Pre - čtvrtou letošní zastávkou bude Monza

Otázka před Monzou se dá položit taky následovně, dočká se konečně BMW prvního historického superbikového vítězství, nebo to Němcům překazí Aprilia? Ale pozor, na své první suché vítězství čeká už hodně dlouho Kawasaki, že by přišlo tento víkend? Jakékoliv jiné vítězství jiné značky motocyklu ve dvou dalších italských jízdách by bylo hodně velkým překvapením.

Kapitoly článku

Superbike

V posledních deseti jízdách na superrychlém okruhu "Autodromo Nazionale" v královském parku v Monze vyhrál jezdec s motocyklem Ducati pouze jednou, a to Michel Fabrizio v roce 2009 v tehdejší první jízdě. Jinak zde kralovali jezdci, kteří sedlali motocykly buď Yamaha (6x), nebo Aprilia (2x) či Suzuki (1x). Jelikož Yamaha už ve startovním poli letos není a při vší úctě k současnému týmu Suzuki by bylo vítězství Johna Hopkinse či Leona Camiera skutečnou senzací, tak se zde nabízí jako favorité buď loňský dvojnásobný vítěz Eugene Laverty, letos v sedle tovární Aprilie, či jeho slovutnější týmový kolega a vedoucí jezdec šampionátu Max Biaggi. Největšími soupeři zřejmě budou jezdci s továrními motocykly BWM, Leon Haslam a Marco Melandri. Proč se nezmiňujeme vůbec o Ducati a Carlosi Checovi? Ten vloni dojel jednou 9. a jednou 10., přičemž nejlepším Ducatistou byl v roce 2011 francouzský jezdec českého týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli (12., resp. 7.).
Okruh Monza byl postaven v květnu 1922 a postupem prošel několika změnami, až se dostal na současnou délku a aktuální konfiguraci.

Nejslavnější části celého okruhu na Monze se nazývají: Curva di Lesmo, Curva Parabolica a Variante Ascari.

Okruh Monza je jeden z nejstarších chrámů rychlosti a může se pochlubit bohatou historií jak z cirkusu F1, tak i z WSBK.

Charakteristickým rysem tohoto okruhu je rychlost a proto je hodně důležité naučit se ji využít v průběhu závodu po celém obvodu tratě.

Na okruhu dlouhém 5 777 m, který má celkem 5 levých a 8 pravých zatáček a jehož nejdelší rovinka měří 1195 m platí následující rekordy:

Nejrychlejší kolo: 2011 Biaggi Max Aprilia 1'41.745
Rekord Superpole: 2011 Biaggi Max Aprilia 1'41.745
Rekord závodu: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'42.937

Ohlédnutí za Monzou 2011

V první superbikové jízdě roku 2011 nejlépe odstartoval Corser, velmi dobře ovšem začal Kuba Smrž, po 1. kole klasifikován jako 9. Ve 2. kole šel do čela Laverty před Biaggiho a Lavertyho - 11. Smrž. V 6. kole se dostal na 3. pozici Haslam, který předjel Melandriho. V 10. kole po trestu - průjezd boxovou uličkou - Hagy je Kuba už 10. a toto pořadí si drží až do konce závodu, který vyhrává Laverty před Biaggim a Haslamem. Čtvrtý dojíždí Melandri, pátý Fabrizio, šestý Rea, sedmý Corser, osmý Camier - ten v samém závěu předjel devátého Checu - a Top 10 dokompletoval náš Jakub Smrž.
Druhá jízda v Monze 2011 začala pro naše barvy bohužel hodně špatně, když hned v první zatáčce bohužel spadl nezaviněně náš Jakub Smrž, neboť ho poslali na zem J. Rea společně s Haslamem. Na čele se po prvním kole objevil Corser před Biaggim, který ale šel brzy do čela a svůj náskok stále zvyšoval. Za něho se propracoval jeho týmový kolega Leon Camier a třetím byl v tuto dobu Marco Melandri před Hagou, Fabriziem a Corserem. To bylo pořadí po 6 kolech, když Laverty jezdil v této době jako 7. O kolo později ale spadl z 2. místa Camier a tím vedl rázem Biaggi už o 5 sekund před Melandrim. To už se ale pomalu dopředu propracovával Laverty, devět kol před koncem byl pátý. Vzápětí vítěz první jízdy pozávodil jak Hagu, tak Fabrizia a atakoval stupně vítězů. Pak však Biaggi neprojel správně trať a i když nezískal žádnou pozici k dobru, tak stále vedl o 5 sekund. Za to ale dostal trest, tedy průjezd boxem! Tím bylo na čele závodu pořadí Melandri před Lavertym a třetím byl Fabrizio před Hagou - Biaggi se tím propadl na 11. místo. V posledním kole v úplném závěru předjel superbikový nováček Laverty svého týmového kolegu Melandriho a slavil tak double. Ve velmi dramatickém souboji o třetí místo měl nakonec navrch domácí Fabrizio.

Dosavadní průběh sezóny 2012


Na čele šampionátu je ostřílená dvojice starých mazáků, neboť vede mistr světa z roku 2010 Max Biaggi o pouhý jeden bod před Carlosem Checou. Ačkoliv Biaggi sice vyhrál pouze jeden jediný závod - dokonce hned ten první - tak jako jeden ze dvou (kromě dalšího Itala Melandriho) dokázal bodovat ve všech šesti doposud odjetých jízdách. Úřadující mistr světa Carlos Checa sice už letos třikrát vyhrál, ale také si dvakrát zapsal "0", což je u něho věc hodně nevídaná. O dvanáct bodů za továrním jezdcem Ducati Checou je Tom Sykes s Kawasaki, který stále čeká na první suché vítězství vůbec.
Jedno první místo má ale na svém kontě i francouzský jezdec našeho týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli, v současné bodovací tabulce ho najdeme na čtvrtém místě se stejným počtem bodů, jako má i pátý Marco Melandri s BMW. A právě tento Ital bude jistě v Monze patřit k velkým favoritům a může se tak stát historicky prvním vítězem s tímto německým motocyklem.

Za Top-5 je jako šestý nevyzpytatelný Jonathan Rea s nejlepším motocyklem Honda, následován svým krajanem Leonem Haslamem s dalším motocyklem BMW, a i ten je určitě horkým favoritem na stupně vítězů v neděli, možná i na ty nejvyšší.
Za loňským dvojnásobným vítězem Eugenem Lavertym - ten vyměnil vítěznou Yamahu ze známých důvodů za Aprilii - je jako devátý náš Jakub Smrž, který stále ještě čeká na své první letošní podium, při minulém závodě měl ale Jihočech opravdu hodně blízko k vítěznému závodu, resp. nejhůře k třetímu místu ve druhé jízdě.

Top-10 pak kompletuje nejlepší "rookie" Davide Giugliano s dalším motocyklem Ducati.

Zatímco třetí pilot týmu Effenbert Liberty Maxime Berger je na místě dvanáctém, tak pro zranění bude chybět čtvrtý "do mariáše" Brett McCormick, který tvrdě havaroval v Assenu, v Monze nahrazen nebude a kterému touto cestou přejeme brzké a hlavně úplné uzdravení.

Místo zraněného Joana Lascorze bude v sedle továrního motocyklu Kawasaki 27-letý Španěl  Sergio Gadea., jak jsme vás už informovali v tomto článku.

Stav šampionátu kubatury SBK po 6 z 28 jízd:

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 92 bodů
02- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 91
03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 79 
04- Sylvain Guintoli – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 66 
05- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 66 
06- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 65 
07- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 58
08- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 56
09- Jakub Smrž – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 39 
10- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 37
11- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 26 
12- Maxime Berger – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 25 
13- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 22
14- Niccolò Canepa – Red Devils Roma – Ducati 1198 – 20 
15- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 20 
16- Joan Lascorz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 17
17- Leon Camier – Crescent FIXI Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 14 
18- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 11
19- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9 
20- David Salom – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9 
21- John Hopkins – Crescent FIXI Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 8
22- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 6 
23- Chaz Davies – ParkinGO MTC Racing Aprilia RSV4 Factory – 2 
24- Mark Aitchison – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 1
25- Joshua Brookes – Crescent Fixi Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 1 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist