklad, že se o ně majitelé dokážou postarat. Navíc přísné stanice technické kontroly.  Vyhazuji bez skrupulí  všechny privátní prodejce (jejich nabídka končí obvykle větou, že se prodává bez záruky a vrácení stroje nebo peněz není možné)  a pomocí  filtrů na  motorkářských webech nastavuji  požadované parametry  u prodejců ojetých motorek. Dávám pryč  všechny ,kteří nemají  nejmíň 40 recenzí  zákazníků od 93% nahoru a ty recenze si  ještě pečlivě procházím.  Byl to skoro měsíc !!  klopotné práce, ale zase jsem se někdy nasmál, idioty najdete i mezi Němci.   K případným námitkám k ojetinám a možným neúměrným nákladům   na opravy do budoucna – vyšel jsem z předpokladu, že nikdo ze špičkových   prodejců dbalých své pověsti v okolí  nevezme do prodeje aušus  a  pečlivě si jeté moto proklepne po všech stránkách než ho nabídne dál. Pokud by to totiž dělal,  nedostal by se ani náhodou  na tak extra vysoká hodnocení zákazníků .   Finito, mám 12 štací  splňujících podmínky a  beru  jednu po druhé. Bingo ! Hned druhá má v nabídce  co jsem chtěl , o něco vyšší cena, ale snad to skousnu. Problém nastává v komunikaci, píšu anglicky a odpovědi chodí s prodlevou v němčině.  Hned napoprvé se stroze dozvídám, že cena je konečná a šlus. Odpovídám, že žádnou slevu nechci protože má bezva zboží a nevidím důvod, proč bychom se měli handrkovat  .  Jako na sviňu  do toho vlítl kovid  ,informace o přejezdu hranic CZ/DE jsou chaotické a každý den jiné, prostě na hovno. Abych to zrychlil napsal  jsem,  že beru superkrásnou Hondu CB 750  /bez slevy/ a ať si zase na triko vezme dopravu do ČR,první benzinka za čárou,kde to cash srovnáme a přetáhneme do jiného auta. Anebo ?   předem - zašlu  na účet i s dopravou , aby netrpěl pochybami.  Dostávám odpověď , že jsem nedůvěryhodný , protože na benzince řádí  běženci a mafie a že kšeft nebude, atd.  Odpovídám, že nejsem žádný auslander , ať si takový kecy někam strčí a že na něho seru,  myslel jsem  že je solidní obchodník  a   zbytečně  mě uráží.  Nakonec jsme se usmířili, vysvětlil mi to,  bere od státu kovidovné za to, že mu obchod stojí a   kdyby prodal do konce roku tak o podporu přijde. Ať se ozvu někdy v novém roce. Nemám čas a pokračuji v hledání dál ,  k Helmuthovi (72 roků)  se rád někdy podívám. Kšeft jsme zatím neudělali, ale zase jsme se multikulturně  sblížili. J

O fous mi utekla krásná červená  Honda CX 500 , trefu do černého jsem udělal v Hamburku .  Pozůstalí po důchodci,malém sběrateli motorek ,  sotva zajeté BMW R 80/7,10 tkm , strčili k prodejci. Ten po delší době ztratil trpělivost, vyhlásil winterpreise a srazil cenu o 51%. Podle přísloví ,čím blbší sedlák, tím větší brambory,  jsem se tam nachomýtl on-line . Za čtyři hodiny nebylo co řešit , prodejce fungoval skvěle od kopií papírů,doložení nájezdu, až po uzavření kupní smlouvy na dálku. Vymeteno.  Bawas stál  21 roků a měl jsem bobky s oživením. Vše O.K. ,  motor duní   nezaměnitelným zvukem boxeru a technický stav zbytku je také  naprosto skvělý ,včetně původního laku.

Neprotahovalo se to ani u Suzuki GS 550 , 28tkm ,skvělý vzhled a deklarovaný technický stav, papíry vyřízeny  za dvě hodiny, vymalováno.

Nejvíc jsem váhal s Kawasaki Zephyrem 1100 , 53tkm,  naprosto senzační  vzhled,origo lak, skvělé technické hodnocení od prodejce a  také  doporučení jako  možná  investice  do  veterána v budoucnu. 650€ nad limitem, který jsem si dal. Ale nakonec souhlasím a nelitoval jsem. Němec před prodejem udělal kompletní velký servis, dal i nové pneu Bridgestone a baterku  (zde v ČR odhadnuto na 16k). Papíry na počkání vč. odhlášky , naprosto profesionální přístup k zákazníkovi. Zvuk motoru  jsem si už  mohl vychutnat, je to „old school“   jakoby  Zephyr  právě před týdnem sjel z výrobní linky,zní naprosto čistě, doslova jako kostelní sbor . A celé moto vypadá jak právě vybalené z vánoční krabice. K dopravě do ČR -  poptával jsem se po prodejcích co jezdí do Němec,zda by dovezli za nějaký obolus. Buď neodpověděli, anebo nasadili cenu 15-16 Kč/km, což jsem  odmítl. Pak jsem našel německou firmu specializovanou jak na prodej ojetin,tak i na dopravu motorek  po Německu i ČR, a to za peníze i pro nás přijatelné  vč. pojištění apod. Už jsme se chtěli potlapkávat, když  jsem tady našel skvělýho kolíka, normálního chlapa,který do Němec pro motorky jezdí a ten byl ochotný , spíše  naprosto bezvadný a dal mi  cenu,která nešla odmítnout.

Shrnutí –  Němci mi udělali radost , ani u jednoho žádný problém, slušný a seriózní jednání.  BMW a Kawu  bych obratem ruky prodal  , na obě jsem vlastně už nepřímo nabídky dostal,Suzi taky není k zahození.  Skóre 3:0 , schází  jen Triumph Bonneville . To bylo celkem trápení, je jich málo a cenově hustý i ojetiny. Už jsem to chtěl vzdát a požádat za odpuštění  Guzziny ,když mě na inzerci motorkari.cz uhodil do očí  téměř nový,červený retro exemplář Triumphu T 100  s 1360km !! ,r.v.2012 bez jediného škrábance,dovoz Itálie.

Tohle retro mě dostalo i tím, že T. Bonneville byl nezávisle vyhodnocen  jako vůbec nejlepší  z  hodnocených  v žebříčku top retro modelů   pro  nejlepší  poměr  hodnota/cena ,  všestrannost  a  ultimativně označen za  nejlepší  retro motorku  na trhu.

Nad cenovkou suše polykám, potom proklínám tátu,pastora i bibli , ale nakonec  vytahuji fofrmošnu, ruším rezervu na stavbu plotu a smiřuji se s tím, že jsem nenapravitelný idiot.  Jdu do toho poté co zaplatím nezávislou lustraci (O.K.)  a ještě sám vydoluji z italské registrace  další dvě kontroly podle VINu ,které potvrzují údaje o motorce.  Trocha handrkování nad kupní smlouvou, vyžaduji záruku a taky ji dostanu ,  dukáty mění majitele a změnily se na krásného červeného Triumpha Bonneville 100SE, s klasickým nadčasovým vzhledem tradičních ostrovních motorek  „Made in England“  .   Je po Novém roce,bude se vynášet smrtka  a z nesmělého nápadu na počátku září  je hmatatelný výsledek. Ve stáji stojí  nachystaná  Suzuki GS 550 , BMW R80/7, Triumph Bonneville SE a  Kawasaki Zephyr 1100 ,které mi říkají pane , s papíry  a SPZ. Stále se mi zdá, že ještě sním , a je to krásný sen.  Je pravda, že jsem rozházel   úspory, ale vůbec toho  nelituji, vzrušení bylo stejný jako u solidní šukačky, a na rozdíl od ní  stále přetrvává.  Navíc to považuji   za  dobrou  ochranu volných peněz,asi jste si možná i vy  povšimli, kam začaly pochodovat ceny skoro  všeho . V klidu a pohodě  vyzkouším  jednu po druhé  -  nechám si jednu, která mi sedne pod ruku a dá mi  vědět, že o mě taky stojí.  A tu si nechám doslova   do hrobu, nepatřím k přelítavým jedincům a času  už není nazbyt . Siroty  nabídnu  podobným  nešťastníkům , jakým jsem byl na začátku já, snad se i oni  vzruší na delší dobu, nebo ... J Není mi líto  toho času a shánění , poznal jsem kupu lidí ,něco se snad i přiučil  a hlavně už vím, že   v týhle branži  i u nás  zakopnete o naprosto senzační  lidi  .  V nablýskaných show-roomech  je nenajdete ,nejsou to žádní kravaťáci  ,ale  praví motorkáři   , co mají hlavu i srdce na správným místě. Mezi  srpnovým pátkem 1982  ,kdy  mě posbírali ze silnice   a dnem,kdy jsem zase nasedl  na  mašinu uplynulo neskutečných 14124 dní  ,a proto jsem měl trochu obavy. Zbytečně.  Zlehka pustit spojku, přidat plyn  a jsem zpátky v zápase jako Kladno s Jihlavou.  Sice trochu oliskaný životem  , holky se na mě už nelepí , ale jak  jsem zjistil, ta doslova kurevská chuť žít a jet dál za obzor mi zůstala.  Snad se dá říct,že život je jako jízda na motorce. Abyste udrželi balanc, musíte se neustále pohybovat dopředu.  Tipnu si ,  že  první díl skládačky  jsem  nezvoral  .  

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (4x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Snekofon napsal 07.05.2021 v 08:46

Perfektní počtení, které si žádá pokračování. Pro mě by bylo snad ještě těžší právě to druhé dějství. Výběr toho co zůstane a co půjde do světa. Na jeden kus bych to asi nedokázal zredukovat, dovedu si představit ponechání Bonneville SE jako moderní stroj, se kterým bych si troufnul na větší / častější turistiku a pak R80 na občasné vyvětrání - jiný zážitek než na Triumphu (a ty prachy se v R80 neztratí)... Tak držím palce do dalšího kola

danny3716 napsal 06.05.2021 v 11:09

úúžasný článek. Moc jsem si to čtení užil. Je vidět, že nadšení pro motorky nemusí být jen pro mladé. A není vůbec jednoduché vybrat tu pravou !!!!

KaBl58 napsal 01.05.2021 v 12:51

Krásný počtení. Před 10 lty jsem na tom byl stejně. Rok brouzdání po netu, zpovidani náhodných motorkářů na pumpách. Ve finále jsem v zimě vyrazil s károu do Německa, kde jsem měl vyhlídlé 4 motky u 4 prodejců. Ve finále jsem skončil u první Yamaha XJ600 Diversion, okufrovaná s veškerou historií. S tou už hodlám vzhledem k věku taky dožít stáří. Ať ti to jezdí.

lonza napsal 29.04.2021 v 16:50

člověče,to jsem zvědavej,jak to dopadne

Targus napsal 29.04.2021 v 13:24

No, počtení super, teď čekám, jestli ty praktické jízdní zkoušky přežiješ aspoň v takovém stavu, abys nám tu nosem naklofal do klábosnice, jak tě seškrabávali z dlažby podruhé.

Abych zas nebyl tak velká sfííííně, máš vskutku originální přístup k výběru té jedině pravé motorky.
Jestli máš manželku, ta z tebe teda musí být blahem bez sebe.

Já postupovat stejně, jako ty, tak už visím na kříži vedle Ježíše.

Ať ti to jezdí, chlape.

S-fogy napsal 28.04.2021 v 21:31

Super článek .Věřím, že Vás čekají ty nejlepší zážitky .Nádhera!!!


TOPlist