renocar_unor



PROFIL UŽIVATELE

_Kibo

Offline: Včera v 09:13 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 43
Město: Znojmo
Lokalita: Znojmo Jihomo...
Poděkoval: 2x
Založil témat: 3x
Napsal příspěvků: 8x
Body komentářů: 44 / 3
ID uživatele: 377394
Registrace: 20.11.2019

Adresa profilu:http://_kibo.motorkari.cz (Sdílet)


Jak to chodí na Dakaru

Historie, pravidla, navigace a technika motorek na Rally Dakar.

Ahoj motorkáři! Poslechněte si příběh o závodě, který už desítky let fascinuje celý svět – Dakar. Každý ročník přináší nové výzvy a letos tomu nebylo jinak.

Podíváme se, jak tento legendární závod vznikl, přiblížíme si techniku motorek, pravidla závodu, navigaci používanou na motorkách a připomeneme si i nejzajímavější momenty letošního ročníku.

 

Historie Dakaru

Zakladatelem závodu je Thierry Sabine. Kdysi se prý ztratil na motorce v poušti, a když se po několika dnech našel, napadlo ho, že by něco podobného mohlo bavit víc motorkářů. A tak v roce 1979 zorganizoval první ročník závodu z Paříže do Dakaru.

Závodníci tehdy startovali na jednoduchých strojích, často bez výrazných úprav. Prvním vítězem se stal Francouz Cyril Neveu, který na své Yamaze překonal více než 10 tisíc kilometrů dlouhou trasu vedoucí přes savany, pouště i hory. V té době se závodníci museli spoléhat na mapu a kompas. Každá navigační chyba znamenala nejen ztrátu času, ale často také ohrožení pokračování v závodě. Cyril Neveu si na Dakaru připsal ještě další čtyři vítězství. Jeho úspěchy na Yamaze a později na Hondě ho proslavily po celém světě.

Jednou z nejvýraznějších postav historie Dakaru je další Francouz Stephane Peterhansel. Na motorce závod vyhrál celkem šestkrát a stal se jedním z nejslavnějších jezdců v historii. Později přesedlal do automobilů, kde přidal dalších osm vítězství. Jeho úspěchy i schopnost přizpůsobit se změnám prostředí mu vysloužily přezdívku „pan. Dakar“.

Až do roku 2008 se Dakar odehrával převážně na africkém kontinentu. Kvůli bezpečnostním rizikům však pořadatelé rozhodli o přesunu do Jižní Ameriky, kde se závod poprvé konal v roce 2009. Andy, poušť Atacama a vysoké nadmořské výšky přinesly nové výzvy a nutnost upravit strategie. Motorkáři se museli vyrovnat nejen s náročnějším terénem, ale i se změnami v navigaci a technice.

Od roku 2020 se Dakar koná na Blízkém východě, konkrétně v Saúdské Arábii. Trať zde připomíná původní africké etapy – to znamená, písek a kameny. Současně však přinesla moderní technologie, jako jsou digitální roadbooky, které byly poprvé plošně zavedeny v roce 2021 a nahradily původní papírové navigační systémy.

Dakar byl založen s důrazem na motorky, ale už od svého prvního ročníku v roce 1979 zahrnoval i auta. Kamiony se staly samostatnou kategorií v roce 1980 a později přibyly další kategorie, jako buginy a čtyřkolky.

Motorky

Motorky používané na Dakaru jsou převážně lehká závodní endura s jednoválcovými čtyřtaktními motory o objemu maximálně 450 ccm.  Tento limit byl zaveden v roce 2011 organizátory závodu s cílem vytvořit vyrovnanější podmínky mezi závodníky a hlavně zvýšit bezpečnost. Omezení kubatury zamezilo extrémně výkonným strojům, které dříve přispívaly k častým nehodám. I přes tato omezení dosahují jezdci na zpevněných úsecích rychlostí až 180 km/h.

Hmotnost rallyových speciálů se pohybuje mezi 140 a 160 kg. Lehkost je na Dakaru zásadní pro ovladatelnost v dunách, technickém terénu i na rychlých úsecích. 

Na Dakaru se používají speciální rallyové motorky odvozené od Honda CRF, KTM 450 Rally, Yamaha WR450 a podobně.

Tyto motorky mají speciální vlastnosti, které je odlišují od běžných sériových modelů, například mají větší palivové nádrže pro dlouhé etapy (často kolem 30–35 litrů), vyztužené rámy a podvozky, úpravy motoru pro maximální výkon a spolehlivost.

Navigace

Závodníci nemají k dispozici klasickou GPS trasu, která by je vedla z jedné etapy do druhé, ale musí se orientovat podle roadbooku. Dříve to byla role papíru připevněná k řídítkům, kterou závodníci ručně, nebo později pomocí elektromotoru, posouvali a četli navigační poznámky. Od roku 2021 je roadbook digitální.

Závodníci musí během jízdy rychle číst a interpretovat symboly, upozornění na nebezpečí na trati a rychlostní limity. Roadbook se používá společně s tripmasterem, který měří vzdálenost k dalšímu průjezdnímu bodu, a GPS trackerem, který potvrzuje průjezd kontrolním bodem.

Chybná navigace, která je na Dakaru klíčová, může znamenat ztrátu času, minutí kontrolních bodů a následnou časovou penalizaci nebo dokonce odstoupení ze závodu.

Pravidla

Motorky na Dakaru jsou rozděleny do tří hlavních kategorií. RallyGP je určena profesionálům a továrním jezdcům, kteří závodí na nejmodernějších strojích a mají k dispozici kompletní zázemí svých týmů. Rally2 je kategorie určená pro amatéry a poloprofesionální jezdce. Zvláštní kapitolou je kategorie Original by Motul, považovaná za nejdrsnější z pohledu soběstačnosti. Závodníci v této kategorii si musí veškeré opravy a údržbu zajistit sami, bez pomoci týmu. Využívají pouze vybavení, které mají uložené ve svém přepravním boxu nebo přímo na motorce. 

Každý den závodu je rozdělen na dvě části – rychlostní zkoušky a přesuny. Rychlostní zkoušky tvoří podstatnou část závodu, kde je rozhodující rychlost a navigační schopnosti. Denní vzdálenosti se pohybují mezi 300 a 500 kilometry, přičemž závodníci často tráví na trati více než 10 hodin

Přesun je neměřená část trasy, která propojuje cílové místo rychlostní zkoušky s dalším bodem, často s bivakem nebo startem následující etapy. I když přesun není součástí závodního času, závodníci jej musí zvládnout ve stanoveném limitu. Pokud do bivaku dorazí po tomto limitu, hrozí jim penalizace. Přesun je proto další výzvou, protože po náročné rychlostní zkoušce musí jezdci udržet koncentraci, pečovat o svůj stroj a zvládnout případné opravy ještě před příjezdem do bivaku.

Startovní pořadí na každý den se určuje na základě výsledků předchozí etapy. Závodníci obvykle startují v minutových nebo dvouminutových intervalech, přičemž první jezdec čelí největší výzvě – navigovat bez vyjetých stop. Pro tyto jezdce jsou zavedeny časové bonusy, které mají kompenzovat časové ztráty způsobené vedením trasy.

Pokud během etapy dojde k technickému problému, jsou jezdci odkázáni sami na sebe a na nářadí, které si vezou s sebou na motorce. Cílem tedy je za každou cenu dojet do bivaku, protože nedokončení etapy znamená automatickou diskvalifikaci. Pomoc na trati mohou poskytnout pouze další závodníci, ale žádná podpora od týmů nebo mechaniků není povolena.

Po dojetí do bivaku mají jezdci v kategoriích RallyGP a Rally2 k dispozici kompletní servisní tým, zatímco závodníci Original by Motul musí vše řešit sami

Rally Dakar 2025 

Letošní ročník Dakaru 2025 se konal od 3. do 17. ledna v Saúdské Arábii. Prolog - což je takové zahájení a 12 dalších etap. Celková délka závodu měřila lehce přes 7 700 kilometrů, z nichž více než 5 000 kilometrů tvořily měřené rychlostní zkoušky. Na start se postavilo přes 130 motocyklových závodníků. Přibližně 40 % z nich závod nedokončilo. Mezi nejčastější důvody odstoupení patřily technické poruchy, navigační chyby a fyzické vyčerpání jezdců.

Vítězem Dakaru 2025 se stal Australan Daniel Sanders z týmu Red Bull KTM, který stylem start–cíl vybojoval jubilejní 20. vítězství pro KTM. Jeho konzistentní jízda, schopnost zvládat náročné navigační úseky a rychlá rozhodnutí na trati ho dostaly na vrchol.

V kategorii motorek se představilo i několik českých jezdců. Nejlepšího umístění dosáhl Dušan Drdaj z týmu Cajdašrot Dakar Team, který byl na Dakaru teprve podruhé a dojel na 17. místě

Závěr

Pokud jsem na něco důležitého zapomněl, dejte vědět v komentářích. Mějte se fajn.

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist