Zveřejněno: 31.07.2016 19:59,Kategorie: Návod,Zhlédnuto: 7830x,Komentářů: 1x,Hodnocení: 5.00 od 2 uživatelů
Popis připojení indikátoru zařazeného převodového stupně na Suzuki DL-650A V-strom - použitelné pro Gipro - DS nebo pro jiné indikátory jiných výrobců.
Svůj V-strom jsem chtěl doplnit o indikátor zařazeného převodového stupně GPI (gear position indicator). Kromě asi nejznámějšího GPI nabízeného pod značkou Gipro jsem narazil na modul na eBay http://www.ebay.com/itm/222191595664?item=222191595664&viewitem=&vxp=mtr , který je pod názvem Gear Indicator for Suzuki V-strom prodáván cca za 1800Kč vč. poštovného.
Po objednání přišel balíček cca za týden a obsahuje krabičku a elektronikou, ke které je kabelem připojen display, termočidlo a napájecí kabel zakončený třemi barevnými vodiči. Prodejce odkazuje s montáží na video, které ale není jeho a v tištěném návodu je vlastně jen info, že červený vodč je na +12V, černý na -12V a modrý na vodič od čidla v převodovce GPS (gear position switch). Instruktážní video je na adrese https://www.youtube.com/watch?v=a7P2Hfsfy5Q . Protože ale video počítá s demontáží levého zadního plastového krytu, pod kterým je schován konektor GPS, hledal jsem jiné řešení, protože mám namontovaný horní kufr a lešení na boční kufry a vše bych musel demontovat.
Pomohlo mi elektrické schéma, kde jsem našel odpovídající vývod z GPS, který je růžovým drátem přiveden přes odpojovací konektor pod krytem (viz video) k řídící jednotce (ECM). V popisu konektorů jsem našel, že je to kontakt č. 1 - viz elektrické schéma a popis konektorů.
Nejdříve jsem si prodloužil dráty, protože nejsou dost dlouhé, na černý drát jsem dal očko a připojil ho na záporný pól baterie. Pak jsem vysunul směrem dopředu box pojistek a dostal se tak zespodu k vodičům, tlustější oranžový vodič je spínaný klíčkem (aby se GPI vypnul po dojetí a nevybíjel baterii). Doporučuji ověřit před připojením - dělám to pomocí jehly, kterou propíchnu izolaci a ověřím napětí před/po zapnutí klíčku. Nakonec jsem opět pomocí jehly připojil modrý vodič, který slouží ke snímání hodnoty z převodovky.
Je potřebné dát spínač do zapnuté polohy pro startování, zapnout klíček a ověřit funkčnost. Vše fungovalo na "první výstřel", takže jsem oba vodiče připojil nahotovo pomocí SCOTCH rychlosvorek, stejně tak lze odstranit izolaci a dráty spájet (jak je ukázáno ve videu).
Zařízení funguje bezchybně, kromě rychlostního stupně zobrazuje i napětí v palubní síti a teplotu snímanou čidlem, které jsem umístil pod přední světlo, aby snímalo teplotu co nejméně ovlivněnou teplem motoru. Rychlostní stupeň je indikován okamřite, bez jakékoliv prodlevy.
Jedinou výtku mám k display samotnému - za intenzivního slunečního osvětlení je téměř nečitelný, kamarád jej ale má zastíněný maličkou stříškou, takže se zřejmě potýkal s podobným problémem. Do budoucna tedy doplním zastínění a ověřím, zda nebude možné případně vyměnit display za LCD (např. display z Nokia5110), který bude čitelný i za slunečných dnů.
P.S. - konečně už neřadím na dálnici 7. stupeň :)
P.P.S. - Obrázky jsem popisoval v angličtině - budu posílat prodejci, aby měl alternativní návod. Pokud by cokoliv nebylo jasné, pište nebo volejte :) Pokud zjistím dotaz k článku, odpovím do diskuse, aby to věděli i ostatní :)
Jak se Vám líbil tento článek?
"To neděláš dobře Jaromíre s tou jehlou"
Touto parafrází z filmu Vesničkovámá, středisková, jsem chtěl říci, že není dobré propichovat kabely. To ti potvrdí každý autoelektrikář. Protože v místě vpichu se do vodiče dostane voda (stačí úplně nepatrné množství) a oxidace ho postupně úplně přeruší. A to je potom hledáníčko, když něco nefunguje a kabeláž je opticky neporušená
Ale nic ve zlém, je to super článek, který zjednoduší montáž a spoustě lidí pomůže (vč. mě). Díky