První podnik MS Superbike - Austrálie

V Austrálii je již vše připraveno na zahájení jednatřicátého ročníku mistrovství světa superbikových motocyklů MOTUL FIM Superbike World Championship 2018. Úvodní podniky absolvují na okruhu Phillip Island jezdci a týmy seriálů FIM Superbike a FIM Supersport. Jediným českým zástupcem je v třídě superbiků Ondřej Ježek, který nastupuje s Yamahou týmu Guandalini Racing. První tréninky jsou na programu v pátek, sobota je dnem kvalifikací a prvního závodu superbiků, v neděli jedou druhý závod jezdci WorldSBK a první klání sezony absolvují jezdci WorldSSP.

První podnik MS Superbike - Austrálie

Kapitoly článku

WorldSBK 2018 - Yamaha Finance Australian Round
Phillip Island Grand Prix Circuit – Austrálie

Délka okruhu – 4445m
Počet zatáček – 12
Pravých – 5
Levých – 7
Cílová rovinka – 835m
Pole position – vlevo

Rekord závodu – rok 2014/ Chaz Davies (Ducati) … 1'30,949 sekundy
Rekord Superpole – rok 2017/ Jonathan Rea (Kawasaki) … 1'29,573 sekundy
!!! Můžete tipovat na výsledky jednotlivých závodů třídy Superbike a bojovat o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2018. Nezapomeňte, první závod World SBK startuje už v sobotu, druhý se jede v neděli !!!

Změny WSBK pro rok 2018

Zásadní novinkou pro nadcházející ročník je omezení otáček. Dodnes byly používány restriktory průtoku vzduchu, které byly umístěné ve škrtící klapce. To nyní nahradí efektivnější omezení otáček motoru jako nástroj k vyvážení výkonu. U jednotlivých výrobců má jít o tyto parametry (ot/min) Aprilia – 14700; BMW – 14700; Ducati – 12400; Honda – 14300; Kawasaki – 14100; MV Agusta – 14700; Suzuki – 14700; Yamaha – 14700. V určitých bodech sezony může dojít k změnám u jednotlivých výrobců, vše v závislosti na úspěšnosti. Šampionát má díky tomu nabrat čerstvý vítr do plachet, protože závodní pole by mělo mít poměrně dost srovnané síly. Víc prozradí až první závody.

Podobně jak v MotoGP budou ve hře koncesní body. Bodový systém úlev je postavený na tom, aby nejrychlejší stroje měly omezený vývoj pohonných jednotek a opačně, u strojů, které nedosáhly takové úspěšnosti (minimum nebo žádné body), bude možné i v průběhu sezony nasadit nové díly a motorové aktualizace. Pro privátní týmy bude vytvořeno takové prostředí, které jim umožní dostat se na podobnou úroveň, na jaké se pohybují tovární týmy. Body se přidělují za umístění na stupních vítězů (1.místo – 3body, 2.místo – 2body, 3.místo – 1bod). Cenový strop je stanoven pro několik klíčových dílů podvozku, odpružení a pohonné jednotky. To umožňuje všem bez rozdílu přístup ke klíčovým komponentům. Cílem je znovu co nejvíc umazat technické rozdíly mezi malými soukromými týmy a velkými továrnami.

V harmonogramu víkendu dochází ke změně vložením čtvrtého volného tréninku, což se projeví na pátečním programu WorldSBK. V pátek jezdci odjedou celkem tři volné tréninky, jejichž kombinace časů je definitivní v rámci pořadí pro Superpole 2. V sobotu následuje čtvrtý volný trénink, který již nemá vliv na první desítku v bitvě o pole position. Následuje dvoje Superpole a první závod víkendu. V neděli zůstává zahřívací trénink a druhý závod superbiků.

FIM Superbike – Preview

Představení předních týmů uděláme na základě výsledků z roku 2017. Světový titul v soutěži týmů získal loni Kawasaki Racing Team, který také letos pokračuje ve stejné sestavě – Jonathan Rea a Tom Sykes. Severní Ir má na kontě tři tituly, to znamená od momentu, kdy ke Kawaski v roce 2015 přišel, vyhrává jeden šampionát za druhým. Také předsezonní příprava vyzněla v jeho prospěch, takže uvidíme, jak to bude vypadat v samotných závodech. Došlo totiž na omezení otáček pohonných jednotek, což má za cíl srovnat síly, ale jak moc efektní tato změna bude, těžko předvídat. Druhým jezdcem týmu je Tom Sykes, který vyhrál šampionát v roce 2013. O rok později o titul jen těsně přišel a po příchodu Jonathana Rea už v týmu není jednička. Oba jezdci se respektují, ale to bude asi tak všechno.

Italská Ducati nastupuje s týmem Aruba.it Racing-Ducati SBK Team a rok 2018 je posledním, kdy v jejich barvách pojede motocykl Panigale R. Také továrna z Boloně zůstává u stejné jezdecké sestavy jakou měli loni – Chaz Davies a Marco Melandri. V roce 2017 bojoval o titul Chaz Davies, který byl jedním z mála, ne-li jediný, kdo dokázal konkurovat jezdci Kawasaki Reovi. Tato rivalita sebou přinesla jisté napětí a oba jezdci si nějakou dobu nemohli přijít na jméno. Davies titul nakonec nezískal, ale bude o něj usilovat znovu, třebaže po zranění z konce minulého roku, není nějak ve formě. Naopak Marco Melandri dokazuje, že s rokem zkušeností je to zcela jiný hráč v poli, který nemá v plánu závody dokončovat, ale vyhrávat.

Beze změny na pozici jezdců zůstává také tým Pata Yamaha Official WorldSBK Team, loni třetí stáj v soutěži týmů WorldSBK. Továrně podporovaný tým tak do letošní sezony nastupuje s jezdci – Alex Lowes a Micheal van der Mark. Oba mají zkušenosti, již nejsou nováčky a vzhledem k tomu, že své odvedli i technici japonské továrny, věřím, že modré stroje letos budou vidět daleko častěji vpředu než tomu bylo v předchozích letech.

Čtvrtým týmem v pořadí je Milwaukee Aprilia, takže zároveň čtvrtý různý výrobce po Kawasaki, Ducati a Yamaze. Superbikový šampionát je v tomto směru hodně pestrý, a pro fanoušky tím pádem zajímavý, protože podobné stroje si lze koupit v obchodě. V sedle Aprilie závodí již sehraná dvojice Eugene Laverty a Lorenzo Savadori. Irský závodník v posledních letech nebyl vidět vpředu jak by možná chtěl, ale už závěr loňské sezony naznačil, že motorka získává na síle a on tam může lépe prodat co v něm je. Do samé platí pro mladého Itala Savadoriho, takže letos můžeme vidět obě Aprilie hodně vysoko.

Páté místo loni patřilo týmu ALTHEA BMW Racing Team, což je první tým u něhož pro letošní rok nastává změna v jezdeckém složení. Dvojici Jordi Torres a Raffaele De Rosa nahrazuje tentokrát jediný zástupce superbikového týmu Loris Baz. Stroj německého výrobce BMW tak bude letos jediným v poli WorldSBK.

Hlavním zástupcem Hondy SBK je továrně podporovaný tým Red Bull Honda World Superbike Team. Dvě nové Hondy CBR1000RR tam bude sedlat nováček ve světovém šampionátu Jake Gagne a zkušený závodník Leon Camier. Honda už potřebuje výsledky a ty by letos mohly přijít především zásluhou Camiera.

Posledním výrobcem superbikového šampionátu je MV Agusta, který závodí pod hlavičkou MV Agusta Reparto Corse. V jejich barvách je jediný zástupce v podobě Jordi Torrese. Španěl k Italům přestupuje od BMW, takže během zimní přípravy měl nějakou možnost adaptace, ale přizpůsobení se novým podmínkám bude ještě probíhat v samotných závodních víkendech. Torres měl celkem dost pádů, takže na top evidentně ještě nedokáže zatlačit jak by chtěl.

Na startu letošního ročníku měla stát také Suzuki a to zásluhou týmu Grillini Racing. Jenže během zimní přestávky došlo na převratné změny, když policie obvinila majitele týmu z nelegální činnosti. Mělo tam jít o napojení na mafii a praní špinavých peněz. Zda je to pravda nebo ne, to je další věc, každopádně celý projekt se ze dne na den zhroutil a jezdci Gabriele Ruiu a Roberto Rolfo zůstali rázem bez práce.

Česká republika má ve WorldSBK zastoupení v podobě Ondřeje Ježka, který jede v superbicích svoji druhou sezonu. Letos je to o přestupu z Kawasaki na Yamahu týmu Guandalini Racing. Ve srovnání s loňskou přípravou na sezonu Ježek s týmem testoval, nicméně poslední zkoušky na Phillip Islandu mu způsobily víc vrásky na čele než úsměv na rtu. Tým ale intenzivně pracuje na nalezení takových zlepšení, které brněnskému jezdci umožní se do toho pořádně opřít.

V nadcházející sezoně uvidíme celkem pět nových závodníků, kteří přicházející z různých motocyklových seriálů světa - Patrick Jacobsen (TripleM Honda World Superbike Team), Jake Gagne (Red Bull Honda World Superbike Team), Yonny Hernandez (Pedercini Racing), Loris Baz (GULF Althea BMW Racing Team), Toprak Razgatlioglu (Kawasaki Puccetti Racing).

Na startu letošního ročníku máme dva jezdce ze Spojených států. Jake Gagne (Red Bull Honda World Superbike Team) přichází z prostředí amerického šampionátu MotoAmerica, nicméně už loni jel třikrát s týmem Hondy, když nahradil Nicy Haydena. S Hondou bude závodit také jeho krajan Patrick Jacobsen (TripleM Honda World Superbike Team), jehož známe ze supersportů, kde byl hodně dobrý, jen ta technika mu většinou víc neumožnila. Uvidíme jak si povede s těžím strojem třídy SBK.

Kolumbijec Yonny Hernandez (Pedercini Racing) přichází z prostředí seriálu prototypových motocyklů. Tam závodil v kategorii Moto2 a MotoGP. Začátkem letošního roku svitla naděje nahradit Jonase Folgera u satelitu Yamahy Monster Tech3, Hernandez s týmem v Sepangu testoval, ale nakonec zůstal u svého nového týmu Pedercini. Ze seriálu Grand Prix rovněž přichází Loris Baz (GULF ALTHEA BMW Racing Team). Než vysoký Francouz do MotoGP odešel byl členem tovární stáje Kawasaki, kde si příliš nerozuměl s parťákem Sykesem. Tehdy byl dokonce oním pomyslným jazýčkem vah, zda Sykes v roce 2014 získá titul nebo ne.

Turecký závodník Toprak Razgatlioglu (Kawasaki Puccetti Racing) je mladý talent, který přichází z prostředí Superstock 1000. Titul mistra Evropy loni prohrál rozdílem osmi bodů, ale na to už nemyslí, protože má před sebou výzvu na níž dlouho čekal. Razgatlioglu je chráněncem Kenana Sofuogla, který nad svým mladším krajanem drží ohranou ruku a dokázal ho dostat až do královské kategorie WorldSBK.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist