renocar_unor



PROFIL UŽIVATELE

zzpol

Offline: Dnes v 04:32 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 63
Město: Rakovník II
Lokalita: Rakovník Stře...
Body komentářů: 108
ID uživatele: 188445
Registrace: 16.6.2013

Adresa profilu:http://zzpol.motorkari.cz (Sdílet)


MTX-ČZ 3-01

Čas plyne a věci se často dostávají do dříve neznámých souvislostí...

Podobně tomu bylo  při zpětném dohledávání  okolností,  které  předcházely tomu, že Metalex začal v Příbrami, od r.1977, vyrábět silniční motorky MTX-ČZ 3-01 ???  Příběh  vypráví  o mimořádném nasazení celé řady osobností,  které svými činy, přes fůru  nesmyslných omezení a zákazů, měli podstatný vliv na vývoj  závodních motorek a aut v ČR.  Zásadní info. dodala  kniha ing.Václava Pauera CSc. ( 1926-2017), Konstruktér vzpomíná, vydaná r.2015…

                                                         

Pro mě příběh začal v  r.1970, kdy jsem se stal  každodenním svědkem výroby závodních aut v centru  malé vesnice Kaznějov, na sever od Plzně, kde jsem vyrůstal a absolutně nechápal, kde se vzal, tu se vzal  v Britisch Racing Green barvě, Saab V4, pana ing. Kleinmonda, před rodinným domem pana Štefla. Z ničeho nic začala v suterénu domu pana Štefla výroba nádherných formulových vozů. Kolem poledne byli navíc vystaveny na  obdiv na dvorku za domem, pro nás páťáky, co chodily kolem, do školní jídelny… byli teprve 2 roky po vpádu spřátelených armád, probíhala  normalizace, blížily se  prázdniny.  …

                                                     

                                           

    Jednalo se o výrobu prvních 2 prototypů vozů formule Škoda Studiem-Metalex, dle nových kvalifikovaných  předpisů ing.Červeného ( pro cenově dostupné  závodní vozy požadované ÚV Svazarmu, nahrazující mezinárodní Formule 3), vyhlášených přímo zástupci AZNP ŠKODA. Vozy měla stavět Česana a měla zdarma předat technickou dokumentaci těm, kdo by si ji chtěli postavit sami a měla zařídit prodej dílů. V prosinci 1969 byl v AZNP připraven základní projekt vozu. Prototyp měl být představen v r.1970.  Dne 29.prosince 1969 navštívili ing.Václava Pauera CSc., konstruktéra  závodních aut F3 a silničních motocyklů  60tých let, Karel Jílek a Václav Bervid.   Dvojice Plzeňáků, automobilových závodníků rallye, která tehdy vytušila  příležitost si splnit hned dva sny. Postavit  si pro sebe závodní auta a následně  rozjet  jejich sériovou výrobu.

                                                       

Chybělo jim však dostatečně kvalifikované technické zázemí. Po 2 dnech na rozmyšlenou se dohodli na tom, že za vedení konstrukčních prací ponese ing.Václav Pauer CSc. plnou odpovědnost. Samotné  Studio bylo založeno již dříve, společně s Karlem Jílkem 1937 a bratry Navrátilovými roku 1967. Z toho vznikl v létě 1968 Metalex, jako hospodářské zařízeni ZO 206 Svazarmu, jehož činnost garantovalo 5 osob. Těmi byli Karel Jílek, Zdeněk Trejbal, Václav Bervid, Dalibor Janek a jeho spolujezdec Nikolajev.  Parta nadšenců z ASK Stavby Praha, která chtěla závodit, ale potřebovala k tomu peníze. Tak přišel Václav Bervid s nápadem založit společnost, z které by bylo možné závodění financovat. Nápad se hned zalíbil Karlu Jílkovi, a tak vznikl Metalex  financovaný  Václavem Bervidem 1939, ze  soukromého  provozu metalizace ocelových konstrukcí zinkem-odtud název Metalex. Povolení k činnosti jim bylo uděleno 18.srpna 1968…  Výrobou formulí se měl zabýval  Metalex, ale náročnost prací brzy vyžadovala zasvětit do projektu další  profesionály, kterým se stal Jílkův kolega ze studii, ing.Karel Kleinmond 1936.  Konstruktér ing.Václav Pauer CSc  jej znal jako pomocnou vědeckou sílu z VŠ Plzeň a  jako mladšího kolegu  z působení v Lokomotivce plzeňské ŠKODOVKY. Zbývalo najít vhodné prostory pro stavbu  prvních 2 prototypů…  tou se stal  rodinný domek pana Štefla, otce manželky ing.Kleinmonda, v centru Kaznějova…

                                                          

Na vlastní výrobě se podíleli  pracovníci provozu metalizace ocelových konstrukcí, Pitlík, Duchek, Perglau.  Později Vápeník a Stanislav Novotný z RD Ejpovice. Spolupracovník ing,Václava Pauera CSc., ze Škodovky a  jeden ze dvou tvůrců  závodních motocyklů  plzeňské  stáje Doležal-Pták. Znal se s nimi přes otce Pauera st., soustružníka vyrábějícího přesné písty pro silniční speciály, z odlitků ´starého´ Beneše z Horní Břízy. V r.1966 dostali od ing.Václava Pauera CSc výkresy  rámů motocyklů s vlastním hydropneumatickým  odpružení ke stavbě silničních motocyklů s motory ČZ 125,  ČZ 175 a později ČZ 250. Stáj Doležal-Pták se za 5 let rozpadla a kolega Novotného Jiří Pták, šel dělat mechanika  Bohumilu Stašovi. 

                                                            

Doplním jen pozn. o Vladimíru Pitlíkovi. V Kaznějově si našel partnerku, shodou okolností dceru jiného z celkem 8 sourozenců Šteflů, pocházejících z Kaznějova. Pokračoval ve spolupráci s Václavem Bervidem i po té, co oba odešli z Metalexu. Dále závodil  s Bervidovými vozy Fiat128 Coupé , Fiat 128 MTE které připravoval v dílně tchána své manželky, pod továrnou Lachema Kaznějov. Později se stal i součástí Racing Teamu Liberec ČSSR Václava Bervida, s jezdci  Zdeňkem Vojtěchem, Břetislavem.Engem a Milošem Bychlem.

                                    

  Rozhodující  okamžik  pro prototyp z Metalexu nastal v Brně, 24.května 1970, Ing.Václav Pauer CSc., v  knize  uvádí. Ukázkové kolo s ním projel  ing.Ondřejík a sedal do kokpitu s pohrdavými slovy: ´´Už jsem řídil kdejaký  s..č, tak s tímhle snad taky dojedu.´´

                                        

Krátce po dojezdu do Depa přišel k mechanikům fotograf se zeptat, zda si může udělat pár snímků… ze všech pozic naexponoval dva filmy …krátce nato byl další vývoj značkové formule v AZNP zastaven…  Existenci nové značkové formule ŠKODA ale možná právě proto dále AZNP nezajistili  i  když ji měli původně propagovat, ale finance Václava Bervida, z prosperující metalizace. V roce 1970-71 Metalex  vyrobil serii deseti identických vozů MTX 1-01 a v nadcházející sezoně je zadarmo zapůjčil deseti vybraným jezdcům F3, která ten rok končila. Byla to pocta, že dva z nich dostali Bobkové. K předání došlo 14.května 1971 v Hořicích na letišti., rok po první jízdě prototypu, 16 měsíců od první čáry na papíru. Předání byli přítomni i náčelníci motoristického sportu Svazarmu. Funkcionáři se ale nechtěli smířit s tím, že Metalex bude závodní vozy nejen vyrábět ale i prodávat. Svazarm si s tím poradil po svém.  Po šesti letech soudruzi  usoudili, že si moc vydělají a  předali metalizaci Václava Bervida, a tím i zdroj peněz do národního podniku. Společnost MTX pokračovala dál a dál stavěla závodní automobily.  Metalex převzal Svazarm pod svou správu jako hospodářské zařízení,.mohl dál fungovat ale musel se uživit a odvádět značný podíl zisku. Poslední 37.formule  ŠKODA s mírnými úpravami byla za těchto pomínek vyrobena r.1983.  V roce 1975 se staly navíc poměry na plzeňské VŠ pro ing.Václava Pauera CSc neudržitelné a stal se z něj zaměstnanec Metalexu na plný úvazek.

Byla to doba, kdy na popud jezdců a konstruktérů Křížka a Stloukala  sportovní komise Autoklubu vyzvala v r.1976 Metalex, aby připravil výrobu menší serie  pro nově vypsanou třídu Junior, silničních závodních motocyklů  o objemu 125 ccm. Oba měli s konstrukcí i úpravou  závodních motorek KLEVA a KLEVAST  již zkušenosti.

Po deseti letech se ing.Václav Pauer CSc. pustil znovu do konstrukce závodní silniční motorky dle vzoru Morbidelli. Celá akce měla podobně rychlý spád jako výroba formule ŠKODA. V červnu připravil ing.Václav Pauer CSc. koncepci nového stroje 125 ccm vč. technického předpisu.  V říjnu 1976 navštívil ing.Václava Pauera CSc. Karel Jílek s tím, že v Příbrami existuje někdo,  kdo postavil silniční motorku s motorem 90ccm a že má zájem pracovat pro Metalex.  13.října 1976 oba vyrazili do Příbrami, kde v obýváku na koberci stál vzorně zpracovaný motocykl…  

                                       

Bylo nepochybné, že vývoj motocyklu bude v Příbrami v dobrých rukou… V duchu koncepce Morbidelli navržený silniční závodní motocykl dostal v  Metalexu označení 3-01. Strakonické ČZM uvítali, že jejich motory se opět dostanou na okruhy a poskytli vše, co se dalo z jejich motokrosů použít. V listopadu 1976 se práce na motocyklu v Plzni rozjeli naplno a v polovině prosince bylo možno zajet do ČZM pro potřebné komponenty.Posloužili i motocykly plzeňských jezdců Doležala a Ptáka s jejich geometrií a tuhostí rámu. Byli použity i jejich celonábojové brzdy o pr.180mm, ke kterým bylo  k dispozici jejich modelové zařízení.  V Příbrami se upravovali dvě garáže na dílny provozu Metalexu 05 pro  čtyři  kvalifikované řemeslníky.  V Plzni s Novotným vznikaly prototypy. Byla vyřešena geometrie, základ chassi tj. rám a zadní vidlice s uložením. Svařovací přípravky, laminátové díly a jejich formy, společně s dokumentací  k zařízením pro výrobu brzd byli předány Příbrami. O vše ostatní, včetně  úprav přední vidlice a motorů ČZ, až  po zkompletování strojů  vč. prací spojených s vybavováním dílny se postaral kolektiv Jířího Stloukala. Prototyp byl dokončen 19.června 1977  a na letišti dosahoval rychlosti 147 km/h.

                                                  

Prvních 10 sériových motocyklů bylo vytaženo na zasněžený dvůr před garážemi 11.ledna 1978 a předáno jezdcům..

                                          

 Do konce r.1978 přibylo k prvním 10 dalších 18 motocyklů. Poslední 3-01 byli  dodány jezdcům 7. listopadu 1979.

                                           

 Základní typ Jiří Stloukal brzy přestavěl na jediný kus 3-01A. Motor s  kapalinovým chlazením točil 10.000 ot.. Měl 6R, kotoučové  brzdy 221 mm,  kola z elektronu a dosahoval 160km/h . Byl základem řady 3-02, vyrobeno 22 kusů s 22kW.

                                                

                                   

 V r.1979 jezdil s motorem MZ 125 ještě i Jaroslav Pták z bývalé plzeňské stáje. Typ 3-03 pro mezinárodní závody se objevil v ověřovací serii v roce 1982. Vzadu měl centrál  a stal se nosným programem střediska Metalexu Příbram. Bylo vyrobeno 45 kusů.

                                                   

V roce 1985 připravil Jiří Stloukal dvěstěpadesátku s vodním chlazením o výkonu 30kW  do podvozku 3-03. V r.1983 čtyři tyto stroje s označením 3-04 závodili a rozběhla se dvacetikusová série.

                                              

V r.1989 skončil nájem prostor a  objekt byl vyklizen. Pražské vedení  Metalexu nepomohlo zajistit náhradní objekt a po revoluci mělo jiné zájmy, než pokračovat v tradici značky. To jsou slova z knihy ing.Václava Pauera CSc. Z Příbrami vyjelo za 10let kolem 150 závodních motocyklů. Metalex 05 s Jiřím Stloukalem byl jediný výrobce komerčních závodních motocyklů  v celé RVHP. Něco podobného jako v Příbrami proběhlo později i v Plzni. Jiří Stloukal se nevzdal a začal vyrábět závodní motocykly pro děti od 8 let, pro třídy 4 třídy od 50 do 125 ccm   Z MTX se stal MTS. Jiřího Stloukala vnučka Sandra se dostala s MTS 1-02 mezi absolutní špičku.

                                                  

Bohužel, jak to vypadá, Jiří Stloukal nemá následníka (info z r.2015).  V r.2019 zaznělo od Karla Jílka motto, které mluví samo za sebe: „Ze socialistických dílů jsme dělali skvělá auta.“ A to je pravda. Například okruhový Pohár míru a přátelství měl tak vysokou úroveň, kterou mohou mnohé současné seriály jen závidět.  

 

                                      

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (3x):

Motorky: Harley Davidson FXSTB Night Train

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Kurtakdobrodruh napsal 31.01.2023 v 08:40

Metalex..kus mého života..všem těm Srdcařům patří naš nekonečný dík...Kurťák

Targus napsal 17.01.2023 v 17:40

Naprosto skvělý článek.
Děkuji za hezké čtení. Rád jsem si na ta jména zavzpomínal.
O to více mrzí, že po převratu šlo všecko do kytek...


TOPlist