renocar_brezen



PROFIL UŽIVATELE

_Kibo

Offline: 18.3.2025 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 43
Město: Znojmo
Lokalita: Znojmo Jihomo...
Poděkoval: 2x
Založil témat: 3x
Napsal příspěvků: 8x
Body komentářů: 44 / 3
ID uživatele: 377394
Registrace: 20.11.2019

Adresa profilu:http://_kibo.motorkari.cz (Sdílet)


7 důvodů, proč motorky nikdy neomrzí

Motorky nejsou jen dopravním prostředkem, ale životním stylem, který nabízí adrenalin, svobodu, komunitu a nekonečné možnosti zlepšování dovedností. Tento text ukazuje sedm důvodů, proč motorky nikdy neomrzí, a proč se k nim jejich jezdci stále vracejí.

Motorky jsou prý nebezpečné, nepraktické a drahé… Tak proč na ně pořád sedáme? Co je to za šílenství, které nás nutí obléct helmu, nahodit rukavice a jezdit, i když třeba prší, je zima nebo víme, že se domů vrátíme utahaní, se zadkem tvrdým jak beton? 

Každý, kdo jezdí, má svůj důvod. Pro někoho je to adrenalin, pro jiného svoboda, další si užívá jízdu s partou nebo cestování na dvou kolech. Ať už jezdíš pár měsíců nebo máš za sebou tisíce kilometrů, vsadím se, že se v některém z těchto sedmi důvodů poznáš

 

1. Závodění – Kdo jede rychleji? 

Znáte ten moment, kdy si jedete svou oblíbenou trasu, kocháte se krajinou, užíváte si pohodu… a pak vás někdo předjede? Nejdřív si říkáte: „Nechám ho být, dneska nebudu blbnout.“ Ale pak to přijde. Pocit výzvy. Možná trochu ega

Jasně, ne každý je Rossi, ale i na okresce se může rozjet malý souboj. Sám se sebou, s kamarádem nebo s náhodným jezdcem, který má úplně stejné myšlenky jako vy. Najednou sledujete ideální stopu, hledáte pozdní apex a zkoušíte brzdit o pár metrů později než obvykle.

A nemusí jít jen o závodění ve smyslu „kdo první dojede do cíle“. Každý jezdec v sobě nosí závodníka. Možná se jen snažíte překonat svůj osobní rekord na oblíbené trati, možná pilujete stopu v každé zatáčce, možná se jen hecujete s kamarádem, kdo bude mít při jízdě lepší styl.

Pak ale přijde ten moment, kdy se do toho ponoříte až moc. „Dneska mi to fakt jde!“ říkáte si, než vám v zatáčce ujede zadní kolo a dostanete instantní lekci pokory. Srdce v krku, ale naštěstí to ustojíte. Po zastavení na nejbližší benzínce si vyměníte pohledy s kámošem a jen pokýváte hlavou: „Ty jo, to bylo těsně.“

Ale o tom to je. Nejde jen o rychlost nebo vítězství. Jde o ten adrenalin, soustředění, a spojení těla a stroje. Ať už jezdíte na okruhu, nebo jen hledáte ideální stopu na oblíbené okresce, každý motorkář v sobě má trochu závodníka – jen se občas musíme naučit, kdy nechat ego stranou a kdy přidat plyn.

2. Cestování – Když doma je všude a zároveň nikde

Cestování na motorce není dovolená. Je to styl života. Žádné hotelové snídaně, žádný kufr, který hodíš do auta, žádný itinerář, který se dodržuje na minutu přesně. Místo toho máš dvě brašny, možná tankvak, někde připnutý stan a spacák – a to je všechno, co potřebuješ. Každý den je jiný. Ráno si vaříš kafe na vařiči, večer usínáš pod hvězdami.

A cesta? Sedíš v sedle osm hodin v kuse, zadek tvrdne, za krkem bolí, ale pak dorazíš někam, kde ti doslova spadne čelist. Přesně pro tenhle moment to všechno stojí za to. Průsmyky v Alpách, rozžhavený asfalt ve Španělsku nebo totálně rozbitá polňačka někde v Rumunsku.

A pak jsou tu ty neplánované momenty, které dělají cestování tím, čím je. Krásné počasí? Za půl hodiny kroupy jak golfové míčky. Jsi v cizí zemi, nerozumíš ani slovo a místní na tebe mávají, že tě pozvou na pivo. Tohle se v autě nestane.

Nejsilnější vzpomínky nejsou ty naplánované, ale ty, které se prostě stanou. A proto se cestuje na motorce. Pro tu svobodu, dobrodružství a radost z toho, že nikdo neví, kde přesně budeš spát další noc.

Cestování na motorce není o tom, kam jedeš. Je o tom, co všechno po cestě zažiješ. A když se po týdnu vrátíš domů, shodíš helmu a sedneš na gauč, v hlavě se ti honí jediná myšlenka:

Kdy vyrazím znovu?

3. Komunita a přátelství – Brácho, máš imbus?

Motorka je zvláštní věc. Sedneš na ni sám, jedeš sám, ale přesto nikdy nejsi úplně sám. Protože motorkáři se poznají na dálku. Ať už stojíš na benzínce, opravuješ něco u krajnice, nebo jen sedíš na kraji silnice s helmou na zemi, dřív nebo později se u tebe někdo zastaví.

A tak to začíná. „Brácho, nepotřebuješ něco?“ „Dobrý? Jedeš dál?“ Dvě věty a už máš kamaráda. Přitom kdyby ses opřel o auto s otevřenou kapotou, projede kolem tebe dvacet jiných řidičů, a maximálně se na tebe někdo podívá jako na statistiku v kolonce „nepojízdný vrak“.

Ale mezi motorkáři? Tam se pomáhá. Zastavit se u někoho, kdo stojí u silnice, je automatické. A když se potkáte na srazu, v kempu nebo na horské silnici v Alpách, je to ještě lepší. Protože během pěti minut už probíráte tlaky v pneu, nejlepší trasu na Balkán a debatujete, jestli je lepší kardan nebo řetěz.

A pak jsou tu ty spontánní společné kilometry. Jdeš si koupit jen vodu na benzínce, ale místo toho odjíždíš s partou pěti dalších jezdců, se kterými končíš o tři státy dál, protože se prostě dobře jede. Večer u ohně pak zjišťujete, že máte stejné zážitky, stejné srandy a stejné průšvihy – protože když jedeš na motorce dost dlouho, začneš si uvědomovat, že všichni motorkáři jsou tak trochu stejní.

Jasně, někteří mají naleštěné choppery, jiní vyžrané adventure stroje, někdo jede ve sportovní kombinéze a další v roztrhané bundě. Ale ve chvíli, kdy si podáte ruku, už je jedno, na čem kdo jezdí. Motorkaři se prostě vždycky najdou.

A i kdyby sis myslel, že jsi sólista, dřív nebo později tě to stejně dožene. Protože jedno je jisté – jakmile jednou začneš jezdit, nikdy nebudeš sám.

4. Pocit rychlosti – Když svět zpomalí a ty zrychlíš

Ten moment, kdy otočíš heftem a svět kolem tebe se začne měnit: zvuk motoru nabírá na intenzitě, ruce cítí sílu stroje a v zrcátkách mizí všechno, co bylo ještě před chvílí vedle tebe. To je něco, co se nedá popsat člověku, který nikdy neseděl na motorce. To je čistý adrenalin a pocit, že jsi součástí stroje.

První pořádné zrychlení si pamatuje každý. V břiše cítíš zvláštní tlak, ruce se zpevní, krk se napne a motorka najednou ožije víc, než jsi čekal. Jakmile to zažiješ jednou, chceš to znovu.

A teď nemluvím o tom, že všichni motorkáři jezdí jako šílenci. Nejde o čísla na tachometru. Jde o prožitek. O ten moment, kdy se řítíš táhlou zatáčkou a v hlavě není nic jiného než tah motoru.

Každodenní starosti zmizí, protože prostě není čas na ně myslet. Tenhle stav je návykový.

A pak přijde semafor. Zastavíš. Sundáš nohu ze stupačky. Podíváš se kolem sebe – všechno zase běží normálním tempem. Ale v tobě to pořád hučí. Protože pocit rychlosti nikdy úplně nevyprchá.

A proto, i když se zařekneš, že dneska pojedeš klidně, stejně jednou otočíš heftem. Jen tak, pro ten pocit. Protože bez něj by to prostě nebylo ono.

5. Skill – zlepšování se – Když si myslíš, že umíš jezdit

Každý začíná stejně. „Jezdit na motorce? To není žádná věda, prostě sedneš, otočíš plynem a jedeš.“ Jo, a pak přijde první ostřejší zatáčka a motorka jede rovně.

Nikdy nejsi hotový jezdec. Můžeš mít najeto deset tisíc kilometrů, padesát tisíc, sto tisíc… a pořád je co zlepšovat. Každá zatáčka je lekce. Každý nový povrch je výzva. Každá krizovka je test.

A pak jsou tu ty momenty, kdy ti dojde, že jsi něco posunul. Kdy poprvé klopíš motorku tak, jak jsi si dřív netroufl. Kdy přesně víš, jak a kdy brzdit. Kdy tě poprvé přestane bolet krk, protože ses naučil uvolnit ruce.

A když si myslíš, že už to máš všechno v malíku? Stačí změnit typ motorky. Z supersportu na enduro? Najednou nevíš, jak jezdit v terénu. Z naháče na cestovní mašinu? Najednou řešíš úplně jiný styl práce s váhou. 

Jízda na motorce je nekonečné zlepšování. Naučíš se plynule brzdit. Pak zjistíš, že brzdit umíš, ale špatně dávkuješ. Pak zjistíš, že dávkuješ dobře, ale blbě koukáš. A když už koukáš správně, zjistíš, že se blbě nakláníš. No prostě pořád je co pilovat.

Ale právě to je to nejlepší. Když si po pár sezónách uvědomíš, jak obrovský rozdíl je mezi tvým prvním výjezdem a tím, jak jedeš teď. Jak jsi dřív cukal s plynem, bál se naklopit motorku, nevěděl, jak správně projíždět zatáčky… a teď? Teď si to užíváš s lehkostí.

A nejlepší na tom je, že čím víc umíš, tím víc si jízdu užíváš.

6.  Svoboda a únik od každodenního stresu

Ráno se vzbudíš, otevřeš oči a v hlavě už to začíná: „Musím tohle, nesmím zapomenout na tamto, měl bych zavolat tam…“ Než se stačíš pořádně probrat, už ti mozek běží jak internetový prohlížeč s dvaceti otevřenými záložkami.

A přesně proto je tu motorka. Jediný způsob, jak ten chaos v hlavě vypnout.

Jakmile nahodíš bundu, zapneš helmu a otočíš klíčkem, svět se smrskne na jednu věc – na jízdu. Není čas řešit kraviny, přemýšlet, co bude zítra, nebo jakou blbost jsi řekl včera. Tady a teď je jen cesta, motor a ty.

Někdo si chodí vyčistit hlavu do fitka. Někdo medituje. Motorkáři na to mají plyn.

Jasně, ne vždycky je to o dlouhé cestě do neznáma. Někdy stačí jen krátká vyjížďka za město. Pět minut jízdy a najednou dýcháš jinak. Město mizí v zrcátkách, místo semaforů a billboardů je před tebou jen volná silnice a krajina.

A pak to přijde. Ten moment, kdy všechno klikne na svoje místo. Kdy se silnice začne krásně klikatit, kdy motor táhne přesně tak, jak má, kdy jedeš s lehkostí a cítíš se naprosto volný.

Tenhle pocit je k nezaplacení. Všechno, co tě trápilo, najednou není důležité. A když po dvou hodinách zastavíš, sundáš helmu a utřeš plexi plné mušek, zjistíš, že se usmíváš.

7. Styl a individualita – Když už není cesty zpět

Všechno to začíná nevinně. Pořídíš si motorku. Na začátku je to jen stroj, dopravní prostředek, zážitek, něco, co jsi chtěl zkusit. Ale sotva párkrát otočíš heftem, začne se dít něco zvláštního. Motorka se pomalu, nenápadně vplíží do tvého života. A než se naděješ, už to není jen koníček. Už je to součást tebe.

Nejprve si jen užíváš jízdu. Zatím žádné velké změny, zatím jsi „normální člověk“. Ale pak zjistíš, že začínáš jinak přemýšlet. Jedeš autem? Nudí tě to. Vidíš krásnou silnici? Hned si ji představíš na motorce. Večer si pustíš YouTube a najednou zjišťuješ, že sleduješ testy nových modelů, analýzy ideální stopy v zatáčkách a tipy na údržbu řetězu.

A pak přijde první větší nákup. Neříkáš si už „potřebuju bundu“. Teď řešíš, jestli koženou, nebo textilní. Kevlarové džíny, nebo kombinézu? Jaké chrániče? A jak sakra poznat, které rukavice jsou „dobré“? 

A co tvůj volný čas? Ten už není tvůj. Když zrovna nejezdíš, plánuješ další vyjížďku. Když nemáš s kým jet, jedeš sám. A když nejezdíš vůbec? Tak aspoň čteš, sleduješ, vymýšlíš, co by se dalo vylepšit.

A pak si všimneš ještě jedné věci – i lidi kolem tebe se začínají měnit. Kamarádi, kteří nikdy nejezdili, tě už tolik nechápou. „Co pořád řešíš za kraviny? Proč se pořád bavíš o motorkách?“ Jenže tebe to netrápí. Protože už máš jinou partu.

Najednou se ocitáš na motoakcích, testuješ nové modely, kecáš s ostatními o spotřebě, tlumičích, brzdách. A hlavně – všichni ti rozumí. Nemusíš nic vysvětlovat. Stačí přijít, sednout si k ohni nebo ke stolu v kempu a rozhovor se rozjede sám. Protože všichni tam žijí stejným stylem jako ty.

A tehdy ti dojde, že už není cesty zpět. Že motorka není jen něco, co máš. Je to něco, co jsi. A upřímně? Ani to jinak nechceš.

Závěr – Všechno dohromady a každý jinak

Tady to máte – sedm důvodů, proč jezdíme na motorce. A teď ruku na srdce, opravdu se dá říct, že je mezi nimi ostrá čára? Že by někdo jen závodil, jiný jen cestoval, další se jen bavil s partou? Blbost.

Ve skutečnosti je to všechno součást jednoho balíčku. Někdo si víc ujíždí na rychlosti, jiný si to dává na pohodu s brašnami a stanem. Někdo musí jezdit v partě, jiný nejlíp vypne, když jede sám. Ale ve finále nás spojuje to hlavní – láska k motorce a ten pocit, když se svět smrskne na cestu před tebou.

Ať už si nejvíc užíváš adrenalin, svobodu, partu nebo nekonečné možnosti, které motorka nabízí, jedno je jisté – jakmile začneš jezdit, už nikdy se na svět nebudeš dívat stejně.

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (3x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist