Trialový mistrák v Kyselce ovládl Španěl

V Kyselce, v čarokrásné karlovarské krajině, se konala třetí letošní dvousoutěž českého trialového šampionátu. A čínská chřipka, která zlikvidovala kdejakou soutěž i celý šampionát, nám přihrála vzácného hosta – poprvé v historii se do českého mistrovství přihlásil trialový jezdec ze Španělska. A to ne ledajaký, protože Miquel Gelabert skončil v loňském mistrovství světa na osmém místě. Vlastně k nám měl přijet už v květnu na první soutěž letošního mistrovství světa v Sokolově, ta ale byla zrušena. A Miquel dostál svému věhlasu a v Kyselce zvítězil – v sobotu i v neděli.

Česká špička versus světová?

Mistrovství světa (aspoň tu hlavní kategorii) od nás nikdo nejezdí, a tak bylo samozřejmě napínavé sledovat, jak si naši nejlepší povedou v takové konkurenci. Pořadatelé postavili spíš těžší úseky (10 sekcí se jelo třikrát), ale nebudou naopak moc lehké pro špičkového Španěla? První sobotní kolo přineslo trochu překvapivé skóre: Gelabert sice vedl (10), ale jen o dva trestné body před naším veteránem Martinem Křoustkem (12), úřadující mistr Martin Matějíček nasbíral dvakrát tolik bodů (21). Druhé kolo už bylo jasnější, Gelabert srazil skóre na pouhé tři body, Křoustek se zlepšil na devět a Matějíček s rakouským mistrem Marco Mempörem přivezli 14 bodů. V závěrečném třetím kole přidal Španěl opět tři body, radikálně ovšem se zlepšil Matějíček a zaostal o jediný bod. Naopak se přestalo dařit Křoustkovi, který přidal 15 bodů, přesto si udržel druhé místo na stupních vítězů o tři body před Matějíčkem. Závěrečné skóre? Gelabert 16, Křoustek 36, Matějíček 39. Na dotaz, jak se mu soutěž líbila, šetřil Miquel Gelabert chválou a prohlásil, že to bylo na něho příliš lehké, proto prý nachytal body za lehké chyby…


Na fotografii Miquel Gelabert (SPA)

Nedělní repete

Zda byly úseky skutečné moc lehké, se mělo potvrdit či vyvrátit v neděli. Křoustek nezopakoval svůj sobotní výkon, tedy pardon, on ho vlastně zopakoval, ale výrazně se zlepšil Matějíček, který se dostal na polovinu svých sobotních bodů. Jeho výkon gradoval: 10+7+3 body, celkem 20. Křoustek měl 39, tedy jen o tři víc než předchozí den, ale zlepšil se Mempör a s 36 trestnými body vystrčil Křoustka ze stupně vítězů. A co Španěl? V prvním kole si šlápl pouze jednou, ve druhém zbytečně spadl a chytil bůra, ale třetí kolo zajel zcela čistě, bez jediného šlápnutí. Celkem sedm bodů a jasné vítězství.

Za účast špičkového soupeře je třeba poděkovat německému týmu Hippel Racing, který se rozhodl Španěla podpořit, když ztratil smlouvu s Vertigem a koupil si soukromě GasGase. Spolu se Španělem přijelo do Kyselky celkem 30 německých trialistů a trialistek a protože přijeli ještě po dvou Slovácích, Polácích a Rakušanech, byla v Kyselce na startu opět téměř stovka závodníků – v sobotu 98, v neděli 87.


Na fotografii Martin Matějíček

Další kategorie mistrovství

Protože Dalibor Šulc a David Fabián postoupili do elitní třídy A1, v A2 zůstali jen dva jezdci, Dominik Wünsch a Matěj Mrázek (další nominanti nejezdí), po oba dva dny byl lepší šestnáctiletý mladík, syn úspěšného motokrosaře Honzy Mrázka (a vnuk světového soutěžáka Františka Mrázka). Když jsme u těch slavných soutěžáků, v kategorii C letos jezdí také vnuk ještě slavnějšího soutěžáka: Karel Mašita.

Vraťme se do béček. Zelenou kategorii si v Kyselce podmanil německý veterán Markus Kipp, kterého ale měli dle výkonnosti šoupnout do žluté A2. Naši nejlepší, veterán David Kadlec a mladík Tomáš Valenta, na Kippa neměli, o čemž svědčí bodové skóre 14-45-48 v sobotu a 24-40-40 v neděli. Na 4. a 5. místě se vystřídali Tomáš Hůla a Filip Klouček.

Kategorii C si podmanil zkušený slávista Petr Roštejnský, v sobotu i v neděli. V sobotu s ním ovšem na bednu vyšplhalo jedno příjemné překvapení: čerstvě třináctiletá Denisa Pecháčková! Třetí místo obsadil po oba dny Ivo Husinecký, v neděli vystrčil z bedny Denisu Němec Helssinger.


Na fotografii Martin Křoustek

Hobby – úžasná směs veteránů s mladými střelci

V kategorii hobbíků, kteří startují s bílými číselnými tabulkami, je vždy nejvíc jezdců. Jsou tady ti, kteří se chtějí prostě jen svézt, i ti, kteří se chtějí co nejlépe připravit na vstup do „barevných“ kategorií. Víte jaký je tady věkový rozdíl mezi nejmladším a nejstarším jezdcem? 61 let! Zatímco Richard Kůta, Karel Pilát a Tadeáš Mikunda jsou ročník 2009, Němec Erich Weigand je ročník 1948! Ano, 72 let. A jestli myslíte, že se Weigand někde ploužil s nohama na zemi… omyl! V sobotu skončil z 39 startujících 11., v neděli dokonce sedmý (29 startujících)! Hobbíky ovládli Němci, mezi ně se na bednu vetřel v sobotu Martin Apltauer, v neděli Jiří Kněžourek.


Na fotografii Denisa Pecháčková a veterán Markus Kipp

Co žáci? A kam se ztratili Klasici?

Jezdci do 12 let věku mají sice své hodnocení, ale nemusejí nutně jezdit jen v té nejlehčí žákovské (modré) třídě. Polovina z nich se totiž cítí na těžší terén a jezdí už v kategorii Hobby. Z těch, co zůstali v žácích, si v sobotu vedl nejlépe Pavel Biel před Eduardem Hovjackým a Adamem Grešákem, v neděli se prostřídali a vyhrál Grešák před Hovjackým a Bielem. A víte co mě na nedělním výsledku nejvíc zaujalo? Nejen to, že Hovjacký a Biel zajeli soutěž s jediným šlápnutím a Grešák si dokonce nešlápl ani v jedné sekci. Jezdci měli na absolvování celé soutěže časový limit 6 hodin. A víte za jak dlouho ji měl za sebou Adam Grešák? Za hodinu a 40 minut. Inu, je to bývalý motokrosař z líhně Motosportu Chýnov…


Na fotografii Adam Grešák

Na startu první soutěže v Kramolíně byl rovný tucet klasiků, tedy jezdců s motocykly vyrobenými do roku 1992. V Bochově minulý měsíc jedenáct. V Kyselce už jenom pět, z toho dva z Německa. Kam se poděly SWM, Fantiky, Bety, Montesy? Možná by stálo za to, zamyslet se, proč ten ústup, přestože je mezi lidmi dost klasických strojů. Někteří říkají, že stará motorka patří do muzea a ne do terénu. Trial je asi jediná disciplína, kde může přijít motocykl při jízdě snadno k újmě. Kdo by chtěl riskovat, že si na ostrých kamenech prorazí kartery nebo nádrž cca 40 let starého stroje, na který se zpravidla nedají sehnat díly? Nestálo by za úvahu oddělit tratě Klasik od tratí Hobby? Snadné řešení by to nebylo, ale něco se změnit musí. Proč je ve světě boom soutěží pro staré trialky a u nás zmírají na úbytě?

Další soutěž se jede ve dnech 19. a 20. září v Nihošovicích. U Honzy Mrázka.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist