Zveřejněno: 30.10.2024 18:00,Kategorie: Recenze,Zhlédnuto: 60x,Komentářů: 1x,Hodnocení: 0.00 od 0 uživatelů
Recenze velmi povedené retro motorky BSA Gold Star 650
Ahoj motorkáři, představte si, že se vrátíte v čase do doby, kdy byla ještě televize černobílá, auta měla na kapotě chrom a motorky z Anglie vládly světu. To byly roky, kdy značka BSA patřila k legendám. Britská Small Arms Company, tedy BSA, začala paradoxně jako výrobce zbraní – dokonce už koncem 19. století. Jenže pak si uvědomili, že motorky jsou mnohem zajímavější než zbraně. A tak někdy kolem roku 1910 začali s výrobou motorek.
Pak přišly ty slavné zlaté časy 50. a 60. let, kdy BSA vyráběla model Gold Star – a to byla ta pravá motorka, kterou chtěl každý, kdo měl benzín v žilách a pořádně tuhý zadek.
Ale jak už to tak bývá, přišly těžké časy. Britská motorkářská scéna začala v 70. letech ztrácet šťávu, japonská konkurence se rozjela na plné obrátky a BSA šla ke dnu.
A teď, po letech ticha, je zpátky! Tentokrát pod vedením indické společnosti Mahindra. Motorka se vyrábí v Indii a kombinace marketingového návratu a retro stylu cílí na nadšence klasických motorek po celém světě.
Motor a Výkon
BSA Gold Star 650 je vybaven jednoválcovým čtyřtaktním motorem o obsahu 652 ccm, který dosahuje maximálního výkonu 33,5 kW při 6000 ot./min a točivého momentu 55 Nm při 4000 ot./min. Motor je kapalinou chlazený a má moderní vstřikování paliva, což zajišťuje stabilní chod a spolehlivé startování za různých podmínek.
Motor je navržen tak, aby poskytoval dostatečnou dynamiku ve městě i na výletech. Díky točivému momentu dostupnému v nižších otáčkách je pružný a nabízí dobrou akceleraci, což se projevuje na výjezdech ze zatáček, při jízdě v kopcovitém terénu i při předjíždění v rychlostech kolem 100 km/h.
Pětistupňová převodovka má dobře odstupňované rychlostní stupně, řazení je přesné a převodovka se chová spolehlivě.
Zvuk motoru je autentický a připomíná klasické jednoválce z minulosti. Výfuk je nastaven tak, aby zachoval charakteristický zvuk motoru, aniž by ztratil kouzlo klasických jednoválců.
Vibrace jsou u jednoválcového motoru přirozené, a ani Gold Star není výjimkou. Motorka při jízdě vydává mírné vibrace, zejména ve vyšších otáčkách. Tyto vibrace však nejsou nepříjemné; naopak přidávají jízdě na klasickém jednoválci určitý retro charakter. Pro ty, kdo oceňují autentický zážitek z jízdy, mohou být tyto vibrace vlastně vítaným zpestřením.
Palivová nádrž má objem 12 litrů. Průměrná spotřeba paliva se pohybuje kolem 4 litrů na 100 km, což poskytuje dojezd přibližně 300 km na jednu nádrž při běžném jízdním stylu.
Podvozek a odpružení
Gold Star má podvozek s ocelovým rámem zaměřený na pohodlí a stabilitu. Provozní hmotnost motorky je přibližně 213 kg. Přední vidlice využívá teleskopické odpružení s průměrem 41 mm. Zadní odpružení je řešeno dvojicí tlumičů s nastavitelným předpětím, což umožňuje přizpůsobit motorku různým jízdním podmínkám.
Podvozek je pevný a poskytuje dostatečnou stabilitu i při rychlostech nad 100 km/h. Díky dobře vyladěnému odpružení motorka zvládá jízdu na různých typech povrchu, ať už se jedná o hladkou silnici nebo rozbitý asfalt.
Díky kvalitnímu odpružení a pevné konstrukci je jízda stabilní a pohodlná.
Brzdy a pneumatiky
Gold Star používá brzdy Brembo. Vpředu je kotouč o průměru 320 mm s dvoupístkovým třmenem a vzadu kotouč o průměru 255 mm s jednopístkovým třmenem. Tyto brzdy zajišťují motorce spolehlivý brzdný účinek.
Motorka má vyplétaná kola osazená pneumatikami značky Pirelli Phantom s rozměry 18” vpředu a 17” vzadu. Tyto pneumatiky dobře ladí s retro designem motorky.
Design a ergonomie
Gold Star navazuje na klasické modely z minulosti, což je patrné v detailech motorky. Chromované prvky, klasicky tvarovaná palivová nádrž a jednoduchý, ale stylový vzhled dodávají motorce autentický retro charakter, i když některé detaily, jsou pouze nálepky.
Sedlo je pohodlné a s výškou 780 mm zajišťuje dobrou kontrolu nad motorkou pro každého jezdce. Vzpřímená jízdní pozice přispívá k celkovému pohodlí během jízdy.
Kombinace dobře navrženého sedla, vzpřímené jízdní pozice, širokých řídítek a snadného ovládání zajišťuje, že jízda na tomto stroji je příjemná a nenáročná, bez ohledu na to, zda jste začátečník nebo zkušený jezdec.
Před jezdcem se nachází dvojice klasických analogových budíků, které přispívají k retro vzhledu motorky. Tyto budíky obsahují rychloměr a otáčkoměr, což dodává motorce autentický charakter a zároveň poskytuje všechny potřebné informace.
Na řídítkách jsou k dispozici dvě USB zásuvky – jedna klasická typu A a jedna typu C, což je praktické pro nabíjení zařízení během cesty.
Srovnání s konkurencí
BSA Gold Star 650 se řadí do segmentu klasických retro motorek, kde má v současné době mnoho konkurentů. Jedním z hlavních rivalů je Royal Enfield Interceptor 650, který nabízí podobný retro styl. Royal Enfield se vyrábí ve větším množství, což znamená, že může mít o něco nižší cenu a lepší podporu v ČR.
Dalším konkurentem může být třeba Triumph Bonneville T100, který nabízí vyšší výkon a luxusnější vzhled, ale také vyšší cenu.
Celkově se Gold Star snaží zaujmout autenticitou a jednoduchostí. Není nejvýkonnější ani nejlevnější v kategorii, ale zaměřuje se na jezdecký zážitek, který spojuje nostalgii s moderní spolehlivostí.
Závěr a zhodnocení
BSA Gold Star 650 je návratem ke klasickému stylu, který ocení především milovníci nostalgie a jednoduchosti. Tato motorka nabízí autentický zážitek z jízdy, aniž by se snažila konkurovat moderním sportovním motorkám výkonem. Kvalitní zpracování a prvotřídní komponenty, jako jsou brzdy Brembo, přispívají k pocitu jistoty a bezpečí při jízdě.
Gold Star je ideální pro ty, kteří si chtějí užít klidnou jízdu a vrátit se k základům motorkářství.
Jak se Vám líbil tento článek?
Pěkná motorka a pěkné po čteníčko. Jsem milovník a majitel několika angloamerických motocyklů. Takže mne článek potěšil. Přeji ti jen super zážitky na motocyklu.