PROFIL UŽIVATELE

L6L

Offline: 26.2.2021 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 46
Město: Miroslav
Lokalita: Znojmo Jihomo...
Komentářů: 1x
Poděkoval: 2x
Založil témat: 5x
Napsal příspěvků: 39x
Body komentářů: 5 / 6
ID uživatele: 398230
Registrace: 28.9.2020

Adresa profilu:http://l6l.motorkari.cz (Sdílet)


Spotřeba ve městě

Spotřeba e-skútru/e-motorky v porovnání se spalovací motorkou ve městě.

Městským provozem se e-skútry a e-mota dostávají na nižší hodnoty spotřeby energie oproti spalovacím motorům, které ve městech trpí jak větší spotřebou, tak nepříznivým provozním zatížením. E-kola, e-kolobrndy i všechny e-... se do měst hodí a jsou velmi potřebné pro jejich i nedotovanou cenovou nenáročnost provozu s téměř žádnou údržbou, navíc je klid v ulicích a hlavně čistý vzduch.

Když uvážíme maloobjemový spalovák, tak spotřeba začíná od 1,5 l/100 km, tedy při cenách benzínu od 24 do 40 Kč za litr https://cs.wikipedia.org/wiki/Benz%C3%ADn, vychází cena od 36-60 Kč nahoru na 100 km (od 0,4 Kč/km při velmi šetrné nudné jízdě!). Níže se nelze dostat z důvodu neexistence dieselových motorek, a tak nemůže část populace dostávat levněji zelené palivo, pak zbývá pouze ilegálně benzín krást. Naopak u elektomotorů, je legální cesta jak získat energii zdarma celkem bežná, tuhle cestu zavrhuji a společně spočítáme za kolik jezdí elektro s cenami pro běžnou domácnost i dobíjecí stanice. Existuje několik způsobů výpočtu, uvedu spotřebu papírově podloženou 1. deklarovanou výrobcem a 2. z kapacity akumulátoru/baterie/ a dojezdu. Veličiny jsou uvedeny v technickém průkazu (TP) motocyklu, lze je snadno ověřit praxí taktéž různými způsoby.

ad 1. U výpočtu deklarovaného výrobcem (Q [Wh/km]) musíme uvážit lži výrobce, účinností dodávky energie z akumulátoru (nd) a účinností nabíjení aku (nn), ostatní veličiny lze zanedbat. Vzorec  Q : nd : nn . sazba/1000 = cena za km.

ad 2. U výpočtu z kapacity baterie (K [kWh]) a dojezdu (d [km]) musíme uvážit lži výrobce, účinností nabíjení aku (nn), ostatní veličiny lze zanedbat. Vzorec  K : d : nn . sazba = cena za km.

3. příklad z praxe: přes měřicí zařízení zjistíme dodanou práci do plného nabití zhuntovaného akumulátoru (není to optimální jízdní režim pro aku, ale co se dá dělat). Pak zbývá aku vyjezdit na nějaký hezký odměřený výlet s malou rezervou na kroužení okolo komína, až aku odmítne poslušnost (z tohoto stavu započne předchozí měření, opakované měření se nedoporučuje - baterie Vás už nikdy nebude mít ráda!!!). Pomocí selského rozumu se nějak dopídit výsledku lze, v případě neúspěchu zbývá oslovit nejbližšího akademika energetické společnosti.

Příklad vstupních hodnot slabší e-motorky z TP: Q = 2,6 Wh/km, K = 1,8 kWh (60 V 30 Ah) při 45 km/h dojezd d = 61 km. Účinnost dodávky nd = 90 % a nabíjení nn = 80 %. Sazba od  2,5 do 6,0 Kč/kWh, rozsah pro běžnou domácnost i dobíjecí stanice.

1. Q : nd : nn . sazba/1000 = 2,6 : 0,9 : 0,8 . sazba/1000 = 0,09 až 0,22 Kč/km.

2. K : d : nn . sazba = 1,8 : 61 : 0,8 . sazba = 0,09 až 0,22 Kč/km.

Teď je potřeba prověřit výrobce, logicky chybný člen je účinností dodávky energie z aku nd (bulharská akumulátorová konstanta, zvyšující energetickou náročnost stanoveného dojezdu). Buď je správně en. sprotřeba a je chybně dojezd... Nejlepší je nevěřit nikomu a vyjet si na výlet s komínovým kroužením.

Reálné spotřeby energie jsou u e-moto ve městě od 3 do 5 Wh/km, což nám výslednou cenu v nejhorším případě zdvojnásobí, tedy 0,2 až 0,4 Kč/km při velmi obvyklé jízdě v tichosti, s úžasným zrychlením, bez smradu a vibrací.

Za pomoci nezáživného počítání, drkotajícího se spalováku jsme společně přišli k závěru, že ve městě jsou e-stroje levným dopravním prvkem, který neobtěžuje. Navíc s nimi zažijeme neobvyklé věci okolo komína.

Více na: https://www.motorkari.cz/skupina/?sid=429&act=forum&ft=220203&l=10187365#goto10187365

Patakuty, patakuty, patakuty

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
L6L napsal 31.01.2021 v 22:30

e-Kájo, mojí emoto jsem raději dobrovolně nahlásil kvůli zlým jazykům a úhrada zaměstnala několik lidí za žádný příjem (nejméně 5 pracujících osob, ref. spotřeby, fakturant, pokladní, účetní a šéf), jelikož se brala čistě spotřeba energie, ve výsledku pro mě vlastně taktéž benefit, když si jenom představím, jak drahá je lidská práce
Jinak modelová situace předpokládá tandemové ježdění jednovaječných dvojčat na dvou strojích. Tzn. jedině teplota trakční baterie ovlivňuje model, ale tuhle veličinu lze zanedbat pro častý výskyt bulharské akumulátorové konstanty.
Díky za poctivou a přínosnou recenzi L.

e-Kája napsal 31.01.2021 v 00:54

Ještě bych doplnil jednu výhodu elektromotorek oproti klasickým benzínovým protějškům související s tématem:
Elektromotorku si můžu natankovat i doma a nebo v práci, pokud mi to zaměstnavatel umožní a to v době, kdy jí nepotřebuju (spím nebo pracuju). A pokud má třeba elektroskůtr i vyndavací bateriové moduly, nepotřebuju k tomu ani garáž v klidu si to nabiju v obýváku nebo v kanceláři.
Jo a jelikož jedno nabití elektromotorky je hrozně levné, neměl jsem u všech třech současných a minulých zaměstnavatelů problém nabíjet zdarma, a to v rámci domluveného firemního benefitu.
Nabídl snad už někdy někomu zaměstnavatel, že mu bude zdarma lít benzín do motorky?

L6L napsal 30.01.2021 v 22:41

KAWAHABe, e-motorka bez aku, je jak klasika bez nádrže Když chce někdo pěknou nebo funkční motorku koupit novou, dá vždycky ranec. Výhoda klasik je, že se dají pořídit letitější podstatně za míň. Elektra padají cenově více z důvodu cen aku. Repase aku se dají udělat celkem levně, oproti továrním náhr. dílům (celých aku), zde si dovolím tvrdit, že u nás dovozci kradou za bílého dne.

KAWAHAB napsal 29.01.2021 v 22:26

Nechci nijak prudit,jistě k tomu máš víc informací a vstupních dat. Mé vyjádření je pouze subjektivní názor spotřebitele..který jezdí na olejem či benzínem "vonících" jednostopech

L6L napsal 29.01.2021 v 19:00

KAWAHABe, asi máš na mysli spotřebákem, spotřební materiál a přimo akumulátor/baterii. Do výpočtu nepatří, jelikož, při správném používání, tedy v rozsahu využívání kapacity 20 až 80 % má životnost velmi dlouhou. Cenová návratnost nebyla účelem článku. Účelem článku je úspornost provozu, která se při vynaložených vyšších pořizovacích nákladech projeví vyšší návratností přímo úměrně na ujeté celkové vzdálenosti.
U svého elektra jsem zatím najel 3200 km za 4 měsíce s úsporou 0,2 kč na km vůči smrdutému kozímu dechu, tedy 640 Kč, ale hlavní využití je vůči autu, kde se při započítání dlouhodobé amortizace nedostaneš pod 3 Kč/km, už je úspora 9000 Kč. Ano míchám hrušky s jabkama, ale mám e-moto na dojíždění do práce, kam se jinak než osobním vozem nedostanu. Moc jsem údajům výrobce neveřil, ale zkušenosti mi potvrdily, že u e-moto moc nelžou - prostě tolik nežerou, je tam výrazně lepší účinnost přenosu a při stání nežerou. Technologicky je to něco neuvěřitelného, kdo na elektro motorce nejel, netuší o co přichází.
Ještě se vrátím k bateriím: Podbití akumulátoru je velmi nebezpečné, může se úplně pokazit a přebíjení taky není vhodné Výrobci většinou nabíjecí elektronikou a samotnou elektronikou motorek rozsah nastaví v optimu i s rezervou, přesto platí 20-80 pro zvýšení výdrže. Dobrá videa má Electro Dad , např. s vědcem zkoumajícím akumulátory.

KAWAHAB napsal 28.01.2021 v 07:42

Zapomněl si dodat cenu spotřebáku .. Baterie má svou životnost,a mnohdy u těch laciných jezdítek je to polovina ceny stroje.

e-Kája napsal 28.01.2021 v 00:13

Skvělá analýza výpočtu reálné spotřeby elektromotorek.
Jestě bych doplnil, že velký vliv na spotřebu má teplota trakční baterie, výškový profil ujeté trasy a samozřejmě i váha jezdce.


TOPlist