PROFIL UŽIVATELE

_Kibo

Offline: Dnes v 08:18 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 43
Město: Znojmo
Lokalita: Znojmo Jihomo...
Poděkoval: 2x
Založil témat: 3x
Napsal příspěvků: 8x
Body komentářů: 44 / 3
ID uživatele: 377394
Registrace: 20.11.2019

Adresa profilu:http://_kibo.motorkari.cz (Sdílet)


Masarykův okruh: historie a současnost

Masarykův okruh v Brně, legenda motorsportu, přivítá v roce 2025 návrat MotoGP. Text shrnuje jeho bohatou historii, slavné momenty a připravované modernizace, které z něj opět udělají centrum světového závodění.

Masarykův okruh v Brně je ikonické místo, které patří k vrcholům světového motorsportu. Na této trati psaly historii legendy jako Mick Doohan, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa nebo Marc Márquez. Každý z nich tady předvedl nezapomenutelné výkony, které si fanoušci pamatují dodnes.

A teď přichází další velká kapitola – v roce 2025 MotoGP znovu zamíří na Masarykův okruh! Společně se podíváme na bohatou historii, slavné okamžiky a budoucnost tohoto výjimečného místa.

Připraveni? Jdeme na to!

 

Historie

Masarykův okruh má za sebou téměř sto let fascinující historie. Všechno začalo v roce 1930, kdy trať vedla po veřejných silnicích v okolí Brna – přes městské části a obce jako Kohoutovice, Bosonohy, Žebětín, Ostrovačice a Veselka. Tento tzv. „silniční okruh“ měřil 29 kilometrů a byl vytyčen přímo na cestách, které lidé běžně používali pro dopravu. Tehdy to bylo normální, protože uzavřené závodní okruhy, jak je známe dnes, ještě nebyly běžné.

První závod, který se zde jel 28. září 1930, nesl název Velká cena Masarykova okruhu. Přilákal špičkové jezdce tehdejší doby a rychle získal prestiž nejen v Československu, ale i za jeho hranicemi.

Původní trať byla proslulá svým přírodním charakterem – úzké cesty, prudké zatáčky, velké převýšení a rychlé rovinky z ní dělaly jednu z nejnáročnějších tratí v Evropě. Někteří ji dokonce přirovnávali k německému Nürburgringu.

V roce 1937 se Masarykův okruh dostal na evropskou mapu motorsportu díky mistrovství Evropy motocyklů, což tehdy představovalo vrchol závodního sportu. Tento úspěch ukázal, že Brno má potenciál stát se jedním z klíčových center motorsportu v Evropě.

Po druhé světové válce začalo být jasné, že závodění na veřejných silnicích je nebezpečné – nejen pro jezdce, ale i pro diváky, kteří stáli v těsné blízkosti trati. V průběhu 50. a 60. let byla trať několikrát zkrácena, aby splnila nové bezpečnostní standardy. V roce 1964 měřila 14 kilometrů a později, v roce 1975, už jen 11 kilometrů.

Návštěvnost tehdejších závodů dosahovala rekordních čísel – na přelomu 60. a 70. let se počet diváků pohyboval kolem 300 000, což ukazuje obrovskou popularitu motorsportu v Československu.

Definitivní změna přišla v 80. letech, kdy padlo rozhodnutí postavit novou závodní dráhu. V roce 1987 byl slavnostně otevřen současný Masarykův okruh – uzavřená trať o délce 5,4 kilometru, navržená podle nejmodernějších světových standardů.

Zlaté časy Grand Prix

S novou tratí přišla i éra nejprestižnějších závodů. Masarykův okruh se v roce 1987 stal součástí mistrovství světa silničních motocyklů. Až do roku 2020 byl pravidelnou zastávkou šampionátu MotoGP a stal se místem, kde hvězdy motorsportu předváděly své nejlepší výkony.

Trať o délce 5 403 metrů, s převýšením 73 metrů, patří mezi technicky nejnáročnější v Evropě. Známé úseky, jako Schwantzova zatáčka nebo cílová rovinka, se zapsaly do paměti jezdců i fanoušků.

Valentino Rossi zde triumfoval celkem sedmkrát, což ho řadí mezi nejúspěšnější jezdce v historii okruhu.

Neméně nezapomenutelné bylo fenomenální vítězství Caseyho Stonera v roce 2007. Stoner tehdy dominoval závodu s neuvěřitelnou přesností a rychlostí, čímž zanechal silný dojem na všechny přítomné.

MotoGP přitahovalo do Brna obrovské davy – během závodního víkendu návštěvnost často přesahovala 200 000 diváků, což činilo Masarykův okruh jedním z nejnavštěvovanějších závodů sezóny.

Po roce 2020 MotoGP na Masarykově okruhu skončilo. Finanční problémy a potřeba modernizace infrastruktury ukončily tuto slavnou éru. Přesto však okruh nezůstal nevyužitý – hostil řadu dalších prestižních závodů, včetně mistrovství světa superbiků a MotoClassic.

Návrat MotoGP v roce 2025

A teď to nejdůležitější – MotoGP se vrací na Masarykův okruh! Datum je jasné: 18. až 20. července 2025. Brno se opět stane centrem světového motorsportu, a to je něco, na co jsme všichni dlouho čekali.

Co všechno se pro tento návrat musí udělat?

Nový asfalt: Současný povrch už nesplňuje nároky MotoGP. Moderní směsi zajistí lepší přilnavost a odvod vody.

Infrastruktura pro týmy a diváky: Nové boxy, lepší tribuny a rozšířené divácké zóny s lepšími výhledy na klíčové úseky trati.

Ekologická opatření: Nové systémy recyklace vody a odpadního hospodářství.

Očekává se, že závodní víkend přinese do Brna až 300 milionů korun v přímých a nepřímých příjmech, což podtrhuje ekonomický význam této události pro celý region.

Závěr

Masarykův okruh má za sebou bohatou historii a návrat MotoGP v roce 2025 přináší novou kapitolu. Pro fanoušky motorsportu to bude jedinečná příležitost vidět světové hvězdy znovu na této ikonické trati.

Pokud jste někdy zvažovali návštěvu Masarykova okruhu, rok 2025 je ideálním časem. MotoGP se do Brna vrací po letech, a to je zážitek, který stojí za to!

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist