Zveřejněno: 05.03.2025 12:00,Kategorie: Dumka,Zhlédnuto: 516x,Komentářů: 1x,Hodnocení: 0.00 od 0 uživatelů
Steve McQueen byl herec, který žil pro rychlost a motorky. Jeho vášeň pro závodění i filmové honičky ho proměnila v legendu, která dodnes inspiruje motorkáře po celém světě.
Steve McQueen se narodil v roce 1930 v Indianě. Matka na něj byla sama, a tak není divu, že se chytil špatné party. V patnácti letech ho poslali do nápravného ústavu pro mladistvé, kde strávil tři roky.
Po propuštění neměl nic. Peníze, plány, ani domov. Potřeboval se něčím živit, tak vzal práci v autodílně. Mazal převody, utahoval šrouby, a dělal, co mu řekli. Tam poprvé přišel do kontaktu s motorkami. Zvuk burácejících motorů, vůně oleje a pocit rychlosti ho okamžitě přitáhl.
Našetřil na svou první motorku – starého Indiana a každou volnou chvíli trávil v sedle. Projížděl se po okolí, a zkoušel, co stroj zvládne.
A tak se dostal k místním závodům. Zjistil, že rychlost mu jde přirozeně. Nebyl jen dalším jezdcem. Měl cit a instinkt. Ale taky poznal, že závodění stojí peníze. Proto se rozhodl odejít do New Yorku.
Pracoval, kde se dalo – v přístavu, na stavbách, bral práci, která se naskytla.
A pak se náhodou dostal k filmu. Ne jako herec - stavěl kulisy, tahal kabely a montoval reflektory. Netušil, že právě tady se mu změní život.
Z kaskadéra hvězdou
Na place se občas točily scény s motorkami. Jednou potřebovali někoho, kdo zvládne trochu divočejší jízdu. Steve se přihlásil a když viděli, jak ovládá stroj, hned věděli, že tohle není jen další dělník z placu.
Nejdřív dostával jen menší kaskadérské práce. Projížděl scénou, skákal přes překážky, a dělal věci, které ostatní odmítali.
Ale byl přirozený. Nebál se. A co bylo nejdůležitější – kamera ho měla ráda.
Začal dostávat lepší nabídky. Najednou měl na nové díly, lepší motorku a mohl zase závodit. Stejně jako na startovní čáře, i tady platilo jediné pravidlo: kdo se neprosadí, ten končí. Nechtěl být jen chlap v pozadí, který projede obrazem. Chtěl být první. Takže, co udělá závodník, když vidí příležitost? No jasně - otočí heftem a jde do toho naplno.
Film, který změnil filmové honičky
I později, když se prosadil v Hollywoodu, motorky nikdy neopustil. Když netočil, závodil. A když točil, chtěl, aby v tom byly motorky. A ne jen jako kulisa – chtěl ukázat skutečnou jízdu.
V roce 1963 dostal roli ve Velkém útěku. Slavný film o útěku spojeneckých vojáků z německého lágru. V původním scénáři měla jeho postava utíkat pěšky, ale McQueen si prosadil motorku. A tak vznikla jedna z nejslavnějších motorkových scén všech dob. Steve tam jezdil na Triumphu (TR6 Trophy), který byl upraven tak, aby vypadal jako německá vojenská motorka z období druhé světové války.
Po úspěchu Velkého útěku si mohl role vybírat. Když netočil, věnoval se motorkám. Jezdil s partou závodníků, trénoval, a dokonce se účastnil offroadových závodů pod falešným jménem, aby ho nikdo nepoznal.
Baja 1000: Když Hollywood nestačil
V roce 1969 přišla výzva, kterou si Steve nemohl nechat ujít – Baja 1000. Extrémní terénní závod na poloostrově Baja California v Mexiku , který měří 1000 mil. Tento závod je dodnes považován za jedno z nejtvrdších offroadových klání na světě. Mimochodem, v roce 2025 se plánuje už 58. ročník tohoto závodu. Jezdci startují v Ensenadě a pokračují směrem na jih přes kamenité stezky, písečné duny, horské průsmyky a vyprahlá vyschlá koryta řek.
Steve se do závodu přihlásil se svým přítelem Budem Ekinsem, zkušeným kaskadérem, závodníkem a dlouholetým kamarádem. Jeli na motorce Triumph TR6C, jednom z nejodolnějších strojů své doby pro terénní závody.
On Any Sunday - Pocta motocyklovému sportu
V roce 1971 podpořil Steve vznik filmu On Any Sunday. Nebyl to obyčejný film. Byl to dokument, který ukázal opravdové závodění – žádné efekty, žádné triky, jen čistá jízda. Skuteční závodníci. Malcolm Smith, Mert Lawwill a mezi nimi Steve McQueen. Ne jako herec. Jako závodník.
V dokumentu lítá na své Husqvarně 400 Cross, skáče, brodí bahno, rve to na plný plyn. Žádní dubléři, žádné zpomalené záběry.
Dokument On Any Sunday změnil pohled na motorky. Už to nebyly jen gangy v kožených bundách, co vykrádaly banky a zapalovaly auta. Byl to skutečný sport. Dokument byl tak dobrý, že si vysloužil i nominaci na Oscara.
Když dnes někdo řekne, že Steve McQueen byl „herec, co měl rád motorky“, ukažte mu On Any Sunday. Pak pochopí, že to byl závodník, který se proslavil v Hollywoodu.
Ve své garáži měl desítky strojů. Harleje, Triumphy, Husqvarnu i japonské stroje.
Motorky, rychlost a svoboda
Jméno Steve McQueena dnes najdete na limitovaných edicích motorek od Triumphu. Jeho fotky visí v dílnách po celém světě. Filmové scény s jeho jízdou jsou ikonické dodnes.
Steve McQueen byl motorkář, který se stal legendou. A jakmile jednou otočil heftem, už nikdy nezpomalil.
Jak se Vám líbil tento článek?
Oprav si nadpis.