MČR Supermoto

Čtvrtý podnik letošního seriálu Mezinárodního mistrovství ČR Supermoto, se jel v atraktivním prostředí brněnského výstaviště. Přesněji kolem pavilonu Z, kde se představila česká špička rozdělená do třech tříd a dvou kategorií. Poprvé byly tyto závody doplněné také o podnik Kentoya Freeride Cup II.

Úvodní informace bych rád věnoval historii závodům Supermota.

Jak vznikly závody Supermoto?


Kolébkou jsou Spojené státy, kde vznikly koncem osmdesátých let. Pod názvem Superbikes se tyto závody jezdily na tratích s kombinovanou směsicí asfaltu, terénu a plochodrážního oválu. Právě spojení asfaltu a terénu, nabízelo atraktivní podívanou nejen pro diváky, ale byly hozenou rukavicí i pro závodníky, kteří jezdili silniční závody, motokros, plochou dráhu či enduro. Přes oceán si závody, pod názvem Supermoto, rychle našly také příznivce v západoevropských zemích, v Belgii, Německu a Francii.
V roce 1999 přichází Supermoto také do České republiky a o rok později, tedy v roce 2000, se u nás Supermoto dočkalo statutu mezinárodního Mistrovství České republiky, které se už stalo nedílnou součástí domácího motocyklového sportu. Pravidelné závody mistrovství světa, či Evropy míří i do Sosnové u České Lípy, kde je připraven velmi atraktivní okruh nejen pro diváky, ale také pro jezdce.


Na jakých strojích se jezdí?


Když kombinace asfaltu a hlíny, musí technika logicky vycházet z motocyklů pro motokros nebo enduro s povolenými úpravami. Dnes již přední světoví výrobci motocyklů mají ve svých programech také motocykly typu Supermoto. Nejčastěji se setkáte s motocykly značek: KTM, Honda, Husqvarna, Husaberg a Yamaha.


Závody Supermoto jsou rozděleny do následujících tříd a kategorií:
Třída 1 Supermoto Prestige (max. objem motoru 750 ccm)
Třída 2 Supermoto 450 (dvoutakty do 250 cm, čtyřtakty do 450 ccm)
Třída 3 Junior 85 (do 85 ccm, jezdci od 8 do 15 let)
Kategorie 1 Open (do 750 ccm, jezdci s B licencí)
Kategorie 3 Čtyřkolky B&B elektro (dvouválce do 420 ccm, jednoválce nad 420 ccm a 750 ccm)


Tratě


Velkou předností tratí pro Supermoto je jejich velká přehlednost, která nabízí divákovi atraktivní podívanou po celou dobu závodu. Tratě musí obsahovat minimálně 60% pevného podkladu (beton, asfalt) a minimálně 20% nezpevněného povrchu (šotoliny, hlíny). Navíc každá trať je vždy doplněná o množství menších či větších skoků, které dodávají závodům adrenalinovou příchuť. Nejznámější tratě jsou u nás v Písku, Vysokém Mýtě, Sedlčanech a v Sosnové u České Lípy.


Závod MČR Supermoto – Brno


Čtvrtý podnik, z celkem sedmidílného závodu seriálu MČR Supermoto 2005, startoval 25.6.2005 kolem pavilonu Z na brněnském výstavišti. Jezdci nejdříve absolvovali volný a kvalifikační trénink. Následovaly dvě finálové jízdy pro každou třídu a kategorii. Třída 450 se jela na 15min + 2 kola, Junior Aral 85 na 8 min + 2 kola, kategorie Open na 10 min + 2 kola, Prestige 15 min + 2 kola, Čtyřkolky B&B elektro na 10 min + 2 kola a na závěr se jel Kentoya Freeride Cup II na 10 min + 2 kola.


Ve tříde

450

skončili se shodným výsledkem 47 bodů z první a druhé finálové jízdy Ivo Winkler (st.č. 20) na motocyklu Yamaha a Miroslav Starý (st.č. 88) na stroji značky Husaberg. Starý zvítězil v první finálové jízdě a Winkler ve druhé. Na třetím místě se umístil Pavel Bartko na Husqvarně.


Třída

Prestige

přinesla vítězství Janu Kvasničkovi (st.č. 33), který vyhrál obě finálové jízdy a odnesl si tedy plných 50 bodů. Druhý skončil Miroslav Starý (st.č. 88), následován Petrem Pincem z Czech - In Moto Racingu na Husqvarně.




Ve třídě

Junior Aral 85

, kde startovalo 5 mladých jezdců zvítězil Jiří Bartoš, následován Lukášem Snížkem a Danielem Potužákem. Druhý a třetí si odnesli shodně po 40 bodech za obě jízdy. Nabitá je tradičně kategorie

Open

– tedy kategorie jezdců s B licencí. Zde těsně před Radkem Kuklíkem (st.č. 77) na KTM, zvítězil svou druhou finálovou jízdou Petr Bednář (st.č. 25) na Hondě a odnesl si 47 bodů, Radek Kuklík odjížděl z Brna se ziskem 43 bodů. Vyrovnané obě finálové jízdy zajel Vladimír Potužák (st.č. 70) na motocyklu značky Husaberg a zisk 42 bodů mu patřil zaslouženě. Celkem se na start finálových jízd postavilo 20, resp. 19 jezdců ve druhé jízdě.












V Brně se již tradičně představili také

čtyřkolky

– tedy kategorie 3 B&B elektro. Adrenalinový a pro diváka zajímavý závod čtyřkolek vyhrál suveréně polák Pawel Sobczyk (st.č. 44) na čtyřkolce značky Yamaha, který vyhrál obě finálové jízdy a získal 50 bodů. Druhý skončil Tomáš Pokorný na KTM a třetí Petr Balík s Husabergem.







Závěr závodům Supermota v Brně patřil podniku

Kentoya Freeride Cup II

, kde se bohužel sešlo pouze 5 jezdců, kteří absolvovali závod. Dva potom nebyli klasifikováni, takže na stupních vítězů stanul Jaroslav Franců, Ladislav Dvorský a na třetím místě skončil Petr Košinár. Doufejme, že na dalších podnicích bude startovní pole tohoto závodu plnější. Více o závodech KFC II se dozvíte zde.


Na kompletní výsledky všech závodů Supermota v Brně se můžete podívat na oficiálním webu www.supermoto.cz Zde jsou výsledky:
celkové výsledky – Prestige
celkové výsledky – 450
celkové výsledky - Junior Aral 85
celkové výsledky – Open
celkové výsledky - KFC II
celkové výsledky - Čtyřkolky B&B elektro


Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist