Před sezónou SBK

O letošních superbicích se dá určitě říci, že půjde o jednu z nejnabitějších sezón, a to z pohledu jezdeckého zastoupení, ale i pestrosti značek a týmů. Celkem 28 jmen na soupisce stálých účastníků, to je počet, o němž si může seriál MotoGP nechat jen zdát. Rozhodně se ale nejedná jen o kvantitu, ale možná ještě vyšší bude kvalita pole. Celkem šest mitrů světa a třináct jezdců se zkušenostmi z MotoGP hovoří jasně. Přestože v loňském roce to byly skvělé souboje na špici, střed pole byl ve srovnání s roky předchozími méně početný. Pro letošek kvalitní špice zůstala a rozrostla se, ale rozhodně budou i perfektní souboje kolem patnáctého místa.

Většina fandů určitě ví o změně pravidel, která se týká hlavně zvýšení objemu motoru pro dvouválce na 1200 ccm. Čtyřválce zůstávají na stejné hranici, tedy jeden litr. Přestože se to spoustě lidí nelíbilo, včetně majitelů týmů (Ten Kate, Alstare) a dokonce hrozili odchodem ze superbiků, nakonec došlo k dohodě. Vlastně se jedná o návrat do starých kolejí, protože už při vzniku superbiků byly dvouválce zvýhodněny a to 1000 oproti 750 ccm. Pak došlo ke srovnání objemu proto, že se z této série pomalu stával Ducati-cup. Nyní se tedy pojede opět podle původní myšlenky.

 

 


Poměrně vyrovnané bude pole z pohledu početního zastoupení značek. Nejvíce bude Hond, a to devět, po šesti strojích bude mít Ducati a Yamaha, čtyři Kawy a tři Suzuki. Poté, co do MotoGP přešel loňský mistr světa, Brit James Toseland, očekává se, že o titul by měli bojovat jeho soupeři z první pětky, Haga, Corser, Bayliss a Biaggi. Zatímco první dva zůstávají ve svých týmech i na stejných motorkách Yamaha R1, Bayliss zůstává v továrním týmu Ducati s tím, že bude sedlat nový stroj, využívající objem 1200 ccm. Tuto motorku bude mít k dispozici i Biaggi s tím, že se bude jednat o produkční model (Troy tovární verzi Factory). Biaggi ovšem mění i tým, loňský Alstare mění za Go Eleven. To že mu motorka sedí, dokázal na testech na Phillip Islandu, kde překonal superbikový rekord trati. Jestliže se očekává, že mistr vzejde z těchto čtyřech střelců, jistě by toto chtěli zpochybnit další, například Xaus, Fabrizio, Nieto, Kagayama, Checa... 

 

 


U tradiční superbikové značky Ducati pojede v továrním týmu Xerox spolu s Baylissem Ital Michele Fabrizio, který střídá svého krajana Lanziho. Fabrizio dovede být velmi rychlý a dravý, což nám předvedl například předloni v Brně. Doufejme, že chytí šanci za pačesy a nebude předvádět podobně nevýrazné výkony, jako jeho předchůdce. Ten u Ducati zůstává a pojede v soukromém týmu R.G. Team. Už zmíněného Maxe Biaggiho doplní v týmu Go Eleven Ruben Xaus, jezdec, který dovedl v loňské sezóně vyhrát, ale také se „motat“ ve druhé desítce. Pokud bude mít vyrovnanější výkony, mohl by dojíždět velmi často na bedně. Nás pochopitelně zajímá nejvíce šestý ducatista, kterým není nikdo jiný, nežli Jakub Smrž. Ten se vloni rozhodně nezalekl nabídnuté šance a svými výkony si velmi nahlas řekl o toto lukrativní angažmá v týmu Guandalini. Doufejme, že tým bude natolik kvalitní, aby Kuba mohl v plné míře předvést kvality své i svojí dukny. Má za sebou už první testování ve Španělsku, kde dosahoval vynikajících časů a byl rychlejší nežli Lavilla, Sofuoglu nebo Ayoama.

 

 


Honda ani po odchodu Toselanda rozhodně nebude přemýšlet o vyklízení svých pozic. K obhajobě titulu by jí měl pomoci především tým Ten Kate, za nějž nastoupí zkušený Carlos Checa, Ryuichi Kiyonari a Kenan Sofuoglu. Všichni tři, přestože jsou ve SBK nováčky, patří k absolutní špičce. Checu netřeba představovat. Jezdec, který v té nejprestižnější kategorii už několik let trochu tápal, v superbikách může nalézt novou motivaci. Ze supersportů přechází loňský suverén a mistr světa, Turek Kenan Sofuoglu. V SSP předváděl naprosto dokonalé výkony a je jasné, že má před sebou ohromnou budoucnost. Vzhledem k jeho mládí bude pravděpodobně následovat kroky Chrise Vermeulena. Třetí ve stáji je Ryuichi Kiyonari. Je to ten jezdec, který na Hondě RCV 211 na zbytek sezóny 2003 nahradil tragicky zahynuvšího Daijira Kata a většinu závodů jsme ho mohli vídat jen ve chvíli, kdy byl předjížděn o kolo. V britském šampionátu (který vloni vyhrál) z něj ale vyrostl špičkový jezdec, který zde má určitě co předvést. Ale ani další hondisté nejsou rozhodně žádná ořezávátka. Zejména Muggeridge, Lavilla a Rolfo už mají se superbiky spoustu zkušeností a budou chtít dojíždět pravidelně v první desítce, ze dvěpade přichází Shuhei Ayoama, který se určitě jednou zařadí mezi top piloty. Zda to bude však již v letošní sezóně je těžké odhadnout. Zbylými dvěma jsou Luca Morelli a nováček šampionátu Russel Holland.

 

 


Yamaha-manům Hagovi a Corserovi, kteří pojedou v týmu Motor Italia, budou na R1 sekundovat Sebastien Gimbert a Davide Checa z týmu GMT 94, za který jezdili už vytrvalostní závody Endurance i supersporty. U Yamahy France to pak bude Shinichi Nakatomi a posledním jezdcem této značky je Loic Napoleone v novém týmu Grillini. Žádný z těchto jezdců pravděpodobně nijak výrazně nezasáhne do Top ten, ale budou tvořit ten důležitý střed (závěr?) startovního pole.

          
Z jezdců na Kawasaki na sebe nejvíce poutá pozornost Makoto Tamada, který vlastně do světa vstoupil se superbikem, když na dvouválcové Hondě dokázal v japonském Sugu porazit v roce 2002 všechny stálé účastníky. Poslední dvě sezóny v MotoGP spíše paběrkoval a ve WSBK si určitě na kawě týmu PSG-1 Corse bude chtít spravit chuť. Jeho kolegou bude Francouz Régis Laconi. Je to jezdec, který býval velkým příslibem, ale svůj talent nikdy výrazně neproměnil, ať už v GP 500, MotoGP nebo SBK. Rozhodně není ale všem dnům konec a není vyloučené, že by se mohl pohybovat v první desítce. Nováčkem šampionátu bude loňský soupeř Matese Smrže, Ayrton Badovini, s nímž v týmu Pedercini pojede Vittorio Iannuzzo.

 


Nejmenší počet strojů bude mít značku Suzuki. S GSX-R 1000 K8 pojede „echtsúzácký“ tým Alstare. Ten opustil po neshodách Max Biaggi a pojede v tříčlenném složení Fonsi Nieto, Yukio Kagayama a Max Neukirchner. Možná po sezónách, kdy za tento tým jezdili jezdci jako právě Biaggi nebo Corser vypadá, že pan Batta, majitel týmu, chtěl ušetřit na výplatách a nasmlouval trochu nevýrazné jezdce, ale každý z nich má určitě na to, aby předvedl kvalitní výkony. Zejména kmenový jezdec týmu, Yukio Kagayama dovede pořádně tahat za plyn, což předvedl nejen brněnským divákům. Navíc v předsezónních testech na Phillip Islandu dosáhl absolutně nejrychlejšího času ze všech účastníků.

 

 


Je jasné, že letošní superbiková sezóna bude velkolepá. Pro spoustu diváků je už atraktivnější nežli MotoGP, která sice předvádí tu nejlepší techniku a určitě i piloty, ale stává se z ní už skutečná F1 na dvou kolech. A to ve smyslu pozitivním, ale bohužel i v tom negativním. Navíc se dá očekávat rozšíření kategorie superbiků o další značky, neboť továrna MV Agusta sem přesunuje své aktivity ze superstocků, a budou startovat v některých závodech MS na divokou kartu s týmem Union Bike (jezdec Luca Scassa). V kategorii Superstock 1000 jedou letos dvě KTM týmu Mahr. Je jasné, že ani oranžoví nebudou se vstupem do světových superbiků nijak otálet. V roce 2009 se chce do světového šampionátu vrátit i Aprilia. Je vynikající, že se WSBK již zabydlely na Masarykově okruhu, kde je budeme mít možnost spatřit i letos, konkrétně 20. července. Sezóna začíná už 23. února v Kataru a to je už fakt skoro za dveřmi. 

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist