renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

Beranidlo

Offline: 16.4.2024 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 55
Město: Brno-Brno Město
Lokalita: Brno-město Ji...
Poděkoval: 4x
Pomohl: 82x
Založil témat: 13x
Napsal příspěvků: 2242x
Body komentářů: 15
ID uživatele: 312667
Registrace: 28.5.2017

Adresa profilu:http://beranidlo.motorkari.cz (Sdílet)


Počítáme výfuk, díl 2

Ve druhém díle se podíváme, jak stanovit délku výfukového potrubí - rezonanční délku Lrez .

Tlaková vlna, která vznikla po otevření výfukového kanálu na začátku potrubí, se šíří rezonátorem rychlostí zvuku a částečně odráží zpět, ve formě podtlakové vlny v expanzním rozšíření nebo přetlakové vlny v reflexním zůžení.

Na prvním obrázku jsou různé základní tvary potrubí, tak jak je lze najít na různých typech motorů. První je klasika Jawa, od kývaček po 638, s rovnou přepážkou. Druhý tvar, s rezonanční komorou neměnného průřezu, odpovídá např. Wartburgu. Třetí shora by mohl být J350-640. Nejlepší výsledky dává plynule se měnící hladké potrubí s vybroušenými svary (uvnitř!), bez náhlých přechodů, na obrázku úplně dole.

A jakou délku bude mít náš výfuk?

Obecně: dráha = rychlost x čas

Dráha jsou dvě rezonanční délky, tlaková vlna musí tam a zpět.

Čas je doba otevření výfuku při rezonančních otáčkách, tedy:

čas = úhel výfuku / 360 / (otáčky za minutu / 60)

Po dosazení a vykrácení pak bude plati vzoreček pro Lrez, tak jak je na prvním obrázku.

Zbývá určit rychlost zvuku ve stlačených horkých spalinách, což je oxid uhličitý, vodní pára, nespálené uhlovodíky, něco málo oxidu uhelnatého. Můžeme se odrazit od předpokládaného litrového výkonu, hodnoty budou někde mezi 480 m/s a 510 m/s, viz. druhý obrázek. Nutno dodat, že platí pro normální směs a předstih zážehu.

Příklad pro MX jednoválec 125ccm, 28kW:

úhel výfuku 190°, rychlost zvuku ve spalinách 510 m/s, rezonanční otáčky 11000 ot/min - toto jsou otáčky největšího točivého momentu, kdy motor má nejlepší plnění. Výsledkem je délka 0,73m, v reálu nutno měřit od pístu ke středu reflexní části (protikužele).

Podobné je to u klasických Jaw, kde, vzhledem k omezující konstrukci sání, přefuků a malému úhlu výfuku cca 145°, odpovídá délka rezonátoru spíše otáčkám nejvyššího výkonu, než největšího momentu. Pro moderní výkonné dvoutakty s většími rozvodovými úhly platí výpočet délky rezonátoru bez vyjímky.

Nejde jenom o parametr délky, ale celý průběh tvaru výfuku. Jak můžou vypadat průběhy tlaků ve výfuku pro ne zcela hladké potrubí je na obr. 3 a 4. Na každém náhlém přechodu vzniká tlaková špička, která může na okamžik i zcela zbortit výplach válce. Velikost přetlaku nebo potlaku je úměrná změně průřezu potrubí, ne změně průměru.

Potrubí tedy nemusí mít kruhový průřez, klidně to může být eliptický tvar. Pro zahnutá potrubí platí, že délka se uvažuje středem průřezu. Samozřejmě, čím rovnější, tím lepší funkce. Pro prvních cca 60-100mm od stěny válce neplatí požadavek na hladké potrubí, takže napojení válec - výfuk může být i s menším schodem.

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (4x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
D-fens napsal 28.02.2018 v 15:13

tady se už pomalu ztrácim, ale opět vynikající práce, děkuju

mito7 napsal 12.10.2017 v 12:45

Ta 639 měla stejný výfuk jako 638, jen víc zvednutý, možná delší koleno. Ale nepamatuji si, že by měla ve výfuku protikužel.

Destroyer napsal 06.08.2017 v 07:25

Super, diky.


TOPlist