Pohled Jakuba Smrže na aktuální témata světa dvou kol

Jméno Jakuba Smrže znají ve světě závodních motorek velmi dobře, jelikož se v tomto prostředí pohybuje už víc jak dvacet let. Sedlal motorky v národních šampionátech, Grand Prix, mistrovství světa superbiků WorldSBK, vytrvalostních závodech EWC a rovněž byl součástí prestižní britské série BSB. Letos bojoval se zraněním a proto se rozhodl své zkušenosti předávat mladším jezdcům, kterým chce z pozice manažera reprezentace také pomoci s hledáním cest do různých světových šampionátů. Nakonec člověk míní, život mění a Jakub Smrž dokončí v pozici jezdce sezonu 2018 s týmem Guandalini ve WorldSBK.

Pohled Jakuba Smrže na aktuální témata světa dvou kol

V rozhovoru pro server Motorkáři.cz jsme s Jakubem Smržem hovořili o pěti základních bodech – jeho misi v BSB, vytrvalostním šampionátu EWC, závodění ve WorldSBK, o pozici manažera reprezentace u AČR a samozřejmě o stále živě diskutované otázce odchodu Ondřeje Ježka z týmu Guandalini.

Sezona 2018 v britské sérii BSB

Jakube, letošní sezonu si zahájil s týmem PR Racing v britském šampionátu superbiků. Loni jste skončili s tím, že letos budete ještě lepší. Dařilo se očekávání naplňovat?
Jakub Smrž: „ Začátek sezóny nebyl špatný, ale startovní pole bylo o hodně silnější a rychlejší, takže každý bod byl úspěch. Bohužel jsem toho moc neodjel, aby bylo možné říct, jestli se dařilo nebo ne.“

Sezona nebyla snadná vzhledem k tomu, že krom závodů v Británii si také závodil ve vytrvalostním mistrovství světa. Co ti na to říkali u PR Racingu?
Jakub Smrž: „Neřekli mi přímo, že by jim to vadilo, ale samozřejmě jsem to s nimi řešil, jestli s tím nemají problém. Majitel týmu měl oprávněné obavy, že bych se mohl zranit, ale také věděl, že každé kolo na motorce je ku prospěchu.“

Měnit často motorky tříd BSB a EWC asi taky nebylo nic snadného. Byl v tom nějaký problém nebo si to zvládal v pohodě?
Jakub Smrž: „Nebylo to rozhodně lehké. Nebyl by ani takový problém měnit motorky, ale horší bylo, že během šesti týdnů jsem měl čtyři závody a dvoje testy. Už mi není dvacet a po dvaceti letech závodění mám nějaké bolístky, takže to nebylo jednoduché fyzicky a samozřejmě ani psychicky. Sedět pořád na motorce také není úplně vždy dobře.“

Pak přišlo zranění z EWC a absence v závodech britské série BSB. V týmu asi nebyli rádi, že přišli o jezdce, který dokázal získávat důležité body?
Jakub Smrž: „Rozhodně nebyli nadšení, ale už bylo pozdě, aby se s tím dalo něco dělat. Hned je zajímalo, kdy budu připraven závodit, bohužel mé zranění se nedalo urychlit.“

Nakonec jste se rozešli. Jak těžký to byl rozchod, přeci jenom nějaké vazby tam už mezi vámi existovaly?
Jakub Smrž: „Nebylo to snadné po lidské stránce, měli jsme skvělé vztahy, ale možná i díky tomu to pochopili a doteď jsme v kontaktu. Každý jezdec chce využít šance jít výš … .“

Sezona ve FIM EWC 2018

S týmem Viktora Nosse jste společně s bratrem Matějem a Karlem Hanikou závodili ve vytrvalostním MS silničních motocyklů. Jak tě oslovil tento druh šampionátu spojený s ryze českým týmem a posádkou?
Jakub Smrž: „Je to úžasný šampionát a skvělá atmosféra. Každý závod je jedno velké drama, velké úsilí a když to dobře dopadne, tak super pocity po závodě. Byla to skvělá zkušenost i díky kompletnímu českému týmu, byli jsme dobrá parta a všichni vždy udělali maximum pro dobrý výsledek.“

Bohužel začátkem června přišlo na Oscherslebenu zranění, což výrazně zkomplikovalo sezonu BSB i EWC. Co se tam vlastně stalo a co všechno si musel podstoupit, aby rameno bylo ve stavu v jakém je dnes?
Jakub Smrž: „V kvalifikaci jsem měl highsider a vykloubil jsem si klíční kost. Bohužel je to zranění, které vyžaduje dlouhé léčení. Utrhl jsem si také všechny vazy, takže druhý den jsem byl v Českých Budějovicích na operaci, kde mi dali dráty. Musel jsem ale počkat tři měsíce, než je bylo možné vyndat a začít závodit. Snažil jsem se ukecat doktora, ať je vyndá dřív, ale kloub klíční kosti a lopatky by se mohl znovu rozpadnout.“

První závod sezony FIM EWC 2018/2019 už proběhl, ale plánuješ se k týmu Mercury připojit od dubnového klání v Le Mans. Jednáte spolu o něčem takovém?
Jakub Smrž: „Vůbec jsme to neřešili. I když jsme do vzájemné spolupráce dali s Matějem maximum, asi nebyla ani jedna strana dostatečně spokojena. Já jsem rozhodně neodvedl výkon, jaký se ode mě čekal. Částečně to přisuzuji tomu, že jsem lezl z motorky na motorku, navíc celý život jezdím na Superbiku a téměř sériová motorka mi úplně nesedla. Ale jsem rád, že jsem výrazně přispěl k tomu, aby EWC motorka fungovala o dost líp. Dohodl jsem pro Mercury možnost kopie lepších dílů a přivedl svého technika z Anglie, abychom v rámci možností vylepšili elektroniku a podvozek. Každopádně nevylučuji v budoucnu EWC, ale rozhodně to už nikdy nebudu kombinovat s dalším časově náročným šampionátem.“

Všechno co se děje je k něčemu dobré, co třeba tobě dala tato zkušenost ve vytrvalostním šampionátu?
Jakub Smrž: „Určitě to byla dobrá zkušenost, ať v pozitivním nebo negativním smyslu. Potkal jsem spoustu úžasných lidí a stejně tak lidi, kteří našemu sportu spíš škodí. Ale tak je to asi ve všech sportech. Každopádně klobouk dolů před Viktorem, který dal dohromady úžasnou partu mechaniků.“

Manažer reprezentace silničních motocyklů u AČR

Od června jsi Jakube v pozici manažera reprezentace silničních motocyklů. Co vlastně tato funkce obnáší?
Jakub Smrž: „Tato funkce vznikla v době mého zranění, kdy jsem žil v tom, že závodění už bude minulostí. Pak přišla možnost zkusit ještě WSBK a to mi nedává prostor věnovat se této roli na sto procent. Nemá samozřejmě cenu to nyní rušit. Nikterak to mě a ani Autoklub nezatěžuje! Rozhodně to není o tom, že bych musel českým jezdcům domlouvat angažmá a nebo se zodpovídat z toho, proč o něj přišli. To je mylná představa. Můj první plán je ten, udělat soustředění českých jezdců a celkově nás sjednotit. Věřím, že vzhledem k mým kontaktům a zkušenostem umím mnoha jezdcům pomoct a poradit, budou-li o to stát. Dost jezdců u nás již moje rady a kontakty v tichosti využilo.“

Máte rozpracované nějaké projekty pro nadcházející sezonu 2019 nebo je něco, co se podařilo už letos?
Jakub Smrž: „Podařilo se to, že jel Karel Hanika WSBK, aniž by musel něco přinést do týmu. To se v minulosti nikomu u nás nepovedlo a je to úspěch. Karel za to byl rád a není se čemu divit – kdo by to nebral?! Bohužel se zranil při Alpe Adria a další jednání nedopadla tak, aby Karel mohl pokračovat. Mrzí mě to, ale udělal jsem pro to maximum a bohužel musím konstatovat, že Guandalini se tak rozhodl naprosto oprávněně na základě požadavků ze strany Karlova managementu. Hodně lidí mě kvůli tomu nemá rádo, ale můj úmysl byl dobrý a pokud by vše šlo dobře, Karel mohl dojet sezónu a jet příští rok. Dalším důležitým projektem je plánovaný výběr mladých jezdců, z kterého by měli vyjít jezdci, kteří budou podporování Autoklubem. Důležitá je také koncepce akademií na které Matěj a Michal Salač pracují. Ze Smrz Academy jsme měli o posledním víkendu Mílu Hřavu poprvé na Alpe Adria a ve třídě Supersport 300 byl nejrychlejší Čech. Uděláme vše pro to, aby takových bylo víc. Smrz Academy funguje dobře, je tam hodně kluků, kteří úspěšně závodí a stejně tak spoustu nováčků, ze kterých určitě vyrostou další talentovaní jezdci.“

Ve výběru pro Rookies Cup jsme měli čtyři zástupce, ale ani jeden se nedostal na startovní listinu pro rok 2019. Protože Filip Salač odchází, český zástupce bude tentokrát chybět. Mluvíte třeba i o takových věcech?
Jakub Smrž: „Rozhodně, mladí jezdci je to, co potřebujeme pro českou silnici. To, že se nedostal ani jeden Čech do RBRC je obrovská škoda a jen to dokládá fakt, že je potřeba zamakat na zlepšení výuky našich kluků tak, aby byli konkurenceschopnější. První věc je podpořit jezdce ze strany Autoklubu finančně. Pak samozřejmě již zmíněný výběr a vychovávat mladé kluky v rámci akademií. Ale k tomu by řekl více Matěj, který se snaží tyhle věci změnit a zlepšit, jak už jsem napsal, je to jeho práce. Je to o schopných lidech a proto nyní Matěj jedná s Lukášem Peškem a Petrem Klugem a jeho snahou je akademie rozšířit. Pokud bude víc zájemců o vytvoření akademie, v Matějovi, potažmo Autoklubu jistě najdou podporu.“

WorldSBK a spolupráce s týmem Guandalini

Hodně lidí teď zajímá jaká je situace ohledně týmu Guandalini, konkrétně pak předčasný odchod Ondřeje Ježka a jeho nahrazení Karlem Hanikou. Je to nyní hodně diskutované téma. Můžeš nám k tomu něco říct?
Jakub Smrž: „Já už jsem asi řekl vše podstatné a mrzí mě, jak to může působit. Situaci s Karlem už jsem zmínil. Byl jsem zraněn a to, že byl vyhozen Ondra uvolnilo místo ve WSBK. Jel jsem letos s Karlem EWC a jsem přesvědčený o tom, že to je momentálně nejrychlejší jezdec u nás, takže jsem ho Guandalinimu doporučil. I když byly nějaké komplikace, aby to vše dopadlo, povedlo se a Karel odjel Lagunu a rozhodně zajel velice dobře a upozornil na sebe. Bohužel se pak zranil a jeho šéf se nedohodl na další spolupráci. Na to konto mě Guandalini oslovil, ať u něho dojedu sezonu a pomůžu s vývojem motorky, na což jsem kývl. Bylo to pro mě víc závodů než v BSB, za lepších podmínek, navíc jsem se k tomu stavěl tak, že se třeba naposledy svezu ve WSBK, kde jsem odjel šest sezon.“

„Každý z mé blízkosti by potvrdil, že jsem po zranění už nepomýšlel na závodění. Chtěl jsem se věnovat reprezentaci a práci v týmu. Celý život mě bavilo nastavení motorky a podvozek a chtěl jsem to dělat do budoucna. Celé se to ale zvrtlo z výše popsaných důvodů a tak jsem ještě využil šance závodit. Celé mě to štve, především názory Ondry a jeho příznivců. Nemám nic společného s tím, že byl Ondra vyhozen, nic jsem o tom předem nevěděl. Když tam bylo volné místo, doporučil jsem Karla a když tam bylo znova volné místo, využil jsem toho sám pro sebe. Oběma jsem řekl, že mě nezajímají jejich finanční záležitosti, že si to musí vyřešit sami a Ondrovi byla nabídnuta právní pomoc ze strany Autoklubu, resp. pana Šťovíčka.“

„A to že závodím za Ondrovo peníze? To už je podle mě zbytečné kopání kolem sebe. To je stejný nesmysl jako kdybych já řekl, že Ondra jede většinu kariéry za mé peníze ... . Zasvěcení ví, že Ondrův sponzor je bývalý sponzor týmu mého taťky. Ale v tom se nechci babrat, to že to tak je má své důvody, ale rozhodně odmítám to, že bych jezdil za Ondrovy peníze, byť chápu, že on nebyl spokojen za služby, za které platil. Na druhou stranu, zase na rozdíl od naší veřejnosti, neznám jen jednu verzi příběhu … .“

Karel Hanika dostal šanci se ukázat ve WorldSBK a v obou závodech na okruhu v Laguně Seca bodoval. Pak přišlo zranění v Alpe Adria a nakonec oznámení, že se s týmem Guandalini na další spolupráci nedohodl. Co si o tom myslíš?
Jakub Smrž: „K tomu už jsem se vyjádřil, mrzí mě to, ale víc jsem s tím udělat nemohl. Podle všeho mohl jet Karel v továrním týmu EWC a kromě WSBK ještě v jiných týmech v MS, takže asi mě nepřekvapuje, že to dopadlo, jak to dopadlo a že jede stále ve stejném týmu. Detaily zná pouze Karel, ale můj názor je, že sedlat sedačku ve WSBK v jakémkoliv týmu a neplatit za své angažmá, jako třeba Ondra Ježek, je v jakémkoliv případě prostě dobré. Určitě by to byla dobrá výchozí pozice pro to, aby na sebe upozornil a mohl se posunout dál. V jeho věku a s jeho schopnostmi je škoda, že jezdí EWC a Alpe na netovárním materiálu.“

Nakonec je to Jakub Smrž, kdo letošní sezonu s týmem Guandalini dokončí. Máš za sebou dva podniky v Portugalsku a Francii, ale nevypadá to na snadnou záležitost. Jak si viděl poslední dvě kola ty?
Jakub Smrž: „První závod byl strašný, byl jsem týden po operaci, moc mi nefungovalo rameno, po tříměsíční pauze jsem rozhodně nebyl fit a nová motorka tomu taky nepomohla. Protože jsem neměl šanci motorku zkusit před závodem, celé jsme to pojali jako test. Ve Francii jsem čekal mnohem víc, ale měli jsme technické problémy a z celého víkendu jsem odjel tak půlku. Ve druhém závodě v sedmnáctém kole jsem zajel nejrychlejší kolo na úrovni superpole, ale pak jsem padnul. Je to škoda, a čas na motorce evidentně chyběl. Je pořád hodně věcí, které se musí změnit a nastavit, takže rozhodně to nebyly dva dobré víkendy. Na druhou stranu děláme maximum pro to, abychom zprovoznili motorku a zatím jsme udělali hodně dobrých kroků.“

Máš před sebou cestu do Argentiny a Kataru po němž sezona WorldSBK 2018 skončí. Co plánuješ pro nadcházející sezonu 2019?
Jakub Smrž: „Zatím nemám vůbec žádné plány. Pokud by to mělo smysl, existuje varianta pokračovat ve WSBK a o dalších variantách jsem zatím nepřemýšlel. Popravdě od svého zranění přemýšlím jinak a nic mě netlačí, že bych musel nutně závodit. Budu závodit rád, ale musí to pro mě mít smysl v tom, že budu mít od týmu výplatu, tak jako posledních deset let, protože jinak je pro mě lepší věnovat se firmě a pracovat v týmu jako technik. A samozřejmě musím mít možnost být konkurenceschopný, protože jezdit po světě a sbírat náhodné body se mi nechce. A také samozřejmě musím mít pocit, že na to jezdecky ještě stačím. Mám za sebou sezonu ve WSBK, kdy jsem jezdil dost často v top 10, takže pokud bych měl jet celou sezónu, rozhodně nechci zametat. Tahle celá myšlenka platí pro veškeré mé další závodění …, buď to bude mít ve všech směrech smysl nebo nebude.“

Autor článku obdržel prémii 7 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist