Zveřejněno: 27.02.2025 18:50,Kategorie: Recenze,Zhlédnuto: 832x,Komentářů: 1x,Hodnocení: 0.00 od 0 uživatelů
Jak šel čas : Moje babička (velice moudrá žena) mi předala hodně životních moudrostí. Jednu z mnoha si dovolím citovat : "každému oči jinak malují Mirku..." o čemž se zcela jistě nedá pochybovat....
Konec konců, byla by to hrozná nuda, kdyby se každému líbila blondýna. Vždyť i zrzka bývá mnohdy krásná holka - jen po ní pálí péro :-) Dost možná se někdo může zeptat co jsem vlastně tímto úvodem závěrečné části článku chtěl naznačit. Pak vězte, že jen a pouze to, že mé úpravy legendárního stroje VS 1400, které jsem v průběhu let realizoval se někomu mohou líbit a jinému přijdou jako kurvení stylu chopper.
Prvním tedy děkuji a druhým to vyvracet nebudu a ani nemohu, protože budou mít částečně pravdu. Některé mé úpravy VS 1400 skutečně do stylu chopper nepatří (například přídavný světla, přídavné budíky atd.) Tuším, že to bylo kolem roku 2005, jsem přes zimní svátky "sestřihal" na PC tomuto legendárnímu stroji cosi jako "ódu". V té době byl ale problém s objemy dat a tak buďte prosím tolerantní k jeho kvalitě. Pouštět ale toto video bez zvuku nemá význam. Takže ohulte repráky naplno a jdeme do toho - KLIKNI PRO PŘEHRÁNÍ VIDEA -
Veškeré moje úpravy Intrudra vždy vyvolala snaha : A) udělat maximum pro to, aby jízda byla bezpečná, pohodlná a přinášela radost nikoli únavu. B) je již v zmíněném duchu : každému oči jinak malují. Vzhledem k tomu, že hlavní části úprav které umožní bezpečnější jízdu se strojem, zlepší jeho jízdní vlastnosti a ovládání, prodlouží životnost motoru atd... jsem již představil v předchozí III. části článku tak se nyní koukněme na design doplňky, jimiž byla moje Velitelka v průběhu let obvybavena. Na první pohled nevýraznější úprava designu byla provedena na podsedadlové částí mého stroje - foto č.170.
Výsledem je vidět níže na fotu č.171 + 172.
V souběhu s touto úpravou jsem si rovněž navrhl nové koncovky výfuku - foto č.173.
Přestože stran designu je tato úprava skutečně asi nejviditelnější, podrobně jí zde rozebírat nebudu neb jsem o této úpravě zpracoval obsáhlý článek a tak kdo by chtěl vědět podrobností o této úpravě - KLIKNE ZDE -
O zadním kole jsem již také psal - foto č.174.
Když jsme již u zadní části stroje tak zde jsem si udělal mřížku koncového světla - foto č.175,
kryt zadního brzdového třmenu - foto č.176 (tento po osazení čtyřpístkového třmenu NISIN již nebyl potřeba)
a na svrchu uvedeném fotu jsou vidět také stupačky tandemisty Classic, které jsem později vyměnil za stupačky Tech-glide - foto č.177.
Na stejném snímku č.177 jsou rovněž vidět na zadních tlumičích horní a spodní krytky z leštěného duralu. Po předělání podsedadlové části jsem musel také vyrobit nové nosiče brašen. V té době jsem ale neměl k dispozici skvělý uzamykatelný systém - Klik FIX - proto jsem to vyřešil tak, že se brašna na nosiče - foto č.171 nasouvá (na zadní straně má brašna "obrácenou kapsu"). Prvně osazené brašny - foto č.178
jsem po této úpravě vyměnil - foto č.179.
Na stejném fotu č.179 jsou na nových brašnách také vidět na zakázku dělané spony K1400. Pod boční podsedadlové kryty jsem osadil "křidýlka" - foto č.180 až 182.
Na zadní kyvnou vidlici (u kardanu) jsem osadil chromovaný kryt - foto č.183.
Někdy kolem roku 2007 - foto č.184 + 185 bylo na mém Introši již docela dost úprav a doplňků.
Z nichž jsem v zadní části nejmenoval rolku. Pravý bok opěrky tandemisty byl doplněn pouzdrem na mobil - foto č.186.
U rolky bych se s dovolením zastavil. Mnoho kluků věší rolku pod spodní brýle což je z mého pohledu, zdůrazňuji z mého pohledu nesmysl. Naše stroje v něčem tak trochu "napodobují" divoký západ. Určitá podobnost zde je. Pominu li pocit svobody a volnosti a zaměřím se pouze na stroj, pak stačí kouknout na úvodní fotku této části článku (kterou mi ze svého motobaru zaslal dlouholetý člen K1400 a kamarád Džejár). Podsedadlové brašny jsou bezesporu "opsané" z tohoto stylu a co rolka? Ta má přeci imitovat stočenou deku kterou kovbojové vozili vždy za sedlem. Ještě jsem neviděl kovboje, aby srolovanou deku (viz úvodní foto) pověsil svému koni na krk :-) Navíc rolka pod spodními brýlemi VS 1400 zabraňuje přístupu vzduchu k olejovému chladiči, no a také je velmi reálné, že vám poničí lak na předním blatníku.
Ale vraťme se k tématu. Na druhý, levý bok opěrky tandemisty jsem si upevnil pouzdro a do něj zasunul kolt - foto č.187.
Proč na levou ruku? Protože pravou rukou musím držet plyn. Na a proč vlastně kolt? To je přeci jasné. Protože správný muž nevyjíždí bez ochrany - klikni pro video -
Ve spodní části stroje přibyl emblém do přepákování, přechodky výfukových svodů na jejich koncovky - foto č.188
a také jedna libůstka v podobě nového táhla řazení - foto č.189.
Tak jsme se zvolna přesunuli ke středu mašiny. O sedle jsem již psal, takže na řadě byla nádrž. Na levou stranu mi kamarád Karel realizoval airbrus (stylového orla) - foto č.190.
Na pravé přední straně nádrže je metodou airbrush ztvárněna kolona mašin sjíždějící se západem slunka ze Skalistý hor - foto č.191
Na matky horních brýlích jsem osadil krytky ve stylu "Live To Ride" - foto č.192.
Hlava řízení dostala antikorové dekorační plechy - foto č.193.
No a to jsme se pozvolna dostali k přední části stroje, kde bylo rovněž uděláno¨poměrně dost úprav designu - foto č.194.
Vezmeme to zase od spodu. Flašky předních tlumičů jsem již zmiňoval - foto č.195 + 196
Antikorový kryt startéru nevypadá špatně a hlavně je docela praktický - foto č.197.
Zakončení předního blatníku je na fotu č.198.
Pojďme dál - vlastně výš. Dostáváme se k olejovému chladiči. Zdej jsem měl původně obyčejnou mřížku, kterou jsem později nahradil mřížkou se samurajským "S" - foto č.199 Na této fotce je rovněž vidět antikorový kryt startéru.
Rampa byla původně také jiná - foto č.200, ale ta se rozpadla na Ukrajinských "silnicích",
takže jsem osadil jinou společně s kostkou, aby přídavná světla nebyla v jedné rovině s hlavním světlem - foto č.201. Na tomto fotu jsou rovněž vidět kšilty světel "Live To Ride" a také mřížky na sklíčkách blinkrů.
V zadní části jsem opomněl zmínit osazení antikorových krycích plechů na jinak nepěkné boky kastlíku AKU - foto č.202
Sakra, sakra - už se dostáváme přes dvě stě zařazených fotek a to ještě nejsme u konce. Snad to ale nevadí a tak jedeme dál ;-) Nyní se dostáváme k přídavným budíkům u kterých se na moment zastavím. Vždy když něco vyrobím, tak tento produkt nejprve otestuji na svém stroji. Nejinak to bylo s přídavnými budíky. Otáčkoměr a palivoměr - foto č.203 +204
Když jsem je uvedl do provozu a testoval, tak jsem musel uznat, že otáčkoměr nemá chybu, ale palivoměr takřka nic nepřináší. Navíc zabudování jeho plováku do nádrže bylo velmi pracné a tak jsem od palivoměru při další výrobě na Ósace upustil a začaly jsme dělat kombinaci : otáčkoměr a teploměr oleje - foto č.205 až 207 + video - KLIKNI -
O této vychytávce jesem rovněž zpracoval samostatný článek - KLIKNI -
Od přístrojů pokračujeme k řidítkům, ale o těch jsem již mluvil vícekrát a tak je přeskočím a koukneme se co na nich vlastně mám. Velice důležitým prvkem jsou rukojeti (hefty). Originální "gumové" nejsou sice špatné stran úchopu, ale stejně dlouho nevydrží. Takže jsem hned při první výměně řidítek na ně osadil rukojeti Comford (ježek v kleci). Tyto mi ale nevyhovovaly neboť na mou ruku měly velký průměr a tak jsem šel do heftů Classic - foto č.208. Byly dobré a jel jsem je řadu let. K rukojetím jsem ve stejném designu Classic osadil také stupačky řidiče i tandemisty.
Ovšem jak člověk stárne, začaly pro mne být hefty Classic tvrdé. Vzhledem k jejich tuhé konstrukci tyto nefty nedokáží "odfiltrovat" chvění, takže nastal čas na jejich výměnu za Kuryakyn s podpěrou pod dlaň - foto č.209 (zelená šipka), což je skvělá věc - neboť můžete za jízdy pohovět pravé ruce.
Přidal jsem ještě aretaci plynu která je vidět rovněž na - fotu č.209 (modrá šipka). Po pravě ale musím říct, že pro můj styl jízdy - brzda / plyn - tuto aretaci plynu takřka nevyužívám. Spojková a brzdová pumpa musela projít po nějakém čase repasí při níž se tyto díly (v originálu lakované) vyleštily až do bezvědomí :-) - foto č.210
a dostaly nová víčka "Live To Ride" - foto č.211.
Široké ovládaví páčky nemají chybu - foto č.212.
Skvěle vypadají, nemažou prsty a hlavně neunavují ruku. Potom jsem pod spodní brýle osadil závitové "cecky" z leštěného duralu, abych zakryl nepěkné originální matky risrsetrů - foto č.213 (modrá šipka) a náhon tachometru v pancíři - červená šipka na stejném fotu.
Zpětná zrcátka které mám na svém Introši skoro od počátku nestojí za nic. Je v nich prdlajs vidět a "díky" chvění se v design otvorech lámou - foto č.214
Zajímavé je, že levé již 3x zatímco pravé pouze jednou viz svrchu zařazené foto. Samozřejmě se ulomí vždy za jízdy a levé jsem pokaždé "čapnul". Byl to reflex, ale nic platný, protože po ulomení jsou na zahození. Tyto zrcátka nemají homologaci a dají koupit pouze v páru, takž mi v regálu leží docela velká zásoba pravých :-) Dost možná se zeptáte, proč je nevyměním za jiné? Odpovím bez zaváhání : protože mému oku lahodí :-)
Asi tomu nebudete věřit, ještě to není zdaleka vše. Mohl bych pokračovat třeba tím že jsem si udělal automatické rozsvěcení světel (mám US model který nemá vypínač světel). Světla se mi tedy rozsvítí až poté co zhasne kontrola mazání. Mohl bych ukázat vyleštěný obal hrušky kardan, leštěný duralový futrálek na DIN 12V nabíjecí zásuvku, stříšky podtlakovek, gravírovaný stojánek atd... Mohl bych tedy v představování dalších vychytávek mojí Velitelky pokračovat ještě docela dlouho, ale nebudu vám dále pudřit mozek, neboť každý z vás jistě velice dobře ví, jak si svůj stroj ošperkovat k obrazu svému.
Upřímně míněná rada :
pokud máš legendární VS 1400 Intruder teprve krátce a budeš si jej chtít upravit, vynechej osazování orlíků, kšiltíků a dalších kravinek. Soustřeď se na to, aby tvé úpravy udělaly mašinu bezpečnější, pro jízdu pohodlnější a přinášela ti z jízdy požitek - nikoli únavu nebo průšvih. Pokud jsi tento stroj teprve koupil, tak nevěř řečem předchozího majitele, případně bazaru a udělej si sám (případně si nech udělat) takzvaný stav "0". To znamená kompletní servis (filtry, oleje brzdovky....) Rovněž kompletní inspekci podvozku (stav hlavy řízení, zadní kyvné vidlice, brzd, elektroinstalace atd....) Pokud si stav "0" uděláš, budeš vědět jak na tom koupený stroj v reálu skutečně je, nač se máš soustředit a také od tohoto stavu "0" již s jistotou víš, že další servis bude po ujetí 6.000 km - nejpozději po roce i když není nájezd uskutečněn.
hlavně proto, že mi mašin chopper & cruiser (nejrůznějších výrobců a modelů) prošlo dílnou xxx mohu zodpovědně říct, že každý má svá úskalí, které se dříve nebo později provozem projeví. Nejinak tomu je také u legendy VS 1400. Ponechme stranou spotřební materiál (do kterého samozřejmě patří mimo jiné i ložiska hlavy řízení, pouzdra tlumičů atd...) a koukněme se nač si dát pozor, ale opět zdůrazňuji, že se to netýká pouze VS 1400. Odpověď na otázku jak je možným problémům předejít nebo opotřebení některých dílů oddálit nalezneš v mých článkách. Pouze na některé z mnohých nechávám odkazy níže.
Předně karburaci - viz 2x foto níže a také podrobný článek - KLIKNI ZDE -
a elektroinstalaci - viz 2x foto níže a rovněž podrobný článek - KLIKNI ZDE - je potřeba věnovat maximální pozornost.
Je potřeba pravidelně kontrolovat nejen hlavu (krk) řízení - KLIKINI - ale také vlastní rám a to především utažení šroubových spojů. Vždy při výměně pneu kontrolovat stav ložisek v kolech a pokud již máte zadní kolo venku tak je dobré konkrétně u VS1400 Intruder zkontrolovat stav kardanu viz foto níže a také podrobný článek - KLIKNI -
Pouze několik řádek o mých zkušenostech s legendárním strojem VS 1400 Intruder :
Berte prosím na zřetel, že tento stroj hodnotím v kontextu k mé postavě, proporcím a také k mému stylu jízdy. Dílnou mi prošlo xxx různých strojů nejen v našem stylu - foto č.215
a měl jsem možnost - foto č.216,
mnohdy i povinnost - foto č.217
se na nich svézt při zkušební jízdě po opravě a přestože jsem si mohl dovolit koupit jakoukoli jinou mašinu, nikdy k tomu nedošlo (byla těžká, měla vysoké sedlo, měla nízký podvozek, takže se s ní škrtalo na každém kruháči, byla špatně ovladatelná, neposkytovala dostatečný výkon a tím pádem pro mne nebyla zábavná atd, atd....stačí se kouknout na foto č.217 kde výraz mého ksichtu hovoří za vše). S Introšem se nechá po sladění ergonometrického trojúhelníku (řidítka, sedlo a stupačky) a doladění tuhosti podvozku užít opravdu hodně zábavy.
Na druhou stranu zapomeňte na dlouhé cesty například do Chorvatska a podobně. Také není dobrý nápad jezdit s ním delší cesty po dálnicích, například pravidelně z Prahy do Brna. Trvalé zatížení v oblasti okolo 4.000 ot./min (což zhruba odpovídá jízdě po dálnici) motoru nebude dělat dobře (jeho opotřebování) . Motor VS 1400 je nadčtvercový a tak je dobré jeho otáčky střídat nejlépe okolo 3.000 ot./min což je oblast největšího kroutícího momentu tohoto stroje. Pro ty kdož nemají otáčkoměr : pokud jedete na čtyřku 100 km/hoď je tam 3.500 ot./min a po přeřazení na pětku otáčky motoru klesnou na 3.000 ot./min. Takže toliko z mého hodnocení neboť konkrétnosti : brzdy, podvozek, kola a v podstatě vše ostatní, je již řečeno v předchozích kapitolách tohoto článku a tak stačí v něm zalistovat.
Krátká poznámka : nikdy nekončící, věčné spory majitelů strojů VS1400 Intruder o tom, která varianta je lepší, zda - čtyřkvalt nebo pětikvalt - jsou naprosto zbytečné, neboť obě tyto varianty jsou prakticky totožné. Převodový stupeň (zařazená rychlost) 1 + 2 + 3 má u obou modelů !!! naprosto stejný převodový poměr !!! U čtyřkvaltové převodovky má finální čtyřka převodový poměr 1:1,041. Zatímco pětikvalt má při zařazené čtyřce převodový poměr 1:1,086 a pětka je rychloběžná 1:0,960 což šetří motor a při příznivých klimatických podmínkách, dovolí větší maximální rychlost. Ovšem o tu zde nejde.
Vyznání - přestože můžeš před koupí svého stroje znát všechna pro a proti - KLIKNI - vždy to má nějaké ALE. Proto nakonec zvítězí to : jak ti oči malují (nejiné to bylo také u mne). Nové modely strojů, které se na trhu objeví, většinou za krátko mizí jako spadané listí. Já ale mohu s hrdostí říci sedlám legendu, která oko pohladí - foto č.218 až 220
a jízda na VS1400 Intruder - klikni pro video - mně nepřestala bavit ani po ujetí 200.000mil
Když jsem svého Introše dotáhl do stádia mé spokojenosti, bylo jasné, že mi vymýšlení úpravy a vylepšování budou chybět. Takže jsem začal "snášet na hnízdo" nejrůznější díly po jejichž složení by se mohlo pokračovat - nikoli však na Velitelce, ale na dospělém bráškovi, kterého jsem si postavil a pojmenoval Maxkalibr® viz foto níže a - video - Ale to by byl již úplně jiný příběh.
Neboj se to neskončí : vzhledem k tomu, že letošní zima to má snad již sečtený a na příští víkend má být +14°C tak se pořádně oblékněte, sbalte fidlátka a zmáčkněte na pravém krabce to nejúžasnější tlačítko - KLIK -
Generál v.v.
zpět na I. díl článku / zpět na II. díl článku / zpět na III. díl článku
Jak se Vám líbil tento článek?