renocar_brezen



PROFIL UŽIVATELE

MaBau

Offline: 12.3.2025 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 47
Město: Praha 10-Vršovice
Lokalita: Praha hl.m. Praha
ID uživatele: 387372
Registrace: 8.5.2020

Adresa profilu:http://mabau.motorkari.cz (Sdílet)


Yamaha MT09 Y-AMT

Naháč MT09 od Yamahy s automatizovanou převodovkou

Nová Yamaha MT09 Y-AMT s automatizovanou převodovkou pohledem běžného uživatele, jezdce spíše klidné povahy, než závodníka. Po ujetí několika málo kilometrů jsem se rozhodl popsat tento stroj více do detailu.

Automat, automatizované převodovky už tu nějakou dobu jsou, já jsem nenašel zas až tak moc detailní popis těchto typů až na nějaké různé recenze Hondy, nebo Kawasaki a prostě jsem vybral Yamahu díky lepšímu provedení systému od Yamahy. Možná bude Honda pro někoho lepší systém, ale za mě záleží, jak se s tím naučíš. Kawasaki odpadla hned, jejich systém byl vyhodnocen, jako tragedie. Yamaha uvedla novinku Y-AMT a ve Španělsku se konalo velké testování. Bohužel pro mě se ty recenze netýkaly detailů, nebo toho, co přesně od této novinky mohu očekávat, bylo to také obecné, co a jak funguje, jak to jezdí, možná chyba v řazení v dlouhých zatáčkách, ale co mě chybělo, byl detailní nějaký popis toho, co vlasně můžu od této motorky očekávat a tak jsem se prostě rozhodl tu motorku koupit a protože je to "automat", tak věřím, že vás bude zajímat můj pohled na věc a to do detailu. Nebudu popisovat technické specifikace popsané už z testování ze Španělska.  

Po 120ti km musím říct, že jsem to nečekal, že to bude až taková hračka. Berte mě tak, že naposledy jsem seděl na motorce v autoškole, nějaká stará Suzuki 600, vrak jak prase, spojka se mačkala tak, že sis vzal sikovky, zařadit rychlost bylo asi tak, jako bys měl na zádech kouzelníka, co tam máchal hůlkou, tak jsem na křižovatce nechal jedničku, bylo lepší než před komisařem tři minuty trefovat neutrál. Pak jsem osedlal BMW C650 Sport- skútr, ale sakra rychlej. Zkušenosti s řazením nula a teď objem 900 MT09, vítaná automatizovaná převodovka... No ale nevíš, jak to budeš krotit, recenze vesměs na prd, nikdo ti neřekne detaily, tak jdeš mírně do rizika, chceš se projet, nechceš se zabít, manželka s tebou nemluví, protože 89 kW. Motorka v AT režimu, resp. jednotka IMU nedovoluje zvedání předního kola a tím se stává uživatelsky přívětivější pro čumily do okolí, nicméně Sport režim v MT určitě poskytne dostatek výkonu pro pobavení dívek čekajících na zastávkách autobusu v rychlosti tryskáče na zadním kole výplachem. Za mě proč ne a s přidaným štítem srabsky profrčím D1 bez masáže hrudníku. Každý máme svůj styl, já si užívám, než abych propásl východ/západ slunce v rychlosti 250 km/h. Na MT09 si určitě vybere každý, ale můj popis je o tom, co tento univerzál, velice dobře přepracovaný, dokáže.

Sedám s respektem, poklepu jedničku vlevo pravým kloubem (zub v ústech) a protože jsem pilně studoval, tak jsem věděl, co se kde mačká, čím se má točit a kde brzdí... Marťo jdem na to pomyslím, pinknu do kolíbky řazení, škubne to, displej ukáže za jedna a motorka čeká na povel plynu, nic se neděje, pohoda. Tak si vyberu AT a režim D (pohoda režim jízdy). Pomalu dávám plyn a krásnej rozjezd, jako když ovineš miminko do dečky až to tam sazí za dva, tři a 58 km/h. Zatím je to syrový všechno, ale to řazení nahoru je fakt takový lehounký zhoupnutí dopředu (jako v lepším autě, ne Opel Corsa prosím vás, fakt 0,1 sec) a pod plynem to furt valí dopředu, dojíždíš k semaforu a tam klasicky červená, pustíš plyn a najednou to zpomaluje, bez brzd, kope to samo dolů a fantasticky to zpomaluje, jedničku to hodí ve dvacítce a jen si to dobrzdíš. Řazení dolů je cítit víc, zatím je to surový, uvidíme, jak se to zajede, ale není to nic, co tě vyleká, takový přirozený mi to přišlo a hlavně to neřešíš, čekáš na zelenou a máš tam furt za jedna a motorka stojí a čeká na plyn, jako by se tam na pozadí šoupnul nějakej mezineutrál, po přidání plynu totiž velice nepatrně dojde k jakémusi zvuku a jede to. Vyzkoušel jsem si, že jakmile to na začátku vytočíš, tak tam hned dvojka neskočí, chce to jet, jakmile ale držíš plyn na "pohodu", tak to tam ty rychlosti sází hned (AT režim). Čtyřka se dá zařadit až po 60 km/h, tady jsem si jednoduše pomohl přepnutím na MT režim a dal jsem si za 4 sám, ale je to jen o pocitu, zbytečně za 3 58 km/h 4000 otáček. Zase i na AT to podřazuje samo po puštění plynu. Zajiždím to okolo 4-5tis otáček. Musím říct, že ve městě i mimo město pohodlná jízda.

Displej, toho jsem se též obával, ale zase doba se posunula a fakt vše přehledný, 5 typů zobrazení, skvělá grafika. Připojení na navigaci přes apku Yamahy. Přehledně zobrazuje nastavené režimy a obrazovka je dotačující, jedním mrknutím oka zjistíš, co potřebuješ. Možná lepsí než velké obrazovky, ale tohle je spíš na zvyku, není čas hledat, co kde je zobrazeno.

Motorka váží 197 kg s náplněma, je fakt lehká a strašně dobře se ovládá (opět připomínám, že je to moje první motorka, před tím jsem 5 let jezdil 45kW skútr 260 kg), a teď bacha... začneme u podvozku, kde je hodně názorů a žádný mi nepřišel tak detailní, abych se v tom vyznal a přitom to zrovna pro mě bylo strašně důležitý, někdo psal, že je to tvrdý a blbý na dlouhý cesty, někdo, že by ještě udělal tvrdší. Ok nejsem supermoto GP jezdec kolínkář, loktář a netočí mě kámoš, jak mi z oblečení lítají jiskry. Takže naháč na cestování? No když si vyzkoušíš GS, Tracer a nedosáhneš nohama na zem...? Tady říkám já, pohodlná jízda i na horší silnici a to s vykřičníkem! Vůbec to není tak, že by tě to natřásalo, že se kousneš do jazyka, naopak, jako v bavlnce a to bez nadsázky a to mě strašně bavilo (mám teda za příplatek lepší sedadla od Yamahy asi za sedmičku, nemám tu koženou lavici z výroby), měl jsem obavy, protože rád jezdím malebnými vesničkami a pozoruji ptáčky v okolí (blbý je, když vyplašíš káně a to ti to dá pěkně sežrat ve stovce), protože recenze dělají vesměs zkušení jezdci a nás pozorovatele opomíjejí, takže jsem teda z tvrdosti podvozku nepochopil nic. Posez mi přijde velice příjemný, měl jsem obavy z toho, že budu ležet na nádrži a po ujetí 100 km budu hledat chiropraktika, myslím si, že na delší cesty určitě skvělý společník a bude to fungovat, manželce jsem tam šoupnul kufr s opěrkou, takže absence držáku spolujezdce je vyřešena a naše klasická cestovní rychlost 180 km/h bude dál součástí našeho milostného života. Takže japončíci splnili slib univerzálního naháče, pohoda, brutální výkon a výbava na cesty.

Možná bych zmínil svoji myšlenku, že takhle postavený univerzální naháč dokáže nahradit cesťáky zejména pro menší lidi, jako jsem já 178 cm, kteří prostě nedosáhnou nohama na zem, stojí na špičkách a mají z toho blbý pocit. U GS stojím opravdu na špičkách i po snížení, tady u MT09 jsme skoro o 10 cm níž.

Tak kolama dolu a snad to s těma automatama vy profi motorkáři přežijete, nejde o nic víc, než jen o pohodlnou jízdu a užít si život na dvou kolech, opatrujte se!   

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
jawatar napsal 05.03.2025 v 09:04

Jak dlouho a kde vydržíte letět 180 km/hodinu na MT-09?


TOPlist