PROFIL UŽIVATELE

Standa_Toman

Offline: Včera v 10:04 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 27
Město: Čachrov
Lokalita: Klatovy Plzeň...
ID uživatele: 382452
Registrace: 15.3.2020

Adresa profilu:http://standa_toman.motorkari.cz (Sdílet)


Setrvačník, skutečná Achillova pata KLE

Utrhané magnety originálního rotoru alternátoru na Kawasaki KLE a následné (nebo preventivní) řešení tohoto problému je věčným tématem majitelů těchto strojů. Povedený rozbor aftermarketových rotorů jsem našel na italském diskuzním fóru.

přeloženo z italského originálu;

zdroj: https://kawasakikle500.forumcommunity.net/?t=60746874

Publikováno 6/6/2018, 15:38 autorem Mike 4x4

Jak jsme se již tvrdě ponaučili, jednou z mála vad KLE (možná HLAVNÍ PROBLÉM, skutečná Achillova pata) je odtržení magnetů od setrvačníku.

Skutečná smrt setrvačníků způsobená tovární vadou, která postihuje všechny KLE v letech 1991 až 2007, a což společnost Kawasaki nikdy nevyřešila. Magnety jsou nalepeny červeno / oranžovou pryskyřicí, zjevně velmi odolnou, ale která cca po deseti letech (ponořená do motorového oleje, vystavená teplu atd., Bez ohledu na ujeté kilometry) má tendenci ztrácet své vlastnosti a nechává magnety svému osudu. V tomto okamžiku hraje zásadní roli štěstí a citlivost uživatele: pokud si toho okamžitě všimne, poškození je omezeno na setrvačník; pokud pokračuje v běhu, odtržené magnety se chytí vinutí statoru a mají tendenci odtrhnout ostatní magnety; nevyhnutelně se lámou a brousí, přičemž do motoru posílají magnetickou kaši, která se lepí na jakýkoli železný materiál, včetně průchodů pro mazání klikové hřídele a vačkových hřídelí. V jiných případech, pokud se nedrtí, uvíznou ve statoru a nenávratně ho poškodí. Měl jsem štěstí: po 10 letech a 102.000 km, motorka podivně zasténala. Po nezbytných vyšetřováních jsem zjistil, že se 3 magnety odtrhly, ale naštěstí zůstaly neporušené a nezpůsobily další poškození.

V současné době existují tři možná řešení problému, která nutně vyžadují výměnu setrvačníku (plus čtvrté, kdy se v případě nepoškozených magnetů lepí utržené magnety zpět na setrvačník). Na trhu jsou 3 setrvačníky:

- Kokusan (původní Kawasaki): přibližně 450 EUR; www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=K...=KA-KLE500-5_AV

- HPI / Wieltronics (belgický výrobek): 155 EUR ; www.ebay.it/itm/Flywheel-Magneto-K...353.m1438.l2649

- Electrex (anglický výrobek také prodává Wemoto.it): asi 200 EUR; www.wemoto.it/bikes/kawasaki/kle_50..._-_by_electrex/

Kokusan: samozřejmě by bylo absurdní koupit Kokusan, a to buď kvůli přehnaným nákladům ve srovnání s ostatními (mluvíme o originálním náhradním dílu Kawasaki), který by i se slevou stál nejméně 400 eur, nebo proto, že je setrvačník stejný jako originál, tedy se stejnou pravděpodobností, že po určité době dojde k utržení magnetů. Od roku 1991 nebyl nikdy přepracován. Současně je to ten, který má nejsilnější magnety a již při volnoběhu zaručuje přes 14 V. Setrvačník je vyvážený, o čemž svědčí úkosy na těle, aby nedocházelo k vibracím. Hmotnost: 1 274 kg

Setrvačník Kokusan / Kawasaki HPI / Wieltronics má vynikající poměr kvalita / cena; Montoval jsem ho několik let a najel jsem asi 10 000 km. Žádné anomálie kromě toho, že při volnoběhu mě voltmetr ukazuje něco přes 12 V DC, dokonce i 11 V při spuštění ventilátoru, proti plným 14 V původního setrvačníku. Při měření při 4 000 ot/min jsem na třech fázích naměřil 51/52 voltů: manuál uvádí 46-64 voltů; jsme tedy v očekávaném rozmezí; původní setrvačník dodává přes 60V. Musím však podotknout, že jsem nikdy neměl problémy s dobíjením baterie, které nikdy nevykazovaly poruchu. Na druhou stranu se zpracování jeví jako unáhlené, téměř surové: velmi rychlé soustružení a absence dokončovacích prací, nepřesná drážka pro pero, pryskyřice, která obsahuje magnety, se zdá být porézní a zdá se, že se odlupuje tam, kde je tloušťka minimální. Mám dojem, že je to trochu nevyvážené: s těmi neprofesionálními nástroji, které mám, jsem naměřil odchylku asi 5 gramů na okraji setrvačníku. Ve skutečnosti neexistuje žádný náznak vyvažování, takže je setrvačník vyroben a prodán bez jakéhokoli ověření. Neměl jsem žádné problémy s nabíjením baterie, ani s abnormálními vibracemi, ani s oddělováním pryskyřice. Hmotnost: 1,325 kg

Setrvačník HPI / Wieltronics Electrex je udělaný opravdu dobře: jeden souvislý magnet po obvodu (ne několik magnetů zapuštěných do pryskyřice jako HPI). Při 4000 otáčkách za minutu dodává svých 60 V střídavým proudem, v souladu s originálem, ale při volnoběhu je napětí nižší: i zde něco přes 12 V. Stejně jako u HPI i Electrex při normálním používání baterii pravidelně dobíjí. Na těle jsou nějaké znaky vyvážení, ale na všech setrvačnících jsou tři stejné otvory: slouží pouze ke kompenzaci hmotnosti 4 snímačů (3 krátké a jeden dlouhý výstupek) na vnější straně. Při testu jsem našel nerovnováhu menší než 2,5 gramu, kvůli užití ne příliš vhodných nástrojů to nedokážu lépe kvantifikovat. Zdá se mi lepší než HPI, ale ani toto není jednotlivě ověřováno před prodejem. V současné době mám Electrex na obou mých KLE po několika letech používání HPI. Hmotnost: 1570 kg

Setrvačník Electrex Nemohu nezmínit rozdíl v hmotnosti, který, pokud je u prvních dvou velmi podobný, je pro Electrex zásadní: váží dobře o 0,3 kg více než originál. Výstupky na vnější části setrvačníků se odchylují od originálu asi o + a - 2 mm, měřeno na obvodu počínaje dlouhou deskou: ani zde nepozoruji žádný rozdíl ve výkonu motoru.

POZOR: oba výše zmíněné setrvačníky nemají značky pro časování, takže pokud rozeberete motor nebo vyměníte rozvod, je nutné mít originální setrvačník!!! Pro seřízení zdvihátek není setrvačník s referencemi zásadní: vidíte polohu vaček a s trochou pozornosti můžete najít správné body pro kontrolu vůle.

EDIT: Již máme potvrzeno, že Electrex aktualizuje a zavedl do výroby setrvačníky s uvedením značek pro časování T, F a C na vnějším obvodu => velké pohodlí při údržbě.

Setrvačník Electrex rev.02 EDIT ze dne 11/12/2019 Společnost Electrex dodává asi rok jiné setrvačníky než RO5_02, které známe: identifikační kód je RO5_03_F a je úplně odlišný od předchozích, téměř jako by byl vyroben jinde. Níže máme díky Lauře ze skupiny na Facebooku několik fotografií, na kterých můžete posoudit kvalitu zpracování .... řekněme .... nepříliš elegantní setrvačník. Nás ale zajímá hlavně to, aby fungoval správně a v průběhu času nedělal problémy. Zatím to vypadá, že je to v pořádku, nebo alespoň nečtu žádné stížnosti. Hodnoty výstupního napětí zatím neznám. Hmotnost je 1 246 kg, takže odpovídá původnímu vybavení Kokusan. V prodeji zde (s fotografiemi jiné verze) za 190 eur: www.wemoto.it/bikes/kawasaki/kle_50..._-_by_electrex/

Setrvačník Electrex RO5_03_F Díky uživateli Silvester ze skupiny na Facebooku máme první informace a skutečné fotografie setrvačníku RM Stator. Jak můžete vidět, vypadá to opravdu dobře. Uvnitř je pancéřování, které by mělo zaručit bezpečnost statoru v případě utržení magnetů, reps. udržet je na místě, aniž by zasáhly do statoru. Naměřená hmotnost je 1,408 kg, tedy o něco těžší než původní Kokusan, ale myslím, že to nemá žádný vliv na výkon. Níže jsou uvedeny elektrické hodnoty naměřené pomocí testeru: - motor na volnoběh, na třech žlutých vodičích vycházejících ze statoru, s odpojeným konektorem regulátoru: 24 voltů AC. - Motor 4000 ot / min: 47 voltů AC pro každou kombinaci tří žlutých vodičů, vždy s odpojeným regulátorem. - na výstupu regulátoru (mezi bílým / červeným vodičem a zemí), a tedy i na pólech baterie: minimálně 13,6 V DC, při 4 000 ot / min, s vypnutým nebo zapnutým světlometem. Při analýze těchto údajů bych řekl, že hodnota AC při minimu (24 V) je irelevantní. Hodnota AC při 4000 ot./min je minimum povolené Kawasaki v dílenské příručce: referenční hodnota 46-64 V AC. Je rozhodně nízká. Mohli bychom tedy říci, že se chová jako ostatní setrvačníky na trhu s náhradními díly, na výstupní napětí je poměrně skoupý. Místo toho mě utěšuje hodnota 13,6 V DC za všech podmínek: při volnoběhu, při 4000 ot / min, při vypnutém a zapnutém světlometu. Zjevně nízké, výstupní stejnosměrné napětí mohlo být způsobeno neoriginálním regulátorem, pocházejícím z jiného motocyklu, který si pravděpodobně dobře nerozumí s MF baterií. MF Baterie vyžadují nabíjecí napětí přibližně 14,4 V DC, zatímco u standardních baterií je vyžadováno napětí 13,7 V DC. Také však používám regulátory Shindengen SH572 od Scarabeo Rotax (i na mnoha dalších skútrech nebo lehkých motocyklech), které jsou vybaveny standardními bateriemi: dodávají méně než 14 V DC, ale nikdy jsem neměl problémy s dobíjením MF baterie namontované na KLE . Setrvačník RM Stator je v prodeji zde:www.rmstator-europe.com/en/kle500/...21050-1148.html zde: www.rmstator.com/en_ww/products/flywheel-rms120-104074 a zde: www.ebay.it/itm/Improved-Flywheel-...KcAAOSwgPJeUfzi Je třeba vzít v úvahu také dovozní náklady: položky ze zemí mimo EU jsou zdaněny celně. V tomto případě činí poplatek 36 eur, ale může se také lišit.

EDIT ze dne 05. 03. 2020 Electrex zastavil výrobu setrvačníku RO5_03_F.

Nedávno Electrex zavedl nový model s názvem RO5_04. Níže máme několik fotografií. Je to verze se souvislým magnetem po obvodu. Zdá se, že hmotnost bude odpovídat setrvačníku RO5_02 (tloušťka kovu se zdá vysoká), použit je ale magnet jiné výroby než u předchozí verze RO5_02. Na fotografii můžete vidět jakýsi kanál v magnetu v bodě „C“, jehož funkci v tuto chvíli zatím neznáme. Pozitivní ve srovnání se všemi setrvačníky na trhu s náhradními díly je přítomnost časovacích referencí užitečných pro správné umístění rozvodového řetězu, v případě výměny a / nebo opětovné montáže motoru a pro nastavení zdvihátek, aniž byste museli používat více složité systémy. Proto již nebude nutné skladovat starý setrvačník pro údržbu a opravy motoru. Bohužel zatím nemáme žádné další údaje týkající se elektrického výkonu a hmotnosti.

_________________________________________________________________________________ EDIT ze dne 17. 8. 2021 Pokoušel jsem se rotor od RM stator s plechovým krytem magnetu objednat z https://www.rmstator-europe.com, ale bylo mi sděleno, že výroba tohoto typu byla ukončena. „Hello, The factory has stopped manufacturing this rotor. We had too many after-sales service. We have sent you an Electrex to help you. This one is very satisfying and the magnets do not come off. If you don't want it, you can return it to us. But it is only Electrex that manufactures them and the supplier of Kawasaki”

_________________________________________________________________________________ EDIT 31.8.2021

Chystá se update článku zaměřený na zkušenosti především s rotory RM stator, Electrex R05_02 a novější verze Electrexu R05_04. Pokud má někdo zkušenosti o které by se chtěl podělit, tak neváhejte a piště.

ST  

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (2x):

Motorky: Kawasaki KLE 400, Kawasaki KLE 500

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Slávek-TDM napsal 01.09.2021 v 22:48

Paradni clanek



TOPlist