renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

jiřus69

Offline: 9.4.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 54
Město: Praha
Lokalita: Praha
Komentářů: 2x
Založil témat: 1x
Napsal příspěvků: 1x
Body komentářů: 11 / 2
ID uživatele: 359011
Registrace: 24.3.2019

Adresa profilu:http://jirus69.motorkari.cz (Sdílet)


LANE SPLITTING - ANO či NE

strategie jízdy

LANE SPLITTING nebo LANE FILTERING jsou pro někoho z nás možná nic neříkající anglické termíny a přesto popisují to, co všichni asi děláme.

Lane splitting (LS) je termín pro projíždění motorky mezi dvěma pruhy stojících nebo pomalu se pohybujících vozidel ve stejném směru. Jednoduše řečeno z bílé čáry uprostřed se stane "mini" jízdní pruh pro motorku. 

Lane filtering (LF) je termín pro projíždění motorky kolem vozidel, která buď stojí a nebo se pomalu pohybují (méně než 30km/h) a to tak, že motorka projíždí kolem nich nebo se podle volného místa mezi vozidly v pruzích střídavě pohybuje z jednoho pruhu do druhého a "proplétá se" vpřed.

https://www.motorcyclelegalfoundation.com/wp-content/uploads/2017/08/lane-splitting-animated-3.gif

Pravdou je, že různé státy Evropy (i  USA) mají různá pravidla pro tuto praktiku motorkářů. Některé to povolují a jiné o tom ve svých pravidlech silničního provozu významně mlčí. V praxi to pak znamená, že policie může tyto praktiky buď tolerovat nebo je sankcionovat.

Každý z nás by mohl určitě dát příklady a osobní zkušenost, kdy POLICIE ČR nereagovala a tolerovala toto chování a jindy nás možná zastavila a domlouvala nebo někdy i pokutovala. Problém je v tom, že z pohledu stávajícího znění vyhlášky pravidel silničního provozu se jedná o přestupek.

Jsem řidič automobilu i motocyklu a jsem přesvědčen o tom, že by se tato praxe měla povolit a stát se součástí pravidel silničního provozu. Vím, že budou vždy existovat názory "PRO" i "PROTI" a to z řad obou skupin - tedy motorkářů i řidičů osobních nebo nákladních vozidel a možná i ostatních účastníků silničního provozu (cyklisté, chodci).

 

PRO a PROTI

Projíždění motorky mezi stojícími/popojíždějícími auty je ekonomičtější (úspora paliva) a ekologičtější (snížení znečištění ovzduší) než popojíždění motorky mezi auty.

Motorkář si ale musí být jistý, že při průjezdu mezi vozidly má dostatečné místo k projetí, aby jim neurazil zrcátka nebo nepoškrábal lak. Zároveň je zodpovědný za zvolenou rychlost projíždění, která by měla být taková, aby vždy stačil reagovat, pokud se nějaký řidič najednou rozhodne přejet z jednoho  pruhu do druhého. Nikdy nevíte, kdy někdo náhodou z jakéhokoliv důvodu otevře dveře u auta.

Při jízdě uprostřed po "bílé čáře" je třeba brát v úvahu riziko smyku na přední kolo zvláště v případech kdy prší nebo je vozovka mokrá.

Neustálé popojíždění v koloně je více namáhavější na motorce než v autě - (levá ruka na spojce, pravá na plynu, pravá noha na brzdě, … )

Zkusili jste být někdy 10 min v prostoru kolony aut "mezi dvěma nárazníky", kdy často vidíte řidiče/řidičky aut, jak koukají na displej telefonu v jejich rukou? Je tu neustálá obava, že vás někdo zezadu nabere na nárazník. https://www.instagram.com/p/Bxa1UJBofee/?igshid=k41kts4s67rz

O stání mezi dodávkami a kamiony ani nemluvím - to je to nejrizikovější místo. Po chvilce popojíždění vás řidič kamionu může úplně přestat vnímat a neštěstí je na světě.

Z pohledu motorkáře je středová čára mezi dvěma kolonami aut bezpečnější prostor, z pohledu řidičů aut je to "předbíhání ve frontě" :-)

Ale je tomu skutečně tak ? Pokud projedu ke křižovatce mezi stojícími auty, tak zmizím při zeleném signálu dříve, než se první automobil stačí vůbec rozjet. Zpomalil jsem někoho ? Ne. Dokonce naopak. Pokud bych se zařadil do fronty mezi auta, tak zvětšuji kolonu a tím i prodlužuji ostatním za mnou dobu čekání na průjezd křižovatkou.

Snažte se vyhýbat LS pokud si nejste jisti, že mezi stojícími auty neprojedete na čelo křižovatky předtím, než se rozsvítí zelená. Nejhorší situace je, když dojíždíte ke křižovatce v době, kdy už naskočila zelená a auta se začala v obou pruzích pohybovat. Může se stát, že vás rozjíždějící se auta už nezaregistrují ve zpětném zrcátku (řidiči se věnují už jízdě a situaci před sebou a nepředpokládají předjíždění na křižovatce jiným vozidlem) a mohou udělat manévr, který vás překvapí. Pokud už vidíte, že nedojedete na čelo křižovatky před rozsvícením zelené, tak raději zastavte za několika auty ještě před vámi a ujistěte se, že vás řidič za vámi dobře vidí.

Motorkář by nikdy neměl ohrozit ani omezit protijedoucí vozidla, pokud předjíždí kolonu vozidel stojících/pomalu jedoucích v jednomu pruhu

 

Přestože tato praxe LS nebude možná ještě dlouho legalizovaná, bude asi stále mezi motorkáři využívaná. Proto je dobré přemýšlet o tom, jak minimalizovat rizika s tím spojená.

Jak minimalizovat riziko LS z pohledu motorkáře ?

 - Jen tehdy, když je to bezpečné  - Ne rychleji než 30 km/h  - Ne kolem nákladních aut, kamionů a autobusů  - Ne pokud nejsem mentálně i fyzicky (ovládání stroje) připraven na jízdu mezi kolonami aut

 

Jak minimalizovat riziko LS z pohledu řidičů aut ?

 - Řidiči aut by neměli záměrně vybočovat na středovou čáru a bránit tak projíždějícím motocyklům - vždyť motorkáři nikoho nepředbíhají ;-)

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (7x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Lípa6 napsal 17.08.2020 v 22:41

úplně přesný ...

JA1977 napsal 17.07.2019 v 03:05

pravda doufám že to čtou i zákonodárci

Hrompac napsal 28.05.2019 v 08:24

Naprostý souhlas

jiřus69 napsal 26.05.2019 v 11:05

@nikdoš
Určitě souhlas

nikdoš napsal 25.05.2019 v 07:42

jen s tím "vypálit jako první na zelenou" bych byl opatrný, je spousta střelců co to zase chtějí ještě stihnout na oranžovo červenou a to je potom strašná rána

Beda-FM napsal 24.05.2019 v 19:30

Clint. napsal 22.05.2019 v 12:46

Mara8993 napsal 22.05.2019 v 06:36

Slavekold napsal 21.05.2019 v 07:56

Babicka33 napsal 20.05.2019 v 17:32


TOPlist